Hur många år mellan syskon?

Fibusen

Trådstartare
Som rubriken säger,hur många år har ni mellan syskonen? Var det planerat innom den tidsramen? För/nackdel med den åldersskillnaden?

Vi kommer ha ca 2 år och 10 månader. Om det är en bra åldersskillnad återstår att se :p Hade det blivit som vi planerat först så hade det blivit knappt 2,5 år, men fick missfall den gången.

Nästan 5 år, 4 år och 9 månader för att vara precis (2010 och 2015).
Tanken från början var att ha ganska precis tre år mellan barnen men så ville inte jag ha fler barn utan var nöjd. I våras fick jag ett "nu eller aldrig"-infall och så blev det.
Fördel: jag kan amma i lugn och ro i soffa och stora syskonet kan aktivera sig själv, fixa mellanmål själv och gå på toa själv. Tom hjälpa mig.
Nackdel: kommer nog senare när barnen är äldre och vill olika aktiviter. Småbarnsaktiviteter vs större barnaktiviteter.

23 resp 17 månader. Båda syskonen planerade. Var ju tänkt en till 2 år efter sista men sket sig :(

Var tufft när de var små men nu har de ju kul ihop :) De ligger rätt jämnt så de kan göra så mycket tillsammans.
Det jag kan säga efteråt: Aldrig mer 2 blöjbarn samtidigt. Äter upp allt vad ens ekonomi heter ;)

5,5 år mellan barnen. Planen var 4 år men kroppen ville annorlunda.

Finns absolut fördelar! Sonen reder sig bra själv, han förstår vad som händer, går att resonera med, hjälper till och är faktiskt rätt så trevligt sällskap på dagarna.

Nackdelar finns det också. De kommer aldrig gå på dagis samtidigt. Inte heller i skolan. Det blir hämta och lämna på två ställen varje gång. De kommer troligtvis ha svårt att uppskatta samma familjeaktiviteter när det väl blir så.

Vi har ändå haft enorm tur! Sonen älskar redan sin syster (hon är 5 veckor gammal) mer än vi kunnat ana :love: Vi trodde han som "ensambarn" skulle oroa sig över konkurrensen men det finns inte en gnutta oro hos honom!

Mvh Miks

9 år 1 månad mellan barnen. 2 olika pappor.

I 8 år ville jag bara ha 1 barn, så det blev automatiskt ett långt mellanrum. Funderade länge på om jag skulle ha fler pga åldersskillnaden men insåg att jag inte är så gammal att jag mycket väl kan skaffa fler.

Fördelar; äldsta sonen förstår att lillebror tar tid, hjälper till, och är självständig.
Enda nackdelen är att man kom ifrån småbarnsåldern och kunnat lyxa med längre sovmorgnar på lediga dagar.

23 månader mellan ettan och tvåan. Drygt 14 månader mellan tvåan och trean. Det var tämligen planerat även om trean kom lite snabbare än vi räknat med...

Fördelar: de leker med varandra (de två första alltså, den yngste är bara 6 månader), man har småbarnstiden överstökad rätt snabbt, de är rätt lika i intressen och fördigheter.

Nackdelar: det är rätt jobbigt emellanåt. Men jobbigast är den äldsta just nu, så det är ju inget som säger att det vore enklare med större mellanrum...

Vi har ganska exakt 2 år mellan de två första och sen ytterligare 17 månader till trean. Dessa var planerade.
Sen dök en fyra upp exakt 4 år efter trean.

De tre första valde vi att ha tätt, dels för att "man kan likagärna stöka över småbarnstiden på en gång så är man färdig med den sen" och dels för att vi bor i en by där våra barn är de enda barnen så vi fick "göra lekkamraterna" själva... Halvt på skämt, men med visst allvar...
Faktum är att de har väldigt stor glädje av varandra. :love:

Det kommer bli ganska precis 7 år mellan Frida och hennes kommande syskon.
Återstår att se hur det funkar, men hon ser framemot att bli storasyster :)

2 år och 2 månader mellan nummer 1 och 2. Sen 4 år och 5 månader så kom det en oplanerad nummer 3.

Har faktiskt inga nackdelar jag kan komma på. Storebror blev torr på sommaren som kom strax före han blev 3 så jag hade inte 2 blöjbarn så länge. De har väldigt stor glädje av varandra.
Sen har vi liten, och det är ju väldigt skönt med lite större barn och bebis för de gör ju allt för henne! De kan hjälpa till med att mata eller roa henne, gunga vagnen osv.

Det är prick 22 månader mellan mina två.
Ser inga nackdelar med det. Funkade bra när dom var små med.

Som rubriken säger,hur många år har ni mellan syskonen? Var det planerat innom den tidsramen? För/nackdel med den åldersskillnaden?

Min första är född 2010, nummer 2 beräknad i mars. Det kommer vara 4 år och 11 månader emellan ;)
Jag hade nog egentligen velat ha nummer 2 med mindre åldersskillnad, men det var inte läge tidigare, så det blev såhär istället.

22 månader mellan mina. I början var det riktigt kämpigt, men mycket av det berodde inte på storebror utan att jag var sjuk så mycket första månaderna. Vi hade pappan hemma två vardagar i veckan det första halvåret tills vi började gå omlott.

Nu är de två resp. snart fyra år och har en enorm glädje i varandra (ääven om de självklart bråkar med varandra ibland också).

Sonen fyller 3 sent i år,och jag velar och velar! Hade varit kul om det inte blir allt för stor åldersskillnad,så det blir lättare att anpassa aktiviteter,och att dom (förhoppningsvis) vill leka mycket tillsammans och ha roligt ihop.

Att avverka småbarnstiden snabbt har ju både sina för och nackdelar. Sonen har sovit hela nätter ca 1,5 år nu,såååå skönt efter en mycket tuff start där han vaknade varannan,var tredje timme enda tills han fyllde ett. Blir ju lite tungt att börja om,dels med det,men med mycket annat också. Nu är ju sonen lite självgående,äter själv,kan leka själv,har sina fasta sovtider osv. Samtidigt så älskade jag att vara gravid,och ha ett litet knyte som sov på bröstet,och jag vet att mer än två barn blir det inte,så blir det snart så är det avverkat sen,det blir ingen mer graviditet, nyföddmys,osv. Känns som jag vill suga lite mer på karamellen nästan. :d:D

Det passar oss bättre att vänta några år,mest pga ekonomin,men samtidigt så löser ju det sig iaf om det blir inom en snar framtid. Vi har ett lån som vi amorterar mycket på för att bli av med,det blir klart 2017. Vi har nyss köpt hus,och vissa saker skulle behöva göras i år,det kostar pengar och tar tid. Hästen kom nyss hem från fodervärd,och han kommer jag inte lämna bort igen,och det är dags att han kommer igång ordentligt och får lite utbildning,lättare att hitta någon som vill ta han på heltid någon månad på plats då.

Men det gnager att syskonen inte kommer ha någon glädje av varandra i lek och nöjen om sonen är 5-6 år. (Är ju ingen garanti att dom har det en då,men...)

Och samtidigt,ska vi börja om med allt när sonen är så stor? När vi varit blöjfria antagligen i flera år,när sonen går i förskoleklass/skola?

Ibland önskar jag att det bara blir en "olycka" så som sonen kom till så får naturen bestämma åt en istället. :o;)

Det blev 2,5 år mellan mina barn, planerat.
Vi ville ha dem relativt tätt så att de förhoppningsvis kan leka och ha utbyte av varandra.
Redan nu när minsta är sex månader så gillar de att vara nära varandra och storasystern leker lite med honom.

Hade inte velat ha kortare tid mellan dem, nu var storasystern tillräckligt stor för att kunna gå själv i trappor etc och förstår det mesta jag säger.
Hade gärna sluppit två blöjbarn men det är för att jag börjar bli rätt trött på att byta blöja. Nu har storasyster enbart nattblöja så nu går det bra igen :p

Men det var hemskt att vara gravid (har inga roliga graviditeter) och känna att man inte räckte till för dottern.

Har 2 år emellan mina. Först en kille på 5 år (Teddy) sedan tvillingtjejerna Charlie och Theodora på 3 år :D. (dessutom är de enäggstvillingar)
Nu är storebror väldigt duktig men kan förstå att det var jobbigt med 2 bebisar.
Sambon fick nästan hjärtsnörp när han hörde att vi skulle ha tvillingar. Mest lycka från min sida :love:.
Fördelarna är att sonen själv sov hela nätterna när de kom vilket var ett stort plus Sedan att tjejerna var otroligt pigga och glada och sov bra de också underlättade för oss.
Nackdelarna är att sonen känt sig lite satt åt sidan då tvillingarna tagit mycket tid från han. Men det blev ju bättre när de vart lite äldre. :)

Senast ändrad:
Det kommer bli ganska precis 5 år mellan mina sonen född -10 i maj och lillebror-15 maj. Inte planerat hade inte tänkt skaffa fler då sonen är IVFbarn, Ville inte göra fler behandlingar (mannen har haft cancer) Men naturen ville annorlunda =) Så fem år efter att jag plussade med sonen plussade jag med lillebror =) På samma dag !

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 320
Senast: cherie
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 056
Senast: Mirre
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat