hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

Svarar både dig och Ironwill:

Du kan visst linda så att det ger stöd under kotan, beroende på vad du vill uppnå.

Nej, då ska man linda så hårt att blodcirkulationen var strypt för länge sedan. Det var allafall det svaret jag fick från en veterinär jag frågade.

Senast ändrad:

Svarar både dig och Ironwill:

Du kan visst linda så att det ger stöd under kotan, beroende på vad du vill uppnå.

Nej det gör det inte, varken forskningsstudier eller logiskt tänkande stödjer (höhö) det. Tänk själv att hästen väger runt 500 kg och sen rör den sig dessutom framåt, varje steg hästen tar ska då bära upp 500kg plus rörelsekraften framåt. Lite lindat tyg har inte en chans att stödja upp det.

Kanske en benämning som uppfanns innan man gjorde studier på att det är fysiskt omöjligt för lite fleece att stöda upp hästens senor. ;)

halvt kl; hur som helst helst är det fint med lindor, padd vs utan padd och hur vida lindor ger stöd hör hemma i en annan tråd, så denna inte blir ännu en vi har rätt och ni har fel tråd om lindor :p.

----------------
vill se fler bilder :bump: ska ut och fota min häst så fort jag hittar kameran som varit försvunnen i en vecka nu :(.

jag lindar med padd(även när jag har 50/50 lindor), börjar i mitten lindar upp nedanför knäet och ner till halva kotan, har korta paddar både fram och bak då jag tycker det blir klumpigt med långa bak, har dock nästan aldrig lindor bak då hästen inte tycker om det (tvingar dock på henne det ibland då det är fint :angel:.)
är dock sugen att testa linda så padden går nedanför kronranden, krävs dock längre paddar än jag har, får testa med stall paddar ^_^ slipper man ha boots när man klättrar :D. om det blir bra dvs :p

Nej det gör det inte, varken forskningsstudier eller logiskt tänkande stödjer (höhö) det. Tänk själv att hästen väger runt 500 kg och sen rör den sig dessutom framåt, varje steg hästen tar ska då bära upp 500kg plus rörelsekraften framåt. Lite lindat tyg har inte en chans att stödja upp det.

Du är tröttsam med ditt "jag vet bäst"-kör jämt och ständigt.

Då skulle rekommendationerna för att hur förfara med skadad häst inte rekommendera stödbandage. Inte heller vid senskador, för du kan inte få en häst att stå blickstilla under läkperioden.
Ridsportförbundet skulle inte skriva att bandage kan vara för skydd och stöd.

Det krävs lite teknik för att linda så att det funkar som ett stöd, utan att det stasar.

Jag börjar strax under knät, ner till sporren, upp igen, en bit upp på knäet, kanske 1/3. Kardborren alltid högst upp förstås och självklart jämna varv.

Du är tröttsam med ditt "jag vet bäst"-kör jämt och ständigt.

Då skulle rekommendationerna för att hur förfara med skadad häst inte rekommendera stödbandage. Inte heller vid senskador, för du kan inte få en häst att stå blickstilla under läkperioden.
Ridsportförbundet skulle inte skriva att bandage kan vara för skydd och stöd.

Det krävs lite teknik för att linda så att det funkar som ett stöd, utan att det stasar.

Hahahaha:D! Om du tycker att jag har en "vet bäst"-attityd är det kanske för att jag håller mig uppdaterad inom viss forskning. Jag tror på källhänvisningar och inte godtycklighet. Är dessutom rätt nogrann med att skriva vad det gäller ridteknik osv att det är min personliga åsikt och inte en rak sanning. Men nu handlar det om forskning så jobbigt för dig om du inte gillar min attityd.

Här är i en länk till en sammanfattning av en artikel där tryck här mätts under lindorna. Trycket är ju vad som krävs för att det ska bli ett stöd. Det man i princip kommer fram till är att olika material ger olika tryck. Det som gav högst tryck var "high modulus latex", men man konstaterar också att högt tryck orsakar dålig blodgenomströmning. Övriga material visade inte alls samma tryck varken när de lindade på med maskin eller när någon av de 53 galopptränarna som medverkade i studien lindade.

Ska leta vidare efter huvudartikeln, och du får gärna leta efter någon artikel som motbevisar detta. Att veterinärer säger att man ska lägga stödbandage är mycket beroende på gammal tradition och för att du hjälper det avlastande benet med stallbandage då det ökar blodgenomströmningen.

Senast ändrad:

Har du någon källa på att det ger stöd då?

Tänkte trycka på "gilla-knappen" när jag såg detta, men så fanns det ingen :D Men håller med! En källa på att det ger något som helst stöd med lindor? (menat till trix) För jag tycker att man har läst i varenda tidning senaste åren att lindor endast ger värme och skydd för slag, men att det inte ger något stöd.

Jag lindar inte för något "stöd" utan för att det är snyggt, skyddar mot slag och är mer heltäckande än skydd.

När jag har skydd istället för lindor, så har jag paddar under skydden för att jag tycker att dom är värdelösa annars. :p

KL

i övrigt brukar man numera avråda starkt för att linda upp över knäet, pga det tryck som lindan kan ge vid knävecket, läs karpaleden fram när benet böjs.

Jag lidar så som jag lärde mig en gång i tiden - från precis under knät (fram) och ner över havla kotan (strax över sporren tror jag det blir, har aldrig tänkt på det). Jag tycker det ser mycket obehagligt ut för hästen att ha lindan över knät. (t.ex. som mackan skriver) Bak börjar jag under hasen, dvs motsvarande som fram.

Vad gäller stödbandage så var det väl inte så himla länge sedan en artikel om det i Ridsport, dvs att lindor inte ger något som helst stöd åt senor, ligament och annat. Lindor vid ridning ger skydd mot stötar och slag och kan förstås göras för att det det är fint - men stöd ger de inte. Jag har alltid pad under, om de sticker upp eller inte beror på vilken pad och vilken linda. Jag använder både 50/50-lindor, rena bomullslindor med snöre (som stoppas in säkert under lindningen) eller fleecebandage, beroende på vad jag känner för och vilka som är rena.

Här är min studsboll med lindor fram:
bocka2_closer.jpg

Och på alla fyra:
31368875.jpg

Jag använder personligen lindor för värmande/kylande effekt, såromslag samt ren dekor ibland :) Jag har visserligen aldrig haft senskada på mina hästar tack och lov, men en senskadad häst rider man ju i vilket fall som helst inte och det var väl ridbandage tråden handlade om? Eller läste jag för fort?

Jag börjar högst upp (eller åtminstone övre halvan), lindar täta varv nerför och sedan glesare uppför igen och avslutar med kardborren högst upp. Tycker det är snyggast när kardborren hamnar på utsidan men orkar verkligen inte linda om ifall den inte hamnar där ;) Brukar linda till precis under knäna.

Om jag har paddar under brukar jag linda över så att de inte syns alls. Enda undantaget är en omgång paddar jag har med fluff på, då låter jag en fluffkant sticka upp både ovanför och under, bara för att det ser mysigt ut :D

lindor.jpg

kl

Vad jag fått lära mig om bandagering över lag:

Fleece och andra oelastiska lindor (stallbandage) skall egentligen inte användas vid ridning oavsett pad eller ej. Eftersom de inte är elastiska så kan inte blodkärlen vidga sig vid ridning. Därför rekomenderas elastiska lindor med pad. man ska inte dra åt elasiska lindor, då förlorar man ju själva vidgningseffekten. Man lindar bakåt och "spänner" lätt på framsidan av benet för att undvika tryck på senan.

Jag använder själv fleece ibland vid ridning, men jag föredrar gel-pad eftersom jag upplever den som mer flexibel än en "tyg-pad" och du kanske tillåter blodkärlen att vidga sig mer.

Stöd tror jag inte att varken skydd eller lindor ger, men däremot skydd mot strykningar och slag.

Anlednignen till att jag använder lindor då och då är för att jag vill se proffsigare ut än vad jag egentligen är och inget annat :D Och jag börjar högst upp på snedden och viker sedan ner "spetsen" på lindan så man låser den liksom, sen lindar jag till halva kotan, upp igen, och kardborren högst upp, avslutar nedanför knöet för att det inte ska stasa i knävecket.

Senast ändrad:

Googla och du skall finna. Vet att det var typ 2-3 år sen nån sån stor undersökning belystes på flera håll.

Det finns ingen som helst möjlighet för tyg, oavsett sort, att stödja ett hästben.
Särskilt som vi aldrig lindar som man gör på människor, så att leden inte kan röra sig.
På människor tejpar man dessutom tex fotleder med massor av lager så att det inte går att vicka foten för att ge ett ordentligt stöd. Ren logik.

Har också haft senskadad häst och veterinärerna var enhälliga "gör om du vill men det gör ingen skillnad för läkningen". Däremot kan det vara skönt för hästen att få hjälp med cirkulationen från värmen i lindorna när benet är svullet.

Särskilt som vi aldrig lindar som man gör på människor, så att leden inte kan röra sig.
På människor tejpar man dessutom tex fotleder med massor av lager så att det inte går att vicka foten för att ge ett ordentligt stöd. Ren logik.

En vän till mig på fejan som är läkarstudent skrev detta (eftersom jag statusuppdaterade för att kolla info om artiklar på ämnet:p):
Jag vet inte hur det funkar med lindor på häst och hur pass mycket stöd det ger. Men om man nu tar människor som exempel och tejpning av vrister som förekommer rätt frekvent bland idrottare, så räknar man med att tejpen ger stöd i ca 7-8 min. Det som tejpen faktiskt gör (och som funkar) är att förbättra hjärnans uppfattning om foten och vristen genom att öka stimuleringen av tex proprioceptorer. Så man vet helt enkelt var man har foten lite bättre och kan kontrollera den bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka