Hur man som fet blir behandlad.

Hon resonerar nog som du - att har hon inte själv sett det så finns det inte. För en tjockis berättelse kan ju inte ha företräde före din.
Nej jag är bara chockad över att det finns människor totalt utan folkvett.
Vem går fram och kommenterar vad någon handlar för mat i affären ? Vad är deras problem undrar jag då mer ? Betydligt större än att någon är kraftig.

Jag har inte påstått att man ska behöva ändra på sig. Jag har inte påstått att man blir en lyckligare människa om man blir smal, men om man själv mår dåligt av just det - sin kroppsform - så är det väl en sak man kan åtgärda.
Jag utgår ifrån vad man själv tycker.
Du sitter i en tråd där en människa berättar om uruselt bemötande som nöter ut ens självkänsla och väljer att konstatera att han kan banta, och ser inte själv hur du backar upp alla de arslen han utsätts för? Ibland är det läge att sitta ner och hålla käften istället för att ge "goda råd". Det här är ett sånt tillfälle.

Vart utspelar sig dessa scener där människor säger åt en överviktig på McDonalds att hen gått fel som exempel ?
Tycker det brukar vara väldigt känsligt med övervikt i Sverige istället.
Aldrig hört någon kommentera någons vikt framför den någonsin.
Enbart hört vissa överviktiga som smala som mellan ständigt gnälla och tjata och leta fel på sina stackars kroppar.
Om du inte varit tjock så är det väl ändå inte konstigt att du inte sett det. Dels utsätts du inte, dels är fetthat normaliserat.
Det är som när män ifrågasätter sexuella trakasserier för att de själva inte sett det. Kom igen liksom.

Ville bara tillägga att berätta i första och andra hand om människor som trivs med sin kropp är inte konstruktivt för en människa som uppenbart inte gör det. Även om det görs i all välmening så blir det lätt att man talar om implicit hur den personen ska tycka och känna. Känslor och upplevelser är subjektiva och personliga och det ska respekteras.

Jag själv vill gå ner i vikt. Sen tittar jag på min klädstorlek som normalviktig (44) och inser att jag fortfarande blir hänvisad till plus size sortiment. Dvs samhället kommer fortfarande att se mig som ett stort monster. Motivationen droppar ganska rejält då... vad spelar det för roll om jag älskar mig när man fortfarande ses som ett freak?
Äh. Du vill inte bli 160 och petite. ;)

Storlekar på kläder är inget bra mått. En mig närstående lång och bredaxlad kvinna har L, och mer i kläder, men är smal.
En annan bekant har 43 i skor och 44 i kläder. Hon är definitivt inte överviktig för ögat. men jag är rätt säker att hennes BMI klassar henne som överviktig.

Slut OT.

Du sitter i en tråd där en människa berättar om uruselt bemötande som nöter ut ens självkänsla och väljer att konstatera att han kan banta, och ser inte själv hur du backar upp alla de arslen han utsätts för? Ibland är det läge att sitta ner och hålla käften istället för att ge "goda råd". Det här är ett sånt tillfälle.

Om du inte varit tjock så är det väl ändå inte konstigt att du inte sett det. Dels utsätts du inte, dels är fetthat normaliserat.
Det är som när män ifrågasätter sexuella trakasserier för att de själva inte sett det. Kom igen liksom.
Nej precis.
Jag kan inte ens föreställa mig. Men nu vet jag att det existerar :/

@Tranan Hur har du det med kroppspositivitet i din vardag? Jag har dränkt mina sociala medier i såna konton och upplever att det hjälper mig - man blir inte av med elaka kommentarer och de tär fortfarande, men det har blivit lättare att hantera när de kommer och jag kan numera ofta vända det från självhat till att bli förbannad på det här jävla samhället istället.

Äh. Du vill inte bli 160 och petite. ;)

Storlekar på kläder är inget bra mått. En mig närstående lång och bredaxlad kvinna har L, och mer i kläder, men är smal.
En annan bekant har 43 i skor och 44 i kläder. Hon är definitivt inte överviktig för ögat. men jag är rätt säker att hennes BMI klassar henne som överviktig.

Slut OT.
Nä jag vet. Men en grej som jag har föreställt mig är att om jag gick ner i vikt så kan jag ju shoppa nya kläder som alla andra. Men inte ens det får jag. I min stora stad är det kapp ahl, några lindex och ibland lidl som har kläder i 44 och uppåt.

Ville bara tillägga att berätta i första och andra hand om människor som trivs med sin kropp är inte konstruktivt för en människa som uppenbart inte gör det. Även om det görs i all välmening så blir det lätt att man talar om implicit hur den personen ska tycka och känna. Känslor och upplevelser är subjektiva och personliga och det ska respekteras.
Good point! Jag reflekterade över något liknande häromdagen när jag såg ett klipp med en kroppsaktivist. Hon var så jäkla snygg. Fräckt uppsatt hår, coola kläder, piercingar, en massa tatueringar, minst lika mycket attityd - och hon var tjock. Själv är jag bara lite tanttjock just nu men är ändå gravt störd över kilona. Så jag tänkte på mitt daller och att det är så övervikt ser ut, det är väl ingen konst för den tjejen att säga Älska din kropp.

Edit: jag kritiserar alltså inte kroppsaktivisten, menar bara att stämma in i det du säger om att även om en person man känner/en kroppsaktivist osv gillar sin kropp så är det inte säkert att andra gör det. När någon mår dåligt är det väl hurtigt med Men jag känner en tjockis som är stolt och snygg.

Senast ändrad:
Ja, bukfetma är farligt. Men jag är rätt övertygad om att smalhetsidealet kickar in rätt långt innan man uppnår gränsen för farlig bukfetma.
Såhär sägs det:

Kvinnor

Under 80 centimeter: Okej.

80-87 centimeter: Varning.

88 centimeter och däröver: Hälsorisk.

Män

Under 94 centimeter: Okej.

94-101 centimeter: Varning.

102 centimeter och däröver: Hälsorisk

Jag kan säga att jag lätt hamnar på "hälsorisk", trots att jag inte har så många kilo för mycket.

Såhär sägs det:

Kvinnor

Män

Jag kan säga att jag lätt hamnar på "hälsorisk", trots att jag inte har så många kilo för mycket.
Jag vet måtten. Dock stirrar jag mig inte blind på dem, tror mer på att en allmänt hälsosam livsstil faktiskt räcker rätt långt.

Självklart men jag går ganska svårt att tro på det faktiskt.

Är det helt sant att främmande människor går fram och säger att du är äcklig ?
Och att främmande människor lägger sig i vad du handlar i mataffären ?
Isåfall är den här världen sjukare än jag kunnat föreställa mig.
Har aldrig aldrig någonsin sett något liknande trots att jag tycker att jag är ute bland folk ständigt.

Varför i hela friden skulle TS ljuga? Jag har legat på stranden och solat och vilt främmande människor har kallat mig tjock. Fat shamning är inget nytt.

Såhär sägs det:

Kvinnor

Män

Jag skulle tro att dom flesta hamnar på "hälsorisk". Jag har 92 cm och kollar jag runt hur andra ser ut på mitt jobb, stan ex. Så är dom flesta fetare eller betydligt fetare än mig. Men faktum är att mer än halva Sveriges befolkning är överviktiga. Så det är ju ett globalt hälsoproblem tyvärr.

Har hur svårt som helst att föreställa mig en människa gå fram och säga hej vad tjock du är till någon på en badstrand?
Sånt lär man ju ur barn när de är några år gamla.
Tror dock inte att ni ljuger.

Varför i hela friden skulle TS ljuga? Jag har legat på stranden och solat och vilt främmande människor har kallat mig tjock. Fat shamning är inget nytt.

Har hur svårt som helst att föreställa mig en människa gå fram och säga hej vad tjock du är till någon på en badstrand?
Sånt lär man ju ur barn när de är några år gamla.
Tror dock inte att ni ljuger.
Och ändå finns mobbning? Jag mobbades för min storlek från dagis och uppåt.

Någon startar en tråd om det fetthat han utsätts för.
Diskussionen går över i hälsa och man tom postar midjemått.

b82cd5cb8067ef6396b2d5f0a4d10377a99ee30566496d96cd7766c72f38ce15.jpg

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar