hur många har öppet i stallet under nätterna?

Sv: hur många har öppet i stallet under nätterna?

Det verkar som att så oxå är fallet,, antal inkomna kolikhästar under kalla vinter perioder anses som explositions artat på landets kliniker och ett klart övertal är just hästar på lösdrift. Även verkar antalet allmänt "medtagna" individer överrepresenteras, dock utan kolik känning, orsaken tros vara att dessa medtagna individer är så smarta att dom under onormalt lång tid sovit stående för att undvika direkta minusgrader mot sin känsliga buk.

Mig veterligt så är varmluft stigande och öppna fönster på övervåningen orsakar snabbt kallras med allt vad det innbär, lägre marktemperatur och högre taktemperatur.

*lite kl och delvis svar till Tant Ester*

En bädd kan frysa om den är illa lagd, alltså blöt och dålig verksamhet i den. Det bästa är att ta ut den och börja om eller på med massor med strö. Och det är nog inte bara jag som anser att en sån bädd inte är så bra. En bra bädd är svår att få. En som är torr men ändå varm och aktiv.

Om man har en dålig bädd är det ju det som är problemet snarare än fenomenet bädd i sig, eller hur? Det är ju som att säga att hö är dåligt för att vissa partier kan vara mögliga. Märkligt resonemang. En dåligt skött bädd är inte bättre i plusgrader, dock är problematiken en annan än att den fryser. Lösdriftsbäddar med tillräcklig tillgång på strö brukar fungera utmärkt till såväl hästar som får eller nötkreatur.

Annars håller jag såklart med dig om att en dålig bädd är just dålig, men det har ju inte så mycket med stalltemperaturen att göra.

Om dörren står 5 cm öppen kan det inte vara så farligt...
Det jobbiga är ju att knacka ut isen varje gång man ska ge friskt vatten..

KL

Jag hade varit överlycklig om jag haft dina stall"kompisar" :p Inte för attityden kanske, men för att de vill ha öppet :) Vad är problmet med att ha täcke på hästen? Och måste de ha täcke på sig om det är -5? För en häst är det väl inte värre än -1? Jag hade isolerat vattenhionken och sett glad ut :)

jag vill inte ha det öppet.
vattnet fryser under natten vilket resulterar i att hästarna inte kan dricka upp allt vatten i hinken.
jag vill inte täcka, men en är 23 år och kan behöva en filt över ryggen i kyla, samt att jag har låtit han stå för han har blivit behandlad med penicilin för regnskållor- jag vill att han luftar sin päls i så stor utsträckning som möjligt, vilket inte alltid går så bra på dagarna när det snöar oavbrutet...
jag är överlag lite emot täcken.
inatt hade vi -15, och ska då dörren vara öppen så vill jag att de är varma om ryggarna.
Jag skulle inte vilja dricka isvatten i -15, om det ens skulle gå att slå sönder isen med hjälp av munnen då, så varför inte hjälpa djuren under köldtider att få det lite bekvämt när vi stället in dem i en box, medan vi själva eldar i våra hus och softar i soffan-kanske med en filt....?

Jag hade haft stalldörren öppen, helt klart! Kyla är en baggis för i princip alla hästar och skulle de frysa så finns ju täcken. Om de är torra så fryser de ju oerhört sällan. Dålig luft däremot kan gå hårt åt hästarna.
Om de dessutom endast kräver att ha 5 cm öppet och det är deras egen häst som står närmast dörren så är det väl inte så mkt att bråka om?

Vi har s.k. engelska boxar och har överdörrarna öppna året runt. Vi har superfin luft i stallet, bättre kan det inte blir och våra hästar mår toppen. Ingen har någonsin frusit heller om de inte haft extremt hög feber men då blir det varma täcken på eller in i andra stallet.

Vi har haft en hel del travhästar (d.v.s. helklippta, svettas MASSOR vid jobb och ganska känsliga) och de har trivts utmärkt i vårt stall.
Var inte rädda för att glänta på dörren, hästarna kommer inte att fara illa ;)

Mvh JV

Fast hästar är inte människor ;) De vill inte krypa upp i fåtöljen framför brasan :D

Däremot förstår jag problemet med vattnet. Hur många timmar är stallet tomt på natten? (Från människor alltså.) Kan man stänga vid intaget och glänta på dörren kring 23 och ge natthö och färskt vatten då? Då är det sju timmar till 06.00 när någon kan komma och byta vatten igen.

Annars finns ju både thermobars och hemmabygda varianter av densamme, kan det vara ngt? Varför inte laga stallfläkten så är ju problemet löst? I så fall kan ju den som vill glänta på fönstret i sin hästs box istället.

Mvh JV

hästarna går ut kl 06 00
kommer in mellan 18 - 20
så de är ute nu vintertid ca 12h.
de får morgonhö och lunch ute
kvällshö vid intag och en nattfodring senare under kvällen ( inne).

sista personen som är i stallet är stallägaren som nattfodrar, han har inget intresse i hästar så han vill väl att vi sköter våra djur, varför ska det bli hans huvudvärk att se till hästarnas vatten nattetid?
han är bara väldigt snäll som ger dem natthö annars får jag åka dit själv och göra det.så det tänker jag inte lägga på honom som syssla!

jag brukar lämna stallet runt 20-tiden ibland tidigare, ska jag åka igen till stallet för att kolla så det inte fryst under natten och lämna mitt barn?
eller kan vi låta dörr:devil: vara stängd ,
som den har varit i alla år tidigare!

*lite kl och delvis svar till Tant Ester*

En bädd kan frysa om den är illa lagd, alltså blöt och dålig verksamhet i den. Det bästa är att ta ut den och börja om eller på med massor med strö. Och det är nog inte bara jag som anser att en sån bädd inte är så bra. En bra bädd är svår att få. En som är torr men ändå varm och aktiv.
Jag ser det dock troligare att det rör sig om fruset grovfoder i kombination med för litet vattenintag när det gäller kolikanfallen än att det skulle vara en frusen bädd som var orsaken. Jag håller med dig om att det krävs ett visst handlag för att kunna fixa en fungerande permanentbädd, ett handlag som inte alla har, och då är det bättre att mocka oftare och ha vanlig bädd men med mer halm.

*kl*

Vår stalldörr är öppen så länge det är plusgrader ute. När det sjunker ner under nollan så stängs dörren, men fönsterna i stallet är öppna. Vet inte riktigt varför stalldörren stängs, vattnet fryser i alla fall. :p Boxarna är utrustade med vattenkoppar med värmeslingor så hästarna har alltid vatten. Temperaturen i stallet brukar vara ett par grader varmare än ute, så min häst har samma täcke dygnet runt. Tror inte vi har nån ventilation i stallet, så jag tycker det är bra att där är öppet så det kommer in frisk luft.

Låt dörren vara öppen, det blir den hästägares problem om den blir sjuk som står i drag. Häll lite varmare vatten i dina hästars hinkar så fryser de inte så fort...det brukar jag göra. Eller olja som nån annan tipsade om.
Sen är det stallägarens skyldighet att se till att lufttillförseln är tillräcklig. Ni betalar väl hyra?! Då kan ni kräva det av honom. För det finns regler om det också. Det ska vara 50-75 m3/h. Annars blir det för fuktigt och hästarna kan insjukna i kvickdrag.
Då är det bättre att dörren står öppen (på glänt) och hästarna får ett gott täcke på sig under natten, eftersom de inte har så stor rörelsefrihet inne.

Varför ska ni flytta på er? Passar det inte den andra familjen så är det ju dom som får se sig om efter något bättre boende till sin häst!
Det är min åsikt i alla fall!

Ta inte skit! stå på dig och samtala med stallägaren om luften...för det låter inte okey.

Jag har ett litet isolerat kallstall och har alltid övre dörren öppen olika mkt beroende på antalet grader. Hästarna är bara inne 8 timmar på em/kväll, på nätterna är dom ute. Inte sjutton får dom kolik av att ligga på kallt. Fölet ligger och sover i snön varenda dag. Inte fryser bäddarna heller fast det är många minusgrader i stallet när ingen är inne. Vi har inga vattenkoppar och hinkarna fryser inte när hästarna är inne. Ute ger vi vatten i en isolerad balja och fyller på med varmvatten 2-3 ggr per dag.

Jag tror att ni lugnt kan ha dörren öppen, ge hästarna mer hö och ha täcken på om ni är oroliga att dom fryser. Är natten enda tiden på dygnet som dom har vatten kan jag förstå din oro annars är det nog inte så farligt, vattnet fryser ju inte på en gång. Och får dom sedan vatten igen på morgonen så är det knappast någon fara.

jag har varmvatten i hinkarna, kokar vatten i vattenkokaren och häller direkt i hinkarna, men vad hjälper det när dörren är öppen i -22 grader....:mad:

vi har som sagt vent. på dygnet runt, 5st friskluftsintag i kalltallet, murade/putsväggar/betong, minst 4 meter till tak, öppet och ljust stall, trä inredning.

jag undrar varför alla som proppsar på att ha det öppet inte har lösdrift på sina djur istället .... den bitande kylan som råder kan vara till skada på byggnader eller inredning, dörrar som sväller och slår sig, handtag och lås som fryser, eller är det bara vårt stall som tar skada ? :confused:

jag undrar varför alla som proppsar på att ha det öppet inte har lösdrift på sina djur istället .... den bitande kylan som råder kan vara till skada på byggnader eller inredning, dörrar som sväller och slår sig, handtag och lås som fryser, eller är det bara vårt stall som tar skada ? :confused:

Dörrar etc slår sig inte av kyla, däremot av fukt. Ren kyla (dvs 22 minus som du tog som exempel) får inga dörrar att slå sig. Det skadar inga byggnader heller. Däremot så som sagt fukt får både dörrar/fönster att slå sig, och byggnader att ta skada. Och har du exvis en fuktmättad träkarm och det fryser kan den frysa sönder. Men det är vattnet i träet (dvs fukten) som är grundproblemet och inte kylan. Samma sak med när saker fryser ihop, det är fukten som fryser, låsspray te x hjälper mot det i lås, har man lister hjälper silikonstift etc. Bilarna tar man sig ju in i även i bitande kyla, om man bara håller fukten stången =)

Jag har inte lösdrift för att det inte fungerar utfodringsmässigt med mina OCH att jag vill ha den individkollen som nattuppstallning medför. Dvs kunna se inte bara att någon är dålig i magen, druckit dålig etc, utan direkt kunna se både att någon inte är helt hundra, och ffa VEM det är.

Har ett litet stall, dörren står alltid öppen bortsett ifrån nu när det varit ganska många minus. Hade helst velat ha den öppen alltid, men nu får den vara stängd för att vattnet inte ska frysa allt för mycket. Sen blir det ganska tråkigt när det snöar in så mycket.

Har stått i ett stall där det alltid var ett himla tjaffs om dörrarna ska vara öppna eller stängda och jag är för att dom skall vara öppna! Sålänge det inte blir jättedragit, men har man bara en dörr öppen blir det ju inget drag, även om hästen står precis vid dörren.

Har ni kollat lufttillförseln i stallet? Om luften har dålig cirkulation blir det fukt i stallet och en illaluktande odör.
DÅ kan man börja prata om att förstöra byggnad etc.

Hästar är inte som vi människor. Dom fixar kylan!

Om man har en dålig bädd är det ju det som är problemet snarare än fenomenet bädd i sig, eller hur? Det är ju som att säga att hö är dåligt för att vissa partier kan vara mögliga. Märkligt resonemang. En dåligt skött bädd är inte bättre i plusgrader, dock är problematiken en annan än att den fryser. Lösdriftsbäddar med tillräcklig tillgång på strö brukar fungera utmärkt till såväl hästar som får eller nötkreatur.

Annars håller jag såklart med dig om att en dålig bädd är just dålig, men det har ju inte så mycket med stalltemperaturen att göra.

Precis! Men då får bädden skiten. (hohoho, om jag ska vara rolig)

En dålig och blöt bädd fryser ytterst och från kanterna, just för att det inte är tillräckligt med aktivitet i den.

Eller en nylagd bädd som rä för torr och då dålig aktivitet kan frysa med.

Och på nåt sätt är alltid halm varmare än spån..

Jag ser det dock troligare att det rör sig om fruset grovfoder i kombination med för litet vattenintag när det gäller kolikanfallen än att det skulle vara en frusen bädd som var orsaken. Jag håller med dig om att det krävs ett visst handlag för att kunna fixa en fungerande permanentbädd, ett handlag som inte alla har, och då är det bättre att mocka oftare och ha vanlig bädd men med mer halm.

Ja det är nog än ännu större andel, men ännu värre.. Lösdrift med haldassig bädd, med fruset foder och lite kallt eller fruset vatten.. :eek:

Jag håller helt med dig ang bädden!

***Knapplån***

Vi har alltid öppet i stallet under nätterna. Hästarna står på tjocka permanentbäddar av torv och vi vattnar i hink.
Golvytan är ca 125 kvadratmeter, takhöjd 2,60. Fyra stora kallblodshästar står inne mellan 20 och 04.30.
Två fönster står på glänt, och stalldörren är haspad med lilla haspen (vi har en längre) nu när det är minusgrader - dörröppningen är ca 7 cm.
En av hästarna har problem med ryggen, så han har termotäcke på. De andra (varav två är spårklippta) är nakna.
Natten till idag var termometern nere och vände på -17.

har pratat med de nyinflyttade och stallägare i dag ang dörr....
de nyinflyttade sa: va f-n ska det vara öppet för?!

stallägare sa:nu är det för kallt, de får öppna ett fönster då och ha dörren stängd.

mina har tyvärr inte fått vatten i natt för det var fruset genom hinken och vattnet var orört!
de andra har väl förmodligen inte heller fått vatten.
jag vill inte att mina hästar ska få kolik.
berättade för stallägaren att hon sa till mig att hon kräver att det är öppet, då lyfte han på ögonbrynen och sa : gör hon det, det kan hon inte.

han berättade även för mig att när han nattfodrar så stänger han på nätterna, trotts att de tror att det är öppet. men inatt var det öppet för de hade märkt att det var stängt under måndags morgonen och skrivit på tavlan att dörren ska vara öppen. men vi ska ta det där med fönstrena idag med familjen otrevlig....bara be till gudarna att de respekterar stallägaren, och är mottagliga för komunikation, ja jag är så upprörd nu att jag skulle kunna dra till henne rakt över brödintaget!
hur många av er har glitter i boxen, hon är nog inte riktigt medveten om riskerna med julpynt heller , julgranskulor som ligger krossade vid boxen och glittergirlanger i boxen ....

Liknande trådar

Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: IdaOlson
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 652
Senast: majha
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Zamira
·
M
Hästvård Vi har våra 3 hästar ståendes i kall stall. Eftersom stallet är litet (räcker precis till 3 hästar) så blir det tyvärr snabbt dålig luft...
Svar
10
· Visningar
3 468
Senast: Leah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka