Hur man som fet blir behandlad.

shot_005.webp

Nu får ni vara utan mig ett tag jag ska flyga lite

Om man inte har bett om ett omdöme från den andre är det fel att kommentera andras kroppar och utseende oavsett vad man tycker. Det som är fel är att tycka att man har rätt att uttrycka en åsikt om hur någon annan ser ut när denne inte har bett om det.
Ska man resonera så kan man inte kommentera någonting överhuvudtaget? För personen har ju inte bett om det...
Kommentera absolut inte om någon har klippt sig...

Och framförallt är den ju falsk. Utan smalhetsnormen hade man ju inte retat sig på sin tjocka mage.

Fast jo , den är i vägen på många sätt. Förutom att bukfetma är ohälsosamt och trycker på organen så är det skitjobbigt att böja sig ner för inälvorna trycks upp i halsen, jag blir andfådd när jag går i trappor och när jag ska rida och galoppera. Det påverkar min balans på hästryggen. Jag har ingen extrem fetma på något vis men nog fasen är den ivägen för det jag vill utöva. Det påverkar och det har inte ett dugg med några smalhetsideal att göra. Nu när jag fått en mindre häst som är väldigt känslig för vikthjälperna blir det extra tydligt. Bara att tappa 10kg gör extrem skillnad på allt detta så jag försöker ta mig dit... igen!

Fin gräns dock, för visst är det accepterat och till och med trevligt att säga "Vad fin du är idag!"?

Jag är kluven. Självklart är det ju menat som en fin och trevlig komplimang! Men samtidigt är det en kommentar om personens utseende på något sätt. Sen beror det såklart på till vem det är också. Är det till en nära vän/partner/familjemedlem så är det ju en helt annan grej och då vet en oftast om vad personen i fråga "vill ha" för komplimanger. Men jag brukar försöka att inte kommentera personens utseende.

Eftersom kontexten är fatshaming så tycker nog jag att jag kan hålla med om att man inte ska kommentera andras kroppar. Det var ju med kommentarer om kropp som spåret började.
Fin gräns dock, för visst är det accepterat och till och med trevligt att säga "Vad fin du är idag!"?
Just "vad fin du är idag" och en komplimang för en ny frisyr är väl helt ok men för att i övrigt kommentera folks kroppar så krävs det nog att man känner varandra rätt väl.

Som exempel så har jag en vän som lagt en massa arbete på att träna upp sitt ena ben efter en skada - då blir hon naturligtvis glad när jag beundrar hennes muskulösa vad men det känns kanske inte lika ok om random människa säger "kolla fotbollsvaden!"

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar