Hur många dagar i veckan rider ni era hästar?

Sv: Hur många dagar i veckan rider ni era hästar?

helst 5 ggr i veckan men inte när det är så här varmt, lr när det är mycket att göra i skolan =) då får han snällt finna sig i att gå 3-4 ggr istället. ett tag red jag även två ggr om dan så det blev ca 10 ridpass per vecka... snacka om kondis!!!

KL

Intressant läsning, att det varierar så mycket!

Mitt 19åriga hbl sto är sedan två månader tillbaka skadad men innan dess reds hon 5-6 dagar/vecka, varav 1-2pass för tränare i hoppning alt dressyr. Utöver det så försöker jag longera minst 1gång/vecka.

Jag brukar gå efter hur man ska träna som människa - en dags träning påföljt av en dags vila. Dock mår min häst bäst av att röra på sig varje dag, så det blir väl en skrittur ut i skogen varannan till var tredje dag ungefär.

jag rider min häst 5 gånger i veckan tränar min häst 1gång hoppning 2 gånger dresyr 1-2 gånger i skogen eller på en rak bana i veckan rider jag. jag rider muskel/konidtion pass då men jag sattsar på att tävla men rider inte nu min häst har semester på en åker nu :P men det är bra att rida häste 4-5 gånger i veckan för en hobby häst och även en tävlings häst tänk att du ska tran 6-7 gånger i veckan:bump::rofl::cool:

Min häst har lite semester just nu. I vanliga fall så är han med mig på skolan (ridgymnasium) och då blir det lite mer intensiv ridning ca 6 dagar i veckan. Nu på sommarlovet blir ridningen lite mer kravlös och han rids 4-5 dagar i veckan. Då är det skogsritter, promenader och lite dressyr på fältet som gäller, ganska kravlöst.

Oftast rider jag 5 dagar i veckan och marktränar en dag i veckan. +1 vilodag. Så brukar det se ut, men det kan anpassas efter hur hästen är i perioder förstås.

Just nu är upplägget så här:

2 vilodagar
1 hoppass
1-2 "riktiga" dressyrpass i padocken eller motsvarande
1-2 jogging pass i skogen alternativt tömkörning.

Dressyrpass och joggingpass varierar beroende på hur hästen känns för stunden. Men hästen vilar aldrig mer än två dagar.

Min rids oftast 6 dgr i veckan. :) 1-2 i paddock/ridhus, varav en dressyr och en hoppning. Sedan blir det uteritter resten av dagarna, och en vilodag. Ibland fler, ibland ingen.

KL

Har en 4åring så jag rider 4 dagar i veckan. Fast nu har han precis fått en månads vila framför sig :p

Min C-ponny är 23 år och henne "hobbyrider" jag med, jag försöker rida henne 6-7 dagar i veckan varav två i paddocken.
Halvblodet är opererad för ostechondros som föl och därför rider jag henne bara fem gånger i veckan, två paddockspass.

Oftas rider jag varannan/var tredje dag.
Ibland blir det varje dag någon vecka då och då.
Har 2 att rida så varannan var 3e dags ridningen passar utmärkt.
:)

då pollan var i tävlings kondition så red jag 5 dagar i veckan, nu när hon sätts igång efter betet så rids hon 2 dagar /vilar en, ska öka på arbetet och senare dagarna i följd tills det blir rida 3, vila en, rida 2, vila en. och sen så blir det att tävla igen.

pollan är 9år sv halvblod och går just nu ute dygnet runt och ska göra det till slutet av augusti då stall taket ska bytas helt och grannens inackorderings stall där jag stått innan är fullt :( kommer nog att behöva stöd fodra och en hitta en stallplats om vädret blir dåligt innan stallet är klart :(

Jag tycker inte man kan ha en generell strategi för hur man ska rida sin häst. man måste vara lyhörd för deras individuella behov, som kan variera.
Min 8 åring går helst fem/sex dagar i veckan pg av att hon behöver röra på sig för att inte bli fet. Men i perioder visar hon att hon behöver vara ledig mer, då får jag dra ned på hennes foder (endast hö som ersätts med halm till viss del vid vila). Hon tömkörs, löshoppas, dressyrrids.
Femåring, barnslig och långsamt tagen, går mellan fem och tre dagar i veckan beroende på hur hans motivation ser ut. Hoppas en dag per v, dressyr en dag, tömkörning en dag, löshoppning en dag, motionsrids en dag.
2 åring, jobbas två dagar per vecka med löshoppning en av dagarna och sadeltämjning en dag. Får ledigt ett par veckor emellanåt.
Shettis 12 år, longeras med bommar, tömkörs, lösoppas och gås promenader med, ca 3 gånger per vecka.

Jag har ett 10 årigt islandssto.
Just nu rids hon inte alls sen 2,5 vecka tillbaka för hon är så irriterad av alla insekter att sista ridturerna bara var jobbiga. Förhoppningsvis ska det väl snart bli bättre och då har jag tänkt rida ca 4 dagar i veckan, kanske 5 gånger om jag hinner och nästan bara i terrängen och ibland på bana men inte lektioner utan själv då.

Med 4 barn i familjen så finns det tyvärr inte obegränsat med tid och hästen skulle nog må bra av att gå ca 6 dagar i veckan. Det räcker med att hon vilar 1 dag så blir hon pigg. Så jag överväger att skaffa en medryttare ca 2 dagar i veckan om jag hittar rätt person.

KL

Jag rider/aktiverar oftast hästarna varannan dag. Det är standard, en av hästarna klarar sig fint med endast två ordentliga pass i veckan. En annan trivs rätt bra med två dagar aktivering, en dag vila, två dagar... osv. Ytterligare en trivs bra med att gå rätt ofta men inte så mycket åt gången sas. Med aktivering menar jag promenader, körning, tömkörning osv.

Bäst för musklerna är ju varannan dag men det passar ju inte alla, tror inte att varjedagsridning passar alla heller. Ibland upplever jag att många är fullständigt fast i att hästarna ska gå 6 dagar i veckan och vila en och något annat finns inte.

Min tjejs vecka ser ut såhär:

1 dag träning för tränare
1 dag med 1 h timmas promenad
1 dag vila
2 dagar i skogen
1 dag egen träning på bana
1 dag arbete från marken / el. banan uppsuttet

Ev får hon en extra vilodag beroende på hur min vecka ser ut, om det kanske är dåligt väder nån dag eller om jag helt enkelt anser att hon behöver en extra vilodag...:laugh:

Mvh Domino_s

I vanliga fall brukar min häst få vila två dagar i veckan. De sista veckorna har det dock blivit vila tre dagar i veckan pga alla irriterande insekter :devil:

*kl*

Mina går 5 dagar i veckan. Både två är halvblod (6 resp 11 år) och tävlas lokal hoppning. Tycker det är lagom :) Dessutom får de ett par gånger om året viloperioder.

Tränar och tävlar aktivt dressyr på min ponny. Han rids 6 dagar i veckan med varierad träning. Känner mycket på dagsformen, därav varierar våra veckor. :)

Som rubriken lyder, hur många dagr i veckan rider ni era hästar?
Jag har en islandshäst och jag rider endast "hobbyridning" om man säger så. Lektion en gång i veckan och sen blir det mest uteritter och ibland nått extra pass i paddocken och jag tävlar inte.
Jag brukar rida henne 5 dagar i veckan och låter henne vila två.
Ibland blir det tre vilodagar för henne och då kan jag nästan få lite dåligt samvete för att det känns som om jag rider henne för lite, fast det vet jag ju egentligen att jag inte gör. Men jag kan inte låta bli att känna så.
Så nu är jag bara lite nyfiken på hur ni gör? :bump:

Jag rider min häst 5 dagar i veckan, han longeras eller tömkörs en dag och vilar alltså en dag. På vilodagen går vi ut och promenerar. Han var väldigt stressad vid uppsittning tidigare och ju mer han aktiveras desto bättre mår han. Carboni är 6 år med sent tagen.

Ponnyn rids 5 dagar i veckan och löshoppas en dag. Vilar helt en dag. Boris är 12 år.

Just nu håller vi på att bygga upp kondisen och musklerna igen på "min" häst, så nu blir det 4 dagar med skritt i skogen då jag rider och ägaren går med han de andra tre dagarna. När han har byggt lite mer muskler ska även ägaren hoppa upp (hon är lite tyngre än mig :angel: ), sedan kommer jag börja sätta igång honom i trav och sådär. Vi hoppas på att han ska vara "färdig" tills ridkolan börjar så jag kan ha med honom dit och slippa de stela, gamla stackarna på ridskolan. Sedan kommer han nog ridas 5 dagar, promenad en dag och tömkörning/longering en dag. Kommer nog slänga in vilodagar lite då och då, typ dagen efter tävling.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 726
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka