Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä det tycker jag inte att det behöver handla om alls. Hos mina morföräldrar har dalahästarna symboliserat något väldigt viktigt och har inte haft något att göra med utsmyckning/prydnader.Handlar inte en del om ifall man har "prydnadssaker"?
Om jag hade sånt kanske jag skulle ha nåt dalahästrelaterat också.
Jämtland och Dalarna är två landskap med hög svansföring.
Vet en man som åkte runt med en dekal på bilen -Den som inte är från Dalarna får försöka komma upp sig på något annat sätt
Dalahästen fick ju sin status från en världsutställning och har lyckats befästa den som symbol för hela landet och landskapet i synnerhet. Det var lyckat. Har gett en massa jobb genom åren.
Jämtland har en egen president och hävdar anor från 800-talet.
Alla deras symboler är starka där men har nogi inte erövrat landet på samma sätt som dalkarlarna och kullorna
Det ni kallar Dalahästar kallades Morahästar där och när jag växte upp.
Min pappa täljde sådana, och här är en som inte gick iväg till slutbehandling och försäljning
Du är yngre än vad jag är.Jag är uppväxt i Mora/Orsa och har aldrig hört annat än Dalahäst
Nusnäshäst borde vara den mest korrekta benämningen om den skulle uppkallas efter en ort (i mitt tycke)
Har heller aldrig hört annat än Dalahäst. Och jag är jefligt gammal.Du är yngre än vad jag är.
Och visst är Nusnäs korrekt tillverkningsort - idag.
Berätta mer om din uppväxt i Ovansiljan.Har heller aldrig hört annat än Dalahäst. Och jag är jefligt gammal.
Finkännaren identifierar hästarna efter sockenJag är uppväxt i Mora/Orsa och har aldrig hört annat än Dalahäst
Nusnäshäst borde vara den mest korrekta benämningen om den skulle uppkallas efter en ort (i mitt tycke)