Hur många förstakusiner har ni?

Sv: Hur många förstakusiner har ni?

Knapplån

Så Pyssling är samma som Femmänning då?

Syskon - kusin - syssling - brylling - pyssling?

Hahaha ja men används någonsin pyssling :P såg att det stod brylling och pyssnling på wikipedia men de låter ju inte klokt i mina öron :p

På min pappas sida en, på min mammas sida 7 st. De är få till antalet men fantastiskt trevliga!:D:love:

Det beror tydligen vart man bor. Jag viste ju inte vad syssling var för något och har aldrig hört nestkusin eller vad folk skriver här. Men som sagt just här (min del av Norrland :-P) talas de bara om kusin,Tremänning, fyrmänning och femmänning

Precis, syssling har jag nog bara läst i böcker, här är det "valfrit antal-männing" som gäller (fast jag uttalar det nog som "tremening" och inte tremänning)

Jag har räknat till 19, KUSINER. Men jag är inte helt hundra, en del av dom har jag inte träffat. Eftersom jag inte har några syskon så vill jag gärna ha kontakt med mina kusiner. Kusiner säger jag och sedan tremänningar. Jag vet inte hur många tremänningar jag har, jag har bara träffat en och hon är amerikanska.

Men 40 kusiner det lät väldigt mycket, är det verkligen sant? Eller är det en tävling om vem som har flest kusiner. Jag tycker att jag har många kusiner, men min mamma har ju 9 syskon och nästan alla har flera barn och det är ju inte helt vanligt.

Jag har räknat till 19, KUSINER. Men jag är inte helt hundra, en del av dom har jag inte träffat. Eftersom jag inte har några syskon så vill jag gärna ha kontakt med mina kusiner. Kusiner säger jag och sedan tremänningar. Jag vet inte hur många tremänningar jag har, jag har bara träffat en och hon är amerikanska.

Men 40 kusiner det lät väldigt mycket, är det verkligen sant? Eller är det en tävling om vem som har flest kusiner. Jag tycker att jag har många kusiner, men min mamma har ju 9 syskon och nästan alla har flera barn och det är ju inte helt vanligt.

Beror mkt på vilken kultur man har. Många från andra länder har helt sanslöst många kusiner. Jag är glad att min släkt är mer normalstor ;).

Jo, men jag menar att så mycket mer än 10 barn hinner en kvinna inte föda under sin livstid.

Men blod är tjockare än vatten......

Min farfars brors fru har 17 syskon (vet dock inte om alla lever). Uppvuxen i tårnedalen. Visserligen en annan generation men ändå helt otroligt att föda fram så många. Fachinerande.

Det beror tydligen vart man bor. Jag viste ju inte vad syssling var för något och har aldrig hört nestkusin eller vad folk skriver här. Men som sagt just här (min del av Norrland :-P) talas de bara om kusin,Tremänning, fyrmänning och femmänning
Så säger vi också i "min" del av Norrland :)

kl

Jag har 5 kusiner på mammas sida och 7 kusiner på pappas sida.

Men 40 kusiner det lät väldigt mycket, är det verkligen sant? Eller är det en tävling om vem som har flest kusiner.

Jag kom på två till så 42 har jag nog.
Nej det är ingen tävling O_o Jag var bara nyfiken på hur vanligt det är med många kusiner.

Ja det är sant! O_o

Mamma har 13 syskon. De flesta har minst 2 barn, många har 3, och några har ännu fler (omgifte). 40 kusiner delat på 13 pers är ca 3.

Mamma är från finländska skogarna, de hade väl inget annat att göra än att avla barn och sköta gården :p Hennes släkt tycker det är konstigt att hon själv bara skaffade ett barn (mig) hehe.

Jag har 10 kusiner, mina föräldrar har vars 2 syskon och alla har 2 barn förutom en morbrors som har 4.

Jag är yngst av 30 kusiner.
Min lika gamla kusin har 56 kusiner - dvs 29 på ena sidan och 27 på andra - fattiga småländska och västgötska släkter = många barn.

Liknande trådar

Hemmet Behöver ganska akut byta spis (inbyggnadshäll) och fläkt i köket och det kommer ganska olägligt, då en stor del av bufferten hamnat på...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 434
Senast: Kakis
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 009
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·
Hemmet Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre...
2
Svar
22
· Visningar
1 693
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA