Som rubriken säger - hur många hästar tittade ni på/provred innan ni hittade er häst som ni sedan beslöt att köpa? Vad var det som gjorde att ni fastnade för just den hästen? Var ni med om nån misslyckad titt/provridning där hästen inte alls var det ni hade väntat er?
Jag är mest nyfiken. Har tänkt skaffa häst nu till sommaren, och har börjat kolla sådär smått på hästar som är till salu också. Hade varit intressant att få ta del av era erfarenheter!
Jag provred bara två hästar innan jag bestämde mig. Jag ringde på flera annonser där hästarna redan var sålda.
Den första jag provred skulle enligt annonsen vara ett nätt nordsvenskt sto, som kunde gå i form i alla gångarter. Hästen var för det första enorm, det var som att sitta på ett köksbord. För det andra fanns ingen ridbana, utan provridning fick ske ute i skogen tillsammans med säljarens dotter. Och för det tredje kröp det fram att dottern endast hade skrittat hästen ett par gånger.
Hästen var alltså inte ens riden i alla gångarter, än mindre i någon slags form.
Den ångade på som ett expresslok genom skogen, stenhård i både mun och sidor. Det var bara att åka med, en loppa på en kamel har nog mer att säga till om. Men för all del rätt snäll, den följde efter framförvarande häst. Tillbaka på stallplanen hann jag knappt sitta av innan hästen släpade in mig i stallet och klämde mig så hårt i den smala dörren att jag trodde revbenen skulle knäckas.
Och sedan fann jag Wilda. Rätt i ålder, pris, storlek, ridbarhet, hantering, utseende, hel och frisk, och hon visades väldigt proffsigt av tillridaren hon stod hos. Jag hade fått ta bort min första häst bara några månader tidigare och var fortfarande hjärtekrossad, så jag köpte häst helt med huvudet. Det var så att säga inget fel på Wilda, hon lämnade inget övrigt att önska, så då bestämde jag mig för henne.
Och blev så småningom "förälskad" i henne också, när vi lärt känna varandra. Men de första månaderna var jobbiga, då kände jag mig ganska likgiltig inför henne, mer som om det var en ny bil jag köpt och inte en levande varelse. Tack och lov att det gick över!