Hur många år mellan syskon?

11 månader mellan mina döttrar, det blev inte fler sen... galen småbarnstid som jag inte minns så mycket tyvärr det var liksom lite dimmig med två spädbarn var av ett svårt hjärtsjukt med långa perioder på sjukhus . Därtill 4 hästar eget företag och ombyggnation av hus. Slet hårt på relationen som slutade med skilsmässa . Det positiva är att tjejerna är väldigt tighta och aldrig utan sällskap

3,5 år skiljer det mellan dotter (nov-10) och son (maj-14). Tycker det har vart toppen, storasyster hjälper gärna till och förstår att man måste hjälpa bebis och ta hand om honom. Tror att de kommer ha mycket glädje av varandra även när dom är större.
Mellan mig och min storebror är det samma ålderskillnad och vi har haft väldigt kul under hela vår uppväxt!

2 år och 2 månader skiljer det mellan mina. Det har varit tufft bitvis, inte så mycket för egen del eller hur jag ska säga, utan för att jag känner att jag inte räcker till, det dåliga samvetet sliter ofta i magen fortfarande. Min stora behövde fortfarande mycket uppmärksamhet när lillebror kom och storebror tycker fortfarande att det är jobbigt, även om det kommer små fina ögonblick då och då, som igår när de badade ihop och storebror tvålade och duschade lillebror.

Som tur är så har storasyskon rätt till 30 timmars förskola här, annars vet jag inte hur jag hade stått ut under föräldraledigheten. Det hade varit ännu jobbigare för stora pojken.

Jag tror att det generellt sett är lite enklare om man har 3-3,5 år emellan, då är stora barnet självständigare och förstår mer och man kan förklara saker och ting på ett annat sätt.

Här är det 23 månader mellan tjejerna, och det har fungerat jättebra hittills, nu är de 2år & 9 månader resp. 10 månader. Vår stora tjej är jätteduktig, lillasyster får vara med och leka, hon tar hand om henne och är väldigt mån om att hon ska bli omhändertagen. Visar stolt upp henne om det kommer någon. Lillasyster har dock varit en snäll och ganska enkel bebis, till skillnad från storasyster när hon var liten. Storasyster går på förskola 15h/vecka för att stimuleras lite extra.

De har ju dock inte börjat bråka så mycket än, så snart blir det nog kaos. Jag inväntar detta.

Som rubriken säger,hur många år har ni mellan syskonen? Var det planerat innom den tidsramen? För/nackdel med den åldersskillnaden?
Första har jag 21 månader mellan, till trean är det 10 år :-) Om jag fick göra om skulle jag ha 10 år mellan alla barn...

Fördel med tätt: tanken var att de skulle leka med varann men de slåss mest. Nackdel: det var mest ett jobb att ha småbarn, hann inte njuta av första eftersom jag var gravid med tvåan och sen fick ettan mindre tid för tvåan behövde (läs krävde) massor.

Fördel med långt: nu har jag tid att njuta av att ha bebis, tar vara på alla stunder, storasyskonen älskar sin lillasyster och funkar som barnvakt korta stunder. Nackdel: kanske att jag är äldre nu så hon kommer ha en gammal mamma jämfört med klasskompisarna.

Ett år på dagen (fyller faktiskt idag). Bitvis väldigt intensivt och då lillebror är sen i allt och har krävt väldigt mycket tid av mig har storasyster fått växa upp lite snabbt, men fördelarna överväger dock tycker jag.

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 320
Senast: cherie
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 057
Senast: Mirre
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat