Hur många dagar i veckan rider ni era hästar?

Sv: Hur många dagar i veckan rider ni era hästar?

Normalt brukar jag min häst få 5-6 dagar/vecka beror på hur hårt hon gått och fall vi har varit på tävling.

Om vi tävlat brukar hon vila dagen efter eller så gör jag något roligt som att rida ut el. liknande :)
Om vi har haft en hård hoppträning brukar hon få mjukgörande lugnt arbete dagen efter som återhämtning+ kylgel på alla benen el. BoT

när jag är hemma (går i skolan på annat håll) så går ponnyn oftast 6ggr/vecka. Dock är det inte alltid hårda pass utan brukar bli skritt någon dag, men han mår bäst av att gå egentligen dagligen pga åldern (23år, mår som bäst när han går 7dagar i veckan och då är 2-3 av dessa dagar enbart skritt)
Men när jag inte är hemma går han 5dagar i veckan eller mer, beroende på om mamma hinner mer eller inte.

Hästarna där jag jobbar går så här:
* 4åringarna går 2dagar, vilar 1, går 2, vilar 1 osv.
* de äldre hästarna går iprincip dagligen, var 4-5dag enbart skritt.

ska tillägga att alla hästar är ute i hage dagligen från ca 8-21. (utom ponnyn som är ute dygnet runt)

*kl*
Kallblodstravare 18 år, hobbyridning (AR).
Det kan variera en del men målsättningen är att "jobba" det ska han göra ordentligt i 2-3 dagar sen ett lugnare pass/variation eller vila, sen börjar det om igen. Är det en period då det är svårt att variera jobbet så blir det oftare rena vilodagar, ridning 4-5 dagar/vecka. Men annars är målsättningen att han ska aktiveras på ett eller annat sätt varje dag, fortfarande med intervallerna i "jobb" vs. aktiverad vila.

De flesta rena vilodagar det blir är för min skull snarare än hästens! :angel: Antingen pga min oförmåga att variera jobbet tillräckligt, eller pga att jag behöver en break.

1. hoppträning
1. dressyrträning
1. pass i ridhuset dressyr (läxa från träningen) + framridning / av travning/skritt ute
1. pass i ridhuset markarbete/teknik hoppning + framridning / av travning/skritt ute
2. uteritter
1. vilodag med promenad

ser givet vis lite annorlunda ut vid tävling osv ..

Jag rider min häst ca 5-6 ggr i veckan.
Ca 4 gånger i paddock med olika dressyrövningar (vi ligger i hårdträning inför höstens tävlingar) men försöker skritta ut en dag i veckan och göra en uteritt en gång i veckan (blir mycket dressyr i skogen då, haha). Så hon inte tröttnar alls på paddocken :D

Min nittonåriga halvblodstant rider jag väl i snitt fem gånger i veckan, men det optimala är väl när hon går varje dag... är man lite till åren så är det ju lätt att man stelnar till när man får stå för länge. Och det vill jag inte att hon ska göra ;)

Rider pållen 6 dagar i veckan, varav en av dagarna lite lugnare, alternativt promenad. :)

Min ponny går just nu 3-4 dagar/vecka. Hon har varit skadad så vi tar det så lugnt. Jag skrittar och travar henne och så blir det en del klättring och tömkörning. Hon hade en period när hon hade tappat all framåtbjudning (pga en medryttare som inte blev långvarig) men vi har äntligen hittat tillbaka till den! :D

Nu är det full fart framåt igen! :love:

Jag rider 5-6 dagar i veckan. Rider 1-2ggr i veckan för dressyrtränare varvat med uteritter. Funkar jättebra!

Jag rider min 7 gånger i veckan ;) Hon är väldigt pigg och har framtiden för sig :)

Jag har en 22-årig hblvalack som jag rider 4-6 dagar i veckan. Försöker klämma in tömkörning minst 1 gång per vecka då det är bra speciellt för hans rygg, och han tycker det är jättekul! :) Har även en medryttare som rider 1 gång i veckan.

Veckorna kan se lite olika ut beroende på träningar och tävlingar :)
(Nej jag tävlar inte varje helg med min gamling, men kan bli någon start per termin :))

jag rider min oftast 7 dagar i veckan och hon verkar må super av det! hon vilar ibland 1-2 men oftast varje dag :) det är givetvis varierad träning såsom ibladn skritt ute eller ridbanan men oftast dressyr!

Rider för instruktör 1-2 gånger i veckan, rids ut 2-3 gånger i veckan och tömkörs ca 1 gång i veckan, löshoppar nån gång ibland, varierar lite beroende på småbarn å jobb och hur tiden räcker till, bara hobby häst. Fullblods vallack 8år, går på bete dygnet runt från 1/6-1/9 i stor kuperad hage och går ute från 07.00-20.00 vintertid. Döttrarna har samvetskval om han står 2 dagar i rad, märks ingen skillnad på hästen om han står 2 dagar i rad.

Jag har ett varmblod (fd.travare) som jag tävlar distans med. vi har tävlat upp tom 80km med placeringar. Jag rider henne 4-5 dagar i veckan. Jag rider 1ggr veckan för instuktör i dressyr ej nu under sommaren.
Under en vecka brukar jag rida 1 ggr 2-4 mil Mest trav el. Cantring i galopp ca 30 min i stäck x 2,
2ggr skrittpass på 2-3 timmar, 1 pass på paddock med eller utan tränare. Sen ibland nått lite pass som vi bara lullar runt i skogen 1h. När det inte är tävlingsässong tränar vi mer dressyr/hopp och inte rider våran Distansrunda 2-4 mil. Efter en tävling får hon vila 1-2 veckor.

Nu är hästen inte riktigt helt igång efter sommaren, men annars rider jag 5-6 dagar i veckan, och får hjälp att rida henne 1 dag/v. Jag försöker rida ca 4 på banan och resten ut, men det beror ju på vädret och dagsform. Vintertid kräver hon mer och längre arbete på banan.

Har en 7-åring som jag tränar för instruktör 2 dagar per vecka (dressyr o hoppning), kondition ett pass, skritt i kuperad terräng/klättring ett pass o så ett pass egen dressyr o ett pass egen hoppning. En dag ledig. Blir det tävling tas ett hopp-pass bort, tävlar ft o hoppning främst, på låg nivå.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 726
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka