Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Om man nu går tillbaka till din ursprungsfråga = kommer "vi" följa "täckesrekommendationen" ?

Så blir mitt svar .... NEJ...

Sen huruvida man klipper eller inte klipper sin häst har ju egentligen ingen del i övertäckande biten att göra.

Jag tror "täckesrekommendationen" kommer bli relativt "harmlös" för skulle nån ifrågasätta min täckning *go ahead* (ser de ut som om jag kommer bry mej ? NOPE... Och va ska de göra ? Ge mej vite om jag täckar min häst för att jag VILL ? och för att den ska funka för det JAG använder min häst till ?

Fast å andra sidan... SNACKA om att de kommer dra in pengar...
För övertäckar gör ALLA som tävlar sina hästar = täckar hästen för SIN EGEN ridnings skull... Inte sjutton täckar vi för hästen ? För som ni så fint skriver här... En häst klarar sej bra med MASSOR av mat å vindskydd ... Men som sagt så ser inte verkligen inte ett tävlingsstall ut ..

Sen kan ni ju diskutera de hur mkt som helst men vissa (läs TS) vill ju tydligen va en besserwisser och klanka på "oss" som faktiskt har häst för VÅR skull inte för hästens... Hade hästen fått bestämma hade den inte stått i en box och vart ägd av någon. INTE ENS gått på lösdrift... Men som sagt nu finns den här hästhållningen och tycker själv vissa regler börja bli på bebisnivå.

Övertäckning ett problem ? Skulle inte tro de...

fast att täcka hästen för att den ska prestera som
man begär är väl att täcka för hästen skull?

problemet är att många täckar lika mycket som de hästar som
tävlar internationellt, som klipps kort konstant och reser mellan
olika klimatzoner.

För det första så skulle jag aldrig köpa en trasig häst .
Skulle hästen bli diagnoterad med KS under mitt äganskap så skulle jag inte träna med den alls längre utan ha den som skogsmulle för att anpassa livet till hästen.Alltså hålla den i en bra kondition utan att för den sakensskull vara i hög kondition .
Att jag jobbar är inte djurets fel då får jag betala nån som kan ta av/på täcken åtminstonde en gång på dagen tex lunch.
Man köper inte en häst med KS för hoppträning ?!
Som jag skrev innan så hade jag inte haft en sån häst på det sättet .
Då hade jag skaffat en annan för dom ändameålen .

Jag skulle ha täckt den hästen med ögonen och känsla .
Naken på sommaren för att sen se på termometern när var o hur hästen visar obehag .
Är det vid regn? Blåst eller ren kyla?
Kan man se till att den får en tjockare päls som skyddar just rygg ?
Öka fodergivan till fri tillgång av toppvärden o tillsätt solrosfrön för en fetare päls.
Alla hästar är inte ämnade för det folk vill ha dom till .

Trots klinikbesiktning upptäcktes det inte att hästen hade förändringar i ryggen och hästen var såpass billig och gammal(14år) att vi inte kostade på röntgen vilken antagligen hade kostat mer än hästen självt.

Vi har helt enkelt fått anpassa vår skötsel av hästen efter hennes problem, och en av sakerna är att se till att hon inte blir kall över ryggen.

En av orsakerna till hennes KS är antagligen att hon bara gick i en hage och endast reds sporadiskt och var extremt fet en längre tid innan vi köpte henne.

Så när hon blir så dålig/gammal att hon inte kan hållas i full kondtion får hon antagligen sluta sina dagar rätt snabbt.

Hon mår som bäst i kroppen och knoppen dagen efter en ganska tuff hoppträning med mycket gymnastikhoppning.

Enligt ET så är hon otroligt mycket bättre i ryggen som helst än när vi köpte henne för drygt 4,5 år sedan så jag tvivlar på att hon lider.

På sommaren har hon bara regntäcke vid KALLT regn dvs vid tempearturer under ca 15 grader och flugtäcke när det är mycket insekter.

Hon filtklipps dvs. har "lång" päls kvar på ryggen.

Sen vet jag inte vad folk står i för stall men där vår häst står så jobbar eller går alla i skolan hela dagar på vardagar, inkl stallägaren. Bara att ta bilen från stan till stallet och tillbaka tar väl ca 40-50 min och kostar väl 30-50 kr i bensin.

Vi skulle vilja att hästarna hade fri tillgång till bra hö/hösilage i hagen men det får man ju inte alltid bestämma själv.

Jag kan hålla med om att de finns de som övertäcker sina hästar något otroligt har sett exempel på vintertäcke + 2 stalltäcken vid 10+, tunnt termotäcke inne i JULI, regntäcke med temotäcke under vid 19+.

Men de flesta ser nog till hästens behov i förhållande till vad som krävs av den, och problem som KS och andra muskulära och ledproblem gör att det finns fler fördelar än nackdelar med att ha hästen något varmare täckad men absolut inte så att den är i närheten av att svettas vilket förvånandsvärt nog inte hästarna i exemplen över gjorde.

För övertäckar gör ALLA som tävlar sina hästar = täckar hästen för SIN EGEN ridnings skull... Inte sjutton täckar vi för hästen ? För som ni så fint skriver här... En häst klarar sej bra med MASSOR av mat å vindskydd ... Men som sagt så ser inte verkligen inte ett tävlingsstall ut ..

Tycker du även det gäller klippta hästar?

Sen kan ni ju diskutera de hur mkt som helst men vissa (läs TS) vill ju tydligen va en besserwisser och klanka på "oss" som faktiskt har häst för VÅR skull inte för hästens... Hade hästen fått bestämma hade den inte stått i en box och vart ägd av någon. INTE ENS gått på lösdrift... Men som sagt nu finns den här hästhållningen och tycker själv vissa regler börja bli på bebisnivå.

Övertäckning ett problem ? Skulle inte tro de...

Ja jag håller med dig, hästar håller vi för vår egen skull ;)

Citat:
Ursprungligen postat av corzette

Tycker du även det gäller klippta hästar?

Japp samma där i ALLA fall som står uppskrivna i denna tråd... INGEN klipper för hästens skull... ALLA klipper för att de själva ska slippa vara i stallet under den tiden det tar för hästen att torka om den inte var så långhårig och iom de blev svettig. (OBS Jag är all for it !!! Som sagt står till 100 % för att jag är en av dem som täckar hästen för MIN skull istf hästens skull)

Om man är en "normal" (missuppfatta mej rätt) hästmänniska så har man faktiskt ett LIV utanför stallet med... Så jag är absolut inte främmande för att FÖRENKLA hästhållningen för att passa ihop med ens som sagt övriga liv...

MEN ska man gå efter "besserwissrar" så ska man ju då uppenbarligen inte klippa hästar för de behövs ju inte... Då har man helt enkelt EGENTLIGEN inte tid för sin häst, för lite svett har inte en häst "dött" av och att torka en svettig häst handlar enbart om TID !!! Och den tiden ska man tydligen egentligen bara ta sej ... Så = alla hästar klarar kyla med bra mat och egen anpassad pälssättning och vi ska leva efter hästen och blir den svettig när man rider får man vackert vänta tills den torkat och SEN åka hem till sitt...

Nja Corzette, riktigt så är det nog inte i fråga om debattens röda tråd...

det som är den röda tråden, är att numera klipper ALLA sina hästar, utan att egentligen veta hur eller varför, eller hur det påverkar hästen. I väldigt stor utsträckning helklipps hobbyhästen som mullar runt på halvfart och är ute långa dagar i hagen, rids lite sporadiskt vintertid, samt står i kallstall och möjligtvis tränas i ouppvärmt ridhus några dagar i veckan ngn timma då och då. Det motiverar sällan en helklippning där man tar bort hela hästens förmåga att själv hushålla med sin värme reglering.

det är DET som är kärnan så som jag läser debatten och tråden. som i all hästhantering och alla beslut runt hästvård, så uppmanas det till att man som beslutstagare är insatt i exakt vad följderna är och hur det påverkar hästen, för att behålla helhetsbilden runt beslut, för att i slutänden trots allt försöka göra det som bäst är lämpat för hästen och vad den skulle må bäst av helhetsmässigt.

Numera verkar svett ha blivit ngn sorts folksjukdom, i hästägares ögon. Det verkar ha blivit ekvivalent med livsfarligt eller åtminstånde farligt och ohälsosamt.

Exempel: Draghästarna framför timmerlasset svettades otroligt då de var långpälsade och jobbade extremt hårt. Samma sak med tävlande hästar på hobby nivå vintertid för 20-15 år sen. Dessa gnuggade man med lite halm efter träning/tävling, slängde på ett täcke och lade en massa halm under som luftlager, vilket gjorde att luftlagret låg kvar rätt bra i minst någon timma, och därmed var hästen torr. Krävdes inte att hästägaren stannade kvar för att febrilt försöka torka sin häst direkt. Hästarna hade inga men, skador eller hälsoproblem över huvud taget pga detta, jag lovar : )

På en oklippt häst, transporteras svetten effektivt ut genom huden, och via pälsstråna, för att landa på spetsen av pälsstråna, för att sen evaporera vid exponering i luften. Människor har inte päls, därför stannar svetten direkt inpå huden, med resultat att vi människor upplever kyla och fryser.
temperaturen på en häst skiljer åtskilliga grader inne vid huden, jmf med utanför pälsen. detta missar många, samtidigt som de inte förstår exakt hur finurligt pälsen fungerar, vilket är orsaken till att pälsen finns.

Jag tycker det är synd att sånthär gått förlorat och istället översatts i ngn sorts ny teori som blivit allsanning i dagens hästsamhälle, dvs att hästen mår otroligt illa av att bli svettig om den har päls, utan förmåga att kunna hushålla med sin värme om den hanteras på ett sunt sätt. Betyder inte att klippning är ett måste eller att hästägaren ska spendera timmavis på att eliminera svett resultatet.

Alltså... Nu börjar jag bli riktigt trött på att man ska dra alla över en kant.
Kan nu alla som inte är för att täcka svara på vad jag egentligen skulle gjort med min ponny??

Han fick en fruktansvärt fukteksem ungefär runt oktober - november om jag inte klippte honom. Menar ni då att jag skulle skitit i det bara för att han skulle få ha det så naturligt som möjligt??

Ge mig nu ett svar för nu har ni fasen undvikit det tillräckligt länge.

Och om han nu får fukteksem av lång päls och bara regn. Kan då inte andra hästar få fukteksem av lång päls, regn OCH svett???
Jag blir så jävla trött på alla jobbiga människor i hästvärlden. Hade det varit så att jag hade misshandlat mina hästar och övertäckat eller på annat sätt plågat dom så hade alla varit välkomna att anmäla mig.

Men så länge det inte händer så tycker jag nog att ni ska hålla tyst och sköta er själva. Har ni verkligen så tråkiga liv så ni måste verkligen lägga er i alla andras och hur dom gör?

Ta och lägg ner energin på dom som verkligen missköter sina hästar och där hästarna verkligen skadas av att ha täcken. Men dra för helsicke inte alla över en kant och säg att ingen häst behöver täcke. Då är ni inte bara dumma, då är ni korkade på riktigt.

Väntar fortfarande på svar på frågan...

du får ursäkta men jag fattar inte ett dyft av din upprördhet.

varför skulle det vara ngt fel på ditt val att klippa din ponny? om den får exem och fysiska problem om den inte är klippt, är väl svaret solklart att du måste klippa den?

du verkar ha missat budskapet i mitt inlägg om det är mig du vänder dig till.
jag (återigen) både täckar och klipper min häst : )

Nej, det var inte till dig jag vände mig. :P Det var till alla dom som tycker att man är en djurplågare för att man täckar överhuvudtaget. Och som inte tror det finns en enda anledning till att behöva göra det.

Nej, det var inte till dig jag vände mig. :P Det var till alla dom som tycker att man är en djurplågare för att man täckar överhuvudtaget. Och som inte tror det finns en enda anledning till att behöva göra det.

Jag tror du har missuppfattat allt... för det är ingen som tycker att nån är djurplågare... det handlar om att det finns alldeles FÖR många männsikor som täckar sina hästar av FEL anledning. Finns många skräckexemplar med hästar som har dubbla vintertäcken på sej redan tidigt på hösten... som går å svettas bara för att ägaren tror att den inte ska få vinterpäls...

Sen finns det väldigt många som använder täcke som utsmyckning... låter hästen ha täcke på sej för att den ska vara snygg i modets färger!

Sen finns det MÅNGA som täckar hästen för att den ska hålla sej ren... för att det blir för JOBBIGT att borsta hästen innan ridning... för att den då har rullat sej i nån lervälling........

Sen tror jag också att många täcker sina hästar för att de tror att hästen fryser. Fryser man själv så fryser hästen också, per automatik. Nu är det ju inte så (pratar inte om tävlingshästar eller hästar med ryggproblem) utan hästar är vandrande komposter, deras matsmältning avger mycket värme och deras päls har en fantastisk isoleringsförmåga.

Själv täcker jag när det regnar och blåser och när hästarna går på lösdrift i snö och minusgrader.

Jag tror du har missuppfattat allt... för det är ingen som tycker att nån är djurplågare... det handlar om att det finns alldeles FÖR många männsikor som täckar sina hästar av FEL anledning. Finns många skräckexemplar med hästar som har dubbla vintertäcken på sej redan tidigt på hösten... som går å svettas bara för att ägaren tror att den inte ska få vinterpäls...

Sen finns det väldigt många som använder täcke som utsmyckning... låter hästen ha täcke på sej för att den ska vara snygg i modets färger!

Sen finns det MÅNGA som täckar hästen för att den ska hålla sej ren... för att det blir för JOBBIGT att borsta hästen innan ridning... för att den då har rullat sej i nån lervälling........

OCH ???

Jag ser fortfarande inte problemet ? Def inte i renhållningssyfte ... Det ÄR jobbigt att borsta hästar som ser ut som lerklumpar... Tom när de har täcken.... Leran som hänger i manen och svansen... Speciellt riktig gegglera och ännu värre e den när den inte riktigt är torr .. Så nej som sagt ser fortfarande inget problem med att ha täcke i den anledningen heller !

Jag tillhör dem som täcker bla mot lera. Min lerbadar flera gånger om dagen när lera finns. Därför är inte leran torr när hon kommer in utan smetig. Den går inte att borsta bort innan ridning och jag har bra kallvatten att spola med. Utan täcke skulle hon få stå inne fram tills jag slutar jobbet ( kl 17.00)eller så skulle jag inte kunna rida henne alls..

KL
Sen är hon en fryslort trots björnpäls med. Hon skakar faktiskt så jag har ett gott samvete över mina täcken i alla fall.

Fast om man ska hårddra länstyrelsens rekomendationer så får ju inte hästar gå i leriga eller nertrampade hagar = då kan dom alltså inte bli leriga .

Jag fick inte ha mina hästar i vinterhagen alls för några år sen då första delen vid grinden var lerig o därmed dömdes den hagen ut det året . Resten av hagen var okej men det brydde dom sej inte om alls!

Fast om man ska hårddra länstyrelsens rekomendationer så får ju inte hästar gå i leriga eller nertrampade hagar = då kan dom alltså inte bli leriga .

Jag fick inte ha mina hästar i vinterhagen alls för några år sen då första delen vid grinden var lerig o därmed dömdes den hagen ut det året . Resten av hagen var okej men det brydde dom sej inte om alls!

Jag sa ju de... Många regler e på "bebisnivå" :cool:

Men om hästarna inte får gå där i hagar som är leriga vid ingången så tror jag att dom flesta i Sverige inte har några hagar alls att välja på till slut.
Det är klart att hagarna blir lite leriga på vissa ställen hur man än gör. Däremot finns det ju en gräns men ändå...

Japp samma där i ALLA fall som står uppskrivna i denna tråd... INGEN klipper för hästens skull... ALLA klipper för att de själva ska slippa vara i stallet under den tiden det tar för hästen att torka om den inte var så långhårig och iom de blev svettig. (OBS Jag är all for it !!! Som sagt står till 100 % för att jag är en av dem som täckar hästen för MIN skull istf hästens skull)

MEN ska man gå efter "besserwissrar" så ska man ju då uppenbarligen inte klippa hästar för de behövs ju inte... Då har man helt enkelt EGENTLIGEN inte tid för sin häst, för lite svett har inte en häst "dött" av och att torka en svettig häst handlar enbart om TID !!! Och den tiden ska man tydligen egentligen bara ta sej ... Så = alla hästar klarar kyla med bra mat och egen anpassad pälssättning och vi ska leva efter hästen och blir den svettig när man rider får man vackert vänta tills den torkat och SEN åka hem till sitt...

Nej här håller jag inte med dig. Klippa hästen gör jag i vart fall för hästens skull. Häst som tävlar mkt klipps helt (dock inte ben), häst som går på sparlåga klipps på halsen, häst som vilar eller är unghäst klipps inte alls hemma hos mig. Vi klipper dessutom året om.

Hästar som svettas mkt och tävlar mkt hinner inte torka mellan klasserna eller om man är på kurs och rider flera pass. Många hästar eftersvettar dessutom.

Viss finns det de som klipper för sin egen bekvämlighet, men jag tror faktiskt att de är rätt få idag. Man ser betydligt färre klippta hästar nu på träning än för ett par år sedan.

Vi har hästarna hemma men att gå ut efter träning för att täcka om tycker jag inte heller är ett alternativ, speciellt när man tränar sent på kvällen. Det är betydligt viktigare att hålla jämna tider för hästarna och inte springa ut och in i stallet och störa dem efter kvällsfodring

Exempel: Draghästarna framför timmerlasset svettades otroligt då de var långpälsade och jobbade extremt hårt. Samma sak med tävlande hästar på hobby nivå vintertid för 20-15 år sen. Dessa gnuggade man med lite halm efter träning/tävling, slängde på ett täcke och lade en massa halm under som luftlager, vilket gjorde att luftlagret låg kvar rätt bra i minst någon timma, och därmed var hästen torr. Krävdes inte att hästägaren stannade kvar för att febrilt försöka torka sin häst direkt. Hästarna hade inga men, skador eller hälsoproblem över huvud taget pga detta, jag lovar : )

Njä för 15-20 år sedan så klipptes i vart fall tävlingshästarna. Nu vet jag inte vad du menar med hobbynivå dock men visst var nästan varje häst klippt då med.

Och rent hälsomässigt så visst var arbetshästarna rätt utsatta, "måndagssjuka" var ju inte direkt ovanligt på den tiden. Nu syftar du väl ännu längre tillbaka i tiden än 15-20år sedan, eller?

Idag ser väl det lite annorlunda ut i stallarna, många står ju på spån/torv eller annat strö och har inte tillgång till halm. Idag så är ju hästarna dessutom högre i blod och det påverkar en hel del.

Det är stor skillnad på päls, det ser jag här hemma om jag jämför russen med halvbloden/fullbloden (dvs otäckade unghästar)

Nej du har rätt, jag underdrev nog tidsaxeln, det är nog snarare 30 år sen vi pratar om.

Sedan var det inte ovanligt att arbetshästar förr stod inne mycket mer, i varma stall, så de hade lång tid på sig att torka.

Skulle mina kallblod gå hårdare än de gör idag skulle jag nog behöva någon form av spårklippning/halsklippning för att det inte ska ta två dygn för dem att torka.
Och om halm under ylletäcke inte torkade dem på 2 timmar. Det är ett fantastiskt sätt att torka hästar på!

Förövrigt vill jag ge dig en :bow: för ditt stora tålamod, höga kunskap och förmåga att vara nyanserad!

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka