Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kruxet med får är att de kräver en annan typ av stängsel.
Jag har haft ett naturbete på ca 7 hektar nu i några år. Där har jag i perioder haft upp till 9 hästar, men nu de sista åren 6-7 stycken, varav ett gäng islänningar som gör på magert bete. Vi har inte fått göda något, det enda vi har gjort är att klippa ner ratorna på hösten. Det är ett utmärkt hästbete, just för att det är så magert, men då har vi inte något större krav på att få ut si och så från marken.
Det har varit hästbete i minst 30 år.
jepp, tanken är att sätta ytterligare stängsel utanför själva häst-tråden så att säga. Sen är förhoppningen lite att fåren ska tycka det är så bra bete inne i hagen att de inte vill bryta sig ut I värsta fall har vi en back-up plan för fåren på så sätt att de växelbetar de också, med stängselflytt.
för får som har lärt sig vad elstängsel är så räcker det med en "shettistråd" längst ner.
Nu tänkte jag ju fel. Ängssvingel tänkte jag på.
Wranglan, ni har inte möjlighet att få betena plöjda?
Jo det är väl sista utvägen. Men hur undviker man att dom kommer upp igen då liksom? Kan du inte trolla bort det åt mig???
Rörsvingel finns ju i många vallblandningar, förutom att det verkar sprida sig i dessa trakter av sig själv. Men jag vill INTE ha det i mina hagar