Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

Sv: Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

Håller med dig! Jag har också sålt några hästar och brukar fråga spekulanten om de tittat på många hästar? Får jag då svaret att man letat häst i två år så avstyrar jag det hela... det finns ingen häst som duger ändå och jag orkar inte ödsla min tid på dem.

Har också köpt ett par på postorder och det går bra det med, lite extra spänning :D

Jag tittade på många annonser och pratade med många säljare både via telefon och mail. Men det kröp alltid fram något som gjorde att jag inte åkte och tittade irl. Vid tredje samtalet med säljaren kunde det låta så här:
- Ja, alltså hon var till försäljning för 3 månader sedan men hade reaktion på böjprov vid besiktning.
- Jaha, och är hon behandlad och friskförklarad?
- Ehh...näää...hon har gått i hagen och blivit frisk...

Tack för den. Där stod man med kläderna på och skulle köra 25 mil.

Jag var och tittade på en. Det var väl inget större fel på hästen förutom att den inte alls passade till det som hon skrivit i annonsen, men säljaren gav ett så dåligt intryck att jag blev förbannad och körde. Hon ljög om hur länge hon hade ägt hästen och hur länge den varit i Sverige. Stod och pratade i telefon medan jag försökte fråga om hästen. Började prata med andra personer som kom förbi o s v.

Nästa blev affär - och som många säger - man bara vet när man ser den. Det tog mig 10 minuter att bestämma mig. Den ska jag ha! Kraftigt överviktig, 18 år, avelssto som inte ridits på flera år men en riktig pärla! Eftersom hon inte var i kondition travade jag bara några varv i padocken men fick en bra känsla. Försökte på lite sidförande och hon svarade direkt, positiv och arbetsvillig. Älskar henne!

Häst 1: Dök upp i stallet där jag red och jag blev kär. Hade inte planerat att köpa häst då.

Häst 2: kollade på annonser ett tag och provade två.

Häst 3 och 4: kollade på annonser ett tag men provade bara en.

Häst 5: hade inte planerat att köpa häst men kollade annonser... blev en postorderponny!

Häst 6: provkörde en, men blev kär i en annan i det stallet och fick låna den på foder.

Häst 1 hade jag i 10 år och häst 2-6 har jag kvar än :)

Intressant att höra alla olika historier! :)

Hittills har jag kollat på 2 st, en hade varit riktigt perfekt bara hon varit lite större.. Tyvärr blev hon såld och jag hade inte haft möjlighet att köpa henne då.
Den andra var alldeles för känslig, verkligen inget för mig. Red hästen i ca 5 min och istället för trav blev det sken.. Föll av och hoppade inte upp på den hästen igen. Där stämde inte riktigt beskrivningen/det jag väntat mig in på den hästen.

Letar vidare, så småningom ska jag väl hitta en passande häst jag med! :)

Alla tre gångerna köpte jag första hästen :love::love:

Jag vet att jag ringde på flera hästar, men kände redan innan jag åkte att det inte stämde, och då ringde jag återbud.

Sista hästen: Det var nåt i hennes blick på bilderna. Så fast hon inte föll inom mina kriterier så åkte jag och tittade på henne. Och det blev affär, och hon är fortfarande min :love:

Provred bara en, Jag var 11 år så jag hade väl troligtvis tagit första bästa om jag fick bestämma. Men hade med min svägerska som är väldigt kunnig och hon kände väl att han var rätt ponny:) och de var han verkligen!

Jag provred en som var motsatsen till min typ av häst:O sen kollade jag på unghästarna vi köpte:D perfekt häst för mig:) vi är bästa vänner och passar perfekt ihop samt han respekterar mig som om jag ingår i flocken;) dessutom är han sådär superarbetsglad att han anstränger sig i varje steg han tar:love: han kommer säkert bli jättelätt att rida in också för han älskar att man hänger på hans rygg och är avundsjuk på alla inridna hästar:p dessutom är han så fantastiskt dominant men på ett mer modigt sätt:p trots att han var vidrig i hanteringen utanför hagen så fanns känslan där och vi klickade så bra ju:love
Så vi bestämde oss direkt, det blev han:love:

Senast ändrad:

Har bara provridit en häst som jag INTE köpt^^. De övriga jag kollat på har jag köpt :D. Senaste kollade jag inte ens på, men det kan ju vara för att det var min gamla häst som jag sålt två år tidigare ;)

Första hästen köpte jag från ridskolan, skulle egentligen inte köpa häst alls, så det blev inga andra provridningar. Han passade inte riktigt in i verksamheten pratat han blev spänd om ryttaren blev det, men i övrigt var han jättetrevlig. Tyvärr fick vi vara två år innan han togs bort bara 10 år gammal pga en skada.

Häst två köpte jag efter att jag tagit bort häst nr 1. Då provred jag tre andra hästar innan, och det var ju inte alltid det som stod i annonsen som stämde kan man säga...skenturer i ridhus, knappt inridna etc, trots att jag satt ut köpesannons där jag angett både vad jag kunde och vad jag önskade...men fjärde hästen jag red blev stoet jag köpte, jag var och provred två gånger och gillade henne efter första ritten, säljarna var underbara och jag har fortfarande kontakt med dem många år senare. Och stoet har jag kvar! Och älskar henne fortfarande...

Häst tre köpte jag några år efter häst nr 2 då min tränare tyckte jag "vuxit ur" henne ridmässigt. Jag var och provred en häst (ganska ung) som min tränare visste om, han var trevlig, men det klickade inte riktigt. Säljaren var bussig, så jag var där och provred tre gånger, och red till och med ut med min kompis som fick låna en annan häst av säljaren, men det kändes aldrig som min häst trots allt, och han hade inte riktigt den viljan jag önskade. Så det blev aldrig något. Min kompis hittade sedan en annons på en häst som jag sett på tävling många gånger och tyckt var fin. Han var litet för dyr, men hon tyckte vi skulle åka och prova i alla fall. Så det gjorde vi, och hej vad det gick på provturen - där fanns det vilja i överflöd! Men jag kom tillbaka med ett leende på läpparna, och efter att ha åkt därifrån ringde jag efter tre mil och sade "Jag vill ha honom!", och honom har jag också kvar och tränar och tävlar, min racerhäst!

Häst nummer tre köptes dels av att jag ville kunna tävla på högre nivå, dels för att nr 2 fick en spark och en fraktur som skulle ta lång tid att läka. Jag såg en häst som jag sett på tävling ute på annons och visste att han var fin och åkte och provred, han var jättetrevlig, men jag var tveksam på om viljan egentligen räckte till (och så insåg jag efter att tag att min referensram för vilja var något snedvriden av häst nr 2 som har vilja så det räcker för fyra). Min tränare var också tveksam, även om han var fin. Hon hade däremot en av sina till salu, så jag provred honom och gillade honom och tänkte köpa den, men då tyckte tränaren att jag måste pröva några till först så att jag inte köpte första bästa. Så jag försökte ringa några större försäljningsställen som har hästar med kapacitet för högre nivå, men bara ett av dem svarade! De hade en häst till salu, så vi åkte dit och tittade, och min tränare hade clinic där samma dag så hon kunde vara med och titta på provridningar, vilket ju var jättebra. Hästen var jättetrevlig,,men det var en hel del jobb pga att den blivit felriden av tidigare ägare, och det ländes inte riktigt som vi klickade. Så sa försäljningsstallets chef att "Vi har ju en till, men jag vet inte om jag egentligen ska sälja den, men du kan ju få titta...". Och in kommer de med en rätt ung häst, och jag föll som en fura redan när de visade henne. Och när jag sedan satt upp så var JAG såld. Inte helt optimalt vid hästköp kanske... Men hon står hemma i stallet nu, och min tränare blev inte alls ledsen över att jag köpte henne istället för tränarens häst (hon fick en jättebra köpare till sin häst senare) utan bara glad att jag hittade en så fin häst. Så där köpte jag en häst som inte ens var till salu egentligen, men det gäller ju att ha tur vid rätt tillfälle...

Jag har även hjälp min kompis att köpa häst, och hon var och provred 5 st, men ofta var det också där att annonsen inte stämde med det som visades när man väl var där. Så den enda som hon gillade provred hon två gånger och den blev den hon köpte. Det var likadant när hon skulle köpa häst nr 2, den enda hon gillade provred hon flera gånger, både i ridhus och red ut, och den fick också följa med hem.

Jag tror det egentligen är viktigt att det dels känns bra vid första träffen, dels att det är bra att pröva åtminstone två gånger (Gud vad bra jag varit på att följa DET rådet själv!) och gärna i olika situationer så att man vet att det fungerar till det man vill ha hästen till, gärna filma och visa sin tränare om man har en. Men det allra viktigaste är att man tycker om hästen! Kärlek är bra;) !

Sist vi köpte häst kollade jag nog på 20-talet hästar först. Men då var det flera "omgångar" där jag var hos uppfödare/försäljningsstall och provade mer än en vid samma tillfälle. Flera av hästarna under denna "resa" var hästar jag hade kunnat tänka mig att köpa, men det blev inte så av olika anledningar. Slutade med en nyinriden treårig hingst -provridningen var ett par varv i alla gångarter, och han gav ett väldigt schysst intryck och var himla snygg, så den blev det ;)

Min andra häst var ett impulsköp så där kollade vi inte på några andra innan.

Häst nr 1 köpte jag från ridskolan när hon skulle pensioneras, hade inga planer på att skaffa häst innan dess.

Häst nr 2 köpte jag på telefon när han var några dagar gammal.

Häst nr 3 var den första jag provred. Det var en bit att åka så vi hade med transporten "ifall att" och köpte och tog med henne hem samma dag. Var min drömhäst utseendemässigt men inte ridmässigt (het och rentav farlig ibland, var MYCKET mer jobb än jag hade väntat mig).

Ska det köpas någon mer häst i framtiden så ska jag nog se till att provrida och titta på många hästar, så jag vet vad jag vill ha.
Riktigt nöjd med mina köp iallafall. Nr 1 var min bästa vän tills hon dog 8 år senare, 32 år gammal, nr 2 är nu 3 år och under inridning. Precis vad jag alltid velat ha i en häst :love: och nr 3 och jag har klickat ordentligt! Hon må vara rödhårig in i själen och ge matte gråa hårstrån men det är hon SÅ värd :)

Håller med dig! Jag har också sålt några hästar och brukar fråga spekulanten om de tittat på många hästar? Får jag då svaret att man letat häst i två år så avstyrar jag det hela... det finns ingen häst som duger ändå och jag orkar inte ödsla min tid på dem.

:D

Tack för tipset! Ska sälja en häst och vill slippa så mycket jobb som möjligt.

Första hästen: 0, köpte utan provridning av en kompis
Andra hästen: 2, provade en häst till när jag hade honom hemlånad, men bestämde mig för den jag hade på prov.
Tredje hästen: 0, köpte osett från Spanien.
Fjärde hästen: 1, köpte första jag provred.

Häst 1: Oinriden, hittades via en bekant till min mamma vars man skulle sälja av hästar.
Häst 2: Köptes slumpmässigt som sällskap då alla skulle flytta från stallet och vi behövde sällskap
Häst 3: Köptes efter ha setts på flera bilder, levererades dock i fruktansvärt skick..idag topphäst
Häst 4: Köptes in som sällskap/ridhäst men såldes vidare
Häst 5: Räddad från slakt,såldes sedan som läromästare till småbarn
Häs 6: Räddad från slakt, höll enbart som sällskapshäst
Häst 7: Toppenhäst köpt osedd ett fullblod som var fantastik att rida och sköta om än het
Häst 8: Räddad från slakt, gammal läromästare som var en ypperlig skogsmulle-kompis
Häst 9: Jättetrevlig avelshingst fullblod som inte längre var ridbar pga skada, köptes efter sett bilder
Häst 10: Unghingst köpt efter en titt, underbart psyke och välfungerande i valackflocken
Häst 11: Fd skolhäst från gymnasieridskola, ypperlig häst i alla lägen
Häst 12: Köpt sedd på bild, superfint sto med god stam, dock rymmare av värsta sort..
Häst 13: Fullblod sedd på galoppbilder, köptes med senskada men blev fullt frisk, idag fälttävlanshäst
Häst 14: Fullblod med otroligt trevlig psyke, visade sig dock ha skador som utkrävde slakt, Köptes osedd
Häst 15: Valack, största jag haft och sett med underbart psyke, fin att rida. Såg 2 ggr innan köp
Häst 16: Hblsto med ok stam, sågs flera ggr vid löshopp osv. Köptes efter att någon ångrade sin fodervärdstid

(hoppas jag inte glömde någon..)

Senast ändrad:

Provred 7 hästar innan jag hittade min lilla dam.

efter att ha ridit så många hästar tätt inpå varandra så visste jag exakt vad jag ville ha och inte ha och jag kände direkt när jag satte upp på min nuvarande häst att detta var rätt.

passade mig och mitt sätt att rida.

Ena hästen provred jag massor med hästar under nästan två års tid innan jag köpte den.

Mitt senaste hästköp gick väldigt fort, tog knappt en månad att hitta rätt häst. När jag köpte den nya pållen var han häst nummer 3 som jag provred och jag visste direkt jag fick honom visad, - utan att ens ha suttit upp - att det var hästen för mig.
Tittade även på en häst till efter det men då hade jag egentligen redan bestämt mig :)

Första ponnyn var den enda jag kollade på.
Andra ponnyn ramlade jag över när en kompis skulle provrida i samma stall.
Storhästen var även han den enda jag tittade på (hade bestämt mig redan innan jag kollade på han hehe)

Jag har de två gånger jag köp häst, bara ridit ett par stycken och sedan har det blivit köp. Har tänkt på det där mycket, att man kanske skulle prova fler, och inte skynda så. Men då kan ju också hästen man ville ha i början vara såld sedan.

Ingen.
Vi hade pappan, som hastigt var tvungen att avlivas, och som "tröst" gav uppfödaren oss Racét som inridningsprojekt - slutade med att vi köpte honom.

första hästen: provred en ,ute på ett bete. Tyglarna hade tydligen gått sönder så jag fick rida med en longerlina som tyglar. Fick ingen bra känsla av den hästen som tur var då jag senare fick höra att den var folkilsken inomhus.

sen såg jag en liten obetydlig annons i tidningen. Ringde på annonsen och åkte och provred. Bestämde mig för den hästen, men så gick han inte igenom veterinärbesiktningen. Då fick jag hästen gratis. Säljaren sa "lägg dom pengarna på att få honom frisk istället". Vi gjorde ett specialutformat fodervärdskontrakt som sträckte sig från oktober till årsskiftet. Om hästen inte skulle vara friskförklarad till årsskiftet skulle han tillbaka till säljaren. 29/12 blev han friskförklarad.
Det var världens bästa förstahäst! Snäll som ett lamm men ställde man krav så blev det krav från hans sida också. Han stannade livet ut hos mig.

andra hästen: Köpte ett russföl från Lojsta hed. osedd, hade inte ens sett honom på bild. Jättesöt liten ponny som jag senare lämnade ut på foder och därefter sålde. Han går ponnytrav nu.

tredje hästen: en korsningsponny som också köptes osedd, men honom hade jag åtminstone sett på både film och foto. Treåring som köptes som projekthäst för mig och blivande ridponny till min syster. Dock växte syrran ett par decimeter och blev för lång och jag ville satsa på annat, så ponnyn såldes till en ridskola. På ridskolan trivs han ypperligt och barnen gillar honom!

fjärde hästen: en äldre släkting skulle avveckla hästarna. Så jag fick frågan om jag ville ha en av hans hästar. Självklart ville jag det. Så henne fick jag gratis mot att jag lovade att starta henne och sen ta föl. Släktingen står som uppfödare på första avkomman som tack. (travhästar, så det finns ju pengar att tjäna på att stå som uppfödare)

femte hästen: egen uppfödning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar