Stallventilation av eller på

Sv: Stallventilation av eller på

Säg åt dem att sätta värmekabel antingen i (bästa alternativet) eller utanpå vattenledningsrören, Självklart isolerar man alltid rören i ett stall oavsett om man har värmekabel eller ej.

Totalt vansinne att vara tvungen att hålla +8 i stallet bara för att vattnet inte ska frysa.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Tycker att det inte låter som en bra miljö för hästarna direkt.....

Det är jobbigt när det blir minusgrader men så är det i Sverige tyvärr. Vill man inte att vattnat ska frysa så får man förekomma och stänga av det för att inte ledningarna ska frysa sönder. Det som återstår är ju dä att bära vatten, inte helt kul det heller men man behöver ju inte gå på gym då iaf ;)

I mit stall har vi det omvända problemet. Vi stängaer av vattnet när det blir minusgradr men innackorderingarna gnäller att det är jobbigt att bära vatten. Och ändå har de bara vars en häst att bära till, jag har tre egna.

Jag har hellre fönsterna lite öppna även på vintern för att få in frisk luft men alla går och stänger dem för de tycker det är kallt.....hahha tänk så olika det kan vara! :D
 
Sv: Stallventilation av eller på

Ventilationen får aldrig strypas helt i ett stall. Her man fläkt i stallet är det troligt att tilluftsdonen är dimensionerade för fläkt (nu lät det iof som om det var alltför få tilluftsdon också i stallet) och då blir luftflödet inte tillräckligt när fläkten är avstängd. Att ha den avstängd under dagen om hästarna är ute gör ju inget, det är när hästarna är inne man måste göra något. Utöver det så är inte ventilationen tillräcklig om det är väldigt fuktigt i stallet, och då måste andra saker till för att få bra luft i stallet. Föreslå att de frågar en ventilationskonsult (inte för humanventilation utan för ventilation i djurstall) så att de får hjälp att reda ut vad som behöver göras. Det behöver inte kosta tusenlappar att få ordning om man bara vet hur man ska gå till väga. Sedan innebär en fyrhjuling i stallet en ganska ordentlig brandrisk, så den skulle jag inte acceptera att den står i stallet.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Byt stall.

Stallägaren verkar ju inte tänka på hästarnas bästa för fem öre, det handlar ju uppenbart bara om att stallägaren vill ha det varmt i stallet själv.

Och sen att ha en fyrhjuling i stallet som luktar bensin. :eek::eek::eek:
 
Sv: Stallventilation av eller på

De får väl plocka ur batteriet ur fyrhjulingen , skulle aldrig tillåta våran stå i stallet, Jag skulle aldrig tillåta att ventillationen stängdes av i mitt stall, har så jag kan minska varvtalet när det är kallt.
 
Sv: Stallventilation av eller på

KL

Jag väljer ventilation före värmen alla gånger..Har hästarna frysrisk finns det täcken att lägga på. Jag har faktiskt stått i ett stall där ventilationen ströps vissa dagar vintertid pga att hästarna kunde frysa, helt ofattbart :crazy:

Står i kallstall och det enda som riskerar att frysa är vattenhinkarna i boxarna dagtid när hästarna är i hagen. Direkt de kommer in håller stallet plusgrader och det går fort, hästar värmer bra. I vattenledningarna finns värmeslingor och utrymmen som måste vara uppvärmda är det,tex för vattnets skull.

Jag tycker att behöver ventilationen strypas pga värmen så bör man se över hur man byggt stallet egentligen och åtgärda det som felas.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallventilation av eller på

Vattenkopparna fryser inte förrän det är ett antal minusgrader i stallet och då stänger man av vattnet och använder hinkar :)

Jag har ingen mekanisk ventilation, utan en med självdrag och ventilationstrumma och vattnet fryser inte.

Det ska vara BRA luft i ett stall, det är ett otyg med folk som bommar igen "för väremens skull"!
Luftrörsproblemen kommer som ett brev på posten,,,

Vårt vatten brukar frysa någon gång på vintern och nej det är ingen trevlig upplevelse att hämta vatten på annat ställe och hinka.

Vi har ingen mekanisk vent men ett grannstall hade det och de var faktiskt tvungna att ta bort den eftersom det blev väldigt kallt på vintern och i princip allt frös.

Jag har under alla år aldrig haft en enda häst med luftrörsproblem tror inte ett dugg att det har med hur varmt man har i stallet. Man kan ha "varmt" i stallet och ändå bra luft liksom man kan ha kallt i stallet och dålig luft
 
Sv: Stallventilation av eller på

Lite OT: Jag vill bara poängtera att ett stall som medför högre temperaturskillnad mot utetemperaturen än +-5 grader ( t ex. om stallet håller nollan när temperaturen sjunker till låt säga -15 utomhus) räknas inte som Kallstall/väderskyddande byggnad utan är ett isolerat stall. Varmstall/isolerat stall behöver inte ha någon värmekälla för att kallas varmstall. Ihopblandningen mellan dessa två stalltyper orsakar oftast inte några större problem annat än om man försöker hålla nollgradigt i ett "riktigt" kallstall (t ex. oisolerad utebox) genom att stänga till så mycket man kan. Ingen skada skedd, jag ville bara reda ut några vanliga missuppfattningar ;)
 
Sv: Stallventilation av eller på

Vårt stall kan hålla minusgrader när hästarna inte är inne, för mig är det då kallstall.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Det är sant. Jag misstänker att grannstallet kanske inte kunde reglera fläkten i någon högre grad... Man kan ju tänka på att max-ventilationsbehovet är det behov av ventilation som stallet behöver sommartid. Vintertid räcker min-ventilationen (och ibland någon form av tillskottsvärme för att sänka luftfuktigheten) som är ungefär en tredjedel av maxventilationen.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Pratade ju faktiskt om folk som stänger igen ventilationsluckor, stänger av den mekaniska vetilationen etc för att de tycker att det blir kallt när de är öppna/på.

Ett stall kan visst ha bra luft och vara hyfsat varmt, det är ingen motsägelse i sig :)
 
Sv: Stallventilation av eller på

Jo jag har läst den sidan och jag har talat med jordbruksverket också och har av dem fått veta att ventilationen får ALDRIG stängas av men detta stalls styrande folk hävdar att det är bra luft i stallet iaf och att det kostar för mycket om de måste köra värmen och ventilationen bara drar ut den så det är inte av intresse att ändra nåt.
Fyrhjulingar får inte heller stå inne i stall enligt brandskydd men den har dåligt batteri och startar inte om den står utomhus så den måste stå inne. Men börjar det att brinna och den är inne så är det inte säkert att försäkringsbolag betalar ut någon försäkring för hästarna och den som bestämt att den ska stå inne kan bli åtalad men inte det heller fick nåt gehör....:(

Gör en anmälan till länsstyrelsen. De är tvungna att göra en tillsyn enligt djurskyddslagen och behöver inte uppge vem anmälaren är. En tillsyn brukar leda till ett "uppvaknande" hos dem som styr. De riskerar ju bli av med sitt tillstånd...
 
Sv: Stallventilation av eller på

Tycker att det inte låter som en bra miljö för hästarna direkt.....

Det är jobbigt när det blir minusgrader men så är det i Sverige tyvärr. Vill man inte att vattnat ska frysa så får man förekomma och stänga av det för att inte ledningarna ska frysa sönder. Det som återstår är ju dä att bära vatten, inte helt kul det heller men man behöver ju inte gå på gym då iaf ;)

I mit stall har vi det omvända problemet. Vi stängaer av vattnet när det blir minusgradr men innackorderingarna gnäller att det är jobbigt att bära vatten. Och ändå har de bara vars en häst att bära till, jag har tre egna.

Jag har hellre fönsterna lite öppna även på vintern för att få in frisk luft men alla går och stänger dem för de tycker det är kallt.....hahha tänk så olika det kan vara! :D

Jag har också öppna fönster året om , bonden ville laga min trasiga ruta men se det fick han inte. Jag har ett glaslöst fönster som är under tak så han ser ut i vindskyddet när han står inne nån stund. Ibland står han och snackar med nån brud utanför:D
 
Sv: Stallventilation av eller på

Ja jag tänker flytta ut min häst därifrån men det är ju 4 hästägare till som är missnöjd med detta, så det är ju inte bara mig och min häst det gäller.;)
Det som är lite knepigt är att de hävdar att vattnet fryser till vattenkopparna redan när det är +3-4 grader inne...??? :confused:

Då är ni ju fem stycken som är missnöjda. Gå ihop och framför era åsikter tillsammans.
Att lägga värmekabel i vattenledningarna och isolera dem låter som en bra lösning för problemet, tycker jag.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Fyrhjulingar får inte heller stå inne i stall enligt brandskydd men den har dåligt batteri och startar inte om den står utomhus så den måste stå inne. Men börjar det att brinna och den är inne så är det inte säkert att försäkringsbolag betalar ut någon försäkring för hästarna och den som bestämt att den ska stå inne kan bli åtalad men inte det heller fick nåt gehör....:(

Det här med fyrhjulingen är också väldigt allvarligt! När Länsförsäkringar var hit för att försäkra gården sa de att varken bilar eller traktorer får parkeras inne i någon ekonomibyggnad pga. den stora brandrisken (om inte en brandcell har byggts), och mycket riktigt så gäller inte försäkringen ens för byggnaderna om de antänts av bil/traktor etc. Jag blir provocerad av att de låter något så banalt som ett dåligt batteri äventyra hästarnas hälsa (för att uttrycka det milt- börjar det brinna så riskerar de livhanken).
 
Sv: Stallventilation av eller på

Du kan parkera fordon i en ekonomibyggnad, men då krävs en hel rad med åtgärder.

1, Fordonet ska vara dieseldrivet.

2, Fordonet ska ha en strömbrytare som kopplar från batteriet, vanliga tändningslåset räcker INTE.

3, Golvet ska vara obrännbart material, dvs grus eller betong, och det ska vara minst 5 meter till brännbart material.

4, Det finns minimikrav på fri takhöjd mellan fordonets tak och byggnadens innertak. Vanligtvis 1-2 meter beroende på hur pass brännbart material det är i taket.
 
Sv: Stallventilation av eller på

Frisk luft är viktigast!
Vi har så mycket glipor och liknande så inluften är inget problem. Så vi har en fläkt som drar ut luft, och så fylls det på med ny fräsch luft genom springor och fönster på glänt.

Men när jag släpper ut hästarna och det är kallt ute, så stängs fläkten av, ingen bra ide att dra ut den varma luften som hästarna värmt upp, då fryser kanske vattnet. Så då håller sig stallet oftast frysfritt även när det är tomt.

Är det riktigt kallt, har vi en värmefläkt på dagtid.

Sen så fort det går, har vi dörrar och fönster öppna eller på glänt.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 189
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 217
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 362
Senast: Calmiche
·
Gnägg Har läst "hagtråden" och förundras. Finns dessa hästar på riktigt? Hästar som hellre är inne i stallet än ute i en vettig hage? Hästar...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 670
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp