hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

Men bara för att din veterinär aldrig haft ngn sån skada så är det alltså dagens sanning? det är ju allmänt bekräftat av veterinärerna att ärtbenet är otroligt känsligt just i samband med lindor, du kan tillochmed googla på det, och rådet just därför hör till vanlig linda-kunskap, det vet alla som är lite insatta. Ärtbenet är inte bara känsligt då det kan knäckas, i ärtbenet fäster flera senor och ligament, dvs just fästet vid ärtbenet är oerhört känsligt.

och varför hakar du upp dig på eliten? vi har ju redan poängterat att vet man vad man gör så är risken mindre eller hur? vad är problemet? Poängen är ju att om gemene man gör som eliten med argumentet att om eliten gör det så är det grönt, är ju just att det kan bli superfel, om man inte är helt insatt i hur man lindar korrekt.

ang. längd på lindor så är även det etablerad kunskap att om lindorna är för långa dvs man behöver linda väldigt många varv för att lindan ska ta slut, så ökar risken för ojämnt tryck och tryckskador på senorna som följd.

Jag säger som Rumpnissen: varför skulle man vilja linda sin häst på ett sätt som innebär en möjlig ökad risk för skada, när man kan undvika det? Jag fattar liksom inte grejen.

Senast ändrad:

Det är flera olika veteinärer genom åren och det är väl inte mer sanning än det dina veterinärer säger. Olika erfarenheter helt enkelt.

Lindors längd är givetvis relaterat till hästens stl..... Jag behöver inte alls linda många lager med 4 m lindor. På en liten ponny så skulle det givetvis bli många lager.

Poängen är väl att det inte finns någon forskning eller bevis för att det verkligen ÄR skadligt att linda så som tex på Lancets bilder eller bilden på Briar. Det verkar vara hörsägen.

Jag safar och lägger som sagt lindan löst längst upp under ärtbenet (inte över), ifall det skulle vara någon fara, men har svårt att tro att det är det. Jag blir dock gärna övertygad om du kan visa till konkreta fallbeskrivningar eller forskning med ett vettigt urval (12 hästar varav kanske 3 dressyrhästar är inte representativt).

Senast ändrad:

så de veterinärer som säger sig ha erfarenhet av skador i samband med lindning ljuger och det betyder inget, för dina säger att de inte haft såna problem?

ditt argument faller på sin egen orimlighet. Agrias veterinär ljuger tydligen han med.

*KL*

Lite halvt OT. Jag har alltid undrat HUR mycket stöd en linda ger? Om man bortser ifrån att man vill skydda ett ben på alla sätt och vis, det är inte det. Men om man jämför en väl passande damask med en väl passande lindning med padd och allt, hur mycket bättre STÖD får hästen av att man lindar den? Jag har fattat det som att det inte gör något större stöd, men det kanske är fel?

PS, förr i tiden lindade man aldrig så att det påverkade hästens förmåga att böja knät. Jag vet inte om de här nya moderna sätten är bättre eller sämre, men man gjorde inte så i a f.

Hur läser du nu?? :crazy:

Jag skrev ju att det är lika sant, att det finns olika erfarenheter och åsikter.

Det enda jag hittade om lindor på agria.se var detta: http://www.agria.se/hast/artikel/skydda-hastens-ben
Där står inget om ärtben öht. Du får gärna länka eller kopiera in det du syftar på så jag kan ta del av det.

Senast ändrad:

Jag läste det som att du betvivlade veterinärers utsago om känsligheten av ärtbenet för att dina som du frågat inte haft skador att redovisa.

Ärtbenet ser ut såhär och sitter såhär:
http://user.tninet.se/~xvj408j/skelett.htm

Här är en bra närbild:

http://www.western.nu/sida.asp?id=24

Ärtbenets känslighet för tryck och skador är allmänt känt och etablerat. Det ingår i lindningens a och o att inte utsätta det för tryck, det får du googla vidare på om du tvivlar på mig och övriga.

ang. lindning rent generellt så ingår det tillochmed i ridmärkes tagning på lite över basic nivå, att känna till risker och orsaker till risker när man gör provet.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_2732/ImageVaultHandler.aspx
beskrivning av att det ingår sidan 18.

Nu har jag gjort mitt som bibliotekarie.

Och bara för att dina veterinärer anser detta vara vanligt är det absolut sanning? Jag säger precis tvärtemot att det inte alls är allmänt bekräftat att ärtbenet är i riskzonen vid lindning av ben. Jag har som sagt varit mycket i svängen på kliniker med Tetris och veterinärer har även sett henne i arbete-när hon varit lindad och aldrig sagt ett ljud om hur jag lindar. Jag ser heller inte i Agrias råd från CL att han nämner något alls om ärtbenet-är jag blind?

Det är uppenbarligen du och några andra som tycker att vissa av oss i tråden lindar på ett skadligt sett. Det handlar mer om två sidor av egentlig godtycklighet egentligen eftersom det inte finns någon vedertagen vetenskap i frågan.

Bra med bild på exakt vart ärtbenet sitter:). Jag hade nästan börjat tvivla på mina kunskaper om hästens skelett. Som du ser på bilden nedan är lindan här iaf två cm under ärtbenet:
285418_2050832162327_1590181870_1902220_2011523_n.jpg

Sen gillar jag egetnligen inte alls jämförelser med människor och hästar. Men eftersom det trots allt gjordes en sådan jämförelse i tråden kan jag tillägga att jag förr ofta lindade mina egna ben när jag red. Detta för att jag hade rätt mkt problem med benhinnorna och värmen och stödet från lindorna gjorde det behahagligare att belasta benen. (Detta försvann faktiskt helt när jag ist mest började rida i dressyrsadel). I vilket fall så ser du på bilden att jag lindade högt (och betydligt hårdare än på hästarna). Det överblivna tyget i knävecket vek ner sig och var på intet sett ytrckande eller obekvämt. Rimligen borde mitt knäveck vara känsligare än en skelettdel på en häst?
155802_1588488644028_1590181870_1283655_8363060_n.jpg

Så du menar att bara för att hästar rids sönder så kan man linda dom på ett sätt som ökar risken för skador? Helt ologiskt.

Nej det har jag inte sagt vore tacksam om ni inte hittade påsaker jag säger de blir väldigt lätt missuppfattningar här inne då!

Tror extremt få lindar så pass fel att man skadar sin häst utan de flesta tar och lär sig hur man skall göra först!

Och varför jag tog upp felridningen var att man verkar inte kunna få linda enligt vissa om man inte kan de till 100% rätt...
Då anser ni väl också att man inte heller ska få rida om man inte kan rida till 100% rätt?? Va mer så jag menade.

Jag lindar inte rätt.. rätt till ögat dvs flärpen skall vara högst upp och åt samma håll på alla benen.. Men jag lindar rätt till hästen dvs inte för löst och inte för hårt utan perfekt=)

Precis som veterinären sa .. man ska inte linda för hårt och inte för löst så ett finger mellan linda och ben är ett mått som är vad jag hört av mina veterinärer.

Och som jag sa allting är farligt när man inte kan... att linda för hårt så blodet stoppas ja det är farligt.. eller att linda så löst att lindan rulla rupp sig och hästen fastnar och bryter benet och ryttaren faller och och bryter nacken och dör.

Ja det kan hända men ska man gå runt och oroa sig för sånt kan man likaväl sälja hästen och köpa sig en hamster istället som inte är lika farlig;)

Ingen av vad jag sett här har lindat fel ha rinte sett en endaste här inne som lindat över hela knäna på sin häst så så mkt till modefluga tycker jag inte det är. Och har aldrig sett någon som gör så heller faktiskt.

Men skulle gärna vilja se en bild på en som rider en häst med lindorna upp till övre kanten av knäet.

Att linda ben är ju knappast något som är inne... de har folk gjort i all oändllighet.

jag tror mer hästar går sönder och linder av att ha felanpassade sadlar där ägaren inte har kunskap om hur en sadel ska ligga på hästen! och att även en rätt anpassad sadel gör skada då så många sadlar för långt fram och sadelntrycker på bogen och gör skada.

Tror de skördar betyyydligt fler hästoffer än vad fellindade ben, har vänner som är veterinärer och de har då inte varit med om att de har avlivat häsatr som pga fellindade ben fått avliva hästen.

Så tycker det är lite tråkigt att bukepoliserna skall komma och förstöra en till en början rolig tråd där man kan få visa hur man lindar...

Alltså din argumentation är så snurrig att man baxnar. Att jämföra med dina knäveck. :rofl:

Nej för att du inte ens visste var ärtbenet satt så är det såklart inte något viktigt. Bukelogik i sin bästa form.

Jag tror inte någon har påstått att ärtbenet skulle krossas :confused: utan jag påpekade att det är ett känsligare område än många känner till och det kan lätt uppstå skador där. Så varför ta risker? Varför linda upp över en led? Vilken nytta gör det på en flera hundra kilo tung häst, om den nu inte brukar sparka sej själv i knälederna? :confused:

Jag skulle gissa att modet kommer av att benen ser längre ut som några har skrivit här. Man gör mycket för att förstärka intryck både med djur och människor. Styling.;) Långa framben är fiiiint. På människor (eftersom du jämför) förstärker man intryck av långa ben (om man nu behöver det :p) på andra sätt...du kanske har klackar tex om du som människa vill se lite mer långbent ut när du vill visa upp dej...

Och nu har diskussionen f ö gått runt flera varv i samma banor så det känns rätt uttjatat, för min del.

Senast ändrad:

och det är ju ytterst märkligt att du inte kan släppa ämnet Fiorano, utan måste fortsätta vara spydig och försöka projicera idioti i fråga om hur andra resonerar eller hur? som sagt: Linda av hjärtans lust, precis som du vill! Faktum kvarstår oavsett, att ärtbenet är otroligt känsligt och utsatt för tryck, och hälften av folket visat upp horribla bilder på lindade ben, utan att ens vara bekymrade eller ha funderat närmare på hur man lindar ö.h.t, och då pratar jag inte ens lindning över knät.

att påstå att lindning inte alls är en modegrej och att det pågått i samma utsträckning i alla år är också det helt missvisande. Men jag kan förstå att den yngre generationen kanske antar det, eftersom trenden då lär ha pågått hela deras vuxna liv.

Senast ändrad:

Alltså din argumentation är så snurrig att man baxnar. Att jämföra med dina knäveck. :rofl:

Nej för att du inte ens visste var ärtbenet satt så är det såklart inte något viktigt. Bukelogik i sin bästa form.

Jag tror inte någon har påstått att ärtbenet skulle krossas :confused: utan jag påpekade att det är ett känsligare område än många känner till och det kan lätt uppstå skador där. Så varför ta risker? Varför linda upp över en led? Vilken nytta gör det på en flera hundra kilo tung häst, om den nu inte brukar sparka sej själv i knälederna? :confused:

Jag skulle gissa att modet kommer av att benen ser längre ut som några har skrivit här. Man gör mycket för att förstärka intryck både med djur och människor. Styling.;) Långa framben är fiiiint. På människor (eftersom du jämför) förstärker man intryck av långa ben (om man nu behöver det :p) på andra sätt...du kanske har klackar tex om du som människa vill se lite mer långbent ut när du vill visa upp dej...

Och nu har diskussionen f ö gått runt flera varv i samma banor så det känns rätt uttjatat, för min del.

Men ärligt, läs vad jag skriver. JAG gillar inte jämförelser med människor-men det vad Centaur som tog upp det och det kunde visst mackan svara på utan att det var några problem. Men när jag gör det är det naturligtvis så att jag är dum i huvudet.

Och än igen läs vad jag skriver om ärtbenet, jag vet var det sitter, men den här diskussionen fick mig att undra om ni gjorde det eftersom det inte ens sitter i riskzonen. Och jag har väl heller inte sagt nåt om att ärtbenet skulle krossas?? Och inte heller lindar jag över hela leden?? Ett varv fleece nån cm under det heliga ärtbenet är väl knappast ett problem?

Sen skiter jag i långa framben och har aldrig tänkt i det banorna. Som jag skrev innan lindar jag som jag lärde mig när jag jobbade i dressyrstall.

Nu har jag skrivet ordet "jag" 511 gånger och jag hoppas att ni fattar att detta är mina åsikter. Det är inte jag som pådyvlar andra att vad dom tycker är det enda rätta, eller idiotförklarar-det lyckas ett par av er andra så himla bra med.

Slutsatsen i diskussionen torde vara:
Det finns inget påvisat samband med skador på ärtben, eller karpallederna pga för höga lindor. Mer än vad mackan hört av sina veterinärer.

Senast ändrad:

och det är ju ytterst märkligt att du inte kan släppa ämnet Fiorano, utan måste fortsätta vara spydig och försöka projicera idioti i fråga om hur andra resonerar eller hur? som sagt: Linda av hjärtans lust, precis som du vill! Faktum kvarstår oavsett, att ärtbenet är otroligt känsligt och utsatt för tryck, och hälften av folket visat upp horribla bilder på lindade ben, utan att ens vara bekymrade eller ha funderat närmare på hur man lindar ö.h.t, och då pratar jag inte ens lindning över knät.

att påstå att lindning inte alls är en modegrej och att det pågått i samma utsträckning i alla år är också det helt missvisande. Men jag kan förstå att den yngre generationen kanske antar det, eftersom trenden då lär ha pågått hela deras vuxna liv.

Men jag svarar väl lika mycket som du gör, och tror att vi i så fall är lika goda på att "projicera idioti". Det är heller inte jag som väljer att lägga detta på en personlig nivå, vilket jag tycker är vansinnigt lågt. Det är skillnad på sak och person. Sen verkar det inte spela någon roll heller vad som diskuteras, i ditt tycke är ändå allt jag säger fel. Finns nog inte någon diskussion där vi båda varit med som du inte hugger som en tok mot mig.

Sen är det inte jag som hakat upp mig på modeflugor osv. Jag har lindat ben ändå sen jag fick min första häst -95. Först var det riktigt pissdåligt och jag lärde mig inte att göra det rätt förrän jag jobbade i ett dressyrstall -98. Och så lindar jag fortfarande. Ingen häst jag lindat har heller blivit skadad för hur jag lindar. Så jag fattar inte problemet. Men det är väl för att jag är osedvanligt korkad i ditt tycke.

Men bara för att din veterinär aldrig haft ngn sån skada så är det alltså dagens sanning? det är ju allmänt bekräftat av veterinärerna att ärtbenet är otroligt känsligt just i samband med lindor, du kan tillochmed googla på det, och rådet just därför hör till vanlig linda-kunskap, det vet alla som är lite insatta. Ärtbenet är inte bara känsligt då det kan knäckas, i ärtbenet fäster flera senor och ligament, dvs just fästet vid ärtbenet är oerhört känsligt.

och varför hakar du upp dig på eliten? vi har ju redan poängterat att vet man vad man gör så är risken mindre eller hur? vad är problemet? Poängen är ju att om gemene man gör som eliten med argumentet att om eliten gör det så är det grönt, är ju just att det kan bli superfel, om man inte är helt insatt i hur man lindar korrekt.

ang. längd på lindor så är även det etablerad kunskap att om lindorna är för långa dvs man behöver linda väldigt många varv för att lindan ska ta slut, så ökar risken för ojämnt tryck och tryckskador på senorna som följd.

Jag säger som Rumpnissen: varför skulle man vilja linda sin häst på ett sätt som innebär en möjlig ökad risk för skada, när man kan undvika det? Jag fattar liksom inte grejen.

Men jösses vilken debatt det har blivit.

Jag lade upp en bild i tråden och antar att jag räknas till en som "visat horribla bilder på lindade ben" med tanke på att jag lindar både högt och lågt. Men håller med Centaur - vi pratar om ett löst varv med en mjuk fleecelinda? Oavsett om man skulle vara i närheten av ärtbenet så kan det omöjligt handla om ett tryck som skulle kunna förstöra ett ben, om än ett känsligt sådant.

Lägger upp samma bild igen, nu har jag ritat lite på det. Det jag menar är alltså att över det som jag har ritat rött, finns ingen annat än ett varv lös fleecelinda. HUR kan det skapa ett sådant tryck som du pratar om? För jag lindar med jämna varv UNDER knäet och avslutar med ett löst varv över knäet för ett estetiskt snyggt resultat.

mmmedrtt.jpg

Nä faktiskt inte. Däremot finns det gott om exempel på slarvigt lindade fleecelindor som inte ens har padd under sig tex.

Fiorano: läs ditt förra inlägg igen, med address till mig, innan du börjar anklaga andra för person nivåer. Du får som sagt linda precis som du vill, däremot finns det som sagt etablerade varningar för tryck mot ärtben i samband med lindor, och det är inte bara min lilla veterinär som du försöker få det till. Så snacka inte om person nivå när det gäller dina formuleringar i tråden och att försöka förringa det jag och flera andra skriver. Det blir bara fånigt. Du har rätt till din egen åsikt, men lika stor rätt har diskussionen om risker med lindning här att göra, vare sig du gillar det eller inte. Läs det för vad det är - om du inte tycker det gäller dig så behöver du ju inte bry dig, eller hur?

Själva lindan skapar förmodligen inget tryck, det man kna tänka sig är att det skapas ett tryck när hästen böjer benet maximalt. Då hamnar ju lindan i kläm och med känsliga delar strax under huden skulle man kunna tänka sig en retning eller irritation. Man vill väl dessutom att hästen ska vara så rörlig som möjligt så jag är faktiskt också lite konfunderad över modet att linda över knän och kotor. Även om det itne ger nån väldigt negativ effekt så kan det ju knppast vara positivt för rörligheten i alla fall. Eller tänker jag fel?

Ja det är precis det jag pratar om, självklart menar jag inte att lindan ligger och trycker sönder benet på hästen bara av benet rakt ner i läge! Ärtbenet sitter positionerat som så att även utan bandage, om hästen tex går ner på knä/går omkull så kan det bli en nötknäppar effekt av trycket som gör att benet knäcks. På liknande sätt kan det uppstå tryck/skada om där ligger en tjock linda. Det sitter även ett antal viktiga sen och ligament fästen vid ärtbenet precis som jag skrev tidigare.

Själva lindan skapar förmodligen inget tryck, det man kna tänka sig är att det skapas ett tryck när hästen böjer benet maximalt. Då hamnar ju lindan i kläm och med känsliga delar strax under huden skulle man kunna tänka sig en retning eller irritation. Man vill väl dessutom att hästen ska vara så rörlig som möjligt så jag är faktiskt också lite konfunderad över modet att linda över knän och kotor. Även om det itne ger nån väldigt negativ effekt så kan det ju knppast vara positivt för rörligheten i alla fall. Eller tänker jag fel?

Du får faktiskt börja skriva inlägg lite oftare, så att du kan fortsätta förtydliga det vi andra menar, trots att vi glömmer att skriva den dolda undermeningen bakom.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka