Hur många dagar i veckan rider ni era hästar?

Nea86

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur många dagr i veckan rider ni era hästar?
Jag har en islandshäst och jag rider endast "hobbyridning" om man säger så. Lektion en gång i veckan och sen blir det mest uteritter och ibland nått extra pass i paddocken och jag tävlar inte.
Jag brukar rida henne 5 dagar i veckan och låter henne vila två.
Ibland blir det tre vilodagar för henne och då kan jag nästan få lite dåligt samvete för att det känns som om jag rider henne för lite, fast det vet jag ju egentligen att jag inte gör. Men jag kan inte låta bli att känna så.
Så nu är jag bara lite nyfiken på hur ni gör? :bump:

Sv: Hur många dagar i veckan rider ni era hästar?

Jag försöker hålla min pålle igång 4-5 ggr i veckan. Han är skogsmulle men ibland blir det nåt ridpass på banan och sen tömkör vi en dag i veckan. Har även medryttare som rider 1-2 ggr i veckan eller ja när hon hinner :) Har småbarn så mycket av min ridning beror på min sambos jobb då jag tyvärr har dåligt med barnvakter här. Han bor på lösdrift så jag får inte så dåligt samvete om han rids nån dag för lite ibland, som nu i denna värme...

nu när det är såhär varmt händer det bara ibland 3/4 gånger i veckan. om ja inte går upp skit tidigt då :)
Annars ca. 5 dagar i veckan, tycker jag är alldeles lagom :d

Jag har också en islandshäst, en liten femåring. Han får vackert finna sig i att vissa veckor inte bli riden alls, och andra betydligt mer. Snittar nog 3-4 gånger i veckan, och när det dåliga samvetet gnager så tänker jag att han trots allt går ute i stor hage med många hästkompisar, han saknar mig knappast! :)

Jag försöker rida min häst 5-6 ggr/vecka och sen är jag ute efter en medryttare som kan rida 1-2 ggr/vecka också, helst vill jag att min lille herre ska gå 7 dagar i veckan för han får så otroligt mycket spring i benen när han får vila en dag för att inte tala om 2 dagar i rad :o

Om han vore lika lugn som när han har blivit riden fastän han stått hade han nog fått nöja sig med ca 4 dagar i veckan.

Men vissa veckor kan det bli så att han får stå och andra ggr bara göra något ngn dag någon vecka för att jag inte får ihop det med mitt övriga liv annars, men jag tror knappast att han lider av det när han ändå går på lösdrift med kompisarna då :)

Högst två dagar. Men han rids vanligen fyra dagar i veckan. Tycker det är lagom. Har en islandshäst på 6 år.

Just nu rids vår häst inte alls men snart ska jag själv sätta igång både mig själv och hästen. :)

Jag kommer att rida ca 3-4 gånger i veckan och ibland mer.

Har en väninna som "måste" rida sin häst 6 gånger i veckan annars tror hon att hästen far illa och hon får jättedåligt samvete.

Nu vill jag förstås påpeka att vår häst är en "cooling" som inte blir toppad om han inte får gå varje dag utan är lika lugn och tillfreds hur vi än gör.

Han är dessutom ute från tidig morgon ända till kvällen i jättestora härliga hagar och har möjlighet att röra på sig ordentligt hela dagen tillsammans med kompisen. På sommaren går de ute dygnet runt ända till ungefär början på oktober.

Det som jag däremot ska försöka vara noga med är att jag sprider ut ridningen någorlunda jämnt över veckan - typ att man kanske rider varannan dag eller nästan :)

Jag har en islandshäst på 4år. Rider honom 4-5 dagar i veckan, men ganska korta pass.
Har tänkt att han ska bli min nya tävlingshäst sen .. men just nu rider vi ut ganska mycket, försöker bygga muskler + kodis och befästa hjälperna och gångarterna.
Rider för tränare lite då och då också. Ibland fler gånger i veckan och ibland kan det dröja 2-3 veckor..

Jag har två islandshästar 19 och 20år.

Den ena går minst tre dagar i veckan, oftast fem.
Henne rider min man på och medryttare.

Den andra, min kärlek :love:, rider jag på så snart jag hinner.
Dessvärre har det inte blivit något på två veckor för jag dukar nästan under av allt jobb. Dock rids hon ett par gånger i veckan av andra.

Jag har inget dåligt samvete alls. Ingen av dem eldar upp sig om de fått stå några dagar.

Men snart så, när jag betat av allt jobb kommer jag att rida 3-4 dagar i veckan :bump: Jag längtar så jag kan bli galen men vet att det är ingen idé att rida när man är så stressad som jag är nu.

Istället lägger jag min tid på att sköta om dem och pyssla, det blir en hel del när de har eksem.

Det beror ju lite på väder och tillfällen. Rider oftast 6-7 dagar/veckan men inga hårda pass.
I denna värmen rider jag inte alls, hon är så besvärad av flugorna att det är en ren plåga att rida.

Sex dagar i veckan är målet, men som nu när det är varmt blir det inte lika ofta. Skulle tro att vi snittar på 4-5 dagar i veckan.

Har två hobby hästar som även tävlas lite i både hopp o dressyr. En femåring som rids fyra dagar o arbetar på töm en dag o en elvaåring som rids fem dagar. Båda är välmusklade o i bra kondition.

Min häst går vanligtvis 4-6 dgr/vecka. Hon blir deppig av att stå, så vi brukar försöka se till att hon inte står mer än ett par dagar i sträck. Nu på sommaren går hon bara 1-2 dgr/vecka men det funkar bra eftersom hon går ute.

Målet är 7 dagar i veckan, dock i värmen nu har de blivit 5-6 men han vill ridas varje dag då mår han som bäst!

5årigt fullblod - rider ca 5 dagar i veckan, promenerar en dag och en vilodag.

Min häst helvilar bara ca 1 gång i månaden, sen vilar han ryggen 1-2 gånger i vecka dvs att jag jobbar från marken. Och det tycker jag är toppen, han mår verkligen inte bra av att vila, blir bara stressad och inte alls piggare, hittar bara på massa dumma bus ;) Han är finare i benen när han får gå också. Men då tar jag det lungt en gång i veckan också, skritta i skogen, mysigt!
Men alla hästar är olika, på min funkar detta otroligt bra.

Varannan dag.
Jag har fått lära mig att vill man ha ut det mesta av sin träning (muskler) så är det en dags träning och en dags vila som gäller.
Och tror inte att det är någon skillnad när det är en häst.
Min häst går dock i stor hage med kompisar så hon står inte stilla i en box vilodagen.

Jag brukar rida i snitt 4 dagar per vecka, blandat skogsturer och arbetspass på banan.
Har ett 18-årigt halvblod som älskar att arbeta och som ofta föredrar banan framför skogen! =)

Vanligen fem dagar, men nu på sommaren blir det 3-4, pga. värmen. Ganska korta pass, och så varierat som möjligt, dressyr, markarbete, uteritter (dock så tycker varken jag eller hästen att uteritter är kul nu med alla blinningar och övriga insekter), longering, frihetsdressyr osv.

Har ett sto på 12år som är riden i ungefär ett halvår, tidigare har hon varit avelsto i fem år, så hon var nere på noll när hon kom till mig.

Jag tycker att man ska jobba en häst lite efter ålder! :laugh:

Jag har en 3:åring och hon aktiveras då 3 dagar i veckan, tex 2 dagar ridning och 1 dag på volten vid hand eller liknande.
Självklart ser jag till henne alla dagar men hon måste ju få vara unghäst och busa lika mycket med sina vänner! :laugh:

När hon är vuxen = 7 år (ungefär) kommer jag att aktivera henne 6 dagar och vila 1 dag, men minst 1 dag vid hand.

Hon är en powerbomb som vill jobba och vara med för att må bra, därför får man balansera det lite extra väl! :love:

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 726
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka