hur många har öppet i stallet under nätterna?

P

Pula

jag undrar hur många av er som har öppet stalldörren på nätterna nu i dessa minus grader som råder?

och hur/vad har ni för ventilations möjlighet?

i vårt kallstall är det mycket luftigt, högt till tak, vent funker tydligen inte 100%, men den är till stor hjälp så jag tycker den "duger", vi har runt
-10 grader i stallet.
4 hästar som står inne under nätterna.
här är själva frågan:
en familj som äger en häst i stallet uttryckte sig till mig att de kräver att stalldörren ska vara öppen nattetid, för de vill inte ha en häst som dör av luftvägsproblem, deras häst står vid stalldörren och står med 2 st täcken på sig .
de talade även om för mig att det finns inga stall där man stänger dörrarna!

jag vill ha det stängt på nätterna i denna bitande kylan, finns det risker med att ha stalldörren öppen ( den är haspad så den är väl ca 5cm öppen), eller ska jag lyda deras krav, eller ska jag nonchalera dem som de gör med resten av hästägarna?
de visar inte andra hänsyn utan tycker de att något ska vara på ett visst vis så ska det vara så....

Sv: hur många har öppet i stallet under nätterna?

Jag har ett litet stall med öppet upp i nock. Två hästar. Två dörrar - en större och en mindre. Den lilla dörren är en halvdörr som jag hänger en yllefilt för nu under vintern. Annars är det öppet när det är plusgrader. Har igen termometer i stallet, men temperaturen ligger på några grader varmare än utetemperaturen.

Vi har stalldörranran stängda. Annars så skulle vattnet frysa ganska så fort.
Vi har alltid dörrarna stängda (ej låsta. När det inte är - grader har vi dock fönster öppna.

Om luften är dålig i stallet så säger det dig ju att du måste ha mer luftinsläpp. Är luften bra, känns det konstigt att måsta ha dörren öppen i tio minus. Har du tex fukt på fönstrena på morgnarna, är luften för dålig, och givetvis om det luktar!

hur luften är i stallet beror massor på hur stallet är byggt. det kan vara högt i tak vilket förefaller som ventilationen borde vara god, och ändå vara superdålig ventilation. och vice versa.

har stått i många olika typer av stall, där jag stått senaste 4 åren är det lågt i tak, vilket fick mig misstänksam mot luften när jag först tittade på det. Även tolv hästar på ytan. Luften har dock alltid varit suverän, det är isolerat kallstall, och vi har luftventiler i några väggar, samt luftinsläpp från logen via nederkant av dörren till logen, samt en stor lufttrumma upp till logen.
vi har dörrarna öppna väldigt tidigt på våren och sent in på hösten, men i minusgrader har vi stängt. Luften håller sig klar och fräsh utan problem.

Vore luften dålig skulle jag propsa på mer luftinsläpp.

nackdelen du frågar om är ju enbart om du har vattenrör som då fryser och kan spräckas, dvs så kan du inte göra om så är fallet.
Har du inte det, är det bara att öppna : )

Vi har alltid den ena stalldörren öppen om det inte är snöstorm från det hållet. Fyra hästar med delvis öppet upp mot loftet. De har inte några täcken på sig. Den enda nackdelen är att vattnet fryser i deras hinkar när det är under ca 5 minusgrader.

Hej!

Av de stall jag stått/jobbat i kan jag på rak arm säja att det enda som haft dörrarna öppna nattetid är där jag står nu och det beror på att det är en lösdrift. De andra stallen på området har dörrarna stängda och på samtliga andra stall har dörrarna varit stängda för att hålla värmen inne och se till att rören inte fryser..

Jag får väl erkänna att jag inte är vän av stängda stalldörrar, men jag ser nödvändigheten när det är riktigt kallt. Har man däremot tillräckligt bra ventilation (vilket jag ännu inte hittat ett innestall med) har jag inget emot stängda dörrar.

/Lavinia, trött på att vara sjuk

här är själva frågan:
en familj som äger en häst i stallet uttryckte sig till mig att de kräver att stalldörren ska vara öppen nattetid, för de vill inte ha en häst som dör av luftvägsproblem,

Frisk luft har ingen häst dött av, däremot är drag förödande för installade hästar med begränsat rörelseutrymme.. Minusgrader i ett stall är heller inget jag skulle rekomendera dels p.g.a. hästens bristande rörelseförmåga likväl det merarbete det torde tillföra för främst hästens tillgång till friskt vatten.. Optimal stalltemperatur vintertid torde vara runt +5 till 8 grader. Lite beroende oxå på typ av ströbädd men att erbjuda en frusen ströbädd kan lätt leda till kolikanfall.

En djupströbädd fryser inte för att det är minusgrader. Då skulle ju flertalet hästar på lösdrift få kolik? Och varför skulle de få kolik av ett fruset underlag? Minusgrader i ett stall är absolut ingen fara, men drag direkt på hästarna är ju oavsett temperatur något man ska undvika.

Vi har öppet upp i nock och porten öppen utom vid nederbörd eller då vinden ligger på från det hållet.

Vi stänger på nätterna, både i nuvarande stall som är ganska varmt (om man jämför med det förra som var riktigt kallstall)
Även kallstallet var stängt på nätterna och i dom flesta stall jag varit har det varit stängt när det är vinter.

Jag skulle inte vilja ha öppna dörrar när hästarna är på box, liten springa är dock trevligt om det är en bit bort så det inte blir drag.
Om det är problem med luften (vilket inte varit i nåt av dom stallen jag varit i som tur är) så är det ju annan historia, men drag vill jag nog inte ha oavsett, då skulle jag välja att anordna bättre ventilation på annat sätt.

En djupströbädd fryser inte för att det är minusgrader. Då skulle ju flertalet hästar på lösdrift få kolik? Och varför skulle de få kolik av ett fruset underlag? Minusgrader i ett stall är absolut ingen fara, men drag direkt på hästarna är ju oavsett temperatur något man ska undvika.

Vi har öppet upp i nock och porten öppen utom vid nederbörd eller då vinden ligger på från det hållet.

Det verkar som att så oxå är fallet,, antal inkomna kolikhästar under kalla vinter perioder anses som explositions artat på landets kliniker och ett klart övertal är just hästar på lösdrift. Även verkar antalet allmänt "medtagna" individer överrepresenteras, dock utan kolik känning, orsaken tros vara att dessa medtagna individer är så smarta att dom under onormalt lång tid sovit stående för att undvika direkta minusgrader mot sin känsliga buk.

Mig veterligt så är varmluft stigande och öppna fönster på övervåningen orsakar snabbt kallras med allt vad det innbär, lägre marktemperatur och högre taktemperatur.

Om luften är dålig i stallet så säger det dig ju att du måste ha mer luftinsläpp. Är luften bra, känns det konstigt att måsta ha dörren öppen i tio minus. Har du tex fukt på fönstrena på morgnarna, är luften för dålig, och givetvis om det luktar!

En sanning med modifikation.

Är det varmare i stallet än ute och du har englasfönster (eller oisolerade) kan det bildas kondens pga temperaturskillnaden.

Fast är det inte snarare så att hästar oftare får kolik på vintern pga att de dricker för lite?

Vi har nästan alltid någon eller några dörrar/halvdörrar öppens. Är det väldigt kallt haspar vi halva överdörren så det är 10 cm glipa. Håller stängt på dagarna när hästarna är ute för att vattnet inte ska frysa, men på natten när alla 10 är inne håller stallet plusgrader trots öppna dörrar.

Vi har mest uteboxar men i gamla stallet med fem boxar har vi dörrarna stängda när det är under några minusgrader. Vattnet fryser annars så i så fall får vi koppla ur vattenledningarna på något sätt. Det är inte särskilt högt i tak men när det är så kallt så håller sig luften fräsch ändå tycker jag.
Just nu är några av hästarna på semester så då har vi faktiskt en värmefläkt i stallet, temperaturen håller sig då runt nollan.

Jag tycker att du skall stå på dig även om det är lätt att sitta här och tycka...

Det verkar som att så oxå är fallet,, antal inkomna kolikhästar under kalla vinter perioder anses som explositions artat på landets kliniker och ett klart övertal är just hästar på lösdrift.
.

Anledningen till detta kan ju vara flera olika orsaker.

Sedan förstår jag inte kopplingen mellan frusna (?) ströbäddar inomhus, lösdrift och öppna stalldörrar.

Mitt lilla stall (3 hästar) har inte så högt i tak så vi har stalldörren öppen nästan jämt. Dock inte när det är mer än -5 grader. Då är dörrarna stängda. (och då är ventilationen tillräcklig)

Jag har minusgrader i stallet varje vinter och hästarna mår bara bra. Kyla är inget som bekymrar hästar i allmänhet. Inga täcken heller på dem varken ute eller inne. Däremot har ena hästen permanentbädd och den fryser inte för att det är minusgrader i stallet. förbränningsprocessen pågår ändå och bädder blir varm och skön.

Löjligt. Jag har dörren stängd hela ÅRET! Har man bra övrig ventilation finns inget behov av att ha dörrar öppna.

Dessutom fryser ju vatten och foder osv om man låter dörren vara öppen när det är så kallt ute.

tack för all info!

någon skrev att hästen inte bör stå i draget där det är öppet, men det är ju just vad hennes häst gör, han står närmast dörren och det är öppet så att han står i draget....

imorse hade vi -7 ute och -5 i stallet.
vi har inga vattenkoppar utan hinkar med vatten och de är is i dem.
inatt har alla hästar haft täcken på sig, mina två varsitt fleecetäcke de andra två hade tjocka vintertäcken.

"familjen otrevlig" kräver att det ska vara öppet, kan jag /vad har jag för rättighet kan jag kräva att det är stängt?
de är inte villiga att kompromissa dvs varannan dag öppet/stängt....har redan lagt fram det förslaget.
vi har samma stallägare, samma hyra. samma skyldigheter!

tyvärr står jag alltid ensam i stallet när familjen otrevlig lägger fram sina "lagar".

jag har talat om för dem att om vi inte kan hitta lösningar så får jag ta mina därifrån, vilket resulterar i att de får ett problem för ca 4 dgr i veckan åker en häst iväg till annan verksamhet, då en blir ensam kvar.....

hur skulle ni göra??????

Liknande trådar

Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: IdaOlson
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 652
Senast: majha
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Zamira
·
M
Hästvård Vi har våra 3 hästar ståendes i kall stall. Eftersom stallet är litet (räcker precis till 3 hästar) så blir det tyvärr snabbt dålig luft...
Svar
10
· Visningar
3 468
Senast: Leah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka