Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

Ponnyn gick på min ridskola (jag var tio år) Han skulle säljas för att han inte trivdes och jag (dvs mina föräldrar) ville ha en lugn och trygg ponny så det blev det.
Hade honom i 10 år innan han blev dålig och fick avlivas hemma på gården.

Busfröt jag har nu fick jag låna från dottern till min fd arbetsgivare när jag slutade på det stallet.
Jag ville ha en häst och hon ville slippa rida in en av alla unghästar så jag fick med honom därifrån för att rida in och lämna tillbaka efter ett par månader.
Men jag behöll honom :angel:
Nu har jag haft honom i 15 år :love:

Jag har gått efter stammen o köpt dem om de bara har varit trevliga hästar, vilket stammen har visat sig vara. På 30 år har jag köpt 3 st, fastän jag har haft 2 hästar nästan hela tiden.
De blir kvar livet ut.
Nu har jag en fjärde som är en avkomma på en av de 3.

Jag provred hur många som helst kändes det som, och de var mer vilda än tama, en dängde av mig så jag fick åka till akuten på röntgen, en annan knäckte svanskotan på mig.
Sedan provred jag min, som verkade gilla att jobba och då bestämde jag mig direkt. Hon är inte självgående, men har en fantastisk inställning och försöker alltid vare sig det blir rätt eller inte :)

Men usch:eek:

Jag gillar inte att rida andras hästar. Har provridit 2 st, men man kan inte avgöra så mkt när de inte kan ett skvatt. Inte ens fatta galopp.
På min första var det inte kul då den första galoppen var på Vet. bes på vägen till stallplanen o man kunde inte bromsa den i munnen. släppte tygeln, klappade o sa -ptrooo. Det är spännande ibland.....
Jag har BEGÄRT att de först ska visas av säljaren, vilket har varit motvilligt- av en anledning.

efter det har jag köpt ej tidigare "kladdade på"= ej inridna.

Men usch:eek:

Jag gillar inte att rida andras hästar. Har provridit 2 st, men man kan inte avgöra så mkt när de inte kan ett skvatt. Inte ens fatta galopp.
På min första var det inte kul då den första galoppen var på Vet. bes på vägen till stallplanen o man kunde inte bromsa den i munnen. släppte tygeln, klappade o sa -ptrooo. Det är spännande ibland.....
Jag har BEGÄRT att de först ska visas av säljaren, vilket har varit motvilligt- av en anledning.

efter det har jag köpt ej tidigare "kladdade på"= ej inridna.

Och jag som gillar när de är inridna och typ ridna i skogen och hoppade, men inte mer. Vilken skillnad det kan vara. Ingen av de hästar jag provridit har varit vilda och galna (ja utom den första, men hon blev ju helt fel också så...). Jag bruka också kräva att ägaren rider först- har aldrig varit några problem. Jag har nog haft tur!

/Lavinia

Jag har impulsköpt alla tre. Inte provridit en enda av dom. De två första var oinridna unghästar så det förklarar ju bristen på provridning, men den tredje hästen vete sjutton:D

En häst som vi iofs inte var spekulanter på var över 180, hade 7 or i skor- som han sparkade omkull andra hästar med.
Alltid kom hem själv om den reds ut.
Slog även mot andra i ridhuset. Nej tack!

De var i alla fall ärliga.

Som rubriken säger - hur många hästar tittade ni på/provred innan ni hittade er häst som ni sedan beslöt att köpa? Vad var det som gjorde att ni fastnade för just den hästen? Var ni med om nån misslyckad titt/provridning där hästen inte alls var det ni hade väntat er?

Jag är mest nyfiken. Har tänkt skaffa häst nu till sommaren, och har börjat kolla sådär smått på hästar som är till salu också. Hade varit intressant att få ta del av era erfarenheter! :)

Jag tittade på ett antal hästar innan jag fann min stora kärlek Exhibition. Jag var extremt kräsen och vid minsta lilla fel hos diverse hästar som jag var och kikade på, så väl mentala som fysiska, så beslöt jag mig för att söka vidare på annat håll. Min tanke var på den tiden att köpa en hopp-stammad, välmeriterad hopphäst som var trygg, snäll och cirka 170cm eller högre i mankhöjd, eftersom jag själv är 180cm lång. Jag slutade upp med en 9 år gammal galoppör, direkt ifrån banan, som pensionerades på grund av en gammal senskada :D Jag kanske även ska tillägga att istället för ca 170+ i mankhöjd är min lilla herre ca 160cm (host..158..host) i mankhöjd!

Hur det kunde bli så? Ögonen (!!) och personligheten. När jag såg honom så visste jag att jag aldrig i mitt liv skulle kunna åka därifrån utan att ha köpt honom, eller tingat honom snarare eftersom han var gratis. Jag har inte ångrat mig för en sekund och han är förmodligen den enda hästen jag känt som jag är villig att gå igenom eld och vatten för - nu vet jag på riktigt hur det är att verkligen älska en häst. Självklart har jag brytt mig väldigt mycket om tidigare hästar, men inte på det här viset - när man rent av bara kan gå omkring och sakna herrn så fort som man inte är med honom :) Givetvis är han inte direkt en grand prix häst inom hoppningen, vi har bara nosat lite på hoppningen så här långt, men vad gör det när man ändå har så kul ihop, vad man än hittar på!

Jag hoppas att du hittar den stora häst-kärleken du med :)

Som rubriken säger - hur många hästar tittade ni på/provred innan ni hittade er häst som ni sedan beslöt att köpa? Vad var det som gjorde att ni fastnade för just den hästen? Var ni med om nån misslyckad titt/provridning där hästen inte alls var det ni hade väntat er?

Jag är mest nyfiken. Har tänkt skaffa häst nu till sommaren, och har börjat kolla sådär smått på hästar som är till salu också. Hade varit intressant att få ta del av era erfarenheter! :)

Jag provred bara två hästar innan jag bestämde mig. Jag ringde på flera annonser där hästarna redan var sålda.

Den första jag provred skulle enligt annonsen vara ett nätt nordsvenskt sto, som kunde gå i form i alla gångarter. Hästen var för det första enorm, det var som att sitta på ett köksbord. För det andra fanns ingen ridbana, utan provridning fick ske ute i skogen tillsammans med säljarens dotter. Och för det tredje kröp det fram att dottern endast hade skrittat hästen ett par gånger.
Hästen var alltså inte ens riden i alla gångarter, än mindre i någon slags form.

Den ångade på som ett expresslok genom skogen, stenhård i både mun och sidor. Det var bara att åka med, en loppa på en kamel har nog mer att säga till om. Men för all del rätt snäll, den följde efter framförvarande häst. Tillbaka på stallplanen hann jag knappt sitta av innan hästen släpade in mig i stallet och klämde mig så hårt i den smala dörren att jag trodde revbenen skulle knäckas.

Och sedan fann jag Wilda. Rätt i ålder, pris, storlek, ridbarhet, hantering, utseende, hel och frisk, och hon visades väldigt proffsigt av tillridaren hon stod hos. Jag hade fått ta bort min första häst bara några månader tidigare och var fortfarande hjärtekrossad, så jag köpte häst helt med huvudet. Det var så att säga inget fel på Wilda, hon lämnade inget övrigt att önska, så då bestämde jag mig för henne.

Och blev så småningom "förälskad" i henne också, när vi lärt känna varandra. Men de första månaderna var jobbiga, då kände jag mig ganska likgiltig inför henne, mer som om det var en ny bil jag köpt och inte en levande varelse. Tack och lov att det gick över!

Jag provred bara en häst, en treårig fullblodsvalack,blev fast och vi fick 26 år tillsammans innan han fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna en solig vacker septemberdag i fjol.Saknaden är enorm och någon ny häst blir det inte för min del.

Den jag har nu, lovade jag köpa av min kompis då avbetalningsplanen med den som skulle köpa henne inte funkade (ingen betalning alls ) Jag hade sett henne många ggr, men inte gjort annat än ryktat henne några ggr.. Så kom hon tillbaka till min kompis, jag provred och var helt såld :love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar