Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Men alltså, Trix, vad är det du går igång så himla dant på? Vad jag erirnar mig går din häst visserligen med täcke men inga direkta horder eller tjocklekar vilket du själv påpekat. Så varför så aggressiv och otrevlig?
Är det okej med vansinning skav på hästen för att den har täcke?

:D

Det jag "går igång på" är besserwissrar :devil:
Enögda människor som anser att det är "my way or no way"-

Nej, mina hästar är definitivt inte övertäckade, fleece o ofodrat regntäcke, men skav har jag också råkat ut för och det är ett elände :(

Jag kan ha väldigt mycket åsikter om folk som klär på både barn (typ vinteroverall i september) och hästar för mycket kläder, men jag anser inte att varken barnen eller hästarna är vanvårdade för det.

Ps "Fisk-kommentaren" kom sig av att att vara livräddare skulle vara en kvalifikation för kunna göra en bedömning om djurplågeri är precis lika relevant som att anse sig vara veterinär för att man läst en bok och sett djur på bild ;) Ds

Nästa gång jag ser en häst med mörka fläckar från täckesskav så ska jag fanimej säja till ägarna att det inte är korrekt .

Min häst går täckt från tidig höst till sen vår och hon har aldrig haft ett enda skav. Det fins ju så fantastiska andastäcken med bogveck och alla möjliga comfortabala påfund för hästens bästa. Om hästen har täckesskav så är det inte för att den är övertäckt utan för att täcket passar dåligt.

Min får där emot skav av sadelgjord och träns och även grimma om den sitter på för ofta. Har faktiskt jättesvårt att hitta gjordar mm som inte skaver och tunnlar o dyl hjälper inte. Så jag kan väl sluta anväda det eller lägga ner ridningen för skav är ju fanimej inte okej!?!

Tack! Äntligen någon som inte är så jädrans anti hela tiden.
Har suttit och läst i tråden varje dag och bara tyckt att det har börjat bli en himla massa skitsnack.
Vad hände med att man får göra som man vill med sin häst så länge det inte skadar den och gör den illa?
Det är väl ingen som kan komma och säga att en häst skadas varken fysiskt eller psykiskt av att gå med ett normalt tjockt täcke så den inte fryser? Eller ett som gör att den slipper alla hemska knott och annan skit på sommaren??
Eller?? Tja, tror nog ni finns med.
Men jag har kommit fram till att jag faktiskt skiter i vad alla säger. Jag känner mina hästar och jag ser på dom vad dom behöver och inte behöver. Och det mår dom inte dåligt av.

Fast bedömningen som gjorts och som lett till en paragraf i djurskyddslagen, är inte gjord av någon lekman, den är gjord med understödjande av veterinärkåren. Så tyvärr är missbruk av täcken inte något som någon lekman fått för sig att klaga på för att få igenom en djurskydds paragraf.

Håller med schnork

Vill bara tilläga att allt skitsnack om att det skulle vara djurplågeri/vanvård etc gällande bogskav av täcken blir jag trött på :cool:

Min före detta ponny fick skav av ALLA täcken på bogen, oavsett passform. Provat alla möjliga varianter och trots det fick hon ÄNDÅ skav. Det var likadant med grimman, hon fick lätt skav på nosryggen och bakom öronen. Därav fick hon inte ha grimma i hagen, men täcke var ett måste för henne då hon har svårt att hålla värmen själv och hon var även klippt för att hon blev lätt svettig efter ett träningspass. Anser att det inte är schysst (vilket jag läste någon i tråden gör) att efter ett svettigt ridpass slänga på täcke och ut i hagen med hästen.
Då har pälsen absolut ingen chans att andas och det tar det längre tid för hästen att torka= svamp tillslut! Har du inte tid att leda din häst torr utan täcke(eller med ett ylletäcke som absorberar bort fukten) så är det ett bättre alternativ att klippa på halsen och hästen torkar snabbare och du kan släppa ut din häst UTAN täcke igen.

Jag får känslan av att många är mycket för "så naturligt" som möjligt i denna tråden och ska hoppa på oss som försöker försvara oss med varför vi täckar våra hästar :mad:

Kan tilläga att ALLT vi gör med våra hästar är onaturligt på alla sätt, även om man är ala naturell i sin hästhållning!

Har man emot alla andras hästhållning när det gäller täcken, skoning m.m hela tiden tror jag man ska börja fundera på om hästsporten verkligen är rätt för en...Alla hästar är olika individer och behöver olika form av skötsel beroende på vad det är dom ska prestera.

P.S En elithäst kan INTE prestera med tjock päls då dom blir trötta innan dom kommer in på banan, därav klippta och täckade D.S

Jag tycker du ska läsa igen. Vad jag har sett finns det typ två enstaka användare i tråden som INTE täckar sina hästar. :grin:

Jag tror inte det är elithästar som florerar här rent generellt på forumet : )
får hästen skav och inget hjälper av täckena bör man nog fundera på hur man ska lösa det. Har sett hästar som går omkring med skav där huden är så avskavd att den pulserar. Känns det okej?

Om man täckar sin häst och anser att man gör detta sunt, behöver man ju inte hetsa upp sig eller känna sig påhoppad eller hur? då är det ju bara att vara nöjd och glad. Det blir väldigt missvisande att försvara sig och hävda att ALLA minsann täckar sunt och för att det behövs - så är inte fallet och en hel del hästar far illa, därav, den nya paragrafen.

Senast ändrad:

Nya paragrafen? Den har minsann funnits ett tag och det är en paragraf där det står BÖR, inte SKA :cool:

Elithästar var bara ett tillägg, varför tror du/ni dom ser så välskötta ut på vintern? Jo just för att dom är täckade, klippta, rids regelbundet och får bra foder. Jag eftersträvar efter samma sak och sköter mina hästar därefter(jobbat/ praktiserat i flertal tävlingsstall).

Även om jag i dagsläget inte är ute och tävlar så vill jag att mina hästar ska orka prestera utan en tjock vinterpäls i vägen...

Jag har aldrig under alla mina år i hästbranschen stött på en enda häst som farit illa av täckande så långt att dom fått skav så det är så avskavt som du beskriver.

Du måste hamnat i hästarnas mardrömsvärld som jag aldrig satt min fot i gällande täcken!

Oavsett hur mycket diskussioner det är kring forumet gällande täckn hit och dit så kommer alla fortsätta täcka sina hästar precis som dom vill, vilket jag inte kommer hindra dom att göra :angel:

"den nya paragrafen" i det att halva buke inte vet om att den finns. Jag är väl införstådd med exakt vad den säger.

Du behöver inte föreläsa för mig : ) Har du noterat att jag täckar och klipper min häst? : )

Paragrafen har funnit i många år men har inte uppmärksammats just för att det är en paragraf där det står just BÖR.

Nej, jag har inte noterat att du täckar/klipper dina hästar.

Den har funnits sen 2007.
Läser man vad djurskyddslagen säger i övrigt så tar den även upp Termiskt komfort. Dvs hästens komfortzon och högre och lägre kritiska temperatur, vilket blir intressant om man ser till helhetsbilden och tar med de fall där täcken missbrukas.

Jag tycker ämnet är viktigt, och det är viktigt att folk förstår problemen och inte tar på sig skyddsglasögon och slår ifrån sig att det inte existerar problem när täcken används på fel sätt. Jag förstår därmed inte varför folk blir så defensiva vare sig det rör dem eller inte?
Läs gärna mina tidigare inlägg i tråden så kanske bilden klarnar lite runt vad jag avser att belysa, som sagt både täckar och klipper jag : )

Jag tror att många blir defensiva (bland annat jag själv vissa gånger) för att många som är här inne på Buke har en tendens att påstå att man är djurplågare för hur man tar hand om sin häst. Och det är väl det värsta man kan kalla någon annan här? Right?

Nu ska jag inte dra alla över en kant så ni som vet att ni inte gör något fel och pekar med stora fingret behöver inte ta åt er.
Men det är en himla massa respektlöshet här i forumet och speciellt i den här tråden.
Självklart ska inte hästarna lida av att dom har täcke på sig men jag kan nog säga att ingen som har skrivit här inne varken som täckar eller inte täckar skadar sina hästar genom att göra det dom gör.
Så jag förstår inte varför denna respektlöshet ska florera fritt överallt. Funderar starkt på att gå ur Buke för just det här.
Jag är trött på folk som ska tycka så jävla mycket om mig och mina hästar när jag oftast sköter mina bättre än vad dom själva gör.
Visa lite respekt mot andra vetja så kanske tonen i trådarna och forumen överlag blir lite bättre. Då blir det också roligare att läsa och skriva. Att diskutera olika saker ska vara intressant, inte fördömande...

:D

Det jag "går igång på" är besserwissrar :devil:
Enögda människor som anser att det är "my way or no way"-

Nej, mina hästar är definitivt inte övertäckade, fleece o ofodrat regntäcke, men skav har jag också råkat ut för och det är ett elände :(

Jag kan ha väldigt mycket åsikter om folk som klär på både barn (typ vinteroverall i september) och hästar för mycket kläder, men jag anser inte att varken barnen eller hästarna är vanvårdade för det.

Ps "Fisk-kommentaren" kom sig av att att vara livräddare skulle vara en kvalifikation för kunna göra en bedömning om djurplågeri är precis lika relevant som att anse sig vara veterinär för att man läst en bok och sett djur på bild ;) Ds

Jag har både utbildning och erfarenhet + människor jag jobbar med som har ännu mera utbildning och erfarenheter typ veterinärer och dyl så sluta hoppa på mej !
Jag ville starta debatten just pga att så många hästar är övertäckade i sverige. I mina är som livräddare har jag sett otroligt många hästar som haft svarta skavfläckar på kroppen där pälsen varit bortnött o detta var i dom bra fallen .
Många av just dessa täckeshästar som stått med dubbla täcken o innetäcken + en massa annat skit på sej hela livet har visat sej vara hästar som faktiskt inte behövde allt detta på sej .
Nån annan skrev att det inte gick att lägga täcke på en svettig långhårig häst o släppa ut i hage??? Min ena vallack är nog den ulligaste o långhårigaste häst jag någonsin sett ens o han svettas vid ridning dom dagar det är mildare. Han får ett bra täcke o sen ut i hagen sen tar jag av den nån timma senare då har han torkat .
Självklart skrittas han av dom sista 3km jag rider + att jag går absorlut sista biten men han är blöt o svettig .
Ja jag är nog en bessevisser ! Jag tycker att alla djur har rättigheter till ett liv oavsett art . Ett liv utan smärta ! Skav gör ont och om det skaver på oss människor ja då fixar vi det men hästarna kan ju inte ta av täcxken som ligger o gnager mot dom .
Jag har oxå haft en extremt skavkänslig häst för några år sen men jag letade o letade tills jag löste mitt problem .Aldrig grimma - inga täcken -renskinn under sadel eller barbacka så mkt som möjligt -massa pälsglans på ställen som var extra känsliga - träns gjorda av mjuka material inte läder .
Min poäng är att man kan om man vill!

Man känner andra genom sig själv heter det ju...

Täcken är det minsta problemet i dagens hästvärld. Den riktiga frågan är ju snarare om hästarna får vara ute tillräckligt mycket och kan röra sig i sina naturliga gångarter. Sluta tjafsa med varandra, för jag antar att vi alla vill samma sak?! Sunda, friska hästar som får leva länge och väl, då är täcken INTE det som avgör. Jag både klipper och täckar mina hästar, men utifrån hur de behöver det för att må bra. Kanske räcker med en klippning per år, ibland behövs fler. Täcken efter väder, kyla klarar de flesta hästar av bra UNDER FÖRUTSÄTTNING att de får bra foder och kan röra sig ordentligt.

Jag tror att du råkat svara fel person ;)

Ingen utav mina hästar får ont i ryggen, däremot kan musklerna bli spända av att frysa.
Argumentet med vildhästar i alla lägen, vare sig det gäller skor eller täcken, är inte hållbart.
Uppenbarligen har du aldrig sett en häst skaka av kyla...

Nej jag har aldrig sett en häst skaka av kyla. med rätt skötsel gör de inte det. tror ni att deras medfödda motstånd mot kyla avlas bort för att vi ställer de i stall? hästar kan också aktivera huden genom att röra den när det är kallt. grovfoder i hagen och ingen shamponering eller klippning så håller de sig varma. idag hade jag upp mot -15 och hästarna rullade sig i snön. hade de knappast gjort om de tyckte det var kallt. självklart har inte alla möjligheten att hålla den hästhållningen. vissa hästar behöver klippas och måste då ha täcke. men om man inte kör hårdträning tror jag hästen mår bra av att leva så naturliga liv som vi kan ge dom. för övrigt har inte de hästar jag rider skor heller. jag tror inte heller att alla hästar som har täcke far illa. absolut inte. men jag anser att de mår bäst av att slippa om det går. vi förmänskligar våra hästar och tror att för att vi tycker det är kallt så tycker de att det är kallt osv. glöm inte hur de är skapade.

Jag har både utbildning och erfarenhet + människor jag jobbar med som har ännu mera utbildning och erfarenheter typ veterinärer och dyl så sluta hoppa på mej !
Jag ville starta debatten just pga att så många hästar är övertäckade i sverige. I mina är som livräddare har jag sett otroligt många hästar som haft svarta skavfläckar på kroppen där pälsen varit bortnött o detta var i dom bra fallen .
Och vad exakt innebär då din funktion som "livräddare"?
Många av just dessa täckeshästar som stått med dubbla täcken o innetäcken + en massa annat skit på sej hela livet har visat sej vara hästar som faktiskt inte behövde allt detta på sej .
Hur menar du nu? Vilken "skit"? Källa på ditt påstående, tack.
Nån annan skrev att det inte gick att lägga täcke på en svettig långhårig häst o släppa ut i hage??? Min ena vallack är nog den ulligaste o långhårigaste häst jag någonsin sett ens o han svettas vid ridning dom dagar det är mildare. Han får ett bra täcke o sen ut i hagen sen tar jag av den nån timma senare då har han torkat .
Självklart skrittas han av dom sista 3km jag rider + att jag går absorlut sista biten men han är blöt o svettig .
Ja jag är nog en bessevisser ! Jag tycker att alla djur har rättigheter till ett liv oavsett art . Ett liv utan smärta ! Skav gör ont och om det skaver på oss människor ja då fixar vi det men hästarna kan ju inte ta av täcxken som ligger o gnager mot dom .
Jag har oxå haft en extremt skavkänslig häst för några år sen men jag letade o letade tills jag löste mitt problem .Aldrig grimma - inga täcken -renskinn under sadel eller barbacka så mkt som möjligt -massa pälsglans på ställen som var extra känsliga - träns gjorda av mjuka material inte läder .
Vill du ha applåder?
Min poäng är att man kan om man vill!

I rest my case :devil:

Nej jag har aldrig sett en häst skaka av kyla. med rätt skötsel gör de inte det. tror ni att deras medfödda motstånd mot kyla avlas bort för att vi ställer de i stall? hästar kan också aktivera huden genom att röra den när det är kallt. grovfoder i hagen och ingen shamponering eller klippning så håller de sig varma. idag hade jag upp mot -15 och hästarna rullade sig i snön. hade de knappast gjort om de tyckte det var kallt. självklart har inte alla möjligheten att hålla den hästhållningen. vissa hästar behöver klippas och måste då ha täcke. men om man inte kör hårdträning tror jag hästen mår bra av att leva så naturliga liv som vi kan ge dom. för övrigt har inte de hästar jag rider skor heller. jag tror inte heller att alla hästar som har täcke far illa. absolut inte. men jag anser att de mår bäst av att slippa om det går. vi förmänskligar våra hästar och tror att för att vi tycker det är kallt så tycker de att det är kallt osv. glöm inte hur de är skapade.

Ännu en täckesfascist :angel:

Du har ingen aning om hur mina hästar har det, hur ofta jag duschar dem, hur mycket mat de får, var och när de får mat. hur kallt jag har det och om jag har dem på stall eller lösdrift. :devil:

Din första kommentar underkänner fullständigt min hästhållning, fastän du inte har en susning :rofl:

Men du?
den här tråden handlar väl inte om dig?! Jag har inte sett några inlägg där folk skäller på varandras specifika djurhållning i tråden ö.h.t. (utom täckesanvändarna som kallar andra fascister). Ämnet med problemet övertäckning diskuteras på allmän nivå. den trista stämningen uppstår när täckesanvändarna börjar hävda att det minsann inte finns några problem med täckning ö.h.t för att de minsann gör rätt. Det är väl inte det det handlar om?! Jag täckar ju för bövelen själv min häst!!!!

Jag tycker du och flera andra som går igång för att ni själva täckar, genom att försöka hävda att inga problem med övertäckning finns, att hästar inte lider av när täcken och täckning hanteras fel, och försöker trampa ner problemet och debatten som om den inte borde finnas. Jag kan inte förstå att man inte kan tycka att det är viktigt att man ser de problem som FINNS. Paragrafen har kommit till av en ANLEDNING, är det så svårt att förstå?

jag vet inte vart ni bor, men i mitt län, som är 3:e häst tätaste länet i sverige, kan anledningarna till paragrafen bevittnas varje given dag till höger och vänster i stallarna i länet. Dock, som jag skrev tidigare i tråden tycker jag mig se att det blivit BÄTTRE senaste 2 åren. Kanske tack för alla de debatter och problematiserande av ämnet som faktiskt publicerats i kända ridsport tidskrifter, debatt här på forumet som höjer frågan etc etc. Att det verkar bli bättre är väldigt positivt!

att problemet finns är det dock bara att läsa i alla trådar här på buke - det är uppsökt via sökfunktionen på ett kick, så hittar du trådar som heter "hur vet man att hästen fryser", hur vet man att hästen är lagom varm under täcket, osv osv i all oändlighet.
para ihop det med trådar om hur folk täckar sina hästar, och de som har 600 gram på sina hästar och när man ställer frågan varför vet de inte ens om hästen är lagom varm, de antar bara att den fryser.

Om alla visste varför och hur man täckar på bästa sätt - ja då har vi det du påstår att då finns inget problem, och allt sker för att man tar väl hand om sin häst. Men så ÄR det inte, och därför är debatten viktig. Det är väl bara att du vänder på det i ett annat scenario: om någon säger att de låter sin häst gå barfota för att det är god hästvård, utan att se till individen och hur den reagerar på det: är det god hästvård då? ett exempel!

Senast ändrad:

Fast prio 1 för alla är kanske inte att ha en häst med en päls som kan stå emot alla typer av kyla heller.

Känns ju lite knasigt att tro att en häst som lever så naturligt som möjligt mår bäst, varför skulle det vara så svart/vitt?
Och hur långt ska det naturligt gå för att de ska må som bäst?

En flock hästar som får klara sig själva i skogen med lite rovdjur runt knuten som tar de svaga och de gamla, är de de absolut lyckligaste hästarna?

Vi tränar, tävlar, duschar, täckar och rakar, våra är glada hästar som älskar livet :)

Jag styker under din kommentar fullt ut - varför svart och vitt.

det är ju nyansen som är den viktiga och gör hela skillnaden. därav det viktiga i debatten och att den existerar för att påvisa att det faktiskt är extremt illa när det sker till överdrift.

vare sig det är barfota gående, övertäckning, övergödning, underutfodring eller vad det nu är : )

Ännu en täckesfascist :angel:

Du har ingen aning om hur mina hästar har det, hur ofta jag duschar dem, hur mycket mat de får, var och när de får mat. hur kallt jag har det och om jag har dem på stall eller lösdrift. :devil:

Din första kommentar underkänner fullständigt min hästhållning, fastän du inte har en susning :rofl:

tråkigt att du kände att du behövde ta åt dig av det jag skrev. jag utryckte MIN erfarenhet om hurvida hästar fryser eller inte, vet inte hur du får det till att jag underkänner din hästhållning. något som jag som sagt inte kan göra eftersom jag inte vet hur din hästhållning ser ut. jag har aldrig sett en häst skaka av köld. det är väl en bra erfarenhet. betyder väl bara att de hästar jag rider är tåliga och har det bra, med det inte sagt att hästar med täcke har det dåligt. det finns ju knappast något negativt med att hästarna inte behöver något täcke. ingen här som läst senaste ridsport? en artikel med rubriken: hästar klarar kylan. är denne expert också en fascist i dina ögon? att kalla folk för saker får oss bara att ta dig på mindre allvar.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka