Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

tråkigt att du kände att du behövde ta åt dig av det jag skrev. jag utryckte MIN erfarenhet om hurvida hästar fryser eller inte, vet inte hur du får det till att jag underkänner din hästhållning. något som jag som sagt inte kan göra eftersom jag inte vet hur din hästhållning ser ut. jag har aldrig sett en häst skaka av köld. det är väl en bra erfarenhet. betyder väl bara att de hästar jag rider är tåliga och har det bra, med det inte sagt att hästar med täcke har det dåligt. det finns ju knappast något negativt med att hästarna inte behöver något täcke. ingen här som läst senaste ridsport? en artikel med rubriken: hästar klarar kylan. är denne expert också en fascist i dina ögon? att kalla folk för saker får oss bara att ta dig på mindre allvar.

Det finns barfotatalibaner och så finns det täckesfascister :D

Du skrev exakt: "Nej jag har aldrig sett en häst skaka av kyla. med rätt skötsel gör de inte det."
Vilket innebär att du säger att mina hästar inte får rätt skötsel, eftersom de kan skaka av att de fryser. Eller hur?

Jag har aldrig sagt att det är negativt att hästar inte behöver täcke, ingen hade varit gladare än jag om de hade kunnat vara utan, men tyvärr fungerar inte det.

Jag har sett ett fullblod, vars ägare var anti-täcken och tyckte att det inte skulle behövas, fösöka trycka i sig så mycket mat för att hålla värmen att han till slut började matvägra. Tycker du det är rätt?

Den artikeln du hänvisar till säger att hästar klarar kylan, inga problem visst gör de det, men de kan behöva täcke i alla fall. Det är väldigt individuellt, och man kan faktiskt inte kategorisera."Hästar" är faktiskt inte bara en sort och kan behandlas exakt likadant bara för att de tillhör djurslaget häst!

Nej jag har aldrig sett en häst skaka av kyla. med rätt skötsel gör de inte det. tror ni att deras medfödda motstånd mot kyla avlas bort för att vi ställer de i stall? hästar kan också aktivera huden genom att röra den när det är kallt. grovfoder i hagen och ingen shamponering eller klippning så håller de sig varma. idag hade jag upp mot -15 och hästarna rullade sig i snön. hade de knappast gjort om de tyckte det var kallt. självklart har inte alla möjligheten att hålla den hästhållningen. vissa hästar behöver klippas och måste då ha täcke. men om man inte kör hårdträning tror jag hästen mår bra av att leva så naturliga liv som vi kan ge dom. för övrigt har inte de hästar jag rider skor heller. jag tror inte heller att alla hästar som har täcke far illa. absolut inte. men jag anser att de mår bäst av att slippa om det går. vi förmänskligar våra hästar och tror att för att vi tycker det är kallt så tycker de att det är kallt osv. glöm inte hur de är skapade.

Här har du kanske anledningen varför folk tar åt sig och inte håller med.
Du skriver ju inte enbart att du inte sett en häst skaka av kyla, du skriver utöver det att det inte händer med "rätt skötsel".
Vad du menar med rätt skötsel framgår ju inte men det låter ju något kritiserande.
Jag själv som föredrar att ha hästar naturligt om det går vet dock också att alla hästar är individer och så kallad rätt skötsel blir därför individanpassad och kan involvera rejält med täcken.

Att INTE täcka en häst som kräver det är lika illa som alla annan form av dålig skötsel.
Så logiskt måste du ju inse att rätt skötsel kan innebära att täcka rejält.

Tex. så var min förra häst en arab, som gick helt otäckad förutom när det var mer än -25, medans min nuvarande häst är en hannoveranare som måste ha dubbla täcken vid -10 eller mer.
Trots att jag har samma förutsättningar för båda. Dom är helt annorlunda hästar helt enkelt och därför krävs olika saker för att sköta dom rätt.
Det är ju vad som är rätt för den hästen som räknas, inte vad som anses rätt för "dom flesta".
Varje häst är ju individ. och kräver därmed indivduell skötsel.
Så att uttala sig att en häst inte kommer skaka av kyla vid rätt skötsel är absolut sant, MEN den skötseln kommer då i vissa fall innebära massor av täcken.
Det är lika sant som att säga att en häst kommer att skaka vid fel skötsel.

Allt är ju inte svart-vitt och man lär sig nåt nytt varje dag.
Kanske du kan ta lärdom av att det finns hästar som skakar om dom inte får tjocka nog täcken trots alla andra korrekta förutsättningar (frisk, kan röra sig, har grovfoder, har hull etc. etc.)

Jag har förövrigt barfota halvblod som fryser arslet av sig och kräver enorma mängder mat och vill inte alls vara ute.
Trots att jag egentligen skulle vilja ha honom på lösdrift med storflock, men det skulle aldrig gå för han vantrivs nåt förfärligt och blir rejält underviktig och så vidare.
Man msåte verkligen anpassa efter individen.

Du glömde en kategori: det finns en tredje.

täckoholics.

haha, den var bra! :p

Visst finns det fler:

-Skadefobiker = "min häst blir skadad om den går med andra"
-Kraftfodermissbrukare = "hö-mage kan man ju inte ha!"
-Modenissar = "inget annat än säsongens färger duger"
-Vildhästvurmare = "så har minsann inte vildhästarna det"
-Traditionalister = "så har man minsann alltid gjort"
etc... ;)

Sorry för väldigt OT

-Traditionalister = "så har man minsann alltid gjort"

Haha, sådana har man ju mött en hel del i sina dagar. "Om man inte avmaskar alla hästar i stallet samtidigt så dör dom" ungefär, haha :D OT men lite kul när man tänker på det en stund ;)

Det finns barfotatalibaner och så finns det täckesfascister :D

Du skrev exakt: "Nej jag har aldrig sett en häst skaka av kyla. med rätt skötsel gör de inte det."
Vilket innebär att du säger att mina hästar inte får rätt skötsel, eftersom de kan skaka av att de fryser. Eller hur?

Jag har aldrig sagt att det är negativt att hästar inte behöver täcke, ingen hade varit gladare än jag om de hade kunnat vara utan, men tyvärr fungerar inte det.

Jag har sett ett fullblod, vars ägare var anti-täcken och tyckte att det inte skulle behövas, fösöka trycka i sig så mycket mat för att hålla värmen att han till slut började matvägra. Tycker du det är rätt?

Den artikeln du hänvisar till säger att hästar klarar kylan, inga problem visst gör de det, men de kan behöva täcke i alla fall. Det är väldigt individuellt, och man kan faktiskt inte kategorisera."Hästar" är faktiskt inte bara en sort och kan behandlas exakt likadant bara för att de tillhör djurslaget häst!

du skrev aldrig att det va DIN häst du sett skaka av kyla, så nej jag påstod inte att just dina hästar inte får rätt skötsel. och som jag sa innan. nej jag tror inte hästar med täcke lider. klart jag skulle använda täcke vid tex transport efter en tävling på vintern då hästen kan va lite varm och svettig. det jag menar är att täcken är ett komplement inte ett måste. sen beror det ju på hur hästen är uppväxt. köper du en häst som alltid haft täcke måste du ju fortsätta med det eftersom de inte fått chansen att kunna sätta päls efter vädret. jag är inte helt anti täcke. köper jag en häst som brukar ha täcke inser väl jag med att den måste fortsätta ha täcke. men jag anser att de hästar som växer upp under de förhållandena att de går utan täcke i lösdrift med fri tillgång till grovfoder inte fryser. observera att jag menar att de måste leva så från början. köper man en häst kan man inte styra deras uppväxt och kanske då måste ha täcken. och för övrigt har jag bara skrivit om FRI tillgång på grovfoder och då är det svårt att få dom att matvägra så jag har ingen erfarenhet av dessa sjuka metoder. FRI TILLGÅNG= att hästen äter när den vill och då brukar den äta det den behöver.

för övrigt finns det studier från SLU där det står att fodergivan har den största inverkan på om hästen fryser eller inte. att öka mängden är mer effektivt än att lägga på ett täcke enligt studier. det står också att ett extra täcke bara ger 10% bättre isolering och att det kan bli tungt för hästen vilket kan leda till att den får ont i ryggen. men de kanske också är fascister?

Fast det stämmer ju inte riktigt, då skulle min frysa ihjäl nu som gått med täcke hela sin aktiva tävlingskarriär, men nu som avelsto går helt naken och liknar en stor pälsboll...

Sen finns det frysputtar som inte lägger päls och fryser och så finns det andra som lägger massor av päls, det är individen inte vanan av att ha täcke som avgör.

Jag känner mig lite som Motvalls kärring, för nu måste jag säga emot dig igen :D

du skrev aldrig att det va DIN häst du sett skaka av kyla, så nej jag påstod inte att just dina hästar inte får rätt skötsel. och som jag sa innan. nej jag tror inte hästar med täcke lider. klart jag skulle använda täcke vid tex transport efter en tävling på vintern då hästen kan va lite varm och svettig. det jag menar är att täcken är ett komplement inte ett måste. sen beror det ju på hur hästen är uppväxt. köper du en häst som alltid haft täcke måste du ju fortsätta med det eftersom de inte fått chansen att kunna sätta päls efter vädret. jag är inte helt anti täcke. köper jag en häst som brukar ha täcke inser väl jag med att den måste fortsätta ha täcke.
Inte sant. Hästar vänjer sig. Det tar ett tag, men det fungerar. Exempel:
Mitt ena fullblod köpte jag direkt från banan för snart 9år sedan. Första vintern hade hon tjockt stalltäcke och tjockt utetäcke. Typ ingen vinterpäls alls. Allterftersom åren gått har hon skaffat mer o mer vinterpäls, så nu liknar hon en raggig ponny och går med fleece o ofodrat regntäcke. Kryper temperaturen ned mot -25 så byter jag det understa mot ull.
Fullblod nr 2 hade typ 5 strån spretig vinterpäls under hakan förra vintern, kom från banan i oktober. Fryslort som behövde fleece, stalltäcke o tjockt yttertäcke när termometern kröp ned mot minus 30. I år har hon satt mer päls och har än så länge bara fleecefodrat regntäcke trots temperaturer runt -20.
Tilläggas bör att bägge 2 kommer från England, helt annat klimat.
men jag anser att de hästar som växer upp under de förhållandena att de går utan täcke i lösdrift med fri tillgång till grovfoder inte fryser. observera att jag menar att de måste leva så från början. köper man en häst kan man inte styra deras uppväxt och kanske då måste ha täcken. och för övrigt har jag bara skrivit om FRI tillgång på grovfoder och då är det svårt att få dom att matvägra så jag har ingen erfarenhet av dessa sjuka metoder. FRI TILLGÅNG= att hästen äter när den vill och då brukar den äta det den behöver.
Alla hästar fungerar inte på fullständigt fri tillgång. Fullblodet jag beskrev som började matvägra hade i princip fri tillgång, men ledsnade på all den mat han fick trycka i sig.
Många hästar äter mer än de behöver när de har fri tillgång. Eller tycker du att det är rimligt att de står och trycker i sig 24/7 så att en stor ensilagebal tar slut på 3,5 dagar när det bara är 3 ston i hagen? Bulimitanter ;)

för övrigt finns det studier från SLU där det står att fodergivan har den största inverkan på om hästen fryser eller inte. att öka mängden är mer effektivt än att lägga på ett täcke enligt studier. det står också att ett extra täcke bara ger 10% bättre isolering och att det kan bli tungt för hästen vilket kan leda till att den får ont i ryggen. men de kanske också är fascister?
Dubbla täcken behöver inte innebära tyngre. Jag har dubbla, men de är sammantaget lättare än ett tjockt. Anledningen till att jag har dubbla täcken är att det är lättare att tvätta en fleece- eller yllefilt istf ett stort täcke, vilket innebär att jag kan byta relativt ofta. Samma princip som att man har lakan i sängen, det är lättare att tvätta lakanen än sängkläderna. :)
10% är 10% trots allt och när man fryser kan det göra mycket på sig, men om täcke blir för tungt för en häst kan man ju ifrågasätta ifall den hästen egentligen är lämplig att rida på.

En sak till som måste tas med i beräkningen är underhudsfett. T ex ett fullblod i kondition har inte mycket av den varan. Muskler och blodådror ligger ytligare än på andra raser, vilket gör att de är mer exponerade för kylan trots vinterpäls.

Senast ändrad:

Behovet av täcke har med arv och miljö att göra, man behöver inte alls täcka en häst för att den alltid varit täckad, även om det kan bli lite bökigt att ändra mitt i vintern.

Senast ändrad:

det står också att ett extra täcke bara ger 10% bättre isolering och att det kan bli tungt för hästen vilket kan leda till att den får ont i ryggen. men de kanske också är fascister?

Ett väl tillpassat täcke borde inte bli för tungt, inte i de material som är vanliga på marknaden idag. Däremot ett täcke som ligger dåligt på hästen kan vara skadligt. Som med all annan utrustning gäller det att prova ut det och försöka hitta ett som ligger så bra som möjligt. Men det ser jag som självklart :)

Fast det där är ju verkligen inte fakta du baserar dina åsikter på.
En häst behöver inte alltid vara täckad bara för att den tidigare varit det, och heller inte tvärt om.
Det kan ta ett litet tag att omställa i vissa fall men det finns inget faktbaserat som säger att ditt påstående är sant.

Dessutom sa du inte i ditt inlägg som disskuteras (där du nämde att med sk. "rätt skötsel") att du menade att hästarna måste ha skötts på ett visst sätt från födsel.

Och alla hästar fungerar inte på fri tillgång, tex. inte min, han är alldeles för ranglåg för att ens få nog med ättid i en flocksituation och är dessutom väldigt svår att hålla i hull= väldigt okompatibel kombination för "naturlig hästhållning". Har provat, det funkar INTE.
Resultatet var rejält underviktig och mentalt stressad häst som skakade trots dubbla täcken och fri tillgång på grovfoder.
Den andra var ett annat exempel på att alla inte är lika, det finns hur många som helst som tror att araber inte kan sätta päls nog för att klara kyla, han funkade utmärkt på fri tillgång i flock (samma flock) och helt utan täcke.
Åter igen, individer kräver individanpassad skötsel. Så är det. Man kan inte generalisera så mycket, det leder till okunskap. Vilket är tydligt här.

köper jag en häst som brukar ha täcke inser väl jag med att den måste fortsätta ha täcke. men jag anser att de hästar som växer upp under de förhållandena att de går utan täcke i lösdrift med fri tillgång till grovfoder inte fryser. observera att jag menar att de måste leva så från början.

Stämmer inte alls på alla hästar. En av hästarna i stallet där vår häst står såg inte ett skymten av ett täcke under sina fyra första år i livet, växte som jag förstått under precis de förhållandena du nämner. Nu några år senare kan den inte ens gå ute i regn på sommaren utan att frysa så den skakar, och skulle säkerligen frysa utan eller med bara väldigt tunna täcken vid dåligt höst och vinterväder.

Jag tror att hästens kondition påverkar väldigt mycket huruvida hästen behöver täcke eller inte då en häst i bra kondition(redo att tävla inom aktuell gren) som rids och tränas mer eller mindre varje dag ofta har mindre underhudsfett--> fryser lättare.

Sen att det i princip är omöjligt att hålla en häst i tävligskondition när den har full vinterpäls är ju en anledning som gör att dessa oftare täckas och klipps.

Fast det där är ju verkligen inte fakta du baserar dina åsikter på.
En häst behöver inte alltid vara täckad bara för att den tidigare varit det, och heller inte tvärt om.
Det kan ta ett litet tag att omställa i vissa fall men det finns inget faktbaserat som säger att ditt påstående är sant.

Dessutom sa du inte i ditt inlägg som disskuteras (där du nämde att med sk. "rätt skötsel") att du menade att hästarna måste ha skötts på ett visst sätt från födsel.

Och alla hästar fungerar inte på fri tillgång, tex. inte min, han är alldeles för ranglåg för att ens få nog med ättid i en flocksituation och är dessutom väldigt svår att hålla i hull= väldigt okompatibel kombination för "naturlig hästhållning". Har provat, det funkar INTE.
Resultatet var rejält underviktig och mentalt stressad häst som skakade trots dubbla täcken och fri tillgång på grovfoder.
Den andra var ett annat exempel på att alla inte är lika, det finns hur många som helst som tror att araber inte kan sätta päls nog för att klara kyla, han funkade utmärkt på fri tillgång i flock (samma flock) och helt utan täcke.
Åter igen, individer kräver individanpassad skötsel. Så är det. Man kan inte generalisera så mycket, det leder till okunskap. Vilket är tydligt här.

jag skrev ENLIGT STUDIER från SLU. kan folk läsa så man slipper upprepa sig. allt jag pratar om är generellt. klart det finns undantag som bekräftar regeln. men det är inte det jag fokuserar på. utan det generella. GENERELLT sett så klarar hästar kylan utan täcke. att använda täcke förstör hästens naturliga pälssättning vilket gör att de behöver täcke. de kan självklart sätta päls på rätt sätt igen om man slutar ha täcke. och det om att de måste leva så från början va bara ett sätt att nå fram till alla trångsynta människor. jag skriver här för att jag tycker att folk har dålig kunskap. jag hoppas på att öppna ögonen på någon bara. jag stödjer mina åsikter på studier så säg inte att jag inte stödjer på nåt om kunskap. och jag har tidigare skrivit att inte alla kan ha den hästhållningen. där inräknat om din häst är ranglåg. jag pratar om 30 hingstar ålder 1-4 år som alla lever i harmoni och får mat. när dom vill hur mkt dom vill och de fryser inte. så ni som säger att jag har fel förstår jag mig inte på. hos mig funkar det uppenbarligen. jag pratar om mina erfarenheter, och om den lära jag fått hos en av sveriges bästa uppfödare. här har ni också en länk på en av studierna om ni fortfarande tvivlar http://www.capactiva.se/artiklar/tacke.htm

*knapplån*

Jag är tydligen "illa ute" då jag uppenbarligen är en av dem som "övertäckar" mina hästar. (OCH jag gör det medvetet !)

Min nuvarande 6åring står på utebox och har ALLTID 2 täcken på sej. Båda byts beroende på kyla / vattenmängd.
Nu idag tex kommer det TJOCKA undertäcket bytas ut mot ett "mindre tjockt, men inte tunt" stalltäcke och det tunna (fleesefodrade) regntäcket som jag har ovanpå kommer bytas ut till ett annat fodrat vintertäcke. De han har nu (har inte vart i stallet än idag) har han haft då de vart mellan -7 och -15 ute och nu är det bara runt -3 till -7 ung... MEN sen igen när det bli kallare kommer de TJOCKA täcket åka på igen och blir det ännu kallare än -15 kommer det tunna täcket ovanpå bytas ut mot ett tjockare utetäcke.

Kollar alltid under täckena innan jag tar av dem för å se "hur varm" han är under, än inte känt nån "kokande" häst snarare bara varm å "mysig".. Kan säga att i "höstas" dvs augusti början av sept hade han ett sk "ofodrat" regntäcke på sej när han gick på bete och FRÖS !!! Var tom tvungen att byta till ett fodrat regntäcke då han annars inte gick att rida (för "slö" då) detta på BRA bete med tillskottsfodring av krafftfoder.

Och trots dessa täcken är min häst "hyfsat" långhårig... Blir svettig av lite (30-40 min) ridning (NORMAL ridhusträning) och går på så mkt hösilage som han förmår äta och han äter alltså inte alltid upp allt han får (inget hö i hagen dock (9-15)) och 6 kg kraftfoder.
Går med andra hästar i hagen och hagen är STOR.

Denna häst är egen uppfödning och har gått på både lösdrift och "vanliga" stall... Mamman var LIKA illa om inte värre... Henne behövde man verkligen täcka (minst 2 som sagt håller med om att två täcken är enklare att sköta än ett), då hon aldrig blev långhårig som många andra "nallebjörnar" men som sagt så frös hon heller aldrig då även hon alltid fick massvis med kraftfoder och fri tillgång på hö/hösilage.

Skav hade jag ofta på min första häst ("glada 90 talet") men med de nya fina täckena så har jag inte haft skav på en häst på evigheter...

KL

Jag tror faktiskt inte att jag förstår varför denna tråd är en tjafstråd.
Jag tycker bägge sidor som skriver här i tråden faktiskt har sund syn och koll på sin hästhållning utifrån vad de redovisar.

tråden är för mig viktig för de som kanske läser som INTE har koll, och kan väcka en del tankar. För det finns en hel del skräckexempel runt täckning vilket jag nu upprepat typ femtielva gånger, och som även är anledningen till djurskydds paragrafens formulering och uppkomst. Det går inte att bortse från. KLappa er själva på axeln och var nöjda, ni som har koll på hur hästen tempererar sig och reglerar sin värme, hur man ser om den fryser respektive är för varm i sina täcken, samt förstår hur ett bra täcke ska sitta för att vara bekvämt. End of story liksom, om man känner sig komfortabel runt dessa aspekter, för då finns inte problemet. ;)

Jag tror inte du läser studien med öppna ögon. På intet sätt säger den att man inte ska täcka utan när det behövs ska det göras. Att öka foderintaget ger en bättre möjlighet för hästen att hålla värmen, inte att hästen då per automatik inte fryser. Det beror ju helt på väderförhållandet om det är regnigt, blåsigt och kallare än vad individen klarar av.

Studien är bra och jag tror de flesta ändå har läst den. Här på forumet har täckesfrågan ältats fram och åter i oändliga trådar och kunskapen finns. Visst finns det de som övertäckar sina hästar men det är inte någon överhängande del av medlemmarna här, törs jag påstå.

Jag har två "ulltottar" som jag aldrig har klippt. Finns inte i min värld att göra det heller då dom endast underhålls vintertid, alltså hålls igång seriöst men inte matchas för tävling. Det börjar vi med i mars. Här är det inte ovanligt med temperaturer ner mot -40 och vi har mycket snö (även om resten av landet haft det de sista två vintrarna också). Sen vi flyttade tillbaka norrut har jag sällan täcke på mina hästar. Det händer när temperaturen ligger mellan +5 ner till -5 grader och det regnar/snöar/blåser. Det händer när jag jobbat dom varma och svettiga och det är kallare än -15 grader. Vill inte att dom kyls av för fort och blir kalla. Annars är dom helt utan oavsett när det är kallt, som förra vintern när vi hade -39 grader.

Tidigare bodde jag i södra Småland och där frös hästarna. Inte en vinter utan täcken på. Det var alltid snålblåst och fuktigt. Ja, jag har varit med om att hästarna skakat där av köld trots att dom hade fri tillgång på grovfoder och dom gick på fantastiska hagar. Vädret slog ofta om snabbt så det var inte lätt att hänga med i svängarna. Det kunde gå från klarblå himmel och sol till snöblandat regn och storm på några timmar. När hösttemperaturerna började sjunka och fukten smög in började jag alltid lägga på ett lättfodrat regntäcke för säkerhets skull så jag slapp hitta två genomblåsta, kalla och blöta hästar när jag kom från jobbet. Ju mer temperaturen dalade desto tjockare täcken...och fortfarande pratar jag om mina ulltottar, oklippta och i träning.

Att hänvisa till den här studien och inte läsa allt ger den inte den kredit den ska ha för den är bra. Fortfarande är alla hästar ett gäng individer, vädret spelar in, hästarnas hälsostatus o.s.v. Man måste vara lyhörd och se till varje individ.

Det folk inte tänker på, det som jag har sett med egna ögon, är då vårsolen börjar komma och hästar står med flera lager täcken i små fållor utan möjlighet att komma in i skugga. Det är ofta kallt på morgonen men sen värmer vårsolen upp allt under dagen och det blir oerhört hett för dessa hästar. Jag tror att det är här man missar det mesta när det gäller hästens väl och det kan bli ohälsosamt med täcken.

Helt rätt!:bow:

Som jag brukar envisas med (utan att någon tar notis) - Allt är inte svart eller vitt :D

Upptäckte också att ljusterapin som jag alltid tjatar om (utan att någon tar notis om det heller :angel:) också nämdes i den studien! Finns fler och mer ingående studier på det.

Helt rätt!:bow:

Som jag brukar envisas med (utan att någon tar notis) - Allt är inte svart eller vitt :D

Upptäckte också att ljusterapin som jag alltid tjatar om (utan att någon tar notis om det heller :angel:) också nämdes i den studien! Finns fler och mer ingående studier på det.

I undervisningskompiendiet i ämnet "Termisk komfort" från Strömsholm står det så här:
"På hösten när vinterpälsen växer är det i första hand ljuset med avtagande dagslängd som simulerar tillväxt och i andra hand låga temperaturer. Det gör att man kan använda ljusprogram med 16 timmar ljus per dygn på hösten och vintern, om du vill ha kort hårrem. Högre utfodringsintensitet kan också bidra till kortare päls. Vid fällning på våren är det iförsta hand temperaturen som styr."

(de har glömt ett t i stimulera, min notering)

:)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka