Hur man som fet blir behandlad.

Men du, läs det där igen med lite nya ögon så ser du att det inte ser så bra ut. Jag lovar! :)

Visst går det att läsa in att du bara vill förklara varför du från början skrev som du gjorde - det är mänskligt att vilja göra det när man har gjort någon annan ledsen utan att mena det. Men det finns tillfällen när man ska bita sig i tungan och inte fortsätta urskulda sig. Det räcker oftast med att be om ursäkt. Ytterligare förklaringar tenderar inte sällan att resultera i ett "om du bara inte hade gjort/sagt si eller så, så hade jag aldrig sårat dig".

Med din OT-kommentar så är du ju dessutom tillbaka ruta ett igen.
Tack för uppfostran :)

Jag blir faktiskt väldigt beklämd av att läsa och höra hur människor ofta blir behandlade på detta sätt. Tycker det är osmakligt, okänsligt och dumt att harspla ut sig diverse negativa kommentarer om andras utseende eller vikt. Det är som om många människor inte kan hejda sig när de ser något avvikande eller något de inte tycker om/har svårt för. Men varför detta behov av att sprida detta? Varför riskera att göra andra ledsna och obekväma? Många gånger kan det även vara så att det man har svårt för eller stör sig på sitter många gånger hos sig själv.
Det finns ingen som är perfekt och det är heller inte meningen att någon ska vara det. Alla borde få chansen att få vara sig själva.

Jag måste bara tacka förs för ursäkten.
Men jag tänkte här förklara hur man kan bli bemött när man är utomhus.

Man kan få höra att man är äcklig från slumpmässiga personer var man än går.

I kön till kassan på mataffären kan man få en fråga om man verkligen ska äta det där, om det är lämpligt för en peson som jag är.

Om du går in på McD kan man få höra vad man gör för fel.

på stranden har jag fått höra att de väljer en annan plats så de slipper se mig.

Över allt får man veta att man gör fel, Och jag önskar att slippa höra.
Jag vill inte höra era röster om hur jag ser ut för jag mår redan illa av vad samvetet skriker i örat.
Antar att andra överviktiga har upplevt de samma.

Men tack för att du bad om ursäkt det är jag inte van vid.

Så otroligt hemskt. Jag hade blivit jätteledsen. Folk är så gränslösa.

Varför ska en behöva ändra på sig? Folk ska bara ge fan i att döma och kommentera andras kroppar! Och vem har sagt att en blir lyckligare av att bli smal? Otroligt dumt sagt :mad:

@Tranan du är inte ensam! :heart
Jag har inte påstått att man ska behöva ändra på sig. Jag har inte påstått att man blir en lyckligare människa om man blir smal, men om man själv mår dåligt av just det - sin kroppsform - så är det väl en sak man kan åtgärda.
Jag utgår ifrån vad man själv tycker.

Vad har det att göra med "ful", "operation", att alla kroppsformer inte skulle vara ok eller att man inte duger som man är?? Tänk efter lite nu!
TS beskriver att hen inte är nöjd med sig själv (det är nöjdheten som är problemet inte hur hen är) du svara men du kan ändra på dig själv. Det är problemet. Då bekräftar du TS känsla av att inte duga.

Känslan av att vara nöjd med sig själv har mycket lite med hur hen är att göra och mer om hur hen tänker på sig själv att göra.

TS beskriver att hen inte är nöjd med sig själv (det är nöjdheten som är problemet inte hur hen är) du svara men du kan ändra på dig själv. Det är problemet. Då bekräftar du TS känsla av att inte duga.

Känslan av att vara nöjd med sig själv har mycket lite med hur hen är att göra och mer om hur hen tänker på sig själv att göra.
I stort sett tog du tillbaka det med nästa inlägg du gjorde i den här tråden.
Helt fel tolkning!

För att jag bett om ursäkt offentligt, eller varför?
Det är jättebra att du bad om ursäkt - men försök se saken ur Tranans perspektiv. Passar du inte in i mallen möter du elakheter och slintande tungor dag ut och dag in. Och när du försöker tala om saken då får du veta att "om du bara har rätt attityd", "du måste anstränga dig"... dvs det är ditt eget fel. Gärna också då från folk som gnäller över hur de själva blir behandlade och som inte har en aning om hur mycket energi som går åt att göra sig lättare att tycka om eller åtminstone mer osynlig.

Dessutom om du inte passar in, brukar ursäkter ofta formuleras som "jag är ledsen över att du blev sårad" - dvs även ursäkter kastas tillbaka. Det är ditt eget fel att du blev ledsen. Det är inte den som sa något elak som gjorde fel - nej, det är den som tog illa vid sig och skapade dålig stämning.

Passar du inte in i mallen är detta något du möter flera gånger varje dag då du inte är eremit i öknen. Varje liten elakhet, varje liten halvhjärtad ursäkt kanske inte är så farlig i sig. Och människor är mästare på att klara sig, att svälja, att ursäkta...Men tillsammans bryter det ner människor. (Och då får de höra att de måste skärpa sig och göra något åt sin situation - dvs ens liv bör ägnas åt att hålla de elaka och obetänksamma på glatt humör)

Märk väl alla - jag har ingenstans skrivit nåt om att duga/inte duga.
Det jag skrivit om är att vara nöjd/inte vara nöjd med sig själv. Sånt kan man jobba med.

Du borde känna på hur det känns när du mår riktigt dåligt så kommer det någon och anklagar dig för att offerkofta. Hur rätt du än har så är det fruktansvärt att få höra.
Rätt och rätt, det kan diskuteras. Offerkofta är ett nedsättande ord, inget tvivel om det.

Jag har inte påstått att man ska behöva ändra på sig. Jag har inte påstått att man blir en lyckligare människa om man blir smal, men om man själv mår dåligt av just det - sin kroppsform - så är det väl en sak man kan åtgärda.
Jag utgår ifrån vad man själv tycker.

Då kan en ju börja fundera på varför en inte gillar sin kropp. Kan det vara så att samhällets normer säger att det är bättre och finare om en är smal? JA! Exakt precis så är det.
Låt säga att en mår jättedåligt för att en är tjock. Sen gör en det som krävs för att bli smal. Tror du att den personen mår bättre då? Om självkänslan var dålig redan innan så kommer den garanterat vara dålig efter. Det sitter inte i kroppen utan i knoppen. Och då spelar det ingen roll hur många ändringar du gör med ditt utseende.
(Såklart att vissa ändringar med ens utseende kan göra att en faktiskt får bättre självkänsla osv, men det är en annan diskussion)

Så det gäller helt enkelt att ändra på samhällets syn på våra medmänniskor. Inte att vi ska ändra på oss för att bli accepterade av samhället och genom det börja må bättre. Det är helt och hållet så otroligt fel.

Märk väl alla - jag har ingenstans skrivit nåt om att duga/inte duga.
Det jag skrivit om är att vara nöjd/inte vara nöjd med sig själv. Sånt kan man jobba med.
För mig är det du skrivit till @Tranan om hur han kan bli nöjdare med sig själv helt likvärdigt med att @mandalaki skrev till dig om att skaffa en man (Och jag vågar gissa att det var för att belysa parallellen som hon skrev den.) Av din reaktion att döma tyckte du inte att den kommentaren var uppmuntrande och rådet något att jobba med.

Helt fel tolkning!

Det blev fel, som sagt (förlåt ingen), men jag skulle aldrig ha skrivit det jag gjorde om du inte själv hade skrivit "fat and lonely".

Jag skriver det för att jag tycker illa om allt som inbegriper mig just nu. det inkluderar min massa.

...och det var väl därför jag fick för mig att skriva - den enda av de två (fat & lonely) man själv kan ändra på.

OT, men avskyr då folk gnäller på vädret eftersom man inte kan göra någonting alls åt det. Det är som det är.
Men tycker att saker man som stör en men som man kan göra nåt åt, tycker jag att man bör ta tag i och försöka förändra.
Sådär generellt.

Men hur tänker du dig då att de ingående orden och meningarna som du yttrar ska tolkas om du nu inte tänker dig att de ska tolkas som du har skrivit dem?

Du skriver ju explicit att du tycker att saker som stör en och som man kan ändra på, de bör man ta tag i och försöka ändra. Vad tror du det säger Tranan (och alla andra som förstår det här med logisk följd) i ljuset av Tranans kommentar som du svarar på?

Elaka och nedvärderande kommentarer gör inte sällan att man börjar tycka illa om sig själv , precis på det sätt som @Tranan så tydligt ger uttryck för. Men det är inte ett skäl för Tranan eller någon annan person att "ta tag i" och försöka ändra det som man tycker illa om hos sig själv. För det är ju inte där felet eller problemet ursprungligen hör hemma! Inte heller ska Tranan behöva "jobba med sig själv för att känna att han duger trots kommentarer". Det är andra som ska jobba på sin förbannade jävla uppfostran!

Då kan en ju börja fundera på varför en inte gillar sin kropp. Kan det vara så att samhällets normer säger att det är bättre och finare om en är smal? JA! Exakt precis så är det.
Låt säga att en mår jättedåligt för att en är tjock. Sen gör en det som krävs för att bli smal. Tror du att den personen mår bättre då? Om självkänslan var dålig redan innan så kommer den garanterat vara dålig efter. Det sitter inte i kroppen utan i knoppen. Och då spelar det ingen roll hur många ändringar du gör med ditt utseende.
(Såklart att vissa ändringar med ens utseende kan göra att en faktiskt får bättre självkänsla osv, men det är en annan diskussion)

Så det gäller helt enkelt att ändra på samhällets syn på våra medmänniskor. Inte att vi ska ändra på oss för att bli accepterade av samhället och genom det börja må bättre. Det är helt och hållet så otroligt fel.
Normernas fel eller inte - om jag mår dåligt i min kropp så kan och bör jag göra någonting åt det - antingen psykiskt eller fysiskt. ...men jag upprepar - jag menar inte att man per automatik mår bättre (psykiskt) om man blir smal.

Det du har inom parentes är kanske inte alls en annan diskussion ändå.

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar