Hur man som fet blir behandlad.

Berätta varför min mage inte skulle vara i vägen utan smalhetsnormen?? Har jag inte rätt att tycka saker om min egna kropp?? Jag tycker på riktigt att det är roligare att röra på mig om jag är lättare. Det är lättare liksom :D
Magar som är i vägen är sannolikt magar på en niomånaders gravid eller en gubbe som druckit öl dagligen de senaste 30 åren.

Jag irriterar mig också på min mage. Jag känner efter när jag böjer mig fram och jag känner fläsk runt höfterna när armarna hänger rakt ned. Det stör mig så till den grad att jag gick till Viktväktarna förra veckan. I ett samhälle med större acceptans för olika kroppsformer hade jag antagligen inte gjort det. Och jag vet tillräckligt om normer för att aldrig i något sammanhang gå i Jag gör det för min egen skull-fällan. Jag gör många eftergifter för normerna: bantar, rakar benen, färgar håret osv.

Men anledningen till att personen i fråga mår dåligt över sin kropp är ju uppenbarligen för att vissa människor känner ett behov av att slänga ur sig hemska saker?
Behöver det väl inte vara?
De få gånger jag gått upp några kilo mår jag dåligt för jag blir slö och jag gillar att hålla igång. Mår bra av att vara smal och äta nyttigt. Och mår fruktansvärt i perioder när jag äter snabbmat och snacks.
För mig handlar det om mitt eget välmående eller inte och inte ett dugg vad samhället eller omgivningen tycker. Omgivningen ser inte ens när jag går upp 3 kg men min kropp mår dåligt.

Behöver det väl inte vara?
De få gånger jag gått upp några kilo mår jag dåligt för jag blir slö och jag gillar att hålla igång. Mår bra av att vara smal och äta nyttigt. Och mår fruktansvärt i perioder när jag äter snabbmat och snacks.
För mig handlar det om mitt eget välmående eller inte och inte ett dugg vad samhället eller omgivningen tycker. Omgivningen ser inte ens när jag går upp 3 kg men min kropp mår dåligt.
Det var därför jag skrev ”personen i fråga”.

Vart utspelar sig dessa scener där människor säger åt en överviktig på McDonalds att hen gått fel som exempel ?
Tycker det brukar vara väldigt känsligt med övervikt i Sverige istället.
Aldrig hört någon kommentera någons vikt framför den någonsin.
Enbart hört vissa överviktiga som smala som mellan ständigt gnälla och tjata och leta fel på sina stackars kroppar.

Det här påminner lite om en tråd för inte så länge sedan om skönhet, vikt och kroppsideal. Att vara överviktig/fet är att bli stigmatiserad av samhället idag. Det tror jag många överviktiga har vittnat om, inklusive jag själv. Det har ju också gjorts empiriska studier där det konstateras att smala/normalviktiga får ett mer positivt bemötande i jobbintervjuer och liknande. Att vara överviktig är lika med att vara lat, ohälsosam, odisciplinerad, lat. Ofta, underligt nog, också mindre intelligenta.

Att många mår dåligt av sin (överviktiga) kropp visar Vikttråden här på Buke. @Tranan är långt ifrån den enda som drar sig för att gå till stranden, sola, gå och äta en hamburgare utan att få de där blickarna av avsmak och förakt som svider i själen. Kärnpunkten är att hen mår dåligt av sin vikt/kropp och hur Buke kan hjälpa och stödja, inte sväva ut i allmänna diskussioner om att överviktiga kan vara glada, goa och gilla sin kropp trots övervikt. Vilket i sig visar på ett förakt, vad bra att man kan vara glad och fet. Implicit att det kan inte majoriteten. Iofs sant.

Kom igen vännen! Låt alla fantastiska bukefalister hjälpa och stödja dig, så du kan må bättre. :up:

Vart utspelar sig dessa scener där människor säger åt en överviktig på McDonalds att hen gått fel som exempel ?
Tycker det brukar vara väldigt känsligt med övervikt i Sverige istället.
Aldrig hört någon kommentera någons vikt framför den någonsin.
Enbart hört vissa överviktiga som smala som mellan ständigt gnälla och tjata och leta fel på sina stackars kroppar.
Läs startinlägget så klarnar det. :idea:

Jag själv vill gå ner i vikt. Sen tittar jag på min klädstorlek som normalviktig (44) och inser att jag fortfarande blir hänvisad till plus size sortiment. Dvs samhället kommer fortfarande att se mig som ett stort monster. Motivationen droppar ganska rejält då... vad spelar det för roll om jag älskar mig när man fortfarande ses som ett freak?

Jag måste bara tacka förs för ursäkten.
Men jag tänkte här förklara hur man kan bli bemött när man är utomhus.

Man kan få höra att man är äcklig från slumpmässiga personer var man än går.

I kön till kassan på mataffären kan man få en fråga om man verkligen ska äta det där, om det är lämpligt för en peson som jag är.

Om du går in på McD kan man få höra vad man gör för fel.

på stranden har jag fått höra att de väljer en annan plats så de slipper se mig.

Över allt får man veta att man gör fel, Och jag önskar att slippa höra.
Jag vill inte höra era röster om hur jag ser ut för jag mår redan illa av vad samvetet skriker i örat.
Antar att andra överviktiga har upplevt de samma.

Men tack för att du bad om ursäkt det är jag inte van vid.
Är det helt sant att främmande människor går fram och säger att du är äcklig ?
Och att främmande människor lägger sig i vad du handlar i mataffären ?
Isåfall är den här världen sjukare än jag kunnat föreställa mig.
Har aldrig aldrig någonsin sett något liknande trots att jag tycker att jag är ute bland folk ständigt.

Magar som är i vägen är sannolikt magar på en niomånaders gravid eller en gubbe som druckit öl dagligen de senaste 30 åren.

Jag irriterar mig också på min mage. Jag känner efter när jag böjer mig fram och jag känner fläsk runt höfterna när armarna hänger rakt ned. Det stör mig så till den grad att jag gick till Viktväktarna förra veckan. I ett samhälle med större acceptans för olika kroppsformer hade jag antagligen inte gjort det. Och jag vet tillräckligt om normer för att aldrig i något sammanhang gå i Jag gör det för min egen skull-fällan. Jag gör många eftergifter för normerna: bantar, rakar benen, färgar håret osv.
Bukfetma är farligt för hälsan - det är också en motivationsgrej för mig.

Är det helt sant att främmande människor går fram och säger att du är äcklig ?
Och att främmande människor lägger sig i vad du handlar i mataffären ?
Isåfall är den här världen sjukare än jag kunnat föreställa mig.
Har aldrig aldrig någonsin sett något liknande trots att jag tycker att jag är ute bland folk ständigt.
Ja det är sant. Jag gömmer dotterns lördagsgodis i korgen om hon inte är med till affären.

Jag själv vill gå ner i vikt. Sen tittar jag på min klädstorlek som normalviktig (44) och inser att jag fortfarande blir hänvisad till plus size sortiment. Dvs samhället kommer fortfarande att se mig som ett stort monster. Motivationen droppar ganska rejält då... vad spelar det för roll om jag älskar mig när man fortfarande ses som ett freak?
:(

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar