hur många har öppet i stallet under nätterna?

Sv: hur många har öppet i stallet under nätterna?

orsaken tros vara att dessa medtagna individer är så smarta att dom under onormalt lång tid sovit stående för att undvika direkta minusgrader mot sin känsliga buk.

.

Eh.. har du studerat en permanentbädd någon gång? Den är VARM att ligga på jmf med en växelströdito. Om stallet har kallgrader alltså.

Sen vill jag nog iofs se källa på att det skulle vara minsta fara för en häst ligga på minusgrader, de gör det ju ute t ex.

Men en permanentbädd är det varmaste alternativet, och fryser inte.

Har iofs aldrig mött en enda häst som inte velat lägga sig för det är 'kallt om magen' oavsett permanentbädd eller växelströ, men..

*KL*

Ang stalldörrar så KALLstall, samma temp som ute, högt i tak (10 m) och öppet till nock. Glespanel så självdrag och det märks även innan när det blåser ute. Portarna stängda och sidodörr öppen utom mellan 22 - 06, och att den är stängd då är för jag inte vill ha påhälsning i stallet av diverse djur nattetid.

Båda halvklippta typ, den ena med täcke den andra naken. Samma ev täckning inne som ute.

vi har helt stängt i stallet, och så har vi en fläkt på på nätterna som håller luften i rörelse och för att hålla temperaturen nere vi har 8 hästar i stallet så dom värmer upp jäkligt bra, men vi måste hålla plusgrader i stallet för att förhindra att vattnet fryser. vi har fläkten på istället för att ha en dörr öppen och riskera drag på någon utav hästarna men fläkten blir det väldigt behagligt i stallet, kan tippa på att det är nånstans mellan 5-7 plussgrader.

sen har vi ett utestall, dvs kallstall, tänk uteboxar! där stänger vi dörrarna men det är för att det inte ska blåsa rakt in på de två hästar som står där.

Senast ändrad:

Har ni vattenhinkar som fryser så känns det ju dumt att det är minusgrader öht i stallet.
Vem ger hästarna vatten på natten?
Ffa om de äter hö som nattmat och många timmar mellan kväll-morgon fodring så behöver de ju vatten.

Ang stalldörren så har jag aldrig varit i ett stall som INTE har dörrarna stängda när det är många minusgrader. :p

tack för all info!

någon skrev att hästen inte bör stå i draget där det är öppet, men det är ju just vad hennes häst gör, han står närmast dörren och det är öppet så att han står i draget....

imorse hade vi -7 ute och -5 i stallet.
vi har inga vattenkoppar utan hinkar med vatten och de är is i dem.
inatt har alla hästar haft täcken på sig, mina två varsitt fleecetäcke de andra två hade tjocka vintertäcken.

"familjen otrevlig" kräver att det ska vara öppet, kan jag /vad har jag för rättighet kan jag kräva att det är stängt?
de är inte villiga att kompromissa dvs varannan dag öppet/stängt....har redan lagt fram det förslaget.
vi har samma stallägare, samma hyra. samma skyldigheter!

tyvärr står jag alltid ensam i stallet när familjen otrevlig lägger fram sina "lagar".

jag har talat om för dem att om vi inte kan hitta lösningar så får jag ta mina därifrån, vilket resulterar i att de får ett problem för ca 4 dgr i veckan åker en häst iväg till annan verksamhet, då en blir ensam kvar.....

hur skulle ni göra??????

Jag skulle låta dem få som de vill :)
Det känns som om det inte skulle vara lönt att lägga ned energi på att ens bli upprörd på dem över det här, det gäller att välja sina strider :devil:

Så länge det inte är din häst som står i drag, så gör det inget att det är öppet, ingen häst mår dåligt av kylan. Jag hade slagits med näbbar o klor om någon av mina hästar hade behövt stå i drag pga någon annan, men som det är nu får de ju skylla sig själva.
Fryser vattenhinken kan du hälla lite olja i vattnet o täcka ytan med halm, så tar det mkt längre tid innan det fryser.

Det verkar som att så oxå är fallet,, antal inkomna kolikhästar under kalla vinter perioder anses som explositions artat på landets kliniker och ett klart övertal är just hästar på lösdrift. Även verkar antalet allmänt "medtagna" individer överrepresenteras, dock utan kolik känning, orsaken tros vara att dessa medtagna individer är så smarta att dom under onormalt lång tid sovit stående för att undvika direkta minusgrader mot sin känsliga buk.

Mig veterligt så är varmluft stigande och öppna fönster på övervåningen orsakar snabbt kallras med allt vad det innbär, lägre marktemperatur och högre taktemperatur.

Ibland undrar jag vilken planet du kommer ifrån :angel:

Har du öht använt en välgjord permanentbädd själv?

Jag tror att du helt enkelt drar fel slutsatser av den info du har ;)

Att hästar på lösdrift är överrepresenterade kopplar du till frusen bädd, jag hade nog snarare dragit slutsatsen att de förmodligen inte dricker tillräckligt, som många hästar inte gör vid temperaturväxlingar och på vintern. På lösdriften är det ju svårt att hålla koll på det individuella vattenintaget.

KL.
I och med lösdrift direkt in i stallet så står alltid bakdörren öppen , utanför den är det byggt en sluss som hindrar drag vid blåst. Hästarna får alltså gå in ifrån sidan av slussen till ingången.
Permanentbädd i boxarna och Termobar inne i stallgången.
Hur bra som helst ..

Jag håller med Trix, skulle låta dem få ha dörren öppen. Om det ändå är -5 grader i stallet med stängd dörr är det ju ingen större skillnad på -7. Det går ju alltid att ge lite ljummet vatten i hinken på kvällen så hinner det inte frysa till morgonen.

:rofl::rofl: Ni e rätt kul ni två...

Men jag har litet kallstall varav 2 hästar i del med lågt i tak o 1 häst i del med öppet upp till nock. I bägge blir det minusgrader men vattenhinken fryser enbart i öppet upp till nock-delen. Det löser jag med att isolera den i halmen o lägga varmvatten pet-flaska i den på kvällen. Boxen i sig är 15 kvadrat stor så hästen kan röra sig rätt bra o den har permanentbädd av halm.

Enda gången det blir sämre luft i mitt stall är när det töar...då luktar bäddarna ibland o jag får byta mycket strö. Så länge det är minusgrader ute håller sig bäddarna perfekta.

I den andra stalldelen fryser sällan vattenhinkarna och det är ngt varmare även när det är riktigt kallt ute. Dörrarna är stängda o luften är perfekt ändå. Så fort det blir varmt så står dörrarna hel öppna om det inte blåser storm o regnar förstås, då reglar jag dörren så det blir en glipa.

Har haft en mängd olika hästar i detta stall men gemensamt för dom är att de är klippta, ofta helklippta, täckas med ETT täcke som är anpassat för säsongen o går ute hela dagarna. Har aldrig haft en häst som frusit i stallet o har heller inte nåt återkommande problem med kolik vintertid.

pst... Novali.....
kika in i vatten i hagen tråden så får du tips om hur man för typ noll kronor isolerar sin vattenhink/balja så att den inte fryser. väldigt enkelt, funkar både inne och ute. Tänkte om du ville slippa PET flaskan :D

Där vi står nu är det stängt nattetid som gäller annars fryser vattnet. Luften blir jättedålig, det är kondens i stallet och t.ex. tavlan går inte att skriva på för den är helt blöt. Vi får öppna luckorna till logen när det är svinkallt och dörren är stängd men hittills är det ingen som har gjort det...

Vi ska snart flytta till ett annat stall som har en bra fläkt och bra luft i stallet. Kläderna luktar inte stall efter att man varit där och det blir ingen kondens. Fläkten är nog ganska gammal och ska snart bytas mot någon automatisk modern variant med lite olika inställningar. De har också halvdörr som står öppen sen när det blir varmare.

Jag tycker man ska ordna bra ventilation om det är så att man har problem med att vattnet fryser om dörrarna är öppna. Där vi står nu finns det värmeledningar till vattnet men det räcker inte. Ventilation vore toppen!

Senast ändrad:

KL

självklart ska inga hästar stå i DRAG. Men vad som är DRAG måste man ju också ha koll på. Det är inte att luften rör sig, eller vinden kan komma med en pust. Det är snåldrag som inte är nyttigt.
Frisk luft och minusgrader dock - vad är tjafset liksom?

Ni ska vara glada om det är åt DET hållet problemet lutar. Tänk på hur vanligt kvickdrag var för 30 år sen, då hästar stod uppstallade i ladugårdarna tillsammans med kor! Fukten dröp, luften gick att skära med kniv, och hästarna fick vad jag liknar torde vara hästvarianten av svår KOL, och fick avlivas efter långt lidande. :(

Kvickdrag nuförtiden är ovanligt på häst, tack och lov!

Jag har EN hemsk kort höst, stått uppstallad i ett litet stall 4 månader, där dörrarna stängdes i september, och luften var så sjukt dålig att ögonen TÅRADES när man klev in. Hästägaren och uthyraren var rabiat ang. att dörrarna skulle vara stängda, annars kunde hästarna frysa. Köpte glatt slemlösande och hosthämmande pulver till sin häst, utan att ens fråga sig varför det behövdes. Flyttade därifrån det behöver jag nog inte säga. Sen dess överväger jag inte ens en stallplats utan att kolla ventilations förhållanden och mentala attityder till öppna dörrar vid behov. :cool:

:) Tacka Fjordtokan, det var hon som tipsade från början. :bow:

Det verkar som att så oxå är fallet,, antal inkomna kolikhästar under kalla vinter perioder anses som explositions artat på landets kliniker och ett klart övertal är just hästar på lösdrift. Även verkar antalet allmänt "medtagna" individer överrepresenteras, dock utan kolik känning, orsaken tros vara att dessa medtagna individer är så smarta att dom under onormalt lång tid sovit stående för att undvika direkta minusgrader mot sin känsliga buk.
.

Det får du gärna ge mig en källa till. För som jag ser det är det rena skitsnacket.

*KL*

Har isolerat kallstall, tre hästar. Boxarna har hela väggar. Dvs det blir inget drag i boxarna. Självdrag, ingen ventilationsanläggning.

Vi har öppet stalldörrarna (en av dom) helt till ungefär minus 10. Då är det några minus i stallet, vattenhinken har en tunn hinna som hästen lätt tar sönder.
Vid mellan minus tio och minus arton, minus tjugo så har vi porten lite öppen, dvs runt tre decimeter öppen. Då håller sig hinkarna rätt bra.
Vid kallare än minus tjugo stänger vi dörren, för vattenhinkarnas skull.

Det funkar bra! Vi har en hosthäst som mår väldigt bra här.

I hagen har hästarna Boletunnor med friskt vatten varje dag. 12-16 timmars utevistelse.

De mår toppen!

Norrland

Det låter ju inte trevligt att det är så kallt i stallet att vattnet fryser. Inte heller att en häst får stå i drag. Om en dörr ska kunna vara öppen måste den ju vara placerad så att det inte blir drag i boxarna tycker jag. (beror ju på var ventiler sitter också)
Vad säger stallägaren? Kan de verkligen kräva att det ska vara öppet? Varför vill de ha öppet när det är såpass kallt?

gött!

inatt har deras häst varit iväg så jag kunde stänga i stallet i natt!!

vi har haft -10 grader inatt, i stallet var det -1 men inga frusna vattenhinkar, och mycket behagligare överlag.
endast en häst av tre som haft täcke på sig under natten!

igår var det 4 hästar inne, alla med täcken på sig i -5 (i stallet) och frusna hinkar och öppen dörr, -7 grader ute.

kan jag kräva att de ska se till att mina hästar har frostfritt vatten nattetid under tiden de kräver att dörren ska vara öppen ?! :cool:

kan jag kräva att de ska se till att mina hästar har frostfritt vatten nattetid under tiden de kräver att dörren ska vara öppen ?! :cool:

Du kan ju isolera vattenhinken så slipper du det frusna vattnet.

Jag har personligen svårt att förstå vad problemet är förutom vattnet med minus 1, 5 eller 7 i stallet, men du kan ju inte göra mer än prata med stallägaren eller byta stall. Du verkar ju nöjd i övrigt så jag skulle som ngn annan redan sagt välja mina strider och eftersom din häst inte står i drag låt det vara öppet då. Och isolera hinken.

Liknande trådar

Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: IdaOlson
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 652
Senast: majha
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Zamira
·
M
Hästvård Vi har våra 3 hästar ståendes i kall stall. Eftersom stallet är litet (räcker precis till 3 hästar) så blir det tyvärr snabbt dålig luft...
Svar
10
· Visningar
3 468
Senast: Leah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka