hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

KL

i övrigt brukar man numera avråda starkt för att linda upp över knäet, pga det tryck som lindan kan ge vid knävecket, läs karpaleden fram när benet böjs.

Det är där ärtbenet sitter som är väldigt känsligt och där lindan kan ställa till skada. Alltså ska man absolut inte linda upp över knäna som visats på bilder här.

Det ger heller inte (som flera sagt) stöd vid ridning att linda. Det har jag från flera veterinärer varav en var expert på senskador...Som nån skrev, tänk själva 500 kg häst eller mera mot lite linda... DÄREMOT som lite stöd och att hålla tillbaka svullnad vid skador och boxvila eller när man skrittar en häst vid igångsättning efter en skada kan det ev ge visst stöd, eller kanske snarare påminna hästen om att var lite försiktig, på en del fungerar ju sjukbandage så...

Senast ändrad:

Japp. Ärtben, men även allmänt känsligt för att trycka/stasa/skava när knäet böjs. Linda över knät är från början en ren estetisk grej som är till för att lura ögat att hästen har längre skenben än den har. Det avråds bestämt från att linda så i vardagsfall. Tyvärr har det blivit en standardgrej många kör med för de vill se ut som Jan Brinks fotodisplay reportage.
Över huvud taget anser jag att flugan med alla fleecelindor som blivit en ren modegrej, är helt galen. Och snäppet värre är de sk. kombo lindorna som försäljnings argumentet är att man slipper padd. Helt vansinnigt!

ska man linda för att rida ska det vara paddar och elastiska lindor.

i övrigt håller jag helt med dig om lindning generellt och stallbandage.

Ja om man går några år tillbaka (eller många kanske :cool:) så var det ansett som totalt dumt och okunnigt att linda med fleece för arbete eftersom det är oelastiskt, fleece var endast för stallbandage.

Det är lite skrämmande hur mycket okunnighet och mode brer ut sej egentligen och blir till allmänt accepterat.

Ja om man går några år tillbaka (eller många kanske :cool:) så var det ansett som totalt dumt och okunnigt att linda med fleece för arbete eftersom det är oelastiskt, fleece var endast för stallbandage.

Det är lite skrämmande hur mycket okunnighet och mode brer ut sej egentligen och blir till allmänt accepterat.

Men finns det nån forskning som visar hur "vansinnigt" det är med fleecelindor? I den studien jag hänvisade till innan så användes olika material för att mäta trycket. Det enda material som gav ett betydligt högre tryck var ett typ av latexmaterial. De andra var mycket likartade.

Och om det nu ska vara så himla tokigt både att linda högt och att använda fleecelindor-varför har iaf jag aldrig ens hört ett ljud om att nån häst nån gång fått tryck/skav/skadat ärtben osv av detta?

Okunnighet, mode kalla det vad ni vill. Men en häst värd lika mycket som Briar tror jag knappast att man "chansar" och gör som man "tror" är rätt. JB är väll inte tappad bakom en vagn, så det är ju konstigt att Briars ärtben hållt så bra. Eller det kanske var de som tog slut och gjorde att han inte kunde tävla mer? För alla vet ju att det var det felaktiga benlindandet som gjorde att Briar inte kunde tävla mer...:grin:

briar.jpg

briar%202.jpg

Fast det bevisar ju absolut ingenting. Ryttare på elitnivå utsätter också sina hästar för ex. doping, barrering, allehanda tillhyggen för bättre prestation. Och inget av "åtgärderna" kommer att minimera risken för skada på hästen. Bara för att ryttaren är elit betyder det inte att den vet bäst.

Helt OT i frågan :o , men bara för att JB väljer att visa upp Briar med lindor över knäna så betyder det inte att det är den allra bästa metoden, eller att den är helt ofarlig. Att Briar är lindad så där kan ju ha massor av olika anledningar, eftersom alla är överens om att det inte ger stöd, så kan det ju vara estetiskt sätt snyggare, bidra till att hästen ser mer långbenad ut? Man får ju inte tävla med benlindor, och på bilderna så verkar det mest vara någon slags uppvisning, så att det har med mode och yttre att göra är nog mest troligt.

Jag har själv aldrig någonsin hört talas om en häst med skador på ärtbenet på grund av benlindor som sitter för högt, och att säga att det är farligt kanske är att ta i, men att det finns en risk för skada borde väll vara en bättre benämning. Och precis som att linda benen inte är helt riskfritt i sig själv i alla fall så kanske det inte har så stor betydelse om benlindan går upp över knät den korta timmen som lindan sitter på?

Men finns det nån forskning som visar hur "vansinnigt" det är med fleecelindor? I den studien jag hänvisade till innan så användes olika material för att mäta trycket. Det enda material som gav ett betydligt högre tryck var ett typ av latexmaterial. De andra var mycket likartade.

Och om det nu ska vara så himla tokigt både att linda högt och att använda fleecelindor-varför har iaf jag aldrig ens hört ett ljud om att nån häst nån gång fått tryck/skav/skadat ärtben osv av detta?

För att du inte är veterinär?;)

Det är som jag sa ett känsligt ställe, därför ska man inte skapa onödiga risker genom att göra det till ett mode att linda så högt. Enligt veterinärer. Jag är inte en själv jag heller:)

Angående fleecelindor så är de inte är lika elastiska och lindar man hårt ökar risken för stasning och för löst att den glider och kan stasa pga det om man har otur. Lindorna behöver vara elastiska för rörligheten är vad jag alltid har lärt mej. Det betyder inte att det blir skador varje gång man använder fleece självklart, men det skrev jag inte heller.

Jag tror JB vet vad han gör;), och jag har ingen aning om HUR han lindar eller varför, men börjar varenda hobbyryttare ta efter utan att veta vad de gör så har vi en lite annan situation kan jag tycka?
Och varför linda en led öht?

Senast ändrad:

du kan nog få fler än en veterinär att uttala sig ang. skador de sett i samband med lindning. Tror tilochmed Agria hade ngn text om det för några år sen, uttalande från veterinär.

Peplis: om du läser det som skrivits noggrant en gång till så ser du att diskussionen handlar om att ngt blir praxis för att ngn på elitnivå gör ditten eller datten. Kortfattat så är det ett konstaterat faktum att veterinärer avråder från att linda häst ö.h.t såvida man inte är väldigt kunnig och insatt och definitivt kan linda korrekt.

Senast ändrad:

Ibland är det en födel att vara borta från dressyrsvängen några år, då hinner man inte snappa upp alla nymodigheter :)

Jag gör som jag lärde mig i början av 90-talet - lindar för arbete med elastisk linda och pad och har fleece enbart till sjukbandage :) Jag har som sagt äve 50/50-lindor, men har pad under givetvis. De lindorna var rent slarvköp, jag såg bara det elastiska :)

Senast ändrad:

Jag har faktiskt (från veterinärer) fått höra det precis motsatta angående just elastiska lindor och att risken för skador vid lindning (om man inte vet vad man gör) ökar exponentiellt nästan vid elastiska lindor eftersom de s.a.s "efterdrar" sig själva och risken för stasning p.g.a. för hårt lindat är mycket större.

Själv föredrar jag egentligen elastiska lindor eftersom jag lite förmätet tror mig vara kompetent nog att linda ordentligt och gillar att linda ganska hårt (även om också jag läst rapporterna om att det inte skall hjälpa så har gamla råd och rön bitit sig fast i känslan för hur jag skall göra). Fleecelindor däremot har ju rådet alltid förr varit att "klappa på", alltså bara lägga an, slätt och rakt men inte "dra åt".

Som lite extra kuriosa så var min lindad upp på halva knät alla gånger efter operationen i somras - av klinik. Dock inte med något hårt tryck över knäleden givetvis, han kunde ju både gå och ligga obehindrat, men som referens bara till att det så starkt avråds.

Själv har jag problemknän och undviker därför att linda upp för högt vid knät eftersom jag själv avskyr all form av tryck på knät.

Jag har faktiskt (från veterinärer) fått höra det precis motsatta angående just elastiska lindor och att risken för skador vid lindning (om man inte vet vad man gör) ökar exponentiellt nästan vid elastiska lindor eftersom de s.a.s "efterdrar" sig själva och risken för stasning p.g.a. för hårt lindat är mycket större.

Själv föredrar jag egentligen elastiska lindor eftersom jag lite förmätet tror mig vara kompetent nog att linda ordentligt och gillar att linda ganska hårt (även om också jag läst rapporterna om att det inte skall hjälpa så har gamla råd och rön bitit sig fast i känslan för hur jag skall göra). Fleecelindor däremot har ju rådet alltid förr varit att "klappa på", alltså bara lägga an, slätt och rakt men inte "dra åt".

Som lite extra kuriosa så var min lindad upp på halva knät alla gånger efter operationen i somras - av klinik. Dock inte med något hårt tryck över knäleden givetvis, han kunde ju både gå och ligga obehindrat, men som referens bara till att det så starkt avråds.

Själv har jag problemknän och undviker därför att linda upp för högt vid knät eftersom jag själv avskyr all form av tryck på knät.

Det där har jag också hört, en av anledningarna till att jag är skeptisk till elastiska lindor.

Jag lindar så som jag lärde mig på 80-talet. :D

Elastisk linda (dock en modern variant med kardborre osv) och padd som går från kotans nederdel till precis under knäet. Börjar "lagom" (beror på hur långa lindorna är), lindar nedåt över kotan och så upp igen. Kardborren brukar hamna en liten bit nedanför det översta varvet.

Lindar utåt, så att lindan kommer bort från hästen om de släpper.

Tycker inte att det moderna sätter att linda, där paddarna hänger ut och nästan hela benet är bandagerat ("sjukhuslindnning"...;)) är varken snyggt eller praktiskt. Fleece och andra långa, tjocka lindor är för stallbandage!

kl

Man ska INTE dra åt elastiska lindor, elasticiteten är där för att lindan ska kunna vidga sig när senan och blodkärlen behöver mer plats i arbete. Drar man åt så är risken för skador högre än om man drar åt fleece, ja, och skulle lindan gå upp och hästen råkar trampa på en elastisk linda sär är det farligare än på en fleece-linda, ja, därav att jag ALLTID tejpar lindorna, och som jag skrev tidigare i tråden "säkrar dem" innifrån.

Man måste ha i bakhuvudet när man lindar att hästens kropp måste kunna jobba optimalt, man ska ju inte hämma sin häst i arbetet genom att strypa blodtillförsel och hindra senan från att arbeta på rätt sätt. Sunt förnuft mina damer :)

Som jag skrev innan oxå, att linda med fleece vid ridning är något jag själv oxå gör, nu lindar jag ju som sagt enbart för pyntets skull/strykningar/slag och inget annat, och oftast orkar jag itne utan tar på benskydd istället, men om jag lindar så använder jag gelpad, vilket jag kan rekomendera. Jag vill iaf tro att gelen är mer flexibel än en traditionell pad. :)

Delvis KL

Har hört från en B-tränare jag stod i samma stall som att risken för karpaltunnelinflammation ÖKAR om man lindar upp över knät vid arbete. Vet inte hennes källa till det dock, men eftersom fler har hört det verkar det ju inte helt taget ur luften. Så eftersom jag hört detta undviker jag att linda upp över knät. Onödigt att riskera ngt kan jag tycka även JB hästskötare har lindat upp över knät :p Jag lindar väldigt sällan överlag.

Ja, så kan det säkert vara, samtidigt som säkert någon annan lär säga att det minskar risken för något annat... :D Som det alltid är innan det kommit någon säkert rapport.

Jag tycker det verkar obehagligt med för mycket linda för högt upp, jag lindar oftast så att jag slutar precis under knät men kan låta padden sticka upp lite eventuellt.

Ärtbenet som sitter på baksidan av knät vid karpus, är ett minlitet ben som är väldigt känsligt. Det är vanligt att hästarna frakturerar det när de tex faller och går ner på knä - ärtbenet knäcks då som i en nötknäppare. Av samma anledning är det man inte vill ha linda över knät på hästen, dvs trycket som blir på ärtbenet när hästen rör benet med en sån linda på. Krävs inte mycket i fråga om fel lindning för att det ska skadas.

ett stallbandage/klinik bandage är ju en annan sak, tjock vadd/linda som läggs mkt högt upp på och runt knät, och ingen skarv precis vid ärtbenet. Plus ingen aktiv ridning : )

Senast ändrad:

Ja, jag vet vart det sitter, har tyvärr haft en stallkompis vars häst fick en fraktur på ärtbenet som då var ett nytt ben för mig. :(

Jag tänkte mest att djursjukvårdare lindar så när de bandagerat i alla fall min häst, just att bomull och ett omslag med gasbinda typ går precis så att det tangerar knävecket - angående att vissa andra veterinärer tydligen avråder så just den totala avogheten verkar inte ha spridit sig till Göteborgsområdet i alla fall (än). Vilket i och för sig inte hör till ovanligheterna med tanke på nivån på vissa kliniker i det här området... :D

fast det vi pratat om är ju ridbandage i första hand, det är iallafall det jag pratat om. Jag tror inte det är jämförbart med ett stall/konvalecent bandage riktigt för hästen utsätts ju inte för samma aktion och rörelse vare sig i själva benen för sig, eller hela vägen genom kroppen liksom. Blir inte jämförbart alls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka