hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

Själv föredrar jag egentligen elastiska lindor eftersom jag lite förmätet tror mig vara kompetent nog att linda ordentligt och gillar att linda ganska hårt (även om också jag läst rapporterna om att det inte skall hjälpa så har gamla råd och rön bitit sig fast i känslan för hur jag skall göra). Fleecelindor däremot har ju rådet alltid förr varit att "klappa på", alltså bara lägga an, slätt och rakt men inte "dra åt".

Jag har fått lära mig att man drar åt varje varv när man är på framsidan av benet, inte stenhårt såklart, utan så att det sitter bra. Har alltid fått beröm av ridlärare (på ridskola och när jag gick hästlinje) när vi övat på att linda, så jag har fått för mig att jag lindar helt okej åtminstone.

Har inget emot elastiska men är mer ovan vid de och tycker därför det är lite svårare att avgöra hur mycket eller lite man ska dra år de. Tycker dessutom det inte är lika snyggt och har fått lära mig att fleece är bättre att använda (kommer dock inte ihåg anledningen till det). Så jag föredrar fleece.

Nej, det har du rätt i så klart, under tiden med bandage var det ju bara skritt i mycket kontrollerat tempo som gällde, vilket så klart är en skillnad, men med tanke på att operationen gjordes i framkotan så behövdes ju inte heller bandaget där uppe för någon anledning egentligen - så hade risken varit erkänt vanlig så hade de nog inte riskerat det på en konvalescent heller när skadan sitter flera dm längre ned på benet. De flesta dressyrhästkonvalescenter är ju som regel inte helt stillsamma heller, även om just detta kräk är from som ett lamm även på boxarrest. :D

För att du inte är veterinär?;)

Men även om jag inte är veterinär så hade jag nog märkt om hästen blev halt;). Och eftersom både jag och en hel massa andra lindar precis på detta vis är det i min värld jättekonstigt att jag inte hört om en enda kotte som haft en häst med frakturerat ärtben?

En av mina bästa vänner är veterinär och hon har precis fått anställning på en klinik i Gbg-området. Får kolla med henne om ett tag om de får in många/några alls hästar med frakturer på ärtbenet som kan härledas till för högt lindade fleecelindor.

Personligen och helt ovetenskapligt föredrar jag alla gånger fleecelindor framför elastiska. Med elastiska lindor ökar helt klart risken för att man stasar benet. Är bara till att känna med fingret innanför lindan att du aldrig uppnår samma tryck med fleece som med elastiska lindor. Eftersom fleece dessutom är så mjukt tror jag inte på belastningen på ärtbenet skulle orsaka en fraktur om man inte lindat helt vansinnigt hårt.

En bra början kan vara att läsa Agrias veterinärs råd ang. lindning. Det finns fortfarande att hämta på Agrias hemsida.

likaså går det bra att googla ang. ärtben och lindor. Det där argumentet att bara för att du inte hört om det, så skulle det inte vara ngt att bry sig om är ju smidigt och ganska frekvent använt. Faktum kvarstår att lindning över knät är en estetisk metod, som alltid (läs ALLTID) poängteras innebära en risk av de anledningar som redan nämnts inkusive bland annat ärtbenet, men som likväl blivit praxis hos många som inte har tagit fasta på detta eller troligtvis inte funderat särskilt mycket över lindandet som förteelse rent generellt.

ang. ditt resonemang att fleecet skulle vara en mindre risk osv. Jag säger tvärtom: ett material som är lindat så pass hårt att det sitter på plats och inte glider, som dessutom är stumt, lär vara betydligt mera nötknäppar effekt på i skarven som blir, än ett elastiskt material. Det säger sig självt. Sen behöver vi kanske inte heller gå till extreme measures och fastna på just ärtbenet nu heller, för det finns utöver ärtbenet en klar logik i att inte linda över en led som ständigt ska böjas under arbetet man ber hästen utföra, där det dessutom ligger ett antal senfästen. Det finns ju annat än ett frakturerat ärtben som kan innebära onödig risk gällande skada eller hur? tex stasning eller punkt tryck över en känslig del av häst benet, rent allmänt.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad ni har för superfleece som är helt stumt, de lindor i fleece som jag äger är inte alls helt oelastiska?

fleece är inte elastiskt. men visst -ställer du dig och drar så rör det sig säkert lite. det är inte vad man kallar för elastiskt material i ordets bemärkelse dock ;) Lager på lager blir det ytterligare inte elastiskt ens för fem öre. Alltså - på allvar? anser du att en fleece linda är definitionen för en elastisk linda????

Inte ordagrant, men du påtalade ju att du ansåg att fleece var elastiskt, därav min fråga.

IronWill vad är det du vill ha sagt? att Fleece töjer sig ngt och därmed är det bullshit ang. det som skrivits eller vad? Du får ursäkta men jag förstår inte poängen, därav frågan.

10dec2011005.jpg

En bild på min häst med lindor på!

Jag har utan bandageunderlägg har testat men det blir som 4 klossklumpar på henens små ben inte alls snyggt.

Jag är totalt värdelös på att linda ben till å börja med hahaha

Men jag börjar högst upp precis under framknät, sedan lindar jag sakta ner och slutar vid sporren och så upp.

Ser många bättre alternativ här som jag genast skall ut och testa imorgon=)
För jag blir tookig när flärpen hamnar olika men men bara till å linda och träna en dag sitter de=)

Jag lindar för jag tycker de är snyggt och för att matscha schabrak inte för hon behöver för hon slår sig inte.:)

och därmed slöt du cirkeln för hur man absolut inte ska linda enligt alla rekommendationer för att linda på ett för hästen hälsosamt och skadefritt sätt ;)

*knapplån*

Jag är ju en sån dära hemsk djurägare och jag lindar oftast utan padd då jag tycker att det sitter bättre och är lättare att få till på ett bra sätt. Och jag har aldrig haft några problem eller skador fast att jag gör "fel". Är även hemsk och lindar upp en bit på knät.

Här har vi samma lindor med några dagars mellanrum. Med padd så gled dom lite på frambenen och satt inte lika bra efter ridningen som före.
32822011.jpg

bilderna här nedan är blandat från 2005-2007
utan padd
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822021.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822014.jpg (snyggt sned nosgrimma :P är dock rätt säker på att jag rättade till det före ridning)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822015.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822018.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822019.jpg (borde ha tejpat.. vet inte helt varför jag inte gjorde det)
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822020.jpg

med padd
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822017.jpg

osäker på om jag har padd eller ej
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822016.jpg
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32820000-32829999/640x480/32822013.jpg

Förskräckligt Lancet och alldeles horribelt! Jag misstänker att ni har massor av skador pga modeflugans negativa inverkan på både hållbarhet och rörelsemekanik av dessa hemska fleecelindor.

:D

mackan: vad här Agrias veterinär för källor på uttalandet? Känner du själv som här orsakat skada på ärtben/senfästen pga lindor? Det verkar ju inte finnas nån här som gör det, trots att vi är många som lindar på detta vis. Här på buke brukar man annars kunna höra det mesta om hur hästar skadat sig och dör.

det vore intressant om Lancet som är i elit värden ville fråga PK om hur han anser slentrian/rutin lindande av amatörer över knäet. det vore värdefullt för allmän information i tråden.

ja du Fiorano: inte vet jag-ang. Agrias veterinär med flera. Du får väl höra av dig och fråga.
ang. din fråga om skade historik så kan jag stoltsera med nada sån historik på personlig nivå. Jag känner mig påläst och informerad runt försiktighets åtgärder ang. lindning och följer standard direktiven från veterinärerna. dvs alltid padd oavsett typ av linda, elastisk linda vid arbete, och aldrig linda mot ärtben/över knät.

Läste bara lite snabbt i den här studien http://stud.epsilon.slu.se/1022/1/croon_g_100411.pdf kort står det att karpaltunnelsyndrom verkar uppstå vid ökat tryck i karpalkanalen/karpalsenskidan. Kanske kan det bero på lindning?!

Det är ju ingen stor % av alla hästar som drabbas men man vill väl göra allt man kan för att inte utsätta sin häst för onödiga risker eller? Kan man då undvika detta genom att inte linda på ett sätt som KAN utgöra en risk skulle iaf jag anamma detta.

Förskräckligt Lancet och alldeles horribelt! Jag misstänker att ni har massor av skador pga modeflugans negativa inverkan på både hållbarhet och rörelsemekanik av dessa hemska fleecelindor.

Innan du garvar på dej så vill jag påpeka har nog flera av oss skrivit redan tidigare att det kan vara viss skillnad på tex JB som du tog upp förrut och en hobbyryttare på buke som inte ens lärt sej linda men kastar sej med hull och hår på modet att linda över knäna. Eller på andra käcka sätt som de inte ens behärskar.

Jag kan förstå att det kan finnas problem med att skydda hästar med mycket stor gång vad gäller att slå på sej och att man där får göra vissa val, men det har knappast nån av oss eller hur;)

Framförallt, jag går efter vad kunniga veterinärer säger, andra får gå efter vad man har lust att gå efter faktiskt.

Tja, jag anser faktiskt att jag lindar precis lika bra som hästskötarna till nämnda ryttare. Har jobbat som hästskötare jag med och då noggrant fått linda om och om tills det dög och var perfekt. Lindar mina egna på samma sätt nu förstås. Duger det åt GP-hästar, duger det åt djuren jag har/haft. Så för min del handlar det inte om mode, det ar sa jag lärt mig att linda.

Ang hur eliten lindar: även kungen går på toa. Det finns betydligt värre saker "eliten" utsätter sina hästar för, fellindning är bara en piss i missisippi.

Spännande att varken uttalande av veterinär eller forskning duger till dig. Snacka om att bara lyssna på det man vill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka