Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?
Ingen har skrivit om alla olika individer i sina inlägg så den meningen får du isåfall rikta till alla. Man kan ju inte lära av att bara se på undantagsindivider. Man börjar med det generella och sedan lär man sig om undagtagsfall. Är väl det mest pedagogiska sättet att lära ut?
Så vitt jag kommer ihåg, så när jag skrev, så berättade jag om mina hästars individuella behov och jag har läst flera inlägg där andra har gjort detsamma. Detta var ju iofs ett tag sen för det känns som att tråden har spårat ur sen dess. Och det rejält.
Och i det här fallet förstår jag inte hur man ska lära sig genom att generalisera.
Vi måste väl ändå hålla med varandra om att visst, övertäckning förekommer, men inte i så stort omfång som vissa vill få det att verka som.
Jag har under alla mina år med hästar träffat på ett fall av övertäckning. Och ska jag vara ärlig så är jag inte helt övertygad om att hästen mådde direkt dåligt av det.
Men i vilket fall så är det väldigt sällan du kan generalisera något som har med hästarna att göra. Förutom grundstenarna till god hästhållning, och det är att dom ska inte gå hungriga, dom ska inte frysa, dom ska inte må dåligt varken fysiskt eller psykiskt och dom ska ha sin portion av kärlek och omvårdnad varje dag.
Det är grundstenarna. Sen hur det ser ut är väldigt olika från häst till häst. Alla hästar är individer och jag behandlar ingen av mina vänner på samma sätt. Häst, hund eller människa.
Det går att alltid komma med tips och idéer om någon behöver hjälp, men det går inte att tala om för någon att sådär ska man göra eller sådär ska man inte göra för att det "generellt" fungerar för andra.
Det är inte så att vi skulle kunna diskutera eventuella övertäckningar istället?
Vad sägs om att ni som har sett det berättar lite vad ni har sett istället?
Och jag vet inte om jag tycker att lite täckesskav på en fullt frisk häst men som är extremt känslig räknas som övertäckning.
Jag kan ju börja iallafall. Men jag är ju inte säker på att hästen mådde dåligt. Den hade fin päls, var i fint hull och allmänt väldigt fin. Däremot tyckte jag i mitt huvve att hon hade lite väl mycket och många täcken, även på sommaren.
Men ska jag vara ärlig så visste jag inte så mycket om hästen så det kanhända att den var extra känslig mot skitvädret vi väldigt ofta har här på västkusten.