Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

Sv: Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

När jag köpte min nyaste häst kollade jag på totalt 7 hästar, han var nummer 6.

Efter mycket olika upplevelser av att prova de andra hästarna är mitt förslag att provrida samma häst flera gånger om du har möjlighet till det, rid ut själv, i grupp, på banan, lasta, duscha och hämta hästen i hagen själv.

Hästen jag faktiskt valde sen var 2 år gammal, jag såg honom två gånger, det fanns ingen möjlighet att longera honom så jag gick först en promenad med honom, provkörde (han var inkörd), och andra gången gick jag ytterligare en promenad och han provlastades, sen släppte i hagen där han direkt visade upp galoppen ;) Hämtade honom dagen efter. Det är svårt att säga varför jag valde honom, han var min häst helt enkelt. Han är inte perfekt och han uppfyllde inte i närheten av alla krav jag hade, men han är min :)

Min första häst var jag fodervärd för från att jag var 9 år tills jag var 14, sen fick jag henne av ägarna. Hade aldrig köpt henne om jag hade sett henne på annons nu, men livet skulle vara bra tråkigt utan henne ;).

Min andra kommer jag inte ihåg hur många jag kollade på innan, det var minst en som jag var seriöst intresserad av, men min tränare rekommenderade den inte så jag valde den andra. Tyvärr utvecklades inte någon vidare kemi mellan oss, jag var 15 år och hade nog för bråttom att få min första storhäst att jag inte valde rätt.

Alla mina/våra hästar har jag köpt första jag tittat på. Känns det rätt så gör det :)
Den ena var dock långt bort så då hade vi bokat in kanske 4 andra samma dag men det blev den jag tittade på först ändå. Kunde lika gärna hoppat över de andra men man 'ska' ju inte alltid ta första bästa.

Mina föräldrar har jämt försökt få mig att förstå att man inte ska göra så, varken med boende, hästar eller annat. Men jag fungerar inte så, jag vill inte åka och kolla på grejer som jag är så där mjeeee-intresserad av bara för att jag ska kolla på flera olika. :) Är dock vuxen sen många år nu och gör som jag vill numera.

Jag tittade 6 st. 3 var absolut fel för mig, men 3 st kändes så OK att min tränare följde med för en andra titt. Hon vet vad jag klarar och inte klarar. Jag tillhör nämligen kategorin rädda ryttare, så för mig är det trygghet, trygghet, trygghet som gäller.

Hästen jag valde kändes bara helt rätt. Lite som att bli förälskad. Hon är inte så utbildad, men snällheten själv. Så nu håller vi på att utbilda varandra :)

Ett par av hästarna jag tittade överensstämde inte alls med ägarens beskrivning (Tyckte jag. Jag hade säkert fel, men det var så jag upplevde det). Den duktiga lilla dressyrhästen kunde till exempel knappt fatta galopp. Ägaren tyckte dock att jag var jätteduktig för jag var den enda av de som tittat som lyckats få hästen att galoppera.

Första hästen som vi skulle köpa hade vi hyrt men den gick inte igenom besiktningen. Sedan letade vi i ett år och provred 23 hästar innan vi hittade rätt. Problemet var att annonserna och säljarna inte var ärliga. Det hade besparat oss alla tid och kraft om de hade varit det. Vi letade efter en lugn välutbildad häst och vid två av ställena var de flera som fick hålla i hålla i hästarna så att vi skulle komma upp. En häst var korsning med islandshäst och hade ingen ren trav. Det var inget som nämndes under telefonsamtalen trots att jag sagt att vi skulle ha den till att tävla i dressyr med. Det är verkligen inte lätt att hitta rätt.

Shettisen: där skulle jag ha en liten sällskapshäst. Han var en ovårdad lite knatte som var i behov av mat, kärlek och omvårdnad. Den enda jag tittade på och det räckte.

Fjordingen var jag och provred en gång. Men då hade jag nog varit och tittat på ett par andra innan

Första gången: Ingen. Jag fick hästen och hade inget att välja på. :D
Andra gången: Ingen. Jag letade inte ny häst, men den hittade mig.

Tittade/ ringde på en häst och köpte den efter 2 provridningar. Sista provridningen var för hästens tränare.
Jag hade lista med de egenskaper jag önskade på min nya häst.
Stämde i stort sett på alla punkter trots att det var många.

Min första egna häst hittade jag som en liten obetydlig notis i morgontidningen, av någon outgrundlig andledning ringde jag och det var så mycket bättre än annonsen i sig.
Provred och bestämde mig på plats att jag tar han!

Den bästa förstahäst jag kunde få, genomsnäll högt utbildad läromästare med ett enormt hjärta.

När jag fick skiljas från honom nästan 10 år senare så ville jag ha en unghäst. Bestämde mig redan från start att kolla på flera och vara kräsen.
Läste många annonser, ringde och nje sådär. Hittade en neutral annons utan bild och ringde. Allt lät bra! Fick en bild på den underbaraste lilla tjej jag sett, fick en film på en häst med riktigt trevligt sätt att röra sig på.

Letade reda på en till häst att kika på i samma område då det endå var över 30mil att åka. Den hästen föll mig inte alls i smaken. Åkte och tittade på stoet. Hon gick i en unghästflock och hela gänget kom galopperande i hagen när han visslade på dom. Gissa vem som kom och ställde sig mitt framför mig och "la huvudet mot magen"?

Hon valde mig och jag älskar henne! Så gick det med planerna att kolla på många ;) Men stämmer allt så är det ju klart :D

Med min första häst tittade jag bara på en, och han blev det. Föll direkt när jag såg han och inget annat spelade nån roll för en 14-åring. Bästa hästen som satt sin fot på denna jord.

Med min nuvarande häst tittade jag på 7 hästar tror jag. Den ena tog jag hem på prov i en månad men lämnade tillbaka då jag misstänkte att nåt inte var rätt med hans ben.

I övrigt var de flesta provridningar ganska ointressanta. Jag fastnade inte för hästarna, de levde inte heller upp till mina krav trots att säljaren hävdat det. Min nuvarande häst föll jag för direkt, innan jag satt upp, trots att han var full i lera och manen var som dreadlocks. Det var bara rätt känsla i magen. Tittade på en till häst samtidigt som jag också tyckte om men han hade haft en senskada fick jag veta på plats (trots att jag frågat om skador innan vi åkte) så den gick bort pga det. Vi provred vår häst två gånger innan vi köpte honom. Han hade det jag önskade och mer därtill. Kändes rätt direkt.

Häst/ponny 1-4. Enbart de, bekanta som förmedlar. Inte helt lyckade när jag ser tillbacka. Då den bekanta även var kompis med säljarna. Sålt vidare en. De andra stannat livet ut.

Häst 5. 10-20 varmblods travare. Enda kallblodstravarn, enda jag var intresserad av igentligen. Skulle ha försökt att pröva flera kallblod. Stannade livet ut.

Provred en häst, utan köp. Då den genom annonsen verkade passa mig. Vilket den gjorde. Grov fjording. Men osäker jobbsituation bromsade affären. Hör ihop med nästa häst.

Häst 6. Hade köpes annons ute, ville att hästen skulle passa mig. Hade med två smakråd. Den ena hade en baktanke (tog hästen själv, syrran), den andra tillförde inget (mamma) kunde inte ens säga vad hon igentligen tyckte. Att hästen var i minsta laget. Inte så grov, men högre fjording. Syrran trivs.

Häst 7. Provred fyra hästar under två veckor, har med syrran på alla som smakråd. Hon hade lovat att vara ärlig, dena gång. Två kändes för gröna, en knappt större än fjordingen hemma. Trots att säljaren påstår motsatsen, utan att sett fjordingen. Samt den perfekta, kändes rätt från början. Men den var redan tingad, väntade på besiktnig. Så ångest, vill inte ha någon av de andra. Finns ingen häst på annons som påminner om den perfekta. Enbart mindre och yngre. Så funderar på att ta en skänkes travare och vänta, hade två på g. Kanske en lika perfekt häst kunde dyka upp senare. Då den mamma tycker jag ska ta (5årig nordsvensk, där ägarn bara går med på att sälja till oss. Då mamna lovt livslångt hem) känns fel, eller inte riktigt rätt. Avlivning är bokad för de andra hästarna, eget stall och bästa kompisarna ska avsluta tillsamans. Så någon ny måste in, så fjordingen inte blir själv. En häst som är helt fel, är bättre tycker jag än en som är lite fel. Svårare att få igenom försäljning på en sån. Samt tycker det är fel att sälja, när man lovat livslångt hem. Gör inte det på så unga hästar. I synerhet inte när jag inte klickar med hästen.

Då vissar det sig att den perfekta inte gick igenom. Markerade bak och har hovröta. Så den andra har börjar vackla. Lägger det budet som den lagt och får hem den perfekta hästen. Dok på avbetalning, då våran hovslagare ska få titta på hovarna och jag ska titta hur han rör sig.
Inte tyckte hovslagarn att det var någon fara med hovarna, dåligt urverkad bara. Inte märkte jag någon spänning eller markering bak.
Trivs jättebra och det verkar hästen också göra.

Måste säga att jag är lite förvånad över hur många som köpt den första eller andra häst de tittat på! Jag trodde att de flesta var "duktiga" och följde skolboken, dvs. tittade på massor av hästar först ... ;)

Jag tittade på två och köpte sedan den första. Samma ras och kön (fjordvalack), olika ålder och storlek. Häst 1 kändes mer jag, helt enkelt. Såhär i efterhand var det inte världens smartaste beslut (för ung, för grön, okänd bakgrund o.s.v.) men oj vad mycket han lärt mig. Ångrar mig inte en sekund.

Den jag har nu:

På annonser: massor :p
Irl: En :love:

Skulle köpa mig ett föl eller åring. Sto med bra stam. Hade hittat annons på en men fick mail och erbjudande på en 2 åring till bra pris. Då den bara stod en timme bort med bil bestämde jag mig för att åka och kika på den. 2 dagar senare var den betald och klar ;)

Tidigare har det varierat. Men oftast har jag inte åkt och tittat förrän det känts bra vilket gjort att jag inte åkt runt mycket alls :)

Jag köper utan att titta jag. Och har bara vet besiktigat en, den enda jag kände innan köp. Fast nu ljög jag, den sista jag köpte är också en gammal bekantskap!

Jag faller inte vid första försöket iaf så jag har köpt unghästar(ponnyer) att forma istället.

Tre har jag sålt vidare efter ett tag pga bristande personkemi.

Jag tittade på annonser våren 2012, men när jag frågade min hopptränare om hon ville komma med och titta så svarade hon "visst kan jag det, men jag tycker att du ska köpa A". Jag var medryttare på A 2009 och han var nu till salu, precis när jag började fundera på att köpa häst.

Jag provred först en tur i skogen (för att se om jag var intresserad), sedan en hopplektion och slutligen en lektion för min dressyrtränare. Han gick igenom besiktningen med beröm och inom två veckor från det att jag börjat leta häst så var han min! :love:

Igår startade vi vår första Pay & Jump, och min hopptränare som var med menade att vi är den bästa matchning hon gjort sig skyldig till. :D

Första gången var vi och tittade på 5-6 hästar (om jag inte minns fel, var snart 10 år sedan), och kom hem med en helt annanslags häst än vad vi skulle ha. :D
Andra gången var jag inte med, så har dålig koll på det.
Tredje gången gjorde vi allt enligt boken, reste runt lite i mellersta Sverige och tittade på 14-16 olika hästar, skrev upp allt relevant, fotade och filmade.
Fjärde och femte gången har vi inte tittat på några hästar alls, de hästarna har bara dykt upp (och vi har köpt dem trots att vi inte skulle ha några fler hästar). :D

lite olika där…

en gång blev det de första hästen jag provade. Har kvar den än idag och är supernöjd!

gången efter det provade jag 10 i Sverige, 21 i Tjeckien innan jag hittade en

En annan gång 12-15 st innan jag hittade rätt

En annan gång kom jag hem med två när det bara var en jag skulle kolla på:sneaky:

Hej!

Min första häst var den första jag tittade- ruskigt felköp!
Den andre likaså.
När jag sen skulle köpa ny hade jag lärt mig och åkte runt och tittade och letade hästar i några månader. Tittade på 4 tror jag innan jag hittade min drömhäst och när jag fann henne var det kärlek vid första ögonkastet.

Nuvarande prinsessan tittade jag bara på 1 före henne, jag hade nog mest tur då.

Jag skulle hellre leta efter den perfekta hästen och testa flera så jag vet att jag hittat rätt än att ta första bästa. Andra bästa är dock helt ok :-)

/Lavinia, vars nästa häst inte ska vara skimmel!

totalt 0 hästar tittade jag på innan jag köpte båda hästarna. Båda två är hästar jag känt många år innan köp dock och båda två köptes lite oplanerat men bra blev det!

När jag skaffade sista foderhästen dock tittade jag på 5 hästar innan jag hittade den jag bestämde mig för och med den kändes det rätt direkt. Både jag och ägarna bestämde oss där och då vid provridningen att vill ni/du så vill jag/vi.

Jag har köpt de 2 senaste SWB på postorder vilket är tur det. Hade jag åkt och tittat på dem så hade jag inte köpt dem. Den ena var bara 4 år och det var snöstorm varenda gång som vi skulle åka till Skåne för att titta så till slut köpte jag honom osedd. Men jag tyckte han var så ful när han klev ur transporten och det tog två veckor innan jag föll för honom. Sen var det han och jag i mååånga år.
Den andra kom också osedd från Skåne och hade jag åkt och tittat hade jag nog bangat för storleken. 175 cm och lååång. Men han är stor på jorden men liten i sinnet. Största B-ponnyn vi haft faktiskt...:D

Sen har vi även köpt några ponnyer från Holland genom åren, alla osedda och alla jättefina.

När jag har sålt någon ponny ibland så har jag tackat nej till provridningar där spekulanterna har provridit mängder av hästar innan. Måste man provrida 20-40 hästar så har man nog inte en reell tro på vad man söker och får för sina pengar.
Likaså har jag tackat nej till de som är på provridningsrunda och man ligger som provridning nr 8 typ. Jag vill att den som kommer ska komma för att den är intresserad av min häst - inte för att ha ytterligare ett jämförelseobjekt.

Jag har köpt en hel del hästar och måste säg att de annonser jag läser brukar stämma ganska bra med hur hästen är. Kanske är det jag som lärt mig läsa mellan raderna? ;) Så när jag väl åker iväg för att titta på en häst har jag ofta redan köpt den i tankarna.

Jag äger idag tre hästar, varav den ena har jag själv fött upp. Och de två jag köpte stämde mycket väl med annonsen så jag bestämde mig med en gång. Tittade inte på några andra (provred en annan bara för att vara snäll, men visste att den inte var för mig)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
677
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar