hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

Läste bara lite snabbt i den här studien http://stud.epsilon.slu.se/1022/1/croon_g_100411.pdf kort står det att karpaltunnelsyndrom verkar uppstå vid ökat tryck i karpalkanalen/karpalsenskidan. Kanske kan det bero på lindning?!

Det är ju ingen stor % av alla hästar som drabbas men man vill väl göra allt man kan för att inte utsätta sin häst för onödiga risker eller? Kan man då undvika detta genom att inte linda på ett sätt som KAN utgöra en risk skulle iaf jag anamma detta.

:bow: Och även :bow: till Rumpnissen.

Fiorano: Det måste vara skönt att vara egen expert och slippa bry sej om alla okunniga veterinärer och forskare som inte har en aning om vad dom pratar om.

Läste bara lite snabbt i den här studien http://stud.epsilon.slu.se/1022/1/croon_g_100411.pdf kort står det att karpaltunnelsyndrom verkar uppstå vid ökat tryck i karpalkanalen/karpalsenskidan. Kanske kan det bero på lindning?!

Det är ju ingen stor % av alla hästar som drabbas men man vill väl göra allt man kan för att inte utsätta sin häst för onödiga risker eller? Kan man då undvika detta genom att inte linda på ett sätt som KAN utgöra en risk skulle iaf jag anamma detta.

Karpaltunnelsyndrom är ju den nya "inneskadan" bland dressyrhästar och har ju varit så i några år nu.

Tja, jag anser faktiskt att jag lindar precis lika bra som hästskötarna till nämnda ryttare. Har jobbat som hästskötare jag med och då noggrant fått linda om och om tills det dög och var perfekt. Lindar mina egna på samma sätt nu förstås. Duger det åt GP-hästar, duger det åt djuren jag har/haft. Så för min del handlar det inte om mode, det ar sa jag lärt mig att linda.

Jag håller faktiskt med dig, de som kan linda är ju oftast hästskötarna och inte ryttarna. Så är man elitryttare kanske man bör avstå från att linda och lämna det åt de som kan . ;)

Karpaltunnelsyndrom är ju den nya "inneskadan" bland dressyrhästar och har ju varit så i några år nu.

Om det är som du säger bör det ju bero på något. Jag vet inte om man lindade upp över knät förr men annars kan det ju finnas en rimlig förklaring eftersom det är "inne" att linda över knät numera.

Jag vågar påstå att man aldrig lindade över knät tidigare, när det gäller ridbandage.

Ang hur eliten lindar: även kungen går på toa. Det finns betydligt värre saker "eliten" utsätter sina hästar för, fellindning är bara en piss i missisippi.

Spännande att varken uttalande av veterinär eller forskning duger till dig. Snacka om att bara lyssna på det man vill.

jag tror % uellt att fler hästar avlivas för att de har gått sönder av felridning där ryttare helt enkelt ridit sönder hästen.
Än det är hästar som avlivas bara för de har lindats på fel sätt och har ett ärtben som är skadat enbart för lindningens skull!

Elastiska lindar jag aldrig med dels är dom lätta för att släppa och linda upp sig, det är sjukt lätt att dra åt för hårt.
Jag lindar bara med fleece och stoppar alltid in ett finger för att känna efter så det sitter perfekt och inte för hårt eller löst!

Jag har iallafall under mina 27 år till häst aldrig någonsin hört talas om att en häst gått sönder av att man lindat den.
Som med allt kan hästen skadas om man gör fel.. rider jag fel kan den gå sönder, lindar jag fel kan den ta skada, skor jag den fel så kan den skada sig osv.

Inte ovanligt att hästar på hög nivå även har lindor om natten håret på benen är alldeles vågigt efter lindorna ser fult ut som bara den men de har inte gått sönder för de hästen!

Om det är som du säger bör det ju bero på något. Jag vet inte om man lindade upp över knät förr men annars kan det ju finnas en rimlig förklaring eftersom det är "inne" att linda över knät numera.

Förr lindade man aldrig över knäet utan det är ju en modefluga som tillkommit på senare år. Förr lindade man nedanför knäet till kotan och senare över kotan och nu även över knäet.

jag tror % uellt att fler hästar avlivas för att de har gått sönder av felridning där ryttare helt enkelt ridit sönder hästen.
Än det är hästar som avlivas bara för de har lindats på fel sätt och har ett ärtben som är skadat enbart för lindningens skull!

Elastiska lindar jag aldrig med dels är dom lätta för att släppa och linda upp sig, det är sjukt lätt att dra åt för hårt.
Jag lindar bara med fleece och stoppar alltid in ett finger för att känna efter så det sitter perfekt och inte för hårt eller löst!

Jag har iallafall under mina 27 år till häst aldrig någonsin hört talas om att en häst gått sönder av att man lindat den.
Som med allt kan hästen skadas om man gör fel.. rider jag fel kan den gå sönder, lindar jag fel kan den ta skada, skor jag den fel så kan den skada sig osv.

Inte ovanligt att hästar på hög nivå även har lindor om natten håret på benen är alldeles vågigt efter lindorna ser fult ut som bara den men de har inte gått sönder för de hästen!

Fast det är ju ganska vanligt att hästar fått tryckskador av fellindning. Att linda är inte helt ofarligt. Tror knappast det finns någon statistik för just skador som uppkommit av att någon har lindat fel.

Vi som är tillräckligt gammal har iallafall växt upp med varnande ord ringandes i öronen om hur viktigt det är att kunna linda korrekt och att man hellre bör avstå om man är osäker. Det är ju inte taget ur luften direkt, sen att du aldrig hört en häst som gått sönder pga lindning är väl för att du dels inte är veterinär och dels inte undersökt varenda häst på jordklotet och sedan har jag extremt svårt att tro att en människa som förstört sin häst pga fellindning skulle erkänna det för andra.

Läs denna artikeln på agrias hemsida av vet. Charlie Lindberg.

http://www.agria.se/hast/artikel/skydda-hastens-ben

Linda lagom hårt
Lindorna ska alltid vara torra och rena och under dem ska det finnas ”paddar” som ska ligga slätt mot hästens ben. Bandaget ska ha ett jämt tryck och padden och lindan ska ligga åt samma håll.

Ett av de svåraste konststyckena är att linda sin hästs ben lagom hårt. Sitter lindorna för hårt kan de trycka på hästens känsliga skenben och skada senorna. Och sitter de för löst gör de inte någon nytta och kan även vara en allvarlig olycksrisk ifall de skulle lossna.ba

– Jag har sett hemska exempel på lindor som rasat ned, gett brännskador eller tryckt på hästens ben, berättar Charlie.

Men han är ju bara veterinär så vad vet han :grin:

Senast ändrad:

Ang hur eliten lindar: även kungen går på toa. Det finns betydligt värre saker "eliten" utsätter sina hästar för, fellindning är bara en piss i missisippi.

Spännande att varken uttalande av veterinär eller forskning duger till dig. Snacka om att bara lyssna på det man vill.

Nej det håller jag med om att eliten pysslar med både det ena och det andra som inte är helt lämpligt alla gånger. I natt när jag svarade Traceys hade jag dock inte möjlighet att läsa din lnk eftersom min mobil inte kunde hantera den (jobbade). Men ska göra det nu, för jo, jag tror på forskning:). Men det är märkligt att era veterinärer har helt annan åsikt om höga lindor än mina veterinärer.

Fast det är ju ganska vanligt att hästar fått tryckskador av fellindning.

Läs denna artikeln på agrias hemsida av vet. Charlie Lindberg.

http://www.agria.se/hast/artikel/skydda-hastens-ben

Men han är ju bara veterinär så vad vet han :grin:

Eftersom CL skriver att "lindor ger ett utmärkt stöd" så är CL uppenbarligen inte helt insatt i den forskning som säger det exakt motsatta. Han nämner heller inte ett ord om det skadliga (?) med att linda över knät.

(Ja, jag ska läsa artikeln om karpaltunnelssyndrom. En väns häst hade det, men där berodde det definitivt inte på lindor eftersom den enbart hade gått som avelssto och inte varit i närheten av varken lindor eller skydd).

Hästen som jag hade i mitten på 80-talet lindade jag ovanför kotan och under knäet med elastisk linda och med snören såklart (!) Under hade jag alltid bomullsvadd. Ungefär sån som man får hos veterinären när de har behandlat nån led.:)
Numera lindar jag med padd (har från care fore som jag gillar väldigt mycket) och fleecelindor. Lindar över kotan men inte över knäet.

Jag har svårt att hitta relevansen mellan höga lindor och denna studien. Studien är gjord på en väldigt stor bredd av olika hästar varav fem är travare, fyra är halvblod, två islänningar och en svrp. Författaren tillägger även att han inte suderat något samband mellan ålder och rastillhörighet. Vilket med åtanke av lindor som orsak till karpaltunnelsyndrom vore intressant data. Vid beskrivning hur karpaltunnelsyndrom upptäcks och diagnostiseras nämns även "en palperbar svullnad i karpalsenskidan, stasade kärl i karpus och en rörelsestörning".

Och nej, jag förkastar inte forskning, men sambandet till ämnet i tråden är inte mer än att "karpaltunnelsyndrom anses upptså genom ett ökat tryck i karpalkanalen [...]". Detta är dock inget som i texten verkar härleda från en yttre påverkan.

Jag lindar som på Ironwills bild, kanske typ en cm längre ner. Samma paddar dvs Eskadrons höga, fast på min sticker de inte lika långt upp eftersom han har så långa ben.

Alltid fleecelindor, minst 3.5 m, helst 4 m.

Lindar rätt löst, inte mer än vad som krävs för att de skall sitta på plats.

Senast ändrad:

Jag undrar också om någon faktisk har en häst som fått ärtbenet krossat av en fleecelinda eller en löst sittande mjuk pad.... Det är något jag aldrig hört talas om IRL, endast från vissa användare här som känner någon som har en häst vars uppfödare sålde en häst till en person vars tränares elev hade en kompis som hade en häst som fick problem med ärtbenet.....

Om det är så farligt så borde ju varannan elitdressyrhäst ha den skadan eftersom alla lindas på samma sätt. Ren logik ger då att så omöjligt kan vara fallet.

Sen att okunniga personer som drar åt lindorna för hårt kan orsaka skada är ju en annan sak! Men då är det lika farligt samma hur högt/lågt de lindar.

Men att det vid normal vettig lindning skulle vara någon fara har jag svårt att tro, typ som att jag skulle få problem med mina knän för att jag ibland har så långa ridstrumpor att de går över knät. Det låter inte så troligt???

Dock vill jag ju att mina hästar skall kunna böja sina ben, och det kan ju vara lite svårt om jag har lindat runt hela knät. Därför sticker padden löst upp och själva lindan slutar strax under ärtbenet, varav det sista varvet är mkt löst.

För höga SKYDD däremot, särskilt hårda senskydd, kan nog vara ett problem pga att de klämmer, då får man ju en vass hård kant.

Senast ändrad:

säger som Rider ang. diskussionen. Det är bara att fråga veterinärerna så kan de flesta intyga att de haft hästar med skadade ben pga felaktig lindning. Vad är det att sitta och ifrågasätta? Vad är problemet?

Problemet med din liknelse med dina egna strumpor Centaur, torde vara att du inte har 4 meter linda som är lindad varv på varv och ligger och trycker ojämnt eller skaver dig i knävecket. Och om du skulle ha det, så känner du ju det själv och tar av dig skiten eller hur? Ganska menlös liknelse.

vet ni med er att ni lindar som proffs, jamen go ahead - be my guest. Linda för hjärtans lust! Tråden handlar ju de senaste sidorna om riskerna med felaktig lindning, att sen en del går igång för att de själva lindar på ett sätt som finns med i risk zonen, ja det får ju stå för dem själva, samtidigt som de vill hävda att de minsann lindar som proffs. Jamendåså - vad är problemet?

bilderna som en del lagt upp i tråden med tillhörande beskrivningar hur de går tillväga talar ju för sig själva hur det är ställt med gemene mans kunskap om vad som är säkert lindande, så diskussionen är knappast helt obefogad.

Senast ändrad:

*halvt KL

Även om hästen inte knäcker något ärtben för att man lindar högt upp så betyder det ju inte att det inte finns några nackdelar med det. Det kan vara obehagligt och/eller ömma även om det inte blir någon direkt skada av det, olika hästar är olika känsliga. Själv tycker jag åtminstone att det är viktigare att jag lindar så bekvämt och ofarligt som möjligt än att benen ser lite längre ut på hästen.

Ja absolut, det är något jag diskuterat med flera veterinärer. Men ingen har sagt något om skador på ärtbenen pga att folk lindat för högt. Utan det rör sig om tryckskador på senorna eller blistring, dvs sånt som inte är relaterat till VAR man lindat men HUR man lindat.

Sen har man inte alla 4 m linda just runt knät eller hur, där finns ETT varv med linda. Så nej, jag tycker inte alls det är en dålig jmf med tjocka strumpor.

Med tanke på hur ofta elithästarna kollas av veterinär så är det oerhört mystisk att deras veterinärer inte upptäcker fler skadade ärtben. Och jag är rätt säker på att om det verkligen var fallet att landslagsveterinärer hade sett skador på ärtbenen och härledat detta till lindningen så skulle det snabbt sprida sig och "proffsen" skulle sluta linda så högt. För oavsett vad man tycker om deras ridning och hästhållning, så vill de INTE ha skadade hästar.

Den sk studien vill inte öppnas i min dator men enligt citat här så står det tryck I senskidan, inte PÅ senskidan. Dvs det låter mer som en ansträngningsskada?

Senast ändrad:

Så du menar att bara för att hästar rids sönder så kan man linda dom på ett sätt som ökar risken för skador? Helt ologiskt.

Jag kan inte begripa att man utsätter sin häst för något som kan innebära en större risk för skada, enbart pga mode och trender.

Stasande och lindor som släpper leder relativt ganska ofta till skador, är min uppfattning. Jag har i alla fall stött på flera sådana skador bland vänner och bekanta. Rent forskningsmässigt tror jag inte den höga lindningen har använts tillräckligt länge för att man ska kunna se huruvida det har direkt skadliga effekter. Men karpaltunnelsyndrom har ju ökat drastiskt, av någon anledning, även skador på och runt ärtbenet (nödvändigtvis inte krossat). I vilket fall som helst tycker ju jag att vem som helst borde begripa att det inte är bekvämt att ha en linda i knävecket, menmen...

Sen finns det ju dessutom en övertro på "eliten". Jag har varit en del i svängen (alltså inte ridit i eliten, men i elitens hästskötarbransch) och jag vill nog påstå att elitens hästar i många fall får utstå en herrans massa som en hobbyryttare skulle få skämmas rejält för och blir anklagad för både hit och dit.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka