Sv: Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?
Första hästen köpte jag från ridskolan, skulle egentligen inte köpa häst alls, så det blev inga andra provridningar. Han passade inte riktigt in i verksamheten pratat han blev spänd om ryttaren blev det, men i övrigt var han jättetrevlig. Tyvärr fick vi vara två år innan han togs bort bara 10 år gammal pga en skada.
Häst två köpte jag efter att jag tagit bort häst nr 1. Då provred jag tre andra hästar innan, och det var ju inte alltid det som stod i annonsen som stämde kan man säga...skenturer i ridhus, knappt inridna etc, trots att jag satt ut köpesannons där jag angett både vad jag kunde och vad jag önskade...men fjärde hästen jag red blev stoet jag köpte, jag var och provred två gånger och gillade henne efter första ritten, säljarna var underbara och jag har fortfarande kontakt med dem många år senare. Och stoet har jag kvar! Och älskar henne fortfarande...
Häst tre köpte jag några år efter häst nr 2 då min tränare tyckte jag "vuxit ur" henne ridmässigt. Jag var och provred en häst (ganska ung) som min tränare visste om, han var trevlig, men det klickade inte riktigt. Säljaren var bussig, så jag var där och provred tre gånger, och red till och med ut med min kompis som fick låna en annan häst av säljaren, men det kändes aldrig som min häst trots allt, och han hade inte riktigt den viljan jag önskade. Så det blev aldrig något. Min kompis hittade sedan en annons på en häst som jag sett på tävling många gånger och tyckt var fin. Han var litet för dyr, men hon tyckte vi skulle åka och prova i alla fall. Så det gjorde vi, och hej vad det gick på provturen - där fanns det vilja i överflöd! Men jag kom tillbaka med ett leende på läpparna, och efter att ha åkt därifrån ringde jag efter tre mil och sade "Jag vill ha honom!", och honom har jag också kvar och tränar och tävlar, min racerhäst!
Häst nummer tre köptes dels av att jag ville kunna tävla på högre nivå, dels för att nr 2 fick en spark och en fraktur som skulle ta lång tid att läka. Jag såg en häst som jag sett på tävling ute på annons och visste att han var fin och åkte och provred, han var jättetrevlig, men jag var tveksam på om viljan egentligen räckte till (och så insåg jag efter att tag att min referensram för vilja var något snedvriden av häst nr 2 som har vilja så det räcker för fyra). Min tränare var också tveksam, även om han var fin. Hon hade däremot en av sina till salu, så jag provred honom och gillade honom och tänkte köpa den, men då tyckte tränaren att jag måste pröva några till först så att jag inte köpte första bästa. Så jag försökte ringa några större försäljningsställen som har hästar med kapacitet för högre nivå, men bara ett av dem svarade! De hade en häst till salu, så vi åkte dit och tittade, och min tränare hade clinic där samma dag så hon kunde vara med och titta på provridningar, vilket ju var jättebra. Hästen var jättetrevlig,,men det var en hel del jobb pga att den blivit felriden av tidigare ägare, och det ländes inte riktigt som vi klickade. Så sa försäljningsstallets chef att "Vi har ju en till, men jag vet inte om jag egentligen ska sälja den, men du kan ju få titta...". Och in kommer de med en rätt ung häst, och jag föll som en fura redan när de visade henne. Och när jag sedan satt upp så var JAG såld. Inte helt optimalt vid hästköp kanske... Men hon står hemma i stallet nu, och min tränare blev inte alls ledsen över att jag köpte henne istället för tränarens häst (hon fick en jättebra köpare till sin häst senare) utan bara glad att jag hittade en så fin häst. Så där köpte jag en häst som inte ens var till salu egentligen, men det gäller ju att ha tur vid rätt tillfälle...
Jag har även hjälp min kompis att köpa häst, och hon var och provred 5 st, men ofta var det också där att annonsen inte stämde med det som visades när man väl var där. Så den enda som hon gillade provred hon två gånger och den blev den hon köpte. Det var likadant när hon skulle köpa häst nr 2, den enda hon gillade provred hon flera gånger, både i ridhus och red ut, och den fick också följa med hem.
Jag tror det egentligen är viktigt att det dels känns bra vid första träffen, dels att det är bra att pröva åtminstone två gånger (Gud vad bra jag varit på att följa DET rådet själv!) och gärna i olika situationer så att man vet att det fungerar till det man vill ha hästen till, gärna filma och visa sin tränare om man har en. Men det allra viktigaste är att man tycker om hästen! Kärlek är bra
!