Hur många av er har redan klippt era hästar.?

Sv: Hur många av er har redan klippt era hästar.?

Min häst är inte klippt ännu men å andra sidan behöver jag aldrig klippa henne på vintern, hon får så lite päls. :D

Vad jag vet är det ingen annan på anläggningen jag står på som klippt ännu, de flesta hästarna är halvblod eller ridponnyer.

har funderat på att klippa min häst pga att hon svettas mycket på halsen och under sadeln osv.

hon är ett fransk-amerikanskt varmblod så hon har ju inte direkt lång päls

men jag vet inte om hon sätter mycket vinterpäls heller.

då jag haft henne endast i 7 månader köpte henne i januari.

borde jag klippa eller ska jag vänta?

tacksam för svar// Jullan

Undrar hur många av er här ute som har klippt era hästar redan?
När gjorde ni det?
Hur har ni klippt dem? (hel,halv etc..)
Vad är det för ras?

En annan fråga också är det inte så att man ska vänta med att raka tills hästen slutat att fälla, min fäller nu men har tjock lurvig päls..:confused:

:bow:

vi bruckca klippa våra hästar där nack rämmen på tränset och grinan är.. 2 travare

vi brucka låta dåm tappa al päls eller så an vänder vi en pigborste:idea:

lånar knapp

Jag har inte klippt min än men hon har satt bra mkt vinterpäls.
Borstar nog bort 1 grep full med hår varje dag nu:crazy:

Än så länge blir hon inte svettig men just nu är hon iväg påtöltsättning så när jag får hem henne får vi se hur mkt päls hon fått.
Då blir de rakning.
Då rakas bara halsen och där sadelgjorden ska spännas.
Trött på att ha allt hår ivägen när man ska spänna gjorden.Lätt att hår kommer mellan och gör ont på henne!

har funderat på att klippa min häst pga att hon svettas mycket på halsen och under sadeln osv.

hon är ett fransk-amerikanskt varmblod så hon har ju inte direkt lång päls

men jag vet inte om hon sätter mycket vinterpäls heller.

då jag haft henne endast i 7 månader köpte henne i januari.

borde jag klippa eller ska jag vänta?

tacksam för svar// Jullan

Jag klippte min nu för två dagar sedan och det blev en helt ny häst...:rofl:
Hur pigg och glad som helst så nu känner jag igen honom..:banana:
Han blev hur svettig som helst innan jag klippte honom och tog timmar innan han torkade, men nu blir han bara varm så jag lägger på ett fleecetäcke efter att jag har ridit så får det ligga på ett tag.
Jag gjorde en halvrakning..hela halsen och sen en sne kant ner till flanken....

Jag skulle ha rakat hästen om det var min, om det växer ut igen är det bara att klippa mera. Så skönt att kunna rida på som vanligt utan att hästen blir sjöblöt och man slipper känna sig "taskig" för att hästen inte ska torka på flera timmar...

KL

Var och klippte en häst för 3 dar sen (helklipp förutom huvud och ben)

MIn har jag inte klippt än då hon är fortfarande under igångsättning från en skada men kommit så jag ska börja träna igen och då ska hon klippas.
Tror hon kommer klippas inom den närmaste veckan ;) Helklipper du allt förutom huvudet :)

Undrar hur många av er här ute som har klippt era hästar redan?
När gjorde ni det?
Hur har ni klippt dem? (hel,halv etc..)
Vad är det för ras?

En annan fråga också är det inte så att man ska vänta med att raka tills hästen slutat att fälla, min fäller nu men har tjock lurvig päls..:confused:

:bow:

Jag brukar klippa mina när dom satt färdigt vinterpälsen, men nu har dom inte ens börjat sätta päls, fast dom går kvar ute dygnet runt fortfarande. Samt att jag har en 30årig tant (Nordis) som inte heller satt päls, tycker det verkar vara lite väl tidigt för vinterpäls redan nu. :confused:

Jag åker runt och klipper hästar varje år, och jag har redan klippt ett helt gäng, så det finns folk som klipper jämt.

Min islandshäst klipptes förra veckan - hals/bog-klippning, det blir nog mera klippt nu i helgen (täckes-eller spårklippning).

Han har i princip fällt sedan början av augusti och är inte långhårig än, men rätt så "luddig", och man ser att pälsen börjar bli grövre även där den är "platt".

Skulle jag vänta tills vinterpälsen vuxit ut "klart" så skulle jag få vänta till jul.... Han sätter mer och mer päls hela hösten och vintern fram till nyår ungefär, och det är ju framförallt nu och en månad eller två framåt som han behöver vara klippt, då det ju fortfarande är varmt! Jag brukar klippa 3ggr under perioden augusti-december, och har hittills klippt hals/bog eller spårklippning.

Helklippte min häst i lördags:D allt utom huvdet åkte av :D
Skönt att bli av med pälsen även om det inte var direkt långlång men jobigt ändå efter träningarna :crazy:

Jag har ett 18-årigt newforest sto som jag ska börja sätta igång riktigt, om ett tag. Än så länge står hon ute om nätterna utom när det regnar och är kallt men hon har fått lite tjockare päls nu, hade tänkt vänta några veckor till innan den ryker :) ska klippas halvt bara, men då ska hon också ställas in om nätterna. Hon går tsm med en b-ponny island/shettis som ska klippas snart, hon har jättetjock och lång päls. ^^

Min erfarenhet av varmblod är att de har enormt lätt att få MASSA päls. Min tjej såg ut som en björn när jag fick henne i februari. Så jag ska klippa redan till helgen, sen lär de ju växa ut, men har tillgång till klippmaskin jämt så det är bara att klippa! Hon brukar svettas en del men idag svettades hon massor, så det är dags.

Jag klippte min ena shetlandsponny idag, halvklippning räcker tills vidare. Kommer nog klippa hela henne nästa gång det är dags.

Min häst sätter i stort sett ingen päls alls, och jag är noga med att täcka. Men han ska nog klippas snart för enkelhetens skull. Klipper hela hästen utom huvudet.
EDIT: Han är halvblod.

Senast ändrad:

Undrar hur många av er här ute som har klippt era hästar redan? Jag har!
När gjorde ni det? För drygt två veckor sen
Hur har ni klippt dem? Helklippning
Vad är det för ras? Halvblod, i full tävlingskondition

kl

pållen håller på o fäller sin sommarpäls för fullt nu, ska nog vänta med att klippa tills det är klart. tror jag klipper i början av okt. :laugh: det blir nog spårklippning.

Vi har minst 5 hästar som skulle behöva klippas nu eller sen nån vecka tillbaka. Men knotten och svidona är helt galen här uppe så det får vackert vänta tills dom har frysit bort dom små krypen. Känns inte så kul att släppa ut ett gäng rakade hästar till krypen.

Vi har ett kallblod som ser mer ut som en björn och svettas floder när han går, men som sagt det får vänta till krypen försvinner. Hoppas det blir snart.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Ise
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 953
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka