Hur löser ni det här problemet?

Sv: Hur löser ni det här problemet?

Oj förlåt. Såg att jag vände helt på problemet. Hästen ville ju gå som en banan runt höger skänkel, inte vänster som jag skrev. mitt svar blir alltså helt tvärtom:crazy:

Att hästen inte är rakriktad kan bero både på ryttaren och hästen. Forskning har visat att även proffsryttare rider väldigt oliksidigt (Ropstrof). Därför skulle jag gärna låta någon annan rida hästen och se om den har samma problem då. Beror felen främst på ryttaren blir det till att träna sits och egen liksidighet.
Hästen tolkar jag som att den inte vill bära vikt på vänster bak som den sätter innanför spåret. Det kan bero på att den är svagare i vb. Det kan man avhjälpa genom att rakrikta hästen genom diverse övningar, styrketräna vb tex genom att använda cavalettibommar som byggs lite högre för vb än hb, gymnastikhoppning. Sedan tror jag att öppna undan vänster vore bra för att jobba in vb och tvinga det att ta mer tyngd. Jag skulle ocså låta en massör gå igenom hästen för att se att den inte har längsgående spänningar som gör att den är förkortad i högersida och därmed har svårt att ställa igenom till vänster. Jag tror denna fiktiva hästs problem finns i varierade grader hos många hobbyhästar.

Jag kan ju säga som så att jag då rakt inte tycker det hjälper det minsta att göra skänkelvikning eller andra krumelutter som inte bidrar till att få hästen rak, i ett sådant här läge som detta. För hästen borde ju rimligen spänna sig lite här och där för att hålla balansen när den går så snett, och då förstår jag inte hur det skulle hjälpa med skänkelvikning när hästen först behöver "ombalansera" sig.

*kl*

Jag blir alldeles snurrig av alla olika teorier :D Speciellt de om vilket bakben som är starkast osv. Min häst går precis som fio´s. Böjer sig lätt åt höger som en banan, skjuter in bakdelen åt höger. Jag kan lätt ställa henne åt höger på rakt spår, men inte åt vänster för då går hon åt vänster och det är svårt att hålla henne på rakt spår. Är stelare att böja i vänster varv. Känns som ja sitter och tittar lite åt vänster fast hästen går rakt fram när jag rider ute osv.

Har de sista två skoningarna haft olika hovslagare, den ena säger att höger bakhov är sned, den andra att vänster bakhov är sned.

Hon har svårt för att fatta höger galopp och då säger min erfarenhet mig (vilken inte är superstor :D ) att det är vänster bakben som är svagt?

Om jag ska rakrikta henne genom att flytta framdelen efter bakdelen (vilket jag lärt mig) så leder ju detta till att hon hela tiden blir ännu mer böjd åt höger fram i nacken känns det som.

Var ett tag sen vi red för dressytränare och det är verkligen dags nu men det kanske är någon duktig i denna tråd som har något tips eller liknande fram tills dess? :)

Jag kanske inte tillför något till diskussionen nu men det kändes bättre att knapplåna i denna tråden om precis samma problem än att skapa en helt ny.

*kl*
Även jag sitter med det problemet fio beskriver, min hästs vä.bak är svagare än hö.bak vilket gör att hon gärna beteer sig som ni skriver, från början var hon stel och ovillig i vänster, min tränare och jag började då med volter för att hon ska sätta in vä.bak och spåra den rätt, sen började vi med bakdelsvändningar och nu är vi på att bara rida raktfram och vid vissa tillfällen går vi in på volter för att få tillbaka vä.bak igen.
Även flytta lite ut från spåret så att hon inte kan ta staketet som stöd. Och även när hon böjer halsen att man flyttar isär händerna lite för lägga bettet rakt i munnen så hon inte kan ta stöd åt något hållen då jag kan vara lite starkare i hö.
Detta har ju då även resulterat i att vi haft problem med hö.galoppen, men jag insåg inte förens häromdagen varför :o
Alla övningar har vi självklart gjort åt båda varven, och mestadels i skritt och har även nu börjat med traven.
Detta har fungerat på min häst som numera inte är stel i vä, och sätter in vä.bak under sig.

Min häst genomkollad av ET 2ggr UA, vilket betyder att jag med stor sannolikhet kan säga att jag har nog ridit hästen till detta fel och missat att bli tillrättakorrigerad, man ska se upp med vem man tränar för ;)

Jag kan ha beskrivit fruktansvärt dåligt, så om någon tycker att jag helt bakvänt skrivit nåt kan det helt enkelt vara så att jag bara luddat eller missat :p

Jag skulle nog tro tvärtom dig- att din häst har ett svagare hö bak då i vänster varv som hö-ytter bär mer vikt.
Konstigt bara att du har svårt med hö galopp...borde vara vä om det är som jag tänker.

Så är det ju med min med, att höger galopp är svårare. Men min hästs vänstergalopp är liksom lite stelare men det är mycket lättare att få henne i den galoppen oftast.
Vissa dagar ä det tvärt om men oftast är det svårast att få henne i höger...

Usch mig, jag förklarade såklart fel :o
Det är vänster sidan hon är stel i, inte vä. varv när jag rider..
Det hon gör är att hon fuskar och spårar vä.bak till hö.fram.

I vänster varv: häst lägger sig på innerbogen och trillar självklart då lite innåt hela tiden , vill gärna böja sig utåt från svans till öron dvs vill konstant vara högerböjd vilket innebär att innerbak gärna vill gå innanför spåret och att vänster sida självklart är rätt stel

I höger varv: trillar ju då samma bog utåt vill gärna galoppa på dubbla spår vill ju gärna bli lite förböjd.

Så hur löser ni det här, vad börjar ni med och framförallt vad tror ni orsakar problemet? Nu koncentrerar vi hos på rent ridmässiga saker hästen är fiktiv och fullt frisk.

Jag vet ju vad jag själv hade gjort men det är inte lika intressant för mig att läsa om och det börjar bli tråkigt här nu :p

Jag tror att problemet ligger i att jag sitter snett. Det kan ju vara så att hästen har någon spänning någonstans eller så också, men jag känner iaf att på en 100% frisk häst så är det oftast jag som felar.

Hästen du beskriver låter dock väldigt extrem, och jag skulle inte låta den gå som du beskriver om jag red.

För att få den rak skulle jag naturligtvis rida väldigt mycket rakriktande arbete. Jag skulle göra volter och koncentrera mig mycket på att ständigt ha den med mig i rörelsen. I och med att jag ställer genom att ändra bäckenets vinkel mot axlarna (och vice versa) så skulle jag vara fokuserad på att alltid ha hästen med mig i alla rörelser.

I vänster varv skulle jag vara tvungen att fokusera på böjningen. Mitt bäckens och mina axlars position reglerar den. Jag skulle vara väldigt stadig i min sits.

I höger varv behöver jag antagligen inte vara lika koncentrerad. I och med att min högra höft går före den vänstra hos mig så kommer hästen lättare följa mig där. Jag skulle koncentrera mig på att ha den rakriktad och sitter antagligen ganska bra i rörelsen redan.

Då skull jag rida mycket hö öppna rakt fram och faktist då oxå på större volt.

Då skull jag rida mycket hö öppna rakt fram och faktist då oxå på större volt.
Vi kan inte öppna :o

den här bilden kan nog beskriva mitt problem:
titta inte på ryttaren, det där var ett riktigt dåligt pass med en helt annan tränare än den jag har i vanliga, skulle bara testa om denna tränare funkade :o :o

Senast ändrad av en moderator:

Den bilden var för mörk för att jag skulle kunna se och tror utan att se live det är svårt att råda.
Men samma effekt att han ska bära vä bak kommer om du rider skänkelvikning för hö skänekel och det kan du när du tränat en tid rakt fram innanför fyrkantsspåret på långsida eller diagonal oxå rida på ett stort voltspår.

Längs fyrkanten är det bra att rida förvänd skänkelvikn. med huvudet mot väggen.

Be din tränare sätta sig upp och visa dig hur du skall göra och känna vilken tvärning din häst klarar av.

Lycka till :)

Btw...har du bett en kiropraktiker eller ET kolla hästen ? Väldigt troligt att din häst är sned i bäckenet !

Senast ändrad:

Min häst genomkollad av ET 2ggr UA, vilket betyder att jag med stor sannolikhet kan säga att jag har nog ridit hästen till detta fel och missat att bli tillrättakorrigerad, man ska se upp med vem man tränar för

Så ja, hon är genomkollad :)

Men tack så jättemycket för tipsen!!
Jag kommer verkligen testa det, har börjat med sk.vikningar och det har blivit bättre och bättre med dom, så jag tror absolut att det är ett tips som kommer hjälpa mig!
Förvända sk.vikningar har jag aldrig gjort, så det är ju att tänka på.
Jag antar att är att ge motsatta hjälper?
Använda sig av ytter för att flytta ist. för inner? :p (nej inte alls dålig på att förklara)

Såg att det ju faktiskt efterlystes förklaring till varför man valde en viss lösning, samt att Fredrik undrade hur man rätar upp bananen sen. *ler*

Anledningen till min första övning är att jag därigenom plockar bort en massa andra hjälper som annars gärna försöker "balansera upp" snedheten. Hästen får också jobba utan alltför mycket inverkan från ryttaren och måste därför hitta sin egen lösgjordhet.

Nästa steg är att i dessa små volter börja flytta bogarna, utåt och innåt i böjningen och kontraböjningen för att säkerställa att de följer med dit jag vill.

Kontroll att förhållningar fungerar, en allmän check att problemet inte ligger i att hästen inte kan/förstår/vill följa hjälperna är alltså på sin plats.

När det fungerar börjar det egentliga dressyrarbetet. *ler* Efter att ha jobbat i bågar för att upprätta en grundform med framåt-nedåtsökningen i fokus är det dags att räta ut bananen.

Volter med rak häst, vändning för ytterhjälper, sökandes den jämna kontakten på båda tyglarna. Därefter raka linjer på diagonalerna bibehållandes den jämna kontakten och serpentiner.

När det fungerar och man kan växla mellan böjning och rakhet utan att tappa form och balans skulle jag börja med sidvärtsrörelser. Skänkelvikningar, öppna och sluta för att vidare utveckla hästens svaga sida så den blir alltmer jämnstark.

Detta har i alla fall fungerar utmärkt för att räta upp Campero och få styr på hans högerbog som inte hade några som helst planer på att följa med i vändningen eftersom han ville avlasta vänster bak.

Såg att det ju faktiskt efterlystes förklaring till varför man valde en viss lösning, samt att Fredrik undrade hur man rätar upp bananen sen. *ler*

Anledningen till min första övning är att jag därigenom plockar bort en massa andra hjälper som annars gärna försöker "balansera upp" snedheten. Hästen får också jobba utan alltför mycket inverkan från ryttaren och måste därför hitta sin egen lösgjordhet.

Nästa steg är att i dessa små volter börja flytta bogarna, utåt och innåt i böjningen och kontraböjningen för att säkerställa att de följer med dit jag vill.

Kontroll att förhållningar fungerar, en allmän check att problemet inte ligger i att hästen inte kan/förstår/vill följa hjälperna är alltså på sin plats.

När det fungerar börjar det egentliga dressyrarbetet. *ler* Efter att ha jobbat i bågar för att upprätta en grundform med framåt-nedåtsökningen i fokus är det dags att räta ut bananen.

Volter med rak häst, vändning för ytterhjälper, sökandes den jämna kontakten på båda tyglarna. Därefter raka linjer på diagonalerna bibehållandes den jämna kontakten och serpentiner.

När det fungerar och man kan växla mellan böjning och rakhet utan att tappa form och balans skulle jag börja med sidvärtsrörelser. Skänkelvikningar, öppna och sluta för att vidare utveckla hästens svaga sida så den blir alltmer jämnstark.

Detta har i alla fall fungerar utmärkt för att räta upp Campero och få styr på hans högerbog som inte hade några som helst planer på att följa med i vändningen eftersom han ville avlasta vänster bak.

Precis såhär har min tränare gett mig som tips på hur vi skulle gå tillväga på min häst :)
Jag är bara så fruktanvärt dålig på att förklara :smirk: :crazy:

Ok, det kan kanske vara en kombination av att du och/eller hästen är sned. Man kan ibland på vissa hästar känna det som att i ena varvet behöver man korrigera rumpan efter framdelen och i andra varvet så är det framdelen som ska korrigeras efter rumpan, man kanske är starkare med ytter skänkel och svagare i inner skänkel, alternativt inte skjuter fram innerhöften lika mycket i båda varven vilket ger resultat både i hur vikten hamnar och även i tygeltagets riktning och styrka/stumhet?

Om man vet att man har hyfsat lika hjälpgivning i båda varven skulle nog "alla olika" sidvärtsövningarna varvat sitta på sin plats. Man kan ju inte sitta och fila på en enda övning - t ex öppna. Variation med så likvärdig ställning och böjning som möjligt i båda varven är mycket viktigt. Däremot en "quick fix" för att komma rätt in - ex i en övning/få hästen att spåra ö h t är att "tänka in" lite öppnahjälper i hästen.

Om ryttaren är sned i hjälpgivningen så är ett öppnatänk i "den generella" hjälpgivningen bra att ta till för att inte hästen ska bli sned p g a ryttaren. Och till slut landar den nya hjälpgivningen i ryggmärgen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 023
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar