Hur många har betäckt med Quaterback

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur många har betäckt med Quaterback

och med vilka ston

/b

Jag kan faktiskt tänka mig att göra det nästa år, som en vild chansning, men hämta sperman på Arlanda - jobbigt... :( Och skicken är svindyra...

Hade det varit enklare hade jag nog planerat för det.

Jag är också riktigt sugen på att försöka använda honom men tappade helt lusten efter det att det inte ens gått att få ett vettigt svar om hur det skulle fungera med skicken....

Jag vill nog dessutom gärna se lite fler avkommor efter honom( har bara sett någon enstaka på bild)för att se hur han nedärver sig typ- och gångartsmässigt.

Jag har ett sto som är riktigt bra i både typ och gång men som präglar sina avkommor mer typmässigt än gångartsmässigt även om alla avkommor hittills rört sig riktigt bra.

Jag kan faktiskt tänka mig att göra det nästa år, som en vild chansning, men hämta sperman på Arlanda - jobbigt... :( Och skicken är svindyra...

Hade det varit enklare hade jag nog planerat för det.

Vad innebär "svindyra" ?

/b

Jag är också riktigt sugen på att försöka använda honom men tappade helt lusten efter det att det inte ens gått att få ett vettigt svar om hur det skulle fungera med skicken....

Jag vill nog dessutom gärna se lite fler avkommor efter honom( har bara sett någon enstaka på bild)för att se hur han nedärver sig typ- och gångartsmässigt.

Jag har ett sto som är riktigt bra i både typ och gång men som präglar sina avkommor mer typmässigt än gångartsmässigt även om alla avkommor hittills rört sig riktigt bra.

Lite off tråden men ändå,vad har detta sto för stam?

/b

Vad innebär "svindyra" ?

/b

2000 kronor – bara för frakten. Sedan får man åka till Arlanda och hitta paketet och köra det till seminstationen, ytterligare en kostnad på 500 spänn bara i bensin - och själva tanken att leta efter ett skick på en internationell flygplats får mig ge upp... :eek:

Det stoet som jag hade velat använda Quaterback till är e. Bolero-Pajazzo-Vilmorence xx.

2000 kronor – bara för frakten. Sedan får man åka till Arlanda och hitta paketet och köra det till seminstationen, ytterligare en kostnad på 500 spänn bara i bensin - och själva tanken att leta efter ett skick på en internationell flygplats får mig ge upp... :eek:

Ja, det är både krångligt och dyrt. Åkte för två år sen tur & retur Arlanda 3 ggr, det värsta var att i lördags skicket var det heldöda spermier :devil:.
Däremot är det inget svårt att hitta sitt paket.

Kompisen tänkte använda honom, men när hon ville ha information från importören om honom så pratade han bara om Highcruiser, så stoet är nu seminerad med en helt annan hingst med en annan importör:)

Kompisen tänkte använda honom, men när hon ville ha information från importören om honom så pratade han bara om Highcruiser, så stoet är nu seminerad med en helt annan hingst med en annan importör:)

Det är ju inte riktigt samma sak.....även om H säkert är en fin hingst.
Gick det bra med den andra importen och vad kostade de frakten?

/b

Nej, QB och H är inte samma hingst, men kompisen fick ingen info om QB då importören tycket att hon skulle ta H istället, så hon lade ner det projektet.
Stoet var dräktigt på 18 dygn, 625 :- + moms för skick från Danmark, stoet betäcktes på den station som importerar från hingsten. Avkommans stam blir Don Romantic-Bernstein-Ganesco-Gaspari-Immer.

Ja, det är både krångligt och dyrt. Åkte för två år sen tur & retur Arlanda 3 ggr, det värsta var att i lördags skicket var det heldöda spermier :devil:.
Däremot är det inget svårt att hitta sitt paket.

Oj vilket mäck. Hur gick det, blev stoet dräktigt? vilken hingst blev det tillslut?

Oj vilket mäck. Hur gick det, blev stoet dräktigt? vilken hingst blev det tillslut?

Jodå, hon blev dräktig på första försöket med Dionysos.
Men efter andra turen och med ägg som inte ville släppa sprutade dom henne så hon släppte. Och på tredje och sista semineringen i samma brunst tog det, tur för mig, hade inte velat göra om det.

Efter det bestämde jag mig för att aldrig använda importsperma igen. Men det finns tydligen andra bolag som kör direkt till din dörr.

I år har jag iof fått åka och hämta sperma både i Uppsala och Askersund, fast jag valde svenskstationerade hingstar. Tyvärr är det ju äggen som bestämmer och dom verkar inte bry sig om röda dagar :cool:.

Jag kan inte mer än småle:smirk: Jag undrar om ägarna till QB vet hur spekulanterna blir behandlade när de ringer seminimportören?!
Vår ordväxling (där jag klart och tydligt sa ifrån att jag INTE var intresserad av någon av hans egna hingstar) slutade i att han med höjd stämma sa att "han inte kunde förstå varför jag inte litade på honom när han säger att Highcruiser skulle vara en bättre hingst för mitt sto!" Han har för övrigt varken sett mitt sto eller vet något av min preferenser....
Själv tvingade jag fram att skicken skulle gå direkt till min station då jag bor så långt norrut men SASstrejken kom precis vid semineringsdags och det gjorde att seminimportören vägrade använda något annat alternativ. Han lovade dock att skicka på måndagen men då var det ju pingst i Tyskland vilket han inte upplyste mig om utan jag fick själv ringa ner och berätta det.
Jag blev både ledsen och besviken, speciellt när vilt främmande människor var snälla nog att erbjuda sin hjälp och kunde hitta andra transportsätt (tyvärr fick jag reda på det försent:cry:).

Jag vågade inte chansa på att verkligen kunna få semin vid nästa brunst då seminimportören var så klart ovillig att sköta sitt jobb så jag valde en annan hingst där skicken fungerat oklanderligt (dock från danmark och inte Tyskland).

Mina tänkta skick från HH (som tyvärr dog) skulle ha blivit betydligt billigare än de från QB....

Jag kan inte mer än småle:smirk: Jag undrar om ägarna till QB vet hur spekulanterna blir behandlade när de ringer seminimportören?!
Vår ordväxling (där jag klart och tydligt sa ifrån att jag INTE var intresserad av någon av hans egna hingstar) slutade i att han med höjd stämma sa att "han inte kunde förstå varför jag inte litade på honom när han säger att Highcruiser skulle vara en bättre hingst för mitt sto!" Han har för övrigt varken sett mitt sto eller vet något av min preferenser....
Själv tvingade jag fram att skicken skulle gå direkt till min station då jag bor så långt norrut men SASstrejken kom precis vid semineringsdags och det gjorde att seminimportören vägrade använda något annat alternativ. Han lovade dock att skicka på måndagen men då var det ju pingst i Tyskland vilket han inte upplyste mig om utan jag fick själv ringa ner och berätta det.
Jag blev både ledsen och besviken, speciellt när vilt främmande människor var snälla nog att erbjuda sin hjälp och kunde hitta andra transportsätt (tyvärr fick jag reda på det försent:cry:).

Jag vågade inte chansa på att verkligen kunna få semin vid nästa brunst då seminimportören var så klart ovillig att sköta sitt jobb så jag valde en annan hingst där skicken fungerat oklanderligt (dock från danmark och inte Tyskland).

Mina tänkta skick från HH (som tyvärr dog) skulle ha blivit betydligt billigare än de från QB....

Hej S,
har du fått bokningsavg tillbaka eller skulle du ha den tillgodo -08?

/b

Troligen vet de inte det, han har väl kanske så många ston i Tyskland ändå att de inte bryr sig så mycket kanske?

Kompisen fick när hon frågade om QB reda på att importören skulle betäcka sitt eget sto med Highcruiser och sedan talade han om hur fantastisk Highcruiser var i ca 30 minuter. När kompisen åter försökte ta upp QB så svarade han att H är si och så, då gav hon upp:angel:

Till det stoet blev det ju också en dansk hingst från en annan importör.

Jag har inte kontaktat seminimportören än. Eftersom jag leasar stoet (Master-Herkules-Toreador) endast denna säsong så är jag inte betjänt av att ha den tillgodo för nästa år. Risken att bli föllös (maidensto) inverkade också på beslutet att seminera på varje "riktig" brunst. Jag hade ju haft valet att vänta till nästa brunst men tog istället en annan hingst för att maximera chansen till dräktighet då jag inte vågade chansa med ovillig seminimportör. Eftersom ett skick helt döda spermier från QB landat i Danmark dagarna före var det antagligen ett bra beslut dräktighetsmässigt.

Jag kommer att vänta med att prata med seminimportören tills jag vet om stoet är dräktig eller ej, jag var ett tag så "het" på QB att jag kunde tänka mig prova honom igen om hon inte skulle ta på den här brunsten. Men nu tror jag att jag stannar med De Noir, han har fått så goda vitsord från de som redan har gått föl.
Fast lika rörlig är han ju inte- däremot är exteriören bättre, å andra sidan är stoet väldigt rörligt så jag hoppas hon förärver sig.

Håll tummarna för mig på fredag (dräktighetskontroll)! :)

Kan säga att de även har problem med QB i Tyskland. Om jag fattade rätt så står han på station nån stans i fd Östtyskland och inget funkar som det ska. Även där får de bara en dos/skick osv.

Tråkigt på en så trevlig hingst!

Sar - håller alla tummar! :)

Haha, vi har också haft det problemet med den importören fast vi ville ha info om Danone men Highcruiser är tydligen en väldigt fantastisk hingst :angel:

Kan säga att de även har problem med QB i Tyskland. Om jag fattade rätt så står han på station nån stans i fd Östtyskland och inget funkar som det ska. Även där får de bara en dos/skick osv.

Tråkigt på en så trevlig hingst!

Sar - håller alla tummar! :)

Trist. När jag talade med importören lät det som om det var högst osäkert om de tänkte fortsätta nästa år, med tanke på hur besvärligt det var. Jag håller tummarna för att det löser sig på något sätt....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den preliminära betäckningsstatistik för 2024 visar en nedgång i antalet betäckta ston jämfört med förra året. Hopphingstarna dominerar...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 978
Senast: Robina
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar