Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vänster varv: häst lägger sig på innerbogen och trillar självklart då lite innåt hela tiden , vill gärna böja sig utåt från svans till öron dvs vill konstant vara högerböjd vilket innebär att innerbak gärna vill gå innanför spåret och att vänster sida självklart är rätt stel
I höger varv: trillar ju då samma bog utåt vill gärna galoppa på dubbla spår vill ju gärna bli lite förböjd.
Så hur löser ni det här, vad börjar ni med och framförallt vad tror ni orsakar problemet? Nu koncentrerar vi hos på rent ridmässiga saker hästen är fiktiv och fullt frisk.
Jag vet ju vad jag själv hade gjort men det är inte lika intressant för mig att läsa om och det börjar bli tråkigt här nu
Usch mig, jag förklarade såklart fel
Det är vänster sidan hon är stel i, inte vä. varv när jag rider..
Det hon gör är att hon fuskar och spårar vä.bak till hö.fram.
Vi kan inte öppnaDå skull jag rida mycket hö öppna rakt fram och faktist då oxå på större volt.
Min häst genomkollad av ET 2ggr UA, vilket betyder att jag med stor sannolikhet kan säga att jag har nog ridit hästen till detta fel och missat att bli tillrättakorrigerad, man ska se upp med vem man tränar för
Såg att det ju faktiskt efterlystes förklaring till varför man valde en viss lösning, samt att Fredrik undrade hur man rätar upp bananen sen. *ler*
Anledningen till min första övning är att jag därigenom plockar bort en massa andra hjälper som annars gärna försöker "balansera upp" snedheten. Hästen får också jobba utan alltför mycket inverkan från ryttaren och måste därför hitta sin egen lösgjordhet.
Nästa steg är att i dessa små volter börja flytta bogarna, utåt och innåt i böjningen och kontraböjningen för att säkerställa att de följer med dit jag vill.
Kontroll att förhållningar fungerar, en allmän check att problemet inte ligger i att hästen inte kan/förstår/vill följa hjälperna är alltså på sin plats.
När det fungerar börjar det egentliga dressyrarbetet. *ler* Efter att ha jobbat i bågar för att upprätta en grundform med framåt-nedåtsökningen i fokus är det dags att räta ut bananen.
Volter med rak häst, vändning för ytterhjälper, sökandes den jämna kontakten på båda tyglarna. Därefter raka linjer på diagonalerna bibehållandes den jämna kontakten och serpentiner.
När det fungerar och man kan växla mellan böjning och rakhet utan att tappa form och balans skulle jag börja med sidvärtsrörelser. Skänkelvikningar, öppna och sluta för att vidare utveckla hästens svaga sida så den blir alltmer jämnstark.
Detta har i alla fall fungerar utmärkt för att räta upp Campero och få styr på hans högerbog som inte hade några som helst planer på att följa med i vändningen eftersom han ville avlasta vänster bak.
Usch mig, jag förklarade såklart fel
Det är vänster sidan hon är stel i, inte vä. varv när jag rider..
Det hon gör är att hon fuskar och spårar vä.bak till hö.fram.