Hur många följer den nya täckes lagen?

Sv: Hur många följer den nya täckes lagen?

Vildhästar lever i Canadas Rocky Montains. Tuff terräng, bergigt, skog och hårda vintrar. Dessutom med rovdjur som björn, varg och bergslejon som gärna förser sig av de yngre och äldre medlemmarna av flockarna. Dessa hästar är en rest av mustanger i orginal, uppblandat med förrymda/lössläppta tamhästar.

Visst skulle hästar kunna klara sig i villt tillstånd i vårt klimat samt även kunna anpassa sig till ett vilt liv. Alla skulle dock inte klara det och anpassningen skulle bli jobbig för en del men på det hela taget är det ingen större skillnad på "vildhästarna" och våra tama versioner. Jag misstänker att vilda hästar i sverige skulle betraktas som skadedjur som förstör grödan och trampar sönder skogaran och det hade varit poppis att jaga dem för att minska skadegörelsen.

Vildhästar lever i Canadas Rocky Montains. Tuff terräng, bergigt, skog och hårda vintrar. Dessutom med rovdjur som björn, varg och bergslejon som gärna förser sig av de yngre och äldre medlemmarna av flockarna. Dessa hästar är en rest av mustanger i orginal, uppblandat med förrymda/lössläppta tamhästar.

Är de verkligen vildhästar??? Vad jag vet så är alla vildhästar utdöda.

Var hittar du att dessa lever som just förvildade? Hittar bara att de föds upp och reg precis som man gör med tex våra Svenska Gotlandsruss.

Förvildade hästar idag har det inte så bra som de flesta här tror..

http://www.thecanadianencyclopedia.com/index.cfm?PgNm=TCE&Params=A1ARTA0003847

Såg nyligen ett rätt gripande reportage om dessa flockar på Viasat Nature. Endast följda av människor i studiesyfte, ingen inblandning i övrigt. Indianerna kämpar för att de ska få ha sina habitat kvar och att flockarna ska kunna få fortsätta sina liv där. Dock, som alltid annars när människor är i farten, så knapras det på skogarna och det exploateras på hästarnas och övriga djurs bekostnad.

Senast ändrad:

*knapplån*
Jag startade tråden just för att skapa tankar runt hästhållningen i dag .
Jag själv ser ofta skräckexempel på övertäckning speciellt vår och höst .
En del som svarat i denna tråd förstår inte /vill inte förstå hur jag menar men många gör .
Självklart har täcken att bra användningsområde om dom använts med sunt förnuft .
Men sånna dagar då det är 15+ och strålande sol på våren och man kör förbi hagar där alla hästarna även ponnys står täckta i både fodrade täcken o regn täcken då kan inge komma o säja att dom hästarna inte är feltäckta .
Och just om alla 40 hästarna i ett tsall har täcken 1sep bara för att då är dom inte heller individuellt täckta eller hur?

Nu tänker jag sticka ut hakan med ett knapplån

Har ni tänkt på vad det är för mattar till vältäckade hästar?
Fundera på om frusenheten på matte inte är en bidragande orsak till att hästen anses frysa.

Och hur många av dessa mattar som igentligen fryser själva är rökare?

Har bekanta som inte alls anser att hästarna är lika frusna perioder när de försöker sluta röka!

Ptr

Är de verkligen vildhästar??? Vad jag vet så är alla vildhästar utdöda.

Var hittar du att dessa lever som just förvildade? Hittar bara att de föds upp och reg precis som man gör med tex våra Svenska Gotlandsruss.

Förvildade hästar idag har det inte så bra som de flesta här tror..

Än är den inte utdöd, men det dröjer väl förhoppningsvis.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Przewalski

Fundera på om frusenheten på matte inte är en bidragande orsak till att hästen anses frysa.

Har bekanta som inte alls anser att hästarna är lika frusna perioder när de försöker sluta röka!

Ptr

:rofl:

Allvarligt?!

Det är inget skämt!

Inte bevisbart kanske, men något som slagit mig då och då under flera år.

Likaså med tjejer som har sådana perioder med besvär varge månad så att de blir frusna. Då byltar de på hästen! Har vid nått tillfälle tagit ifrån en tjej täcket innan hon la det på hästen och laggt det om henne i stället med en lite halvhjärtad kram om axlarna (hon var dåligt klädd i kylan). Hon blev sittande på en höbal och satt där än när jag åkte. Men sådan frusenhet samt om man är sjuk eller så rår man inte över, annat är det med tobaken. Och i vilket fall som hälst så ska det väl inte gå ut över hästen.

Nu tror jag nog att en hel del hästar inte tar skada av täcke, även om nyttan kan diskuteras, men när de gör det, då är det illa. Pricis som tvärtom.

Undrar om märrarna också kan bli frusna i cykler tex före brunsten? Som grabb är det inte helt lätt att förstå sånt.

Ptr

Ptr

Vilken av mina hästar är jag då.

My shetlandsponnyn som har täcke när det regna mycket på höst och vår, hon får krystor om hon är blöt länge.

Cilla som fryser så hon skakar om det regnar och är en riktig fryslort vid fuktig väder men inga problem med -20 om det är torr kyla

eller Simba som "bara" fryser vid underkylt regn eller om det regnar på tvären.

Röker inte. Alla har i år full vinter päls och fritillgång på hö.

Kram

Haha ja jag är ägare till en av dessa superfrusna hästar.

Jag är inte direkt superfrusen själv kan jag inte påstå.
Jag har aldrig rökt och kommer aldrig göra heller (haha suck)
Jag gillar dessutom inte ens att täcka men har insett att just den hästen behöver det.
Jag har en stor del av livet haft islandshästar men även araber, och brukar inte täcka nån av dom nämnvärt. (= kanske 200g täcke vid -25grader och utevistelse tills 7-8 på kvällen utan vindskydd)
Jag har dessutom p-preparat som gör att jag inte har "den tiden av månaden" föruton varje 6 månader, så den teorin funkar nog inte på mig haha

Jag har provat att ha nuvarande på fritillgång på grovfoder och täcka enbart med "normala" täcken, dvs. som jag gjort dom andra, men det har inte funkat alls! Han fick enormt mycket spänningar och frös dessutom rejält så efter att ha konsulterat med veterinär flertalet gånger både förra och denna vintern så har jag beslutat att täcka så pass att han slipper frysa.

Intressanta tankar dock, även om jag nog tror dom är något felaktiga haha

Det kanske var ösregn 2 timmar tidigare, 15+ i solen dagtid, kan var +5 grader och ösregn på morgonen då hästarna släpptes ut eller en prognos om ösregn framåt eftermiddagen och snöblandat regn. Menar du att man ska bo vid stallet och vara beredd att byta täcke efter aktuell väderlek?

Jag vet att en hel del täckar i onödan, men övertäckning är i mina ögon om hästen har obehag av det och svettas/far illa pga täcket, inte för att matte är orolig och kanske tar i mesta laget eller täckar så det ska funka hela dagen.

Det kanske var ösregn 2 timmar tidigare, 15+ i solen dagtid, kan var +5 grader och ösregn på morgonen då hästarna släpptes ut eller en prognos om ösregn framåt eftermiddagen och snöblandat regn. Menar du att man ska bo vid stallet och vara beredd att byta täcke efter aktuell väderlek?

Jag vet att en hel del täckar i onödan, men övertäckning är i mina ögon om hästen har obehag av det och svettas/far illa pga täcket, inte för att matte är orolig och kanske tar i mesta laget eller täckar så det ska funka hela dagen.

Nog är det rätt så många som far illa av detta eviga täckande och far illa. Tänk dig själv en vårmorgon med lite regn och täcke. Under förmiddagen slutar regnandet och solen kommer fram och värmer på rätt bra dessutom. Hur känns det att vara häst och stå och koka under täcket?

Hästar är bättre på att reglera värme än människor så förmänskliga dem inte. Likväl som de tål låga temperaturer bättre än männikor så klarar de av en vårdag med ett tunnare täcke utan att lida av det. Det beror förståss på täcket, ett termotäcke mitt i sommaren är inte direkt lyckat, då pratar vi om övertäckning. Ett ofodrat regntäcke en regning vårmorgon (som visar sig bli en vacker vårdag) är mer en överbeskyddande/orolig matte eller en känslig häst. De flesta hästar klarar det här utan något lidande och det är svårt att veta hur vädret blir i förväg.

Och om du undrar, min häst går i stort sett alltid utan täcke och jag täckar så lite som möjligt, jag tycker det är onödigt med täcke många gånger, även mitt i vintern, men jag respekterar att andra upplever det på annat vis i vart fall så långt att jag inte börjar skrika om djurplågeri och att hästen kokar under täcket om jag inte har belägg.

Jag ser jämnt hästar som troligen klarat sig bra utan täcke, framförallt vår/höst men de ser för den skull inte lidande ut utan de är i allmänhet välmående hästar.

Har inte påstått att alla gör så, men att en och annan har tendenser till att bete sig så. Och det är givetvis av omtanke.

Så många nätter när vinden piper runt knuten som jag gått ut och känt om hästarna är kalla.

Och visst kan hästarna ha täcke på sig om de är kalla. För min del lägger jag på mig en filt löst så tar de av sig den när de kommit upp i temppratur. Kan bli en del letande

Ptr

Fast hästar har en komfortzon på 20 grader olikt människor, så därför kan dom vara bekväma i betydligt mer varierande grader än oss människor.
Dock är ju alla hästar individer så vart denna gräns går, för vart dom 20 graderna börjar alltså, är ju individellt. (alltså tex. en frusen häst kanske har istället mycket tolerans för varmare grader men pallar inte dom nedre temperaturerna alls bra, medans en annan är tvärt om, men inom deras egna komfortzon pallar dom ändå en 20graders variation så att säga. Så om dom är bekväma när man tex. släpper ut dom så finns det ganka mycket spelrum både uppåt och neråt i grader)

Än är den inte utdöd, men det dröjer väl förhoppningsvis.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Przewalski

Tyvärr är det utdöd som just vildhäst :(

Den vilda populationen dog ut helt under 1960-talet, och man avlade nu enbart på de hästar som växt upp i fångenskap, som sedan hölls i djurparker och zoologiska trädgårdar. För att ytterligare hålla koll på hästarna och hjälpa till i att bevara den öppnade man även en stambok år 1979 för hästarna där man skrev upp alla föl som föddes. Detta var också en garanti för att undvika inavel.

Hästar är bättre på att reglera värme än människor så förmänskliga dem inte. Likväl som de tål låga temperaturer bättre än männikor så klarar de av en vårdag med ett tunnare täcke utan att lida av det. Det beror förståss på täcket, ett termotäcke mitt i sommaren är inte direkt lyckat, då pratar vi om övertäckning. Ett ofodrat regntäcke en regning vårmorgon (som visar sig bli en vacker vårdag) är mer en överbeskyddande/orolig matte eller en känslig häst. De flesta hästar klarar det här utan något lidande och det är svårt att veta hur vädret blir i förväg.

Och om du undrar, min häst går i stort sett alltid utan täcke och jag täckar så lite som möjligt, jag tycker det är onödigt med täcke många gånger, även mitt i vintern, men jag respekterar att andra upplever det på annat vis i vart fall så långt att jag inte börjar skrika om djurplågeri och att hästen kokar under täcket om jag inte har belägg.

Jag ser jämnt hästar som troligen klarat sig bra utan täcke, framförallt vår/höst men de ser för den skull inte lidande ut utan de är i allmänhet välmående hästar.

det är ju precis det här som du skriver, och som även Cannelia har koll på, som avgör huruvida täckning blir sund täckning eller inte! :bow:

KL
det som tråden borde fokusera på, om den skall vara relevant är ju de fall där denna kunskap inte finns, och jag tycker många har verkat greppa detta, men hela tiden verkar folk missförstå och känna sig påhoppade och jag vet gud inte allt, när det just handlar om grava avarter av rent missbruk av täcken, inte normal täckning.
som jag skrivit tidigare i tråden: jag tycker dock faktiskt att det verkar ha blivit BÄTTRE senaste fåtal åren, gällande just detta. Det har varit mycket debatter på nätet och i häst tidskrifter och annat, som kanske faktiskt nått hem, i allafall i fråga om att få folk att läsa på och sätta sig in lite mer än de gjorde tidigare. Det tackar jag för :)

Tycker nog att man kan sätta det som krav vid lunch fodring .
Tex på anslagstavlan skriva "Ta av min häst täcken vid lunch om det är sol och 15+" Många betalar ju hutlösa stallhyror o det borde man kunna kräva.
Jag har själv haft inhysning o jag ringde eller messade om jag såg att nåt behövdes ..tex din häst ser frusen ut ska jag slänga på ett täcke ? Eller nu har det slagit om o hon ser varm ut ska jag ta av det ? " Så enkelt att fråga o att ta av ett täcke tog några sek ju .

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 065
Senast: Darkie
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 824
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Foder-hjälp
  • Uppdateringstråd 31