Hur löser ni det här problemet?

Sv: Hur löser ni det här problemet?

stark/svag kan ju vara fel ord i sammanhanget. Som jag ser det bär hästen mera med vänster bak och skjuter på mera med höger bak. De olika bakbenen är alltså starka på olika saker.

Jag skulle variera mellan att rida innanför spåret och på spåret -
1, rid innanför spåret flytta med skänkelvikning ut på spåret
2, rid på spåret tills hästen "tippar in", när den gör det så svänger du in innanför spåret igen för att flytta ut i skänkelvikning.

Alternativt så flyttar du bara ut "med en tanke skänkelvikning" när hästen tippar inåt (på spåret hela tiden). Denna sista varianten tycker jag är smidigast, men är hästen mycket "svag" i det "svaga" varvet skulle jag nog börja med den översta. Eftergift med de utåtflyttande hjälperna när hästen "tippats tillbaka".

Som nummer 3, skulle jag träna på "öka och minska volten".
Som nr 4, skolorna.

Nu är nog du rätt rutinerad tror jag, så jag behöver väl inte säga att övningarna ska ske lika mycket i båda varven, men jag säger det ändå.

Man kanske skulle kunna jobba med rakriktning på fyrkantspåret tills hästen är mer jämnmusklad dvs minimera ridning på volt så mkt som möjligt.

Vä. öppna, motställd galoppöppna i hö.- för att få in bogen o mer korrekt böjning i innersidan.

Förvänd galopp i med o motställning.

hästen vill inte stoppa in vä. bak.

Kan man få höra ditt facit?

kl
Var för trött för att fatta att vi skulle komma med en orsak oxå.....för mig är detta en konstig utveckling om det vore min häst.
Skulle ha känt och jobbat bort denna oliksidighet innan det kommit till ett problem.

Om man nu köper en typ utav häst som du beskriver....eller jag skulle nog inte ens ha köpt den då det naturligtvis finns en orsak till detta och troligen har den gått omkull ...säkerligen ett snett bäcken, kotor på vift ? som den har gått med en tid....risk för avbelastningsskada ?

Fio- få vi nu höra facit !!!

Varför utgår ni i från att det finns ett facit :D

Det roliga är ju att jag fått lika många tips som användare i denna tråd, jag menar en och annan har samma tillvägagångssätt men dom flesta gör på helt olika vis med helt olika metoder. Oerhört fascinerande faktiskt.

Senast ändrad:

Kanske de menar hur du löser problemet.

Jag är också väldigt nyfiken på att höra hur du gör!! :bump:

KL

Jag tror inte att det finns något facit utan att det handlar om rakriktning, och hur spelar ingen roll bara den blir rak

KL

Jag blir lite förvirrad av _en del_ svar faktiskt - för även om fio inte beskrivit normalsnedheten ( ung högerbenad häst :D ) så har hon inte beskrivit ett ufo.

Om man formulerar om, och spinner vidare...

Hur gör ni denna banan rak när ni rider rakt fram

Senast ändrad av en moderator:

innerskänkel till yttertygel. annars kke ställa hästen utåt och flytta in bogarna

lycka till:)

Precis det problem min häst och jag har. Nu har jag precis lärt mig hur man ska göra och kommer inte ihåg allt men skriver det jag kommer ihåg att min tränare sagt att jag ska göra.

I båda varven räta upp högersidan tror jag att det var.

Sen i vänster varv tänka lite sluta, stolpen ut (stolpen sitter i naveln) så får man med sig höfterna och sen strålkastare in = vrida frma ytteraxel, in med inneraxeln.

I höger varv blir det öppnatänk, ska kännas som öppna (eftersom att jag är van vid att hästen går som i en sluta). Samma sak med stolpen och strålkastaren här.

Om man är duktig och kan böja bra på detta sätt så får man vara noga i höger varv tror jag det var så att hästen inte böjer för mkt och tappar ut vänsterbogen igen. Och så att man inte kräver för mkt av hästen så att det sliter lika mkt som ifall hästen skulle gått snett.

Är man på samma nivå som mig (= nybörjare på det här :p) så kan man ta i för glatta livet och så blir det lagom.

Är nyfiken på hur du gör?

Såg att vi skulle skriva anledning (?) till att detta kommit upp. Mitt svar blir då att det är för att ryttaren är likadan. Hänger till ävnster (?), har sitt högerben som inner och vänster som ytter. Människan går, står och sitter högerböjd och det visar sig på hästen.

Senast ändrad:

stark/svag kan ju vara fel ord i sammanhanget. Som jag ser det bär hästen mera med vänster bak och skjuter på mera med höger bak. De olika bakbenen är alltså starka på olika saker.

Hm. Intressant. Jag har för mig att min tränare sagt till mig att det är tvärtom. Höger bak bär eller är innerbakben och vänster bak skjuter på och är ytterbakben. Min häst är enligt tränaren som den fiktiva hästen vi disskuterar här.

Varför anser du att bakbenen är så som du skrev? (vänster bak bär - höger bak skjuter på).

Ska försöka förklara. Är lite trött så det kan bli snurrigt.
Eftersom hästen går på dubbla spår, med vänster bak innanför spåret så kan det bakbenet inte bära. för att vara bärande måste bakbenet vara under hästen.(inte brevid) Höger bak är i det här fallet under hästen och bär mera vikt.
Väldigt många hästar rör sig just så som det är beskrivet här så många av oss borde mött detta ett flertal gånger. Det är intressant att läsa hur många olika sätt det finns att möta det, men alla hästar är ju individer och behöver säkert olika träningssätt.

Min ena häst är lite som du beskriver. Nu är jag verkligen ingen duktig dressyrryttare, men kämpar på så gott det går för att hästen skall bli lydig för hoppningen. Min dressyrtränare menar att hästen är aktivare i sitt vänstra bakben, och dessutom har han en lätt pålagring i en ländkota, antagligen efter en olycka som unghäst.
Jag måste vara extremt uppmärksam på ställning och böjning inåt i vänster varv, och begränsa hästens ställning i höger, så den inte "överböjer" sig när jag sitter och sover. Fö försöker jag rida svag öppna i vänster varv på långsidorna i trav och galopp. Dessutom måste jag lära mig att inte ta förmycket i höger tygel (alltså ytter tygel i vä varv), vill gärna "hjälpa till" att få in hö bog med hjälp av hö tygel, vilket är fel, fel, fel...
Jag är verkligen ingen världsmästare på att förklara, men min och hästens utveckling har gått från 0 till 100 på bara några veckor bara pga den här tränaren! :)

Åh ett sånt roligt och delikat litet problem.:d

Jag börjar med att rida på volt i vä varv och se till att jag får igenom ställningen till vä och att hästen ökar volten genom att ta in vä bak. Jag är noga med att möta upp på yttersidan men passar noga så hästen inte blir hö ställd.
Jag flyttar gärna i öppna på volten också.

Men eftersom det jobbet är så tråkigt hade jag också gått ut på fyrkanten och ridit mycket förvänd sluta, hästen behöver rakriktas.
Hade då jobbat mest i hö varv.

Har inga roligare tips än så.:o

/Malin

Här fanns många käcka tips om rakriktning, men ni måste väl lösgöra innan ni kan rakrikta? Alltså; lösgör hästen! Flytta den undan skänkeln!

Tja takt kommer ju före lösgjordehet - och takt handlar ju om rakriktning :angel:

Så nej jag behöver inte flytta hästen undan skänkeln -ser heller ingen vits om hästen inte är rak, för flyttar man en sned häst så inte blir den mindre sned...

Takt kommer före lösgjordhet men har inte med rakriktning att göra om inte hästen är så sned att den är halt pga detta och då bör man nog lösa problemet på annat sätt än genom ridning. För att lösgöra hästen är ett grundtips att flytta den undan skänkeln. Prova ska du se!

Här fanns många käcka tips om rakriktning, men ni måste väl lösgöra innan ni kan rakrikta? Alltså; lösgör hästen! Flytta den undan skänkeln!

Självklart ska man lösgöra också det hänger väldigt nära ihop tycker jag och dessutom om du läser tråden en gång till finns redan tips ang detta, tex DM:s och även andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 023
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar