Hur många knoppar...

Sv: Hur många knoppar...

För att det får halsen att se rundare och mer musklad än vad den egentligen är! ;)

19434332.jpg

Såhär ser mina sydda knoppar ut!

skitsnyggt!! fattar inte hur man syr ändå. men det gör inget för jag tävlar inte så avancerat än så det räcker med gummisnoddar för mig;)

Senast ändrad:

:angel: Faktiskt inte så lätt! Han är ju byggd som han är, och man kan inte utföra mirakel... Han har de muskler som krävs för den nivå han för närvarande ligger på. Men förhoppningsvis så blir det ju succesivt bättre. Men tills dess kan man ju fuska lite!

Tack! Men man kan faktiskt göra väldigt snygga knoppar med gummiband också. Så länge man inte använder vita gummiband i svart/brun man, för det är INTE snyggt!!!!! :)

Ok, då vet jag. Jag är nog omodern. jag vill inte ha några bågar alls vid knoppning. Det fanns inte någon som knoppade så på den tiden när jag tävlade, men det är längesedan. (har inte startat sedan -96) Tiderna förändras.:)

De där bågarna, får man till dem om man gör som du skrev i någon annan tråd. Först fläta lite löst för att sen fläta hårdare?
Tänkte se om jag kan få till det till helgen. :idea:

PS. Fick min nya nosgrimman i går, helsvart, 4 cm bred ihop med nya TEW bandpandet. Nä, inte fult!:love:

Ja, flätar man för hårt i början så blir det inga bågar. Men att man flätar rätt upp i början hjälper också till att få bågen (håller man nedåt direkt så hamnar de så tätt på halsen).

Men jag skulle tro att det dessutom finns något ytterligare tips på att få till dem, för hittills har inte mina blivit så fina som Bombastics m.fl.

Jag brukar inte fläta rakt upp i början, utan snarare rakt ut från hästens hals. Annars blir det lätt att de dras ner när man rullar dem. De två första "tagen" flätar jag så att jag nästan trycker dem lite uppåt. Svårt att förklara....

Menar du att du trycker lite mot mankammen?

Jag är också omodern, bågar är för mig något nytt påfund :).

Fast det är säkert 15 år sedan jag sommarjobbade på Flyinge och fick lära mig tekniken (även om jag sedan glömde bort mkt igen). Så så nytt kan det inte vara ;)

Fick då även lära mig att man ska lägga fingrarna precis runt mankammen och då är handflatans längd ett ganska bra mått på hur lång manen ska vara för perfekt flätlängd (förutsatt att man inte har enormt långa händer :D)

Kan du visa hur den ser ut?
Har en som har en megalång o dito tjock svans.

Jag tror att mitt kommer från globus men den enda långa modellen på deras hemsida ser inte ut som mitt. Nederdelen är likadan medan överdelen är mer av termomaterial (dålig på att förklara) och spännes med tre resår- och kardborrefästen.

Mina har också långa svansar (dock extrem på bilden, brukar hålla dem ungefär i höjd med kotan) och det är bara en sista snutt på knappa 1 dm som inte kommer med. Om din häst har väldigt tjock svans kan det nog bli bökigt att få in svansen.

Har tyvärr inga bilder men kan se om jag kan ordna, om inte minnet sviker mig (brukar bli så när man har fullt upp i stallet).

Nja, eller jo, kanke man kan säga... 8) Det är iaf viktigast att man gör de två första tagen ganska löst.

Har precis knoppat Heddan...sydde de första tre och höll på att få ett anfall när jag skulle få till den fjärde...:mad: Den ville inte samarbeta alls. Ledsnade och resten fick gummisnoddar plus 300 kg hårspray... (stackars Hedwig..:angel:)
Det blev sådär kan jag säga:( De tre första är fina men resten blä.
Får nog fasiken träna mer på att sy.

OT Men gillar du också settrar!:eek: Hör inte till tråden men här är en av våra (Han har ju knopp i nacken...:D)
vackra_eros.JPG.rund.jpg

Mattes Prins Eros!

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Luff
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix