hur många av er har ridhus i ansl. till stallet?

M

mysis

Ni som tävlar- har ni ridhus i bredvid stallet? Hur klarar ni träning på vintern om ni inte har det?
Ska snart flytta från träningsanläggning hem till grannen. Kommer då att få 10 minuter att skritta till ridhus. Jobbar till 16 varje dag, så på vintern är det mörkt, regnigt och kallt när man kommer hem. Kommer jag att sacka efter i träningen?

Sv: hur många av er har ridhus i ansl. till stallet?

Jag tävlar ponnyer på högre nivå och har inget ridhus i närheten. Visst har jag önskat att det fanns ett men det funkar ju iaf. Vi har ridbana med belysning som funkar ok. Annars kan man ju rida med en stark pannlampa
På helgerna när pappa kan köra brukar vi åka iväg och träna i ridhus.

Jag har varken tillgång till ridhus eller ridbana hemma. Jag får lasta och åka ca 20 min till klubben eller klä mig ordentligt och ge mig ut på de få ridvägar som finns vintertid (endast en runda på ca 3 km finns belyst resten är i skogen). När det är som kallast får Waco vila. Åker för det mesta in ca 3-5 dagar/vecka till klubben, lite beroende på. Rider oftast ut på helgerna.

På detta har jag iaf lyckats få min minst sagt krävande 7åriga D-ponny till att sluta 25/34 på SM i år, trots mindre lyckade ritter.

Jag har varken ridhus eller ridbana vid stallet, men ridavstånd till en liten ridbana som vi får använda.
Har ridhus 1 mil bort så där kommer vi spendera rätt mkt tid i vinter:)
Annars är det på med pannlampan som gäller, träna på öppna fält med hyffsat underlag under snön när ridbanan frusit.
usch, jag längtar inte:p

De som står i vårt stall tävlar, men vi har inget ridhus. Vi klarar oss med ridbanan "så långt det går", men får dra till ridhus när det inte är ridbart på den.

Kul är det ju inte under den mörkaste perioden, men man blir härdad :D

Hej! Sacka efter gör du väl som du vill med, det beror ju på om du orkar ta dej de där 10+10 minutrarna utomhus! ;) Själv har jag oxå 10 min. skrittväg till ridhuset. Man får klä på sig, ha skrittäcke och pannlampa om så behövs. Själv tycker jag det är rätt bra att ha en liten bit till ridhuset, man skrittar fram och av ordentligt! Sen kanske det inte är så roligt alla ggr om det är superdåligt väder... Är det bra väg till ridhuset? Trafik, underlag osv?

Hjälp! :eek:

Sacka för att du har 10 min till ridhuset?? Herregud människa, det är ju vad de flesta tycker är rena himmelriket! :D

10 min är ju ingenting!! Det är ju bara framskrittning!

Tacka du din lyckiga stjärna istället för att ha det så förmånligt!

Själv har jag ridhuset på anläggningen men skulle inte tycka att det var ngt avstånd att tala om förräns det handlar om 45 min skrittväg.

10 min är ju framskrittning? Perfa ju.

Vi har gruspadock vid stallet, så det är bara vintertid man inte kan rida där. Har 10 min bilväg till ridhus. Ibland åker jag dit och tränar på vintern, kanske 1 gång i veckan om vädret är för jävligt och ängarna inte håller att rida på. Men mer hinns inte med.

OJ.
snacka om att allt är relativt.
10 minuters skrittväg till ridhus är ju så otroligt nära att jag inte förstår hur du ens kan undra? är du van att ha dörr mellan stall och direkt ut i ridhus eller? :devil:

har 20 minuters skrittväg till ridhus och det är helt okej även om det är trist vid dåligt vinterväder. går aldeles utmärkt att med lite disciplin hålla igång med 3 pass i veckan där. övrig tid spenderas på upplyst skrittväg alternativt med pannlampa på grus och skogsvägar vintertid!

Tidigare när jag tävlade som mest och tränade för tränare 1-2 ggr/vecka så åkte jag till ridhus MAX 2 dagar/vecka vintertid. resten spenderades utomhus i mörkret med pannlampa alternativt månsken och stjärnhimmel, ridandes på vallar och fält eller närliggande ridbana. gick aldeles utmärkt. det enda som lider är ens inbyggda omotivation och vilja under trögare omständigheter. ALLT går aldeles utmärkt - bara man har vilja nog, och lägger lite ambition på att noga planera ridpassen under de osmidigare omständigheterna, så att man har en plan och allt inte bara flyter ut och blir avslaget och diffust. En häst i tävlings konditon och form mår tex mycket bra av ett power skritt pass på 50 minuter ett pass i veckan - utanför ridhus/padock. bland annat.

Senast ändrad:

Hade jag haft dina förutsättningar hade jag varit överlycklig... Jag har ridbana utanför huset, men det hjälps inte på vintern tyvärr. Får då försöka åka till ridhus 1-2 ggr/vecka. Vet inte hur det ska gå i vinter då jag jobbar till 18.30 vissa dagar och slutar i princip aldrig före 17... med 3 mils resväg till hästen..

Tidigare när jag tävlade hade jag ca 40-45 minuters bilväg till närmaste ridhus, och ingen ridbana att tillgå hemmavid. Så det var bara ut i skogen och rida. Älskar att rida när det är mörkt, är det mysigaste som finns.
Åkte väl in till ridhuset kanske 1 helg/månaden. Annars red jag i skogen och letade upp nån parkering/äng där det var plant som man kunde rida på.
Fungerar ypperligt att jobba hästarna i skogen.
Tycker du har rena drömläget!!

Vi har varken ridhus eller paddock på gården. Vi får rida ca 20min till närmsta paddock. Visst på vintern är det ingen hit, men det går. Den är upplyst och har fint underlag så det går att träna på till och med när det är lite fruset i marken.
Det är skittråkigt att rida dit eftersom det är asfalt hela vägen, men det går när man tänker på träningen! Jag tycker inte jag har sackat efter pga av det i alla fall. Visst ett ridhus hade vart kanon, men kanske mest onödig lyx. Nu får man ju en fin framskrittning som man slipper att masa med på ett fyrkantsspår.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har 10 min skrittväg till ridhus och padock, har även en gräspadock hemma på gården, men det kommer nog gå bra, har stått med direkt anslutning innan men 10 min är ju perfekt framskrittning, blir ju till att inhandla termoridbyxor för vägen dit och regnkläder....

Nu kan jag inte säga att jag tävlar jätte mycket men vi har iaf inte ridhus. Vi har paddock som är belyst på vintern, det går att rida där på vintern om det är bra med snö. Annars har jag 20 minuter till ridhus som man inte får använda på kvällstid så det är inte så lyckat.
Jag rider mycket ute och på åkrar och sånt. Det är ganska nyttigt också att jobba i skritt, skänkelvikning, sluta, öppna längs grusvägar. Man kan träna halter och övergångar och sånt. Man lär sig efter ett tag.
Man tvingas också till att variera underlaget vilket stärker de flesta hästar(om dom inte är hyper känsliga).
Jag tänkte i vintras att det var så bra att träna på att rida jätte sent på kvällen, ifall det är någon tävling som håller på till sent, samma sak med regn och sånt. Har man ridhus rider man ju sällan ute när det regnar men på tävling är man så illa tvungen.
Det kommer nog gå jätte bra, säkert jobbigt i början men du vänjer dig.

Hej! Sacka efter gör du väl som du vill med, det beror ju på om du orkar ta dej de där 10+10 minutrarna utomhus! ;) Själv har jag oxå 10 min. skrittväg till ridhuset. Man får klä på sig, ha skrittäcke och pannlampa om så behövs. Själv tycker jag det är rätt bra att ha en liten bit till ridhuset, man skrittar fram och av ordentligt! Sen kanske det inte är så roligt alla ggr om det är superdåligt väder... Är det bra väg till ridhuset? Trafik, underlag osv?

det är en lite ganska otrafikerad asfaltsväg. Så om det är is är det ju inte kul, men det är det inte på grusväg här i Skåne heller, där det regnar och blir is...

det är en lite ganska otrafikerad asfaltsväg. Så om det är is är det ju inte kul, men det är det inte på grusväg här i Skåne heller, där det regnar och blir is...

Finns en jättebra grej om man skruvar i skorna på hästarna om vintern. Brodd heter det... funkar skitbra om man vill rida på is - hästarna halkar inte det minsta :angel:

Jag tycker att du är lite gnällig faktiskt... om det är riktigt illa är det väl bara att hoppa av och gå? Eller ta med sig salthinken :D

OJ.
snacka om att allt är relativt.
10 minuters skrittväg till ridhus är ju så otroligt nära att jag inte förstår hur du ens kan undra? är du van att ha dörr mellan stall och direkt ut i ridhus eller? :devil:

har 20 minuters skrittväg till ridhus och det är helt okej även om det är trist vid dåligt vinterväder. går aldeles utmärkt att med lite disciplin hålla igång med 3 pass i veckan där. övrig tid spenderas på upplyst skrittväg alternativt med pannlampa på grus och skogsvägar vintertid!

Tidigare när jag tävlade som mest och tränade för tränare 1-2 ggr/vecka så åkte jag till ridhus MAX 2 dagar/vecka vintertid. resten spenderades utomhus i mörkret med pannlampa alternativt månsken och stjärnhimmel, ridandes på vallar och fält eller närliggande ridbana. gick aldeles utmärkt. det enda som lider är ens inbyggda omotivation och vilja under trögare omständigheter. ALLT går aldeles utmärkt - bara man har vilja nog, och lägger lite ambition på att noga planera ridpassen under de osmidigare omständigheterna, så att man har en plan och allt inte bara flyter ut och blir avslaget och diffust. En häst i tävlings konditon och form mår tex mycket bra av ett power skritt pass på 50 minuter ett pass i veckan - utanför ridhus/padock. bland annat.

Ja, när jag skaffade hästen hade jag henne hemmavid, och då var jag jätteglad att jag hade 10 min till ett litet ridhus. Innan vintern flyttade jag henne så jag fick aldrig veta hur det vara att ta sig 10 minuter i spöregn och mörker. Sen har jag haft henne på träningsanläggning med ridhus. Jag är egentligen inte så orolig för mig själv utan mer för hur min bekväma tjej som inte gillar regn och uteritt ska tycka om detta... Och att det då kommer att bli jobbigt om hon är ovillig...

Hjälp! :eek:

Sacka för att du har 10 min till ridhuset?? Herregud människa, det är ju vad de flesta tycker är rena himmelriket! :D

10 min är ju ingenting!! Det är ju bara framskrittning!

Tacka du din lyckiga stjärna istället för att ha det så förmånligt!

Själv har jag ridhuset på anläggningen men skulle inte tycka att det var ngt avstånd att tala om förräns det handlar om 45 min skrittväg.

Tack för åthutningen. Det är nog ett i-landshästproblem trots allt... Nu ska jag vara glad:o Och se fram emot att ha min flicka på promenadavstånd och med den härliga natur vi har här! Och paddock och fina stubbåkrar. Planerar redan att hoppa över häcken vi har i trädgården... På onsdag flyttar hon hit!

Jag har också 10 min gångväg till ridhuset, perfekt som framskrittning! (lite jobbigt om det är snöstorm men man blir härdad :D)

Vi har också 5-10 min skrittväg till ridhuset och det är lyxigt tycker jag :bump:! På vintern använder jag en bra pannlampa så det brukar inte vara några som helst problem att ta sig dit. Regnar det får man ha regnkläder på sig själv och hästen och är det isigt så är det bara att sätta på broddar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 538
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd