Hur många av er har redan klippt era hästar.?

majapia

Trådstartare
Undrar hur många av er här ute som har klippt era hästar redan?
När gjorde ni det?
Hur har ni klippt dem? (hel,halv etc..)
Vad är det för ras?

En annan fråga också är det inte så att man ska vänta med att raka tills hästen slutat att fälla, min fäller nu men har tjock lurvig päls..:confused:

:bow:

Sv: Hur många av er har redan klippt era hästar.?

Jag klippte våra två halvblod i måndags, helklippning. Min dam hade satt så mycket lurvig päls, hon svettades så mycket när vi tränade. Hon har ett tunt täcke på sig ute nu, står inne på nätterna.

Ok....hade dem slutat att fälla då eller höll dem på med det då när du klippte?

Fler?

Sätter hästarna päls nu? Går de ute på natten då eller?

Våra (ett halvblod/fullblod 18 år och en connemara 4 år) visar inte minsta tillstymmelse till att fälla/sätta päls, dock fäller stoet (connemara 4 år) som går ute på natten lite.

jag har klippt min 27-åring, men han klipps året om pga han har så tjock sommarpäls.

ponnyn har fått en aning tjockare päls på ryggen men det kommer dröja länge tills han behöver klippas.

min stora har knapt börjat fälla.. vet inte om jag kommer klippa honom öht för han får inte så mkt päls.

jag helklipper alltid mina hästar. dom har ändå täcken och det är så fult med täckesklippning..:p dessutom brukar dom klia sig så hemskt när dom får tjock päls på ryggen och rumpan så dom verkar föredra att vara kortklippta.

det är inte farligt att klippa när hästen fäller, enda som ev kan hända är att det blir ojämnt så du får klippa igen. jag skule vänta tills hästen slutat fälla så mkt, jag avskyr att klippa så det är något jag gör så sällan som möjligt....^^

Klippte min för första gången för 1,5 månader sen :angel: Klippte henne igen häromdan. Klipper
allt, utom halva huvudet och öronen. Hon är en korsningsponny, troligtvis en hel del cob i.

Sätter hästarna päls nu? Går de ute på natten då eller?

Våra (ett halvblod/fullblod 18 år och en connemara 4 år) visar inte minsta tillstymmelse till att fälla/sätta päls, dock fäller stoet (connemara 4 år) som går ute på natten lite.

Du ska se vår fjording. Hon odlar ny/mer päls varje dag. :D

Jag har inte rakat min än. Tänkte göra det i mitten på september eller i början på oktober, beroende på hur mycket päls han har fått.

KL.
Jag ska raka mina på halsen imorgon, sen senare i höst blir det helrakning (ej ben och ansikte)

dom är islandshästar

Jag har klippt min ena för ca 2 veckor sen, helklippning, blev så himla svettig och började bli lite luddig.
Den andra är fortfarande jätte korthårig och har inte börjat fälla eller sätta ny päls.

min fäller inte men han börjar bli luddig. Går fortfarande på bete, kommer klippas vid installningen, gissar om en vecka. Welsh cob, klipper halva hästen.

jag klipper inte någon av mina hästar överhuvudtaget. tycker att dom kan få ha sin stackars päls kvar. alla hästarna rids och körs hyfsat mycket, allt hänger på vädret. jag har shettisar, fjording, russ och haflinger

De fäller men har inte satt så mycket päls än så att de behöver klippas. De går ute dygnet runt så vinterpälsen kommer väl snart. Det är rätt kallt ute på nätterna nu. Men så fort vinterpälsen kommer så helklipper jag

Mitt fullblod har inte satt klart sin vinterpäls förrän i november. Klipper jag innan dess är det bara att klippa om en månad senare, så det är värdelöst. Jag väntar tills han satt klart vinterpälsen och sen klipper jag, då håller han sig fin och kortklippt resten av vintern, jag behöver bara klippa en gång, det är toppen bekvämt.

jag har förståelse för om man har extremt långhåriga hästar, tex äldre som inte fäller som de ska ö.h.t inför sommarhalvåret, och om man elit tävlar och tävlar inomhus större delen av tiden, men i övrigt tycker jag många överdriver ang. klippning, nuförtiden klipper hobby ryttarna sina hästar året runt, fast de knappt jobbas så de blir svettiga ens hälften av tiden det är helt sanslöst enligt mig, och fullständigt överdrivet.

jag har förståelse för om man har extremt långhåriga hästar, tex äldre som inte fäller som de ska ö.h.t inför sommarhalvåret, och om man elit tävlar och tävlar inomhus större delen av tiden, men i övrigt tycker jag många överdriver ang. klippning, nuförtiden klipper hobby ryttarna sina hästar året runt, fast de knappt jobbas så de blir svettiga ens hälften av tiden det är helt sanslöst enligt mig, och fullständigt överdrivet.

:bow::bow:

Spårklipper min häst i nov/dec.

Mina hästar går fortfarande ute dygnet runt, och de har inte ens börjat fälla!

I slutet av september börjar de bli lite luddigare, kanske, då klipper vi.

Jag ska helklippa min imorgon. Går fortfarande ute dygnet runt och fäller något fruktansvärt. Hon är väldigt besvärad av att fälla/sätta päls så jag klipper för att underlätta detta för henne. Hon är så arg annars. ;)

Hästen är ett halvblod, tävlas och tränas på LA nivå - dvs lätt träning. Kommer troligen klippa igen i oktober och då enbart halvklippning. Jag klipper så här tidigt för att inte förstöra vinterpälsen helt - så kan hon gå naken under vintern.

Tanten satte rätt mycket päls för ett par veckor sedan. Har gått på bete, alltså ute på nätterna.
Jag klipper hästarna ca 2-3 gånger, vill inte ha mycket päls eftersom vi tränar en hel del. Hon blir kall och stel.

Ponnyn kommer klippas i början på September, han ser ut som en isbjörn med all sin päls. Torkar aldrig, dottern håller på att bli tokig. Han går på bete månaden ut.

Ponnyn kommer att helklippas nu, hon har fått så tjock päls att hon blir svettig även efter enkla ridpass.
Hon mår bättre av att vara klippt, så då får hon vara det.

Den stora vet jag inte om jag klipper alls i år, hon är konvalecent och behöver sin päls just nu så jag ser ingen mening med att klippa.

Min kompis klippte sin gammelpålle (25 år) för någon dag sen, han har suttit rätt så mycket päls. Han är rakad lite på hals och bringan.

tzj1s.jpg

Islandshäst. :)

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Ise
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 953
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka