Hur många knoppar...

Sv: Hur många knoppar...

Jag rycker alltid manen på tävlingshästen (klipper ngn enstaka gång bara om manen blivit för tunn, har inte så kraftig man).

Stoet klipps alltid (tyvärr) för hon vägrar att bli ryckt (grinade av smärta sista gången jag försökte :cry: ;))

Men det är till spretet som man använder gelé. Med gelé så syns inget spret alls. Enstaka envisa spret kan dock klippas helt nere i botten alt ryckas bort ett och ett om de envisas.

Och på Flyinge rycktes alltid alla manar förr (vet inte hur de gör nu. Verkar som att alltfler klipper) och det var där som jag första gången blev varse om bågar.

Så jag tror faktiskt inte att de som får till snygga bågar klipper manen. Men jag vet inte. Men det fungerar iaf även på ryckta manar.

Att göra snygga bågar är en konst.

Det stämmer verkligen! Jag försökte ju mig på att göra bågar i förrgår...resultatet blev :eek:. Får göra vanliga till nästa helg och träna på bågar hemma...:D

Hedwig mycket nöjd idag utan fix i manen och busgalopp i skogen...mer sånt hälsar hon!:D

Nej, jag har heller inte vågat mig på att ha bågar på tävling hittills. De har inte blivit tillräckligt representabla om man säger så :rofl:

Min häst är ju inte speciellt förtjust i att tävla (varför behöva lämna snyggingen ensam hemma och åka till ngt där man bara får jobba?? ;)) Så han är inte direkt överförtjust när man börjar knoppa :D Bäst är att springa i hagen med bruden och manen flaxande.

Nej, jag har heller inte vågat mig på att ha bågar på tävling hittills. De har inte blivit tillräckligt representabla om man säger så :rofl:
Du har uppenbart mer självinsikt än vad jag har med tanke på att vi for i väg i den där looken...:angel::rofl:

Bäst är att springa i hagen med bruden och manen flaxande.
Jo tack..trodde att Hedwig var trött igår efter 1.5 timmes resa x 2, 40 minuters framridning och sen själva programridningen. När vi kom hem och jag släppte ut henne var hon inte nöjd förrens alla hästar i alla hagar fräste runt som dårar...:eek::o:o
Då stannade hon och började beta...:angel: man får ju skämmas för tokerierna.

Tja smaken är som baken. Själv tycker jag det är svårare att få slätt mellan knopparna. Det gäller att fläta tillräckligt hårt och se till att det inte spretar strån.
Jag tävlar inte längre, så för mig får folk fläta och knoppa som de vill. Jag tittade bara på bilderna och så att knoppningen såg ut som de gjorde på den tiden jag var tävlingsaktiv.

Själv tycker jag det är svårare att få slätt mellan knopparna. Det gäller att fläta tillräckligt hårt och se till att det inte spretar strån.

Det är därför som de flesta nuförtiden använder gelé. :idea: Har man inte så mkt spret i manen så räcker det oftast med bara vatten. Men med hjälp utav någon av de två metoderna så går det att få fina spretfria knoppar (om man inte har sjuh-lsikes bråttom det vill säga... :D).

Försöker man få till spretfritt bara genom att fläta hårt så leder det oftast till obehag för hästen eftersom att flätorna då sitter så hårt. Kan bli mycket onödigt ruskande på huvudet av det.

Men det är precis lika svårt/lätt att få till spretfritt i bågarna som när du gör utan. Tro mig, jag har prövat båda. ;) Det är ju tyvärr samma man som ska försökas få att se anständigt spretfri ut. I bågarna gäller det ju också att du inte har en massa hår som är för korta för då räcker de inte till bågarna.

Men vad jobbig du är:p
Då måste man inte bara tvätta hästen innan, utan oxå efter tävlingen:eek:

Övade på bågar när jag var i stallet förut. Fuskade och tog med mig en sådan där gammeldags kam med stålpinne längst ut (en sådan som mormödrar använder när de ska rulla håret). Prövade också Bombastics tips om att liksom trycka uppåt.

Efter att jag hade flätat en liten bit så lyfte jag med kammen (pinnen) lite i bågarna, och vips så blev de mkt snyggare! Kände mig som värsta hårfrisörskan :rofl: Prövade inte så seriöst, och inte på så många, men jag tror att det nog kan vara ett användbart trick att ta till fram tills man lär sig att få till det på vanligt vis. Blev i alla fall, trots slarvig flätning, mkt snyggare än mina tidigare försök!

Kom också på när jag höll på att jag glömt att tipsa om att man behöver ha gummisnoddar i extra stor storlek när man ska göra rullknoppar. De vanliga smala blir så svåra att få till att stanna kvar på knoppen utan att trycka ihop den.
Jag har förtillfället extra stora gummiband från Willab som jag köpt i lokala ridsportsbutiken som är väldigt hållbara.

Jag tror att det går lika bra att göra knopparna 2 dagar innan, för att få bågar:angel: o sen på med en burk spray bara......

Rullknoppar, är det sådana som liknar kanelsnäckor eller är det sådana vanliga vikta? Finns det någon bra sida med illustrationer hur man snyggast knoppar, och vilka varianter det finns?
U

Så hårt att det blir obehagligt för hästen finns ingen anledning att fläta. Det är lagom som gäller. stabilt men inte löst och sladdrigt. Jag använde lite vatten någon gång om det behövdes men oftast gick det bra utan.
Nu har jag häst med lång man så knoppar på henne är det inte tal om. :)

Rullknoppar, är det sådana som liknar kanelsnäckor eller är det sådana vanliga vikta? Finns det någon bra sida med illustrationer hur man snyggast knoppar, och vilka varianter det finns?
U

Finns säkert, men inget som jag vet tyvärr. Hedwig har nog däremot tipsat om en bra bok tidigare i tråden *har glömt vad den hette och är lat :D*

Rullknoppar ser precis ut som knoppen på vissa spö. En kanelsnäcka är jur rullad runt. En rullknopp rullas uppifrån och in mot halsen. Blir som en flätad golfboll typ. Eller ja, inte så stor direkt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 415
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Luff
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix