Jag tycker inte det är "för många dagar" i allmänhet bara rakt av. Om föräldrarna hade tyckt att det lät som en bra idé.Min dotters farmor och hennes särbo (farfar) vill ta med min dotter utomlands ca en vecka (5-6 dagar). Dottern är 5,5 år.
Hon har tidigare bara varit borta från oss ett dygn. Hon har dålig koll på tid och rum. Är en ganska orolig själ stundvis. Starkt trygghetsbehov.
Jag tycker det är för många dagar. Min man tycker jag är negativ.
Hur skulle ni ha resonerat?
Och jag troor att vår femåring var en vecka med mormor i Skåne när han var fem och några månader, han har varit det i två eller tre somrar nu och är sju (så antingen var han fem eller sex första gången). Samtidigt så var han bara borta max tre dagar i taget ganska länge. Det märks lite när han kom tillbaka när han var yngre och fortfarande att han varit borta och han var ändå väldigt van vid att vara hos mormor över natten och hos farmor tre dagar i taget (flera gånger om året lånar hon honom). Jag åkte dit med honom, var där en vecka och åkte hem (varning för gråt vid avsked ojoj nu i år gällde lite serietidningsmutor...) och han har varit i trakten varje sommar sedan han var baby.
Men jag hade nog hellre tyckt att det var roligare att prova med tre dagar först och veta att det gick superbra, det visste ju vi. För en vecka är ganska länge. Så om det är i sommar har ni hela våren på er att låna ut henne två dagar, tre dagar, fyra dagar för ökad trygghet hos dem och hos henne i allmänhet.
Det som talar emot är nog helt enkelt
Bara varit borta en natt tidigare.
Inte bott hos på den platsen tidigare.
Inte rest med flyg tidigare?
Senast ändrad: