Hur man får ett bete att räcka länge?

Vimsan

Trådstartare
Förra sommaren flyttade vi ut på landet och med oss flyttade även hästarna.
Betet som tillhör gården är utarrenderat till en köttbonde i 3 år till men jag fick en del närmast huset till hästarna. Jag tippar att det är ca 1 ha och jag har ett 17 årigt halvblod, en shettis och en 1 årigt halvblod.

Förra sommaren gick halvblodet och en stor häst till där från 1 juni - 1 september. Betet räckte inte utan vi fick stödfodra de sista veckorna.
Jag mockade hagen under hela perioden för att minska "toaletterna"

Hur ska jag göra för att det ska räcka så länge som möjligt i år?

Ska jag dela upp hagen och låta de växelbeta?
Ska de då byta hage ofta så det inte blir så nerbetat?
Är det någon mening att mocka?
Om jag istället sprider ut skiten, kommer de äta ännu mindre runt högarna?
Gödning?

Alla tips tas tacksamt emot i väntan på mer bete :)

Sv: Hur man får ett bete att räcka länge?

Jag kommer att dela hagarna. Nu ska mina hästar iofs iväg på bete en månad om året men jag vill gärna ha gräs så länge som möjligt. På gården kommer det att stå 3-5 hästar och jag har 1 ha bete. Jag kommer att göra mindre vinterhagar för jag tycker att det är onödigt att de ska gå runt i hagarna och göra lera av dem så istället får de göra lera av små vinterhagar. Förhoppningsvis kan jag även arrendera grannens ca 1 ha hagar också eftersom de inte har några hästar hemma.

Har du gödslat så att det är bra tillväxt i betet?

Annars får du dela upp betet och ha växelbete. Det är mer jobb och det kräver att du mockar varje dag ifall du bara har en hektar.

Jag hade haft i alla fall 4 st hagar och låtit de beta ungefär en vecka i taget i varje hage. När en hage är nedbetad så får man flytta de till nästa. Det kommer att vara tight med käk de sista dagarna, men ifall du ska ha någon återväxt i gräset behöver du ju i alla fall 3-4 veckor för att det ska bli någonting värt att beta på.

Mycket gödsel och skötsel är det som gäller för din del. Men helst skulle du haft mer mark.

Vilket typ av gödsel rekomenderar du och är det i så fall för sent att gödsla nu?

Om några år har jag förhoppningsvis mer bete :D

För att veta vilken typ av gödsel du ska ha behöver du ta markprover och skicka in på analys så att du vet vad som behöver tillsättas.

Men fråga någon av bönderna runt omkring för de vet med största sannolikhet. Vet de inte så skicka in prover. Det är inte så dyrt.

Nr ett är att minska ratorna. Har ni ogräs behöver ni ta tag i det problemet, så hästarna har maximalt med gräs. Ogräsbekämpning och gödning är nog måste för att ens ha en chans att hushålla med det gräs ni har.

Hur gammal är vallen? Insådd eller gammal träda? Om insådd; är det vallblandning för bete häst?

Det duger nog gott att peppra på lite kalksalpeter, som är ren kvävegödsling. Be nån granne som har vall/bete att köra några varv på ditt bete samtidigt.

*kl*

jag har ca 3 ha egen mark till tre hästar, och körmed växelbete. Jag har förvisso även annan mark jag får låna om jag behöver så att den egna marken får vila lite och komma igen. Skulle också gärna ha lite tips om hur man gör det ännu bättre. Jag har naturbeten så jag får inte gödsla och ha mig...

Hagen mockas en gång i veckan och vi funderar även på att ha ett par får tillsammans med hästarna i år för att få ogräs, sly och annat avbetat.

kl
Jag räknar med minst 1,5ha per häst till bete, är det för mkt? Med tanke på svaren i tråden? Mitt sto som ska föla ska gå på 2,5ha själv i sommar...

Kruxet med får är att de kräver en annan typ av stängsel.

Jag har haft ett naturbete på ca 7 hektar nu i några år. Där har jag i perioder haft upp till 9 hästar, men nu de sista åren 6-7 stycken, varav ett gäng islänningar som gör på magert bete. Vi har inte fått göda något, det enda vi har gjort är att klippa ner ratorna på hösten. Det är ett utmärkt hästbete, just för att det är så magert, men då har vi inte något större krav på att få ut si och så från marken.
Det har varit hästbete i minst 30 år.

När som helst, ungefär.
Vi kommer att köra ut gödning på beten och vallar vilken dag som helst.
Sen gödslar vi vissa beten en gång till under säsongen. (Men då brukar vi vänta med att släppa på hästarna på ett par veckor, och då ska det ha regnat ordentligt en gång också, så gödningen smält och gått ner i marken.)

Så gör vi också, gödslar betena ett tag innan vi släpper hästarna på där så gräset hinner komma igång ordentligt och sen en gång till under betessäsongen men det skiftar lite beroende på vädret när vi gödslar den andra gången och så.

Funkar verkligen super för oss att göra på detta sätt :)

Vi fick låna en gammal träda (som inte fick nysås) att använda som bete, det var en hel del pyssel att få det till hästmat. Precis när vi fick den riktigt bra (tre år) lämnade vi stället och de plöjde upp biten. Men det är en annan historia.

Det vi inriktade oss på var att hålla nere ogräset så gräset tog överhand och hästarna lämnade färre rator. Gödning för att få gräset livskraftigare. Och så klart regelbunden putsning. Hela sommaren.

Hönsen var en underbar hjälp att hålla ner ev. masktryck, de sprätta ut högarna så de helt enkelt regnade bort.

Jag har bara en fundering, ogräset måste väl också gynnas av gödningen?

Ja, t ex veketåg och hundkäx kräver ju att man slår av det flera gånger på en säsong för att få ner beståndet.

Bete i allmänhet mår bra att av putsas (både bajs och rator/övervuxet) regelbundet under säsongen. Så här års, innan det nya gräset hunnit växa sig för högt, kan man ju bränna bort fjolårsgräset (om man vet hur man bör göra), så att det nya får mer sol (och lite extra näring).

Jag kommer att stödutfodra mina ganska långt in på säsongen i år. Som det ser ut nu kommer jag bara ha tillgång till hagar med alldeles för näringsrik blandning i (gammal kovall), så jag avgränsar hagen och ger hellre hö i a f fram till midsommar. Så jag har lite motsatt problem som många av er andra i hagen. Jag har för mycket bete. (Skulle hellre ha mina ute på skogsbete.)

har man betesstöd från eu får man inte gödsla, bara på vallstöd med restriktioner från vatten, nästa år går vi ut från eu...

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama