Hur man får ett bete att räcka länge?

Sv: Hur man får ett bete att räcka länge?

Det får jag nog kolla upp innan vi gödslar. Det kan ju faktiskt vara så att hela betet får bidrag och då kan ju inte jag gödsla min hörna.

Kruxet med får är att de kräver en annan typ av stängsel.

Jag har haft ett naturbete på ca 7 hektar nu i några år. Där har jag i perioder haft upp till 9 hästar, men nu de sista åren 6-7 stycken, varav ett gäng islänningar som gör på magert bete. Vi har inte fått göda något, det enda vi har gjort är att klippa ner ratorna på hösten. Det är ett utmärkt hästbete, just för att det är så magert, men då har vi inte något större krav på att få ut si och så från marken.
Det har varit hästbete i minst 30 år.

jepp, tanken är att sätta ytterligare stängsel utanför själva häst-tråden så att säga. Sen är förhoppningen lite att fåren ska tycka det är så bra bete inne i hagen att de inte vill bryta sig ut :angel: I värsta fall har vi en back-up plan för fåren på så sätt att de växelbetar de också, med stängselflytt.

Nej, för hönsen gör det så vida mycket bättre. Ska man lägga samma tid på att kratta ut högarna (noggrannt) kan man lika gärna mocka, för det tar kanske 1/3 av tiden.

Men är höns intresserade av hästskit, även om det inte är havre i bollarna?

Mmm.. ja, det går inte att komma ifrån mockningen när det är så små hagar det handlar om. Jag förmodar att om inte högarna försvinner så blir bara "toalett"ytan större och betesytan mindre.

Ja, "våra" höns var rätt urskiljningslösa, de gick på den skiten där var. Men blev det för mycket skit (för lite höns) så lämnade de de först de högarna utan kraftfoder (shettisen fick sina högar krafsade sist)

Vimsan: självklart beror det på hur små hagar man har, konvalcenthagar blir ju nedbajsade hur man än vänder på det. Men normalstora hagar (ej betesvidd) har inte varit några problem för oss.

så fort en hage här inte används så mockas den (om den är liten, har inte många små hagar) eller så vänder jag på paddocksharven o kör ut skiten med fyrhjulingen. Dessutom putsar jag när betet ratas. På så sätt får man en ganska jämn tillväxt. Min nackdel är att mina beten är på gammal sjöbotten=sand=torka..

Mitt problem är rörsvingel, som sprider sig...

Jag har inte något ogräs på mina beten men vill ha bort svinglet och låta det "vanliga" gräset komma upp. Vete fasen hur man ska bära sig åt....

går det att rycka upp de mindre plantorna o gräva upp de större? Har du fuktig jordsmån eftersom de kommer? Jag har inte ens 100 meter till havet på en av mina sommarbeten, men eftersom det är sandbotten o dikat så har jag inte såna problem. Däremot på det betet har jag haft mkt kläver.. Så nu är det plöjt.. Hoppas det löser mitt problem

jepp, tanken är att sätta ytterligare stängsel utanför själva häst-tråden så att säga. Sen är förhoppningen lite att fåren ska tycka det är så bra bete inne i hagen att de inte vill bryta sig ut :angel: I värsta fall har vi en back-up plan för fåren på så sätt att de växelbetar de också, med stängselflytt.

för får som har lärt sig vad elstängsel är så räcker det med en "shettistråd" längst ner.

Nej det är för stor areal för att rycka/gräva upp det för hand. Det är relativt blött på vissa områden (där dom kommer) men inte så att det plaskar för hästarna under torra sommaren dock. Men tycker att det sprider sig för mycket/för snabbt! :(

Vi har också dikat och mycket sand så jag fattar inte.... men har sett att det är mycket vanligt på markerna runt omkring i trakten.

Eller mycket sand förresten... det är lite skumt. Det skiftar hejvillt här mellan ren sand och vanlig jord (ej tunglera) och i dom hagarna är det mer vanlig jord såklart.

för får som har lärt sig vad elstängsel är så räcker det med en "shettistråd" längst ner.

Japp, fast det kan jag nog inte räkna med... har inga får än och kommer försöka få tag på ett par lite äldre som betar på bra :)

Smart med hönsen, kanske skulle släppa hönsflocken på bete i sommar :)

Men rörsvingel äter väl hästarna ändå? Det är ju ett smaskigt gräs...?

Nu tänkte jag ju fel. Ängssvingel tänkte jag på.

Wranglan, ni har inte möjlighet att få betena plöjda?

Nu tänkte jag ju fel. Ängssvingel tänkte jag på.

Wranglan, ni har inte möjlighet att få betena plöjda?

Jo det är väl sista utvägen. Men hur undviker man att dom kommer upp igen då liksom? Kan du inte trolla bort det åt mig???

Rörsvingel finns ju i många vallblandningar, förutom att det verkar sprida sig i dessa trakter av sig själv. Men jag vill INTE ha det i mina hagar :mad:

Vi har valt att ha getter som rensar hagarna från sly och ogräs. Funkar kanon och de kan gå med samma staket men en extra tråd längst ner. De äter det mesta och har aldrig gnagt på något som de inte får. Sen är de ju oerhört sociala och älskar när man gosar med dem.
Nackdelen med får är ju att de inte äter när gräset blir långt eller lite gammalt. Vill gärna ha välputsat. Grannens hästar får gå efter fåren istället och rensa upp i hagen.
Det bästa för dig är nog att dela hagen i flera små som du redan har fått råd om.

Jo det är väl sista utvägen. Men hur undviker man att dom kommer upp igen då liksom? Kan du inte trolla bort det åt mig???

Rörsvingel finns ju i många vallblandningar, förutom att det verkar sprida sig i dessa trakter av sig själv. Men jag vill INTE ha det i mina hagar :mad:

Kan ju bli så att om ni får markerna plöjda så får ni hjälp med problemet med rätt vallblandning och regelbunden skötsel. Jag kan finurla lite på det.

Hur går det med veketågen? De förökade sig ju rätt bra, minns jag. Och de är ett stort problem hos många idag - de tar över lite blötare vallar så lätt.

Har ni kvar får i krokarna?

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama