Hur löser ni det som har både hane och tik?

Narcissa

Trådstartare
Var och hälsoundersökte min tik igår då hon skulle paras. Tyvärr hade hon något som veterinären vill fortsätta att utreda. Detta gör att jag inte kommer att ta henne i avel. Tre års slit med meritering känns förgäves...... Iom detta har jag fått erbjudande från två kennlar att få valp från dem. Dock lutar det mot att vi kommer att få hem en hanvalp. Nu har jag ju två damer hemma så jag är lite tveksam. Hur löser ni det med löp? I familjen har vi tre tikar med olika löpperioder. Kastrering av hanen är ju uteslutet eftersom meningen är att han ska gå i avel.

Sv: Hur löser ni det som har både hane och tik?

Var och hälsoundersökte min tik igår då hon skulle paras. Tyvärr hade hon något som veterinären vill fortsätta att utreda. Detta gör att jag inte kommer att ta henne i avel. Tre års slit med meritering känns förgäves...... Iom detta har jag fått erbjudande från två kennlar att få valp från dem. Dock lutar det mot att vi kommer att få hem en hanvalp. Nu har jag ju två damer hemma så jag är lite tveksam. Hur löser ni det med löp? I familjen har vi tre tikar med olika löpperioder. Kastrering av hanen är ju uteslutet eftersom meningen är att han ska gå i avel.

Nu svarar inte jag på din fråga. Utan blev nyfiken på det första du skrev.
Är det ärftligt det vet vill utreda? Och om vet vill utreda, då kan det väl inte vara fastställt vad felet är?
Tänker mer på att måste du redan nu ge upp aveln på din tik?
Kanske gå till en vet till så du får flera svar. Skillnad om man dirket får ett svar att detta felet är det.
Men om vet vill utreda kanske det kan vara lönt att fråga nån vet till..

De såg gråa fält i hennes ena öga. Vet inte vad det är. Vi ska till expert direkt jag får tid men så som det verkar så går hon inte i avel. Jag är extremt noga med att det är 100% friska djur som man avlar på. Känns fruktansvärt tungt bara.

Att du tar dit ansvar är härligt:bow: Men jag förstår att det är tungt när man har slitit länge med tiken.

Vi har haft av båda könen, under höglöpet lämnade vi bort en då hanhunden var så pipig och stressad.

Tråkigt :(

Det är ju jättemånga som har både hanar och tikar hemma så nog går det om man vill!
Enklaste lösningen verkar vara att kunna lämna bort hane eller löptik till någon annan under iallafall höglöpet - har du någon sådan möjlighet?

Jag förstår dock att det blir tråkigt när man har flera tikar som inte löper samtidigt..

Vad tråkigt att höra :(. Att få käppar i hjulet på något som man planerat länge är aldrig roligt....

Nä det var ett tungt besked.

Vet inte om jag kan lämna bort hanen då typ alla mina vänner har tikar. Däremot är det ju lättare att en hane går ihop med alla damerna än ytterligare en tik kanske? Vad tror ni? Min kille ska vara delägare i hunden så vi delar ju lite på ansvaret.

Jag har valt att ha både tik och hanhund.
Dock har jag backuper lite här och var plus jag bor i hus med inredd källare och övervåning + hundgård så jag kan lätt hålla dom åtskilda!

Hade jag som ni haft 3 tikar med olika löpperioder hade jag inte valt att skaffa hane, det blir ju nästan hela tiden han får vara bland löptikar om alla löper ca 2 ggr/år och dessutom vid olika perioder.
Det blir ju ca 6 månader om året som han får leva med löptikar och ni måste vara på er vakt!

En tik bor inte hos oss. En tik löper var sjunde månad och en var nionde ca. Kommer troligtvis att kastrera tikarna efterhand.

Det finns ju många som klarar av att ha både och. Jag har min tik kastrerad så då gör det inget vilket kön nästa hund har. Antagligen blir det hane.

Men kolla upp ögat hos Ida Möller först, så får du en bra bedöming av vad det kan tänkas vara.

Bra, kan ju vara lite svårt att få tid nu eftersom hon varit på semester precis. Jag ska träffa henne (igen) på måndag.

Vi har både hane och tik här hemma, och har haft med två olika hanar nu. Och ingen av dom har varit några större problem, den första var på under själva höglöpet så då blev det en del gnäll och pip i ett par dagar. Och den andra är inte ens några problem ens under höglöpet, han går till och med att ha ihop med tiken under höglöp, självklart under övervakning annars får dom vara i skilda delar av huset.
Vi lämnar dom inte heller själv hemma under löpet även om dom hade suttit i skilda rum just för att dom inte ska råka ta sig in till varandra.

Jag tycker oftast det verkar vara så att hanhundar som är vana att bo med tikar har inga större problem att hantera löptikarna heller, utan det är hanar som inte "utsätts" för tikarna regelbundet som blir jobbiga med det.

/Camilla

Fn. är alla tikar hundgårdshundar, så det löser vi "enkelt" genom att ha schäfern med oss inne (mina hanar är alltid med mig).

När jag bodde i ettan med två hanar och en tik, så såg jag till att alltid ha med mig antingen tiken eller hanarna om jag lämnade hemmet. Hemma så räckte det gott med ett kompostgaller som avskiljare, ingen av grabbarna skulle komma på tanken att betäcka när jag är med ("stackars kuvade hundar" som sambon säger;))

Däremot så sket det sig på första löpet så fort tiken flyttade in i grannhuset. Det är skitlätt att ha 100% uppsikt över alla sina egna hundar, men när man är två familjer som ska samordna blev det värre. Ida är numera kastrerad...:cry:

Jag tvekar inte ett ögonblick på att ha blandflock igen.

Jag tycker oftast det verkar vara så att hanhundar som är vana att bo med tikar har inga större problem att hantera löptikarna heller, utan det är hanar som inte "utsätts" för tikarna regelbundet som blir jobbiga med det.

/Camilla

Min erfarenhet också. Lite pip på nätterna under höglöp, annars märker jag i princip inget alls på mina killar. (förutom vid ett löp, då vi var iväg på kurs med mina hanar och Ida med sin nya matte. Då vaktade Boss över "sin" tik nått helt otroligt - men det var mer konkurrensen av de andra hundarna än det faktiska löpet)

Kastrera tikarna. Det har jag gjort och det är hur bra som helst! Dyrt visserligen men som sagt hur bra som helst :)

Vi har f n två hanar, och har beställt en tik till sommaren. Vi kommer lösa det med hjälp av hundgård, eller att mamma tar med sig tiken till jobbet :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 696
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 759
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Just nu är jag mammaledig,och min mamma bor i närheten och har en tik. Vi har två hanar,varav den ena är kastrerad. Problemet är att...
Svar
14
· Visningar
2 823
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31