Hur man som fet blir behandlad.

Uppenbart inte eftersom du valde att skriva det.
För mig var din kommentar ett riktigt lågvattenmärke :D ...men hoppas du själv är nöjd och glad.

Jag tycker dina kommentarer till tranan var av samma kaliber. Han är nog bara mer väluppfostrad än jag. Du tycker man ska göra nåt åt sin vikt istället för att gnälla. Jag tycker du ska se över din personlighet istället för att gnälla över bristen på partner. Gör nåt åt det liksom.

Alltså, vad är det för fel på lite trevligt uppförande och netikett @Hero
Hur fasen kan du med att gå in och trasha tråd på tråd för personer som skriver om sitt mående med ditt sunkiga uppförande?
Nog för att vi inte har åsiktsmoderering på det här forumet men varenda jäkla tanke som poppar upp i huvudet behöver nödvändigtvis inte uttryckas i skrift.

Ok, tänkte på svaret han fick av @tott i dejtingtråden som förmodligen mynnade ut i denna tråd. Jag tyckte inte det @tott skrev var något negativt. Utan snarare en vilja att hjälpa.
Ja, för om en person är överviktig är det ju högst troligt att den är totalt omedveten om kalorier in - kalorier ut och hur man går ned i vikt! :idea: Därför är det väldigt hjälpsamt att upplysa personen om att om den motionerar kan den gå ned i vikt och när svaret blir att personen motionerar dagligen så ställer man såklart frågan om vad/hur mycket den äter, för då är det ju givetvis rimligt att hen missat det faktum att kosten också påverkar! :idea:

Lite som att upplysa en rökare om att ”hey, om du slutar röka drar du i dig mindre gift!” :meh:

Behöver det väl inte vara?
De få gånger jag gått upp några kilo mår jag dåligt för jag blir slö och jag gillar att hålla igång. Mår bra av att vara smal och äta nyttigt. Och mår fruktansvärt i perioder när jag äter snabbmat och snacks.
För mig handlar det om mitt eget välmående eller inte och inte ett dugg vad samhället eller omgivningen tycker. Omgivningen ser inte ens när jag går upp 3 kg men min kropp mår dåligt.

Det som är så frustrerande är att du kopplar ihop smal med nyttig och tjock med onyttig.

Haha...du är rolig du :D ...och har uppenbart inte förstått det jag skrivit.
@Hyacinth tolkar som jag förstår det dina inlägg på samma sätt som jag (och även @mandalaki ). Då kan du kanske fundera över att det ligger något i det, att det är möjligt att de kan läsas på det sättet. Och, när så nu är fallet, fundera över om det är trevligt att ge tips i all välmening i sådana här sammanhang?

Jag ser absolut ingen skillnad på att tipsa någon att gå ner i vikt för sin egen skull och att tipsa någon att jobba med sin personlighet för att lättare hitta en partner. Nada. Jag tycker inte det är lämpligt att göra något av detta om personen inte uttryckligen ber om det.

Själv har jag haft yttterst få partners i mitt liv, medan jag har vänner som lämnar ett förhållande för att inom ett år vara i ett nytt (bra). Det är ju klart som korvspad att de inte har tur och jag har otur hela tiden.

Vart utspelar sig dessa scener där människor säger åt en överviktig på McDonalds att hen gått fel som exempel ?
Tycker det brukar vara väldigt känsligt med övervikt i Sverige istället.
Aldrig hört någon kommentera någons vikt framför den någonsin.
Enbart hört vissa överviktiga som smala som mellan ständigt gnälla och tjata och leta fel på sina stackars kroppar.

Det kan vara blickar och viskningar också. Jag har själv inte upplevt mer än kanske 1-2 gånger (förutom mobbingen i skolan såklart men nu syftar jag på helt okända människor på stan) att folk tittat på mig som jag vore från en annan planet när jag gått in på mc donalds eller liknande. Samt viskningar. Typiskt lågstadieskitsnack. Viskar och tittar på personen.

Det kan vara blickar och viskningar också. Jag har själv inte upplevt mer än kanske 1-2 gånger (förutom mobbingen i skolan såklart men nu syftar jag på helt okända människor på stan) att folk tittat på mig som jag vore från en annan planet när jag gått in på mc donalds eller liknande. Samt viskningar. Typiskt lågstadieskitsnack. Viskar och tittar på personen.

Att folk orkar bry sig! O_o Har de inget bättre att göra än att sitta och viska om folk? Sånt beteende gör mig förbannad!

@Hyacinth tolkar som jag förstår det dina inlägg på samma sätt som jag (och även @mandalaki ).Och, när så nu är fallet, fundera över om det är trevligt att ge tips i all välmening i sådana här sammanhang?

Jag ser absolut ingen skillnad på att tipsa någon att gå ner i vikt för sin egen skull och att tipsa någon att jobba med sin personlighet för att lättare hitta en partner. Nada. Jag tycker inte det är lämpligt att göra något av detta om personen inte uttryckligen ber om det.
Hey, kan vi lämna just den mörkade biten i alla fall. Den har jag bett om ursäkt för!

Du har ingen aning om vad jag har gjort/gör för att jag ska må bättre i mig själv! Men de som tipsar mig om att jobba med min personlighet tycker uppenbart att jag är en sopa till människa/har den dålig personlighet. Så är inte fallet - det vet jag. Jag har jobbat med mig själv, och gör det fortfarande - och just det gör att jag har mod att säga att man bör ta tag i saker som man inte är nöjd med - sådant man kan göra något åt. Vetskapen och insikten om att jag utvecklats - för min egen skull gör mig mycket starkare och gladare. Tyvärr kan jag inte ensam styra över vilka människor jag möter och vad jag gillar dem och vad de gillar mig. I takes two to tango, you know :)

OM jag skrev under en tråd med typ "tott - den värdelösa människan" hade det nog varit naturligt om någon hade frågat eller tipsat om att söka hjälp eller ifrågasatt mitt självförtroende/min självkänsla. Same same.

Såhär sägs det:

Kvinnor

Under 80 centimeter: Okej.

80-87 centimeter: Varning.

88 centimeter och däröver: Hälsorisk.

Män

Under 94 centimeter: Okej.

94-101 centimeter: Varning.

102 centimeter och däröver: Hälsorisk

Jag kan säga att jag lätt hamnar på "hälsorisk", trots att jag inte har så många kilo för mycket.
Och här blir det fel, en liten person, både klent byggd och kort kan vara överviktig och lätt komma under 80 cm medan en fd kollega, hon var ca 187 och ganska stabilt byggd (definitivt inte överviktig) troligen skulle hamna på varning i den här modellen. Den tar inte skillnad till att grundförutsättningarna kan vara mycket olika. Den som har en normalvikt på 45 kg och den som har en på det dubbla mäts i samma mall här vilket knappast är vettigt. Alla tjejer är inte mellan 160 och 170 med normal kroppsbyggnad.

Hey, kan vi lämna just den mörkade biten i alla fall. Den har jag bett om ursäkt för!

Du har ingen aning om vad jag har gjort/gör för att jag ska må bättre i mig själv! Men de som tipsar mig om att jobba med min personlighet tycker uppenbart att jag är en sopa till människa/har den dålig personlighet. Så är inte fallet - det vet jag. Jag har jobbat med mig själv, och gör det fortfarande - och just det gör att jag har mod att säga att man bör ta tag i saker som man inte är nöjd med - sådant man kan göra något åt. Vetskapen och insikten om att jag utvecklats - för min egen skull gör mig mycket starkare och gladare. Tyvärr kan jag inte ensam styra över vilka människor jag möter och vad jag gillar dem och vad de gillar mig. I takes two to tango, you know :)

OM jag skrev under en tråd med typ "tott - den värdelösa människan" hade det nog varit naturligt om någon hade frågat eller tipsat om att söka hjälp eller ifrågasatt mitt självförtroende/min självkänsla. Same same.

Fast är man tjock är det alltid vikten folk kommenterar. Som att vägen till lycka sitter i att vara smal. Man måste få vara tjock och ledsen utan att andra kommenterar ens vikt. Man kan fråga: finns det något jag kan göra för att du ska må bättre?

Att folk orkar bry sig! O_o Har de inget bättre att göra än att sitta och viska om folk? Sånt beteende gör mig förbannad!

Jag vet, det är så vidrigt! Tyvärr har jag själv varit en av dom som viskat och tittat med en äcklad blick på tjocka människor. Anledningen till varför jag gjorde det var dels för att jag mådde otroligt dåligt inombords, dels grupptryck och så det där klassiska "tryck ner någon annan istället för att själv bli nertryckt". Jag skäms som fan över det idag även fast det var typ 15 år sen. Jag var alltså smal då jag var en av dessa idioter och jag hade ingen som helst kunskap om kroppar eller vikt eller liknande. Jag var 14 och rätt lost. Inte för att det är någon ursäkt, verkligen inte. Och det hände bara 1 gång. Men ändå. Skäms på mig! :mad:

Så jag tror att de som orkar lägga sin energi på andras kroppar är folk som är osäkra i sig själva samt en kombination av idiot.

Ibland är det inte helt roligt att vi människor är flockdjur och därmed vill ha en norm som gör det lättare för oss att relatera till varandra. Tänk för några hundra år sedan var det fint att vara tjock, det var bara adeln som kunde bli det, andra slet i jordbruket och hade inte råd att äta sig tjocka. Samhällets normer för stunden är alltså ingen allmängiltig sanning, varken nu eller då. Men lättare sagt än gjort att skita i vad omgivningen tycker, vi är som sagt flockdjur på gott och ont. Tack och lov har det i och med internet blivit lättare att bryta sig ut ur flocken och hitta likasinnade och det är lättare att hitta många positiva influenser som kroppspositivism t.ex.

Känner att jag svamlar lite men jag tror och hoppas att samhället går åt rätt håll och att inskränkta kommentarer kommer minska. Inte för att det hjälper tranan nu tyvärr.

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar