Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

mollyphlox

Trådstartare
Som rubriken säger - hur många hästar tittade ni på/provred innan ni hittade er häst som ni sedan beslöt att köpa? Vad var det som gjorde att ni fastnade för just den hästen? Var ni med om nån misslyckad titt/provridning där hästen inte alls var det ni hade väntat er?

Jag är mest nyfiken. Har tänkt skaffa häst nu till sommaren, och har börjat kolla sådär smått på hästar som är till salu också. Hade varit intressant att få ta del av era erfarenheter! :)

Sv: Hur många hästar tittade ni på innan ni köpte er häst?

Tittade och provred bara en det räckte för jag föll som en fura för henne.

När jag skaffa min första häst, då var jag ca 14-15 år, då var vi å titta på flera stycken samtidigt. Tror de var runt 5 stycken.
resten har varit lite grisen i säcken köp. sett dem på nätet eller hört talas om dem och köpt dem sedan.
Nu med den jag har så skulle jag inte ha häst men såg en bild via internet och föll för uttrycket hästen hade. Ja några veckor senare så va hon i mina ägor. :D

Jag valde den första.... Hade kikat lite på annonser innan men inte varit iväg och kikat. Sen såg jag annonsen på flera unghästar på samma ställe. Ringde och pratade med uppfödaren/ägaren och hon talade sig så varm för ett av stona som var till salu. Vi åkte ner och kikade för att se om någon av hennes hästar skulle kunna vara intressant. Jag föll direkt för den lilla bruna araben... (3 år och näst intill ohanterad) Känslan bara fanns där...

Efter det åkte jag ner en gång till och kikade mer på henne, och efter att ha bekantat mig lite mer så var det redan bestämt. Henne skulle jag ha. Envis liten fröken som ger mig grå hårstrån i förtid, men känslan finns fortfarande.

Jag hade ju egentligen tänkt mig en unghäst på 4-5 år, inriden och grundriden... Men nu är hon 4, och innan sommaren så räknar jag med att kunna säga att hon är inriden... och innan hon är fem så är hon förhoppningsvis lite grundriden och lite utbildad också...

tror det var nr 3, på ställe nr 2. De två första hästarna var någon sorts importer, dåligt utbildade, avtrubbade psykiskt och jag hade sååååå gärna köpt dem för att göra det bättre för dem, men letade efter kul ponnykompis med liiite tävlingskapacitet i prisklass låg, så ville ju se fler hästar än två som knappt gick fram för skänkel. Nästa häst var en ponny jag klickade med helt, både utseendemässigt och ridmässigt. en vecka senare stod han hemma hos mig.

Har på känn att nästa häst blir över telefon eller endast en häst jag kollar på. Sådär att jag ser en häst som jag tror kan passa mig, åker och kollar och antingen fastnar jag eller så gör jag det inte. Letar fortfarande häst i prisklass låg. Hade jag letat i högre prisklass eller inte ritkigt visste vad jag letar efter hade jag antagligen tagit mer tid på mig och provat flera och jämfört osv.

Jag hade inte aktivt varit ute för att titta på häst, men jag ramlade över den jag köpte av en slump. Det är nu 16 år sen.

Jag skulle egentligen inte köpa någon häst men så hittade jag en billigt på annons och han såg så himla fin ut på fölbilden. När vi åkte och tittade var han 1 år och inte alls speciellt fin och vi kände "varför åkte vi hit?" men så sa vi till säljaren att vi ville se hur han rörde sig (för det kändes onödigt att ha åkt 70 mil tur och retur utan att ha sett hästen röra sig). Han rörde sig jättefint och där bestämde jag mig för att jag måste ha honom.

Det har jag inte ångrat idag då han är 7 år och passar mig riktigt bra :)

Men hade jag tänkt att köpa en inriden häst hade jag i dagsläget åkt och tittat och provat flera hästar även fast jag fastnade för den första jag provred.

Jag har gjort så som man inte ska göra...
Häst 1: köptes osedd. Hade inte tittat på några andra hästar, men hade bestämt mig för att köpa häst. En bekant hade den här och tyckte den skulle passa mig.

Häst 2: skulle inte köpa häst men följde med en kompis som skulle titta på en. Hon ville inte köpa när det visade sig att hästen var oinriden (vilket de talade om EFTER att vi provridit... Barbacka... Ute i skogen...). Jag köpte hästen och kompisen tog över min gamla häst istället.

Häst 3: skulle inte köpa häst, men såg en filmsnutt när han sprang i hagen, ringde och sa att jag vill ha honom.

Det skulle vara jätteroligt att faktiskt åka runt och titta på olika hästar och provrida och välja och vraka! Men det verkar inte bli så för mig utan plötsligt dyker det liksom bara upp en häst som jag vill ha.

Tittade på runt 13-15 hästar innan jag hittade min senaste. Gången innan det köpte jag nog den 7:e hästen vi tittade på.

Att det har varit så många provade utan köp är först och främst för att ägaren/säljaren har beskrivit en annan häst än den de hade, konstigt nog. Sedan var det ett par stycken som inte var seriösa med att sälja utan behöll hästarna istället.
Men till sist så hittade jag rätt, puh.

Jag valde den första :D

När jag köpte min första häst valde jag en på samma ställe som den första jag var o tittade på men som inte låg på annons (travstall) så samma ägare

Jag gjorde inte heller enligt regelboken. Eftersom jag också bor en bra bit norrut var jag inställd på att köpa osett oavsett. Eller via kontakter kunde jag få de jag var mest intresserad av uppkollade på plats av vettig människa. Första hästen jag tänkte köpa var jag väldigt nära att ta hem, besiktning var bokad och även resa. Men så fick jag helt annan info från en lyckad googling och bukefalist än vad säljaren uppgett, så jag skicka ett meddelande att jag inte ville köpa hästen med tanke på hur mycket som inte stämde med den. De hörde aldrig av sig öht. Kändes rätt surt. Nästa häst visade sig ha en skadehistorik som hette duga som säljaren inte sa att knyst om, inget köp. Till sist impulsköpte jag en misstänkt billig häst från en mycket misstänkt säljare. :p Besiktning på plats och lastbil hem.

Förra hästen köpte jag efter att ha kollat, det var den enda hästen jag tittade på då det var lite den eller ingen.

2, eller rättare sagt kollade jag på en gammal travare först, sen blev jag erbjuden en gammal tävlingshäst på jobbet som jag köpte. fungerade inte så bra så bytte henne mot en annan häst i samma stall. :p
och hon är kvar här trots att hon är lagom knäpp och egentligen för svår för mig.

första ponnyn var det en skolkompis familj som sålde, hade honom och deras shettis på bete först och sen var det köp 1 få 2 typ :p. så både ponnyn och shettisen hade vi i 14 år, ponnyn fick vi ta bort tidigare då han blev sjuk ca 32 år gammal. shettisen fick fång och togs bort förra året 17-18 år gammal.

Alltså jag hade inte alls planerat att köpa häst, så jag var inte ute och "letade" eller provade hästar. Jag råkade bara hitta rätt häst, och då kunde jag inte låta bli. Hon är min drömhäst!

Jag brukar bara titta på en och köpa den.

Lite som när man gör ett prov, det är nästan alltid den första tanken/svaret man kommer på som är rätt och börjar man fundera eller det kanske är si eller så som är rätt så blir det fort bara snurrigt, förvirrat och fel.
Min erfarenhet är att de som provridit många hästar inte heller hittar någon som är riktigt rätt, de har liksom missat den i sin jakt.

Jag är även så trist att jag inte tycker att man bör ha med sig hästkunniga kompisar, de har en förmåga att välja vad de tycker om och inte se till vad kompisen vill ha och behöver.
En orutinerad hästköpare lyssnar ofta lite för mycket på kompisen istället för att lyssna på sig själv och så blir det inte riktigt rätt iaf.

Med första hästen tittade och provred jag först en otroligt trevlig sjuåring. Råkade bli tipsad om ett varmblod i byn som skulle slaktas och...ja... det blev den hästen som följde med hem till slut pga mitt blödiga hjärta och okunskap. Tyvärr ingen solskenshistoria eftersom jag sen fick kämpa i tio år med alla hennes krämpor som hon aldrig blev bra ifrån och fick till slut somna in.

Andra hästen var en f.d medryttarhäst som plötsligt blev till salu, det var ju bara att köpa. Hästen i mitt liv <3 . Tyvärr akut avlivad för ett år sedan..

Innan tredje hästen som jag köpte förra våren tittade jag först på en trevlig unghäst. Men det klickade inte riktigt.
Råkade falla tillbaka i gamla spår, såg en otroligt snygg häst. Åkte upp och träffade ett sönderstressat nervvrak.
Men föll för ögonen och att jag någonstans såg en häst jag verkligen skulle vilja ha - som "färdig".
Vet fortfarande inte om jag tog ett bra beslut men han fick följa med hem efter klinikbesiktning så att det inte är kroppen det är fel på iallafall.
Så nu har jag ett riktigt jäkla projekt som säkert kommer bli rätt bra om jag orkar kämpa hela vägen fram med honom. Vi får se :) , men väldigt trevlig är han och som sagt är han drömhästen om jag bara får bukt med hans problematik.

Ingen alls,eftersom jag inte skulle ha nån häst just då! ;)

Jag har köpt häst två gånger, och båda gångerna har det varit den enda hästen jag har tittat på. Det har heller aldrig varit frågan om "nu sätter jag mig ner och läser annonser och åker därefter iväg och provrider hästar för nu ska jag köpa häst", utan första gången visste jag inte ens om det (min pappa sa till mig att jag skulle få "rida till" en ponny åt en lite yngre tjej som inte klarade av den, men det var ju bara påhitt visade det sig) och andra gången var det absolut inte meningen att jag skulle köpa häst. Alls. Men det var en sån häst som jag hade gått och drömt om i flera år i hemlighet, och när ägaren plötsligt gick med på att sälja så var det bara att ta den chansen.

Jag har haft hästar på foder under årens lopp också, och där har det mer varit att jag har hittat hästen på annons (de hästar jag faktiskt har köpt har varit genom kontakter), och med facit på hand så var det inga solskenshistorier. Funkade det med hästen, så funkade det inte med ägaren i det långa loppet, och vice versa, även om problemet med ägaren givetvis är något man slipper om man köper hästen. Ingen av mina hästar har heller varit det jag trodde att jag letade efter heller.

Förra hästen var fjärde hästen jag kollade på om jag minns rätt. Ringde på några fler men dom var inget för mig.

Hästen jag köpte nu sist var enda hästen jag tittade på. Föll för honom i annonsen och sen var han allt jag önskade mig när jag tittade på honom så behövde inte kolla på någon annan.
Nu i efterhand är han bra mycket bättre än jag förväntat mig :)

Köpte en 1 1/2 åring så det var ju svårt att se då om han skulle bli som jag önskat mig. Men det var en fullträff!

De hästköp som varit lite mer "planerade" har det gått till som följer:

första ponnyn: Provred totalt två, men min mamma vet jag var och kollade på ett par själv också.

ponny 2: Provred 3 på samma ställe. Fastnade för ponny 2 så jag red bara ett par varv på den tredje. Det var kärlek direkt som jag kom upp på hans rygg! :)

ponny 3: Provred typ 5 på två olika ställen. Kändes RÄTT direkt när jag satte mig upp på den ponnyn vi köpte.

ponny 4: Provred två på två olika ställen.

Enligt mig är det så himla lätt att känna om det är RÄTT häst. Jag tycker man brukar känna det efter bara några varv. Då behöver man egentligen inte kolla på fler. Men man ska inte känna att man kollat på för många/för få. Man måste bara hitta DEN hästen. Det känns bara rätt då :). Mina resterande hästar som jag haft jag har hittat genom vänner och bekanta, så de hästarna har jag bara kollat på dem. Min nuvarande köpte jag som 2-åring. Valde mellan henne och hennes halvsyster men där valde jag mer med hjärnan än med hjärtat. Det är inget jag ångrar en sekund! Har fortfarande kvar henne nu 7 år senare.

Häst 1: Grannens fbl behövde motioneras, så jag tog över honom när jag var 12år gammal, vi var ett från första stunden tillsammans!

Häst 2: Red in ett sto till en bekant och fortsatte utbilda henne, ägaren bestämde sig plötsligt för att sälja och eftersom att jag såg vilken kapacitet hästen låg inne med så köpte jag henne, skulle inte alls ha egen häst då..

Häst 3: Avkomma till min mammas gamla häst, jag red in honom i somras och har så fin känsla tillsammans med honom, har ganska höga förväntningar på honom! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 372
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar