Hur man som fet blir behandlad.

Eftersom kontexten är fatshaming så tycker nog jag att jag kan hålla med om att man inte ska kommentera andras kroppar. Det var ju med kommentarer om kropp som spåret började.

Ja, definitivt. Eftersom kroppar oftast är ett väldigt känsligt ämne så tycker jag att man ska hålla sig ifrån att kommentera oombedd i både positiv och negativ bemärkelse. Om det inte är i en samtycklig sexuell situation, då kan jag tycka att man får påpeka hur sexig denne är naken. Positiva sexuella kommentarer som är oombedda utanför samtyckliga sexuella relationer hoppas jag alla vid det här laget vet om är jättenej.

Överlag "Vad fin du är!" kommentarer tycker jag bara är trevliga, oavsett om det är en ny frisyr eller en ny klänning. Eller att personen bara ser ovanligt fräsch ut en dag. Är frisyren eller klänningen ful så gäller väl regeln - har du inget snällt att säga så säg ingenting alls.

Intressant i det hela efter att ha läst trådar och inlägg av @Tranan
Hur du verkligen kämpar. Jag har ju många ggr nästan tänkt tvärtom att lugna ner dig lite med att gå all in med diverse potatisdieter och allt vad det är. Med mycket motion osv. Kunskapen och tips och råd har du ju i mängder redan (kanske för mycket??).
Jag menar det är ju inte där problemet ligger. Du är ju dessutom väldigt smart så blir nästan pinsamt när en del oombett ska ge tips och råd när det inte ens har frågats om råd öht.

Du skulle inte bli glad om du fick följande kommentar ? Svenska versionen , "vad fin du är!".
giphy.gif

Du är så sabla tondöv att du fattar verkligen inte vad vi menar. Ska man öht kommentera någons kropp och utseende måste man ha en jäkla fingertoppskänsla. Det har inte du så du bör låta bli.

Förlåt @LenaH

Jag har inget behov. Men jag tror de flesta blir glada om det är i positiv bemärkelse :).

Om du inte har ett behov av det, gör det bara inte.
Alla positiva komplimanger är ju positiva för den som ger komplimangen. Men en vet aldrig hur det kommer att tas. Och som jag sa tidigare, det är en sak om du ger en komplimang till en nära vän, familjemedlem eller liknande där du vet vad som uppskattas och inte. Men att kommentera andras utseende är inte okej!

Ska man resonera så kan man inte kommentera någonting överhuvudtaget? För personen har ju inte bett om det...
Kommentera absolut inte om någon har klippt sig...

Vad har du för syfte med att kommentera någons utseende?
Om du säger något positivt om en persons utseende, utan att denne har bett om det, vad förväntar du dig att få tillbaka? Förväntar du dig något eller har du bara ett behov av att upplysa omvärlden om dina åsikter?

När jag var yngre hände det ofta, nu när jag är äldre mer sällan, att okända män kom fram till mig på gatan (Stockholms innerstad) och sa att jag var vacker. De allra flesta har nöjt sig med att jag lett och sagt tack, men några har förväntat sig något av mig i gengäld. Som om de trott att deras komplimang gett dem fritt tillträde till mig på något vis.

Vad har du för syfte med att kommentera någons utseende?
Om du säger något positivt om en persons utseende, utan att denne har bett om det, vad förväntar du dig att få tillbaka? Förväntar du dig något eller har du bara ett behov av att upplysa omvärlden om dina åsikter?

När jag var yngre hände det ofta, nu när jag är äldre mer sällan, att okända män kom fram till mig på gatan (Stockholms innerstad) och sa att jag var vacker. De allra flesta har nöjt sig med att jag lett och sagt tack, men några har förväntat sig något av mig i gengäld. Som om de trott att deras komplimang gett dem fritt tillträde till mig på något vis.

Jag har inget behov att av kommentera folk på stan.

Ser jag till mig själv. Så vart jag skitglad om jag fick nån positiv kommentar om min kropp av min partner.

Är det helt sant att främmande människor går fram och säger att du är äcklig ?
Och att främmande människor lägger sig i vad du handlar i mataffären ?
Isåfall är den här världen sjukare än jag kunnat föreställa mig.
Har aldrig aldrig någonsin sett något liknande trots att jag tycker att jag är ute bland folk ständigt.
Jag kan dra min gamla story. Är inne o veckohandlar på Coop. Hela vagnen full. En stor säck hundmat och papperskassar med mat - inget godis eller läsk. Jag vet såväl att det stack upp purjolök och hade man tittat ner i kassarna så hade det sett så hälsosamt ut så.
Alltså ingen synlig trigger för åskådare i form av läsk eller godis o snacks.
Jag möter ett äldre, mycket stiligt par i en smalare passage. Han i hatt och hon i pälskrage, arm i arm kanske 75-80 år gamla. Jag tycker det ser rart ut och ler mot dom samtidigt som jag flyttar min vagn så dom lätt ska komma fram.
Då väser hon -Se så tjock o fet. Han nickar och svarar tydligt; -Ja och med hela vagnen full.
Jag blev så häpen så det enda jag tror jag gjorde var att frusta till i kvävt skratt. Det var ju en helt urlöjlig händelse. Men sen har jag tänkt på hur ofta dom kanske fällt sådana kommentarer och till vilka. I mina ögon var det ju bara dom som var dumma i huvet men andra kanske tagit åt sig. Jag ångrar att jag inte sa ifrån och avslöjade deras tjusiga fasad.

Jag kan dra min gamla story. Är inne o veckohandlar på Coop. Hela vagnen full. En stor säck hundmat och papperskassar med mat - inget godis eller läsk. Jag vet såväl att det stack upp purjolök och hade man tittat ner i kassarna så hade det sett så hälsosamt ut så.
Alltså ingen synlig trigger för åskådare i form av läsk eller godis o snacks.
Jag möter ett äldre, mycket stiligt par i en smalare passage. Han i hatt och hon i pälskrage, arm i arm kanske 75-80 år gamla. Jag tycker det ser rart ut och ler mot dom samtidigt som jag flyttar min vagn så dom lätt ska komma fram.
Då väser hon -Se så tjock o fet. Han nickar och svarar tydligt; -Ja och med hela vagnen full.
Jag blev så häpen så det enda jag tror jag gjorde var att frusta till i kvävt skratt. Det var ju en helt urlöjlig händelse. Men sen har jag tänkt på hur ofta dom kanske fällt sådana kommentarer och till vilka. I mina ögon var det ju bara dom som var dumma i huvet men andra kanske tagit åt sig. Jag ångrar att jag inte sa ifrån och avslöjade deras tjusiga fasad.

:eek: :eek: :rage:

Jävla lågvattenmärke till människor.

Den här dök up i mitt FB-flöde just medan jag satt och skummade tråden. Tyckte att den var rätt talande.
Postad av en vän som kanske inte känner som just @Tranan men som verkligen kämpar mot sin övervikt och som bekräftat mycket av det som skrevs i det första inlägget.
10409077_10152816884689084_7755211813800747869_n.jpg

TS: hoppas du lyfter snart! :)

Har varit förskonad från kommentarer om min vikt från random personer.

Enda gången jag känt blick som säger *om du gick ner i vikt skulle problemet försvinna* är när jag var till läkare med mitt strulande knä. Att det är samma strul om jag väger 65 eller 105 tror de inte på. Så den dagen jag är nere i matchvikt och knät strular går jag till läkare, innan dess biter jag ihop när strulperioder kommer.

Den här dök up i mitt FB-flöde just medan jag satt och skummade tråden. Tyckte att den var rätt talande.
Postad av en vän som kanske inte känner som just @Tranan men som verkligen kämpar mot sin övervikt och som bekräftat mycket av det som skrevs i det första inlägget.
10409077_10152816884689084_7755211813800747869_n.jpg

TS: hoppas du lyfter snart! :)
För ett antal år sedan bröt jag höger fot.
När jag vaknade upp efter operationen så pratade en om att jag verkligen borde gå ner i vikt, för då kanske jag inte skulle bryta benet så lätt. Kanske skulle sporta lite! Det var en gubbjävel som var patient!
Sen kom en sköterska som som skulle hjälpa mig, hon sa inget med då sa gubben "Akta ryggen han måste vara jätte tung!"
Läkaren förklarade att de inte skulle gipsa för att min ben muskulatur var stark nog så bara ett stödbandage räckte.
Men jag borde gå ner i vikt.
Nästan alltid i kontakt med vården har jag bett om hjälp men inget seriöst har kommit ur det.

Har varit förskonad från kommentarer om min vikt från random personer.

Enda gången jag känt blick som säger *om du gick ner i vikt skulle problemet försvinna* är när jag var till läkare med mitt strulande knä. Att det är samma strul om jag väger 65 eller 105 tror de inte på. Så den dagen jag är nere i matchvikt och knät strular går jag till läkare, innan dess biter jag ihop när strulperioder kommer.

Fast det är väl ändå en rimlig bedömning av en läkare ?

http://www.vetenskaphalsa.se/lagre-vikt-mindre-vark/
"Kroppstyngden nöter på brosk, ben och muskler, säger seniorprofessorn i ortopedi vid Lunds universitet Stefan Lohmander."

Liknande trådar

Äldre Jag vet inget om resten av Sverige, men ärligt Stockholmare är nog världens otrevligaste människor. Jag har några gånger frågat äldre...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 636
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter