hur många har öppet i stallet under nätterna?

Sv: hur många har öppet i stallet under nätterna?

alltså.... jag tycker ni gör en höna av en fjäder.
Om det är minusgrader i stallet OAVSETT vilket du skrivit, så fryser ju vattenhinkarna i vilket fall och då får ni hitta en lösning på det oavsett. du skriver ju att dörren är haspad, dvs 5 cm öppen, så det är ju inga storm grejer vi pratar om.

Jag tycker det låter mer som ni inte drar jämnt rent allmänt och att det blivit en strid mellan viljor om en skitsak som egentligen inte har med saken i sig att göra.

Hästarna mår inte ett dugg dåligt av låga temperaturer. skillnaden mellan om det är -5 eller -10 i stallet är strunt samma för hästens del.

Är det ditt eget stall så bestämmer du om det ska vara öppet eller stängt.
De som inte finner sig i den ordningen får flytta.
Och är det du som är inackorderad så får du rätta dig efter reglerna eller flytta. Svårare är det inte.

ikväll -24 grader...
stallägaren är ordentligt trött på familjen otrevlig .
han säger åt dem ikväll att han inte vill ha det öppet så det är bara att stänga.
den där glipan på 5 cm gör att det blir kallt, kallt drag över golvet vilket gör att vattnet fryser bl a. och jag står på stallägarens sida, varför inte göra det bästa av situationen när det är såhär kallt.
det verkade inte långt borta att han vill hysa iväg dem....
:laugh:

Men du har ju redan redovisat att det blir frysgrader i stallet oavsett om dörren är öppen eller stängd? Och att din häst INTE står i ngt 5 cm drag.

vad är problemet?

Men det blir ju frysgrader i stallet ÄVEN med dörren stängd. Så problemet med vattnet måste du ju i alla fall lösa?

Du skrev att minus 10 ute gav minus 1 i stallet.

Så i minus 24 som ni har nu, kommer du få flera minus i stallet.

Samtidigt när det var minus 7 ute så var det minus 5 i stallet med öppen dörr och hinkar frusna.

De hinkarna lär ju frysa inatt med stängd dörr med, iom så mkt kallare ute?

Jag fattar ärligt inte riktigt problemet?

Jag har kallstall med två boxar- två hästar. Jag brukar stänga om det blåser rejält ute, eller är riktigt riktigt kallt- under 20 minusgrader. Förr var jag manisk och stängde alltid stalldörrarna för "det skulle vara så". Nu föredrar jag att ha dörrarna öppna.

Hästarna är vbl travare, oklippta. Den ena med björnpäls och naken, den andra vintertäcke dygnet runt. Stalltemperaturen brukar vara ungefär densamma som utomhus vare sig dörrarna är stängda eller ej. Skulle helst vilja ha lösdrift, men har tyvär ej den möjligheten.

Men vad säger stallägaren? Denne borde kunna bestämma det här.

saken är den att det blir inte genomfrusna hinkar vid -1 utan det tar längre tid för vattnet att frysa, vilket resulterar i att mina / våra hästar får tillgång till vatten!
när jag åkte till stallet sent i går för att kolla läget så var det en märkbar skillnad med stalldörren stängd.
fönstret gick tydligen inte att öppna och luckorna var stängda.
så det blir skillnad på att ha det öppet eller stängt.
det var -24 ute och med stängt stall med ventilation på så var det -4 !
under dagen kommer den nya fläkten och den blir installerad före julafton så under den tiden ska stallet vara stängt enligt stallägare :banana:

jag har i allafall kunnat sova gott inatt, och veta om att hästarna har både vatten och mat under natten. :love:

Om du oroar dig över vattnet, så tipsar jag IGEN om att isolera hinken med frigolit.

-24 här, samma temp i stallet. Hästarna fick 5 l hett vatten i vardera hink vid 22, vattnet då helt ofruset. Imorse tunn isskorpa som de enkelt kunde ta sönder. De fick 5 l hett vatten till i hinkarna, vattnet fortfarande ofruset.

Om du nu är så orolig för vattnet som du skriver, så är det ju en mycket enkel och billig grej att isolera hinken. Så kan du sova gott alla nätter utan att undra om dt frusit, om dörren är öppen eller stängd etc.

Och visst fryser det långsammare i minus 1 jmf med minus 10. Men du lär inte haft några minus 1 i stallet ens med stängd dörr med den utetemp som är nu, efter vad dus krivit. Utan samma -5 som hinkarna frös av och du hade ångest över tidigare?

Det optimala är förstås att ha en temperatur över nollan så att vattnet inte fryser under natten OCH en bra stall-luft. Om ventilationen är otillräcklig så bör man prioritera luftinsläpp och lösa vattenfrågan med isolerade hinkar eller liknande, för dålig luft kan vara enormt skadligt.

Jag hoppas att er nya fläkt löser båda problemen!

första natten med nya fläkten instalerad!
jag kan inte påstå att det blev någon mirakel-skillnad......
den ska givetvis testas med en gerjjimojj av killen som var där och mätte sist!

det är ju inte vi andra i stallet som klagat på dålig luft med fd vent, utan det är fam. otrevlig.
de proppsar på att det måste vara öppet för att det måste vara bättre luft, och då öppnat.

igår kväll kom fam otrevlig och hade ett hemskt humör spottade och fräste som en ilsken katt, alla var idioter och vem i hel...ete har....osv
for omkring som en virvelvind med sadel och skydd mer eller mindre kastade in sin häst i transporten och drog.....:laugh:

han skulle nog iofs bara va borta över natten.....

undrade om det kunde ha en bidragande orsak att fam otrevligs häst sparkade nya hagkompisen (sto) med broddarna i och stoet blev skadat tidigare under dagen...:confused:

Vi har stängt våran stalldörr, men har fönster öppna ist.

Liknande trådar

Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 716
Senast: IdaOlson
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 652
Senast: majha
·
Anläggning Har en fundering om hur andra tänker... Jag har min häst uppstallad i ett stall där värme prioriteras före frisk luft medans jag är...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Zamira
·
M
Hästvård Vi har våra 3 hästar ståendes i kall stall. Eftersom stallet är litet (räcker precis till 3 hästar) så blir det tyvärr snabbt dålig luft...
Svar
10
· Visningar
3 468
Senast: Leah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka