Hur man som fet blir behandlad.

Jag är kluven. Självklart är det ju menat som en fin och trevlig komplimang! Men samtidigt är det en kommentar om personens utseende på något sätt. Sen beror det såklart på till vem det är också. Är det till en nära vän/partner/familjemedlem så är det ju en helt annan grej och då vet en oftast om vad personen i fråga "vill ha" för komplimanger. Men jag brukar försöka att inte kommentera personens utseende.
Samma här. Försöker i allra möjligaste mån låta bli att ge komplimanger som har att göra med utseende. Både för att inte råka trigga dåliga känslor och för att inte bidra till att utseende blir viktigt.

Det skulle vara en ganska sorglig relation till mina vänner om det inte fanns snälla saker att säga som inte härör till hur de ser ut/väljer att klä sig!

Fast det är väl ändå en rimlig bedömning av en läkare ?

http://www.vetenskaphalsa.se/lagre-vikt-mindre-vark/
"Kroppstyngden nöter på brosk, ben och muskler, säger seniorprofessorn i ortopedi vid Lunds universitet Stefan Lohmander."

Tror du verkligen att @Tranan är svagbegåvad?! Jag har träffat honom och kan säga att han är smartare än de flesta. Det är klart att det finns fördelar med att minska en ordentlig övervikt men givetvis fattar de som är överviktiga det. Det betyder inte att man har carte blanche att behandla folk respektlöst, oavsett om man är läkare eller ej.

Tror du verkligen att @Tranan är svagbegåvad?! Jag har träffat honom och kan säga att han är smartare än de flesta. Det är klart att det finns fördelar med att minska en ordentligt övervikt men givetvis fattar de som är överviktiga det. Det betyder inte att man har carte blanche att behandla folk respektlöst, oavsett om man är läkare eller ej.

Så läkaren ska hålla tyst då? Så att patienten eventuellt tror att övervikten inte kan vara en orsak och då ha fortsatta besvär ? Verkar inte så professionellt enligt min mening ? Personen kanske behöver höra det från just en läkare för att ta tag i problemet.

Det är väl ungefär vad många brukar skriva till dig när du startar dina återkommande trådar om hur hemskt det är med midsommar och jul när man är singel?

51 procent av Sveriges befolkning är överviktig eller fet (2016, Folkhälsomyndigheten). Tror du att det beror på att de helt enkelt inte förstår bättre eller att det är SVÅRT att lägga om till en hälsosammare livsstil?
Ja som @gul_zebra säger, vi tjocka blir helt enkelt korkade av allt fett så vi fattar inte aaaalls hur vi ska åtgärda problemet med vikten. Mycket svårt det här.

Det är en stor trend nu med body-positivism. För bara några år sedan hade den varit nästan omöjlig.
Men som du säger, det handlar också om att ta för sig. Tyvärr ligger det ganska mycket på den enskilde. Att inte be om ursäkt för sig själv, att inte glida in i offerrollen. En kompis till mig är större och hon är så jäkla cool, klär sig i tighta fodral, badar i string på stranden, älskar sin kropp och sprider sån härlig energi. En verklig förebild, och hon är dessutom så ung. Jag är riktigt imponerad av henne!
Tyvärr finns det alltid idioter som får nån slags kick av att försöka trycka ner andra. Det händer mig hela tiden. Visst kan man bli ledsen och sårad men så reser man sig för att man måste liksom.
Jag tror jag förstår vad du menar... men jag kan samtidigt bli lite trött på den bilden dvs att om du är positiv, glad, syns och hörs så kommer inte någon tänka på din övervikt. Man kanske inte alls vill vara sån? Man kanske vill vara tyst och inte ta plats och ändå slippa kommentarer eller äcklade blickar.

Så läkaren ska hålla tyst då? Så att patienten eventuellt tror att övervikten inte kan vara en orsak och då ha fortsatta besvär ? Verkar inte så professionellt enligt min mening ? Personen kanske behöver höra det från just en läkare för att ta tag i problemet.

De flesta med lite hum om mänsklig interaktion förstår att det finns olika sätt att säga saker på...

För ett antal år sedan bröt jag höger fot.
När jag vaknade upp efter operationen så pratade en om att jag verkligen borde gå ner i vikt, för då kanske jag inte skulle bryta benet så lätt. Kanske skulle sporta lite! Det var en gubbjävel som var patient!
Sen kom en sköterska som som skulle hjälpa mig, hon sa inget med då sa gubben "Akta ryggen han måste vara jätte tung!"
Läkaren förklarade att de inte skulle gipsa för att min ben muskulatur var stark nog så bara ett stödbandage räckte.
Men jag borde gå ner i vikt.
Nästan alltid i kontakt med vården har jag bett om hjälp men inget seriöst har kommit ur det.
Men vet du, du verkar ha lyckats med en massa fantastiska saker, skiljt dig från en ohälsosam relation, stått upp för dina barn, lyckats skaffa dig en lägenhet i Sthlms innerstad...bara en sån sak. De flesta verkar inte åstadkomma hälften i hela sina liv. Var stolt över det i alla fall! Dessutom verkar du vara så väldigt väldigt snäll.

Dels kan man prata om övervikt på rätt sätt. Sen tycker jag vården ska vara väldigt självkritisk för man är så jäkla dålig på att hjälpa folk som söker hjälp. Om du tex söker hjälp för tröstätare, matmissbruk etc får du ingen hjälp alls. Innan man börjar säga att folk ska gå ned i vikt kan ju vården själva skaffa sig lite kunskap om varför folk är överviktiga idag. Det blir ju som att säga till en alkoholist att hen ska sluta dricka på egen hand.

Innan man börjar säga att folk ska gå ned i vikt kan ju vården själva skaffa sig lite kunskap om varför folk är överviktiga idag. Det blir ju som att säga till en alkoholist att hen ska sluta dricka på egen hand.
Tror de flesta redan vet det ?
"För stort energiintag eller för liten energiförbrukning, eller både och, kan leda till övervikt och fetma. Man talar om en obalans mellan energiintag och energiförbrukning. För stort energiintag i förhållande till kroppens energiförbrukning resulterar i ett energiöverskott som lagras i kroppen som fett. "
http://kirurgkliniken.se/behandlingar/overvikt/om-overvikt/varfor-blir-man-overviktig/faktorer

Ok @Hero , Jag ska vara brutal mot dig.
Jag har hört liknade saker i 20 år.

Jag har hört alla omskrivningar och välmening.
Men det hjälper inte.
Om du inte förstår detta så kan det vara så att du har en normal hjärna. Och om det är fallet så kan jag inte diskutera med dig. För du verkar inte förstå problemet!,
du verkar inte förstå att det inte handlar om dig!
Och ärligt talat så tror jag att du bara ha lite uppmärksamhet.
Nu gör jag fel som ger dig uppmärksamhet.
Men jag vill inte ha din hjälp och jag vill bara att du är medveten om att inte behandla feta på detta viset. om du sen blir rädd för att kommentera frisyrer så kan jag bara beklaga.
Ha det bra.

Tror de flesta redan vet det ?
"För stort energiintag eller för liten energiförbrukning, eller både och, kan leda till övervikt och fetma. Man talar om en obalans mellan energiintag och energiförbrukning. För stort energiintag i förhållande till kroppens energiförbrukning resulterar i ett energiöverskott som lagras i kroppen som fett. "
http://kirurgkliniken.se/behandlingar/overvikt/om-overvikt/varfor-blir-man-overviktig/faktorer
Läste du mitt inlägg?
Det är ju precis sånt som en matmissbrukare vet allt om men eftersom man har ett missbruk klarar man inte av det.

Tror du verkligen att @Tranan är svagbegåvad?! Jag har träffat honom och kan säga att han är smartare än de flesta. Det är klart att det finns fördelar med att minska en ordentlig övervikt men givetvis fattar de som är överviktiga det. Det betyder inte att man har carte blanche att behandla folk respektlöst, oavsett om man är läkare eller ej.
Tack @athena_arabians
Jag får ofta höra att jag är smart och jag har gjort testerna.
Men det spelar ingen roll när man är ner mald i gruset.

Om du har hört liknande saker i 20 år så får jag anta att dom inte hjälper ?

Jag skriver också i all välmening, precis som @tott gjorde. Då i min normala hjärna ser jag bara vinn-vinn-vinn. Med att gå ned vikt Ökat självtroende, bättre hälsa, slippa kommentarer från din omgivning. För oavsett vad du tycker om saken så kan inte buke påverka hur världen ser ut utom ur sin lilla krets. Alternativ två är att skita i kommentarerna och fortsätta leva som du gjort dom senaste 20 åren ?

Som sagt så hör jag inte till dom som kommenterar andras kroppar högljutt så andra hör. Så jag hör inte till målgruppen som behandlar feta illa.
Men snälla Hero, kan du försöka förstå att tråden inte handlar om att gå ned i vikt, vad som är hälsosamt för kroppen eller vad du googlar fram för studier?

Jag tycker jag har varit extremt överseende med dig rätt länge men nu börjar jag ledsna på att du derailar så många trådar till att handla om vad DU är intresserad av.

Den här tråden handlar om attityder överviktiga människor oombett möter i vardagen, du kan inte googla dig fram till ett facit så jag föreslår att du för en gångs skull sätter dig på fingrarna och LÄSER för att förstå.

Tack @athena_arabians
Jag får ofta höra att jag är smart och jag har gjort testerna.
Men det spelar ingen roll när man är ner mald i gruset.

Jag har delvis varit där du är. När jag säger att du är smart är det inte för att vara snäll eller peppande, det är sanningen.

Jag vet tyvärr också att det är en jävla väg upp från där du är och få höra sådan skit du fått i den här tråden gör det inte lättare :heart

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V