Sv: hur många har öppet i stallet under nätterna?
*lite kl och delvis svar till Tant Ester*
En bädd kan frysa om den är illa lagd, alltså blöt och dålig verksamhet i den. Det bästa är att ta ut den och börja om eller på med massor med strö. Och det är nog inte bara jag som anser att en sån bädd inte är så bra. En bra bädd är svår att få. En som är torr men ändå varm och aktiv.
Det verkar som att så oxå är fallet,, antal inkomna kolikhästar under kalla vinter perioder anses som explositions artat på landets kliniker och ett klart övertal är just hästar på lösdrift. Även verkar antalet allmänt "medtagna" individer överrepresenteras, dock utan kolik känning, orsaken tros vara att dessa medtagna individer är så smarta att dom under onormalt lång tid sovit stående för att undvika direkta minusgrader mot sin känsliga buk.
Mig veterligt så är varmluft stigande och öppna fönster på övervåningen orsakar snabbt kallras med allt vad det innbär, lägre marktemperatur och högre taktemperatur.
*lite kl och delvis svar till Tant Ester*
En bädd kan frysa om den är illa lagd, alltså blöt och dålig verksamhet i den. Det bästa är att ta ut den och börja om eller på med massor med strö. Och det är nog inte bara jag som anser att en sån bädd inte är så bra. En bra bädd är svår att få. En som är torr men ändå varm och aktiv.