hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

en möjlighet är att hästen lyfter upp benet högre/framåt för att inte böja det så mycket. Lite som effekten av transportskydd.

Du får faktiskt börja skriva inlägg lite oftare, så att du kan fortsätta förtydliga det vi andra menar, trots att vi glömmer att skriva den dolda undermeningen bakom.

:bow::bow::bow:

Fast jag är förvånad att det ens skulle behövas, trodde det var självklart att folk förstod att diskussionen handlade om att det är i lägena där hästen böjer benen som trycket uppkommer och inte när dom står rakt upp och ner.

Fast tydligen inte :p

Själva lindan skapar förmodligen inget tryck, det man kna tänka sig är att det skapas ett tryck när hästen böjer benet maximalt. Då hamnar ju lindan i kläm och med känsliga delar strax under huden skulle man kunna tänka sig en retning eller irritation. Man vill väl dessutom att hästen ska vara så rörlig som möjligt så jag är faktiskt också lite konfunderad över modet att linda över knän och kotor. Även om det itne ger nån väldigt negativ effekt så kan det ju knppast vara positivt för rörligheten i alla fall. Eller tänker jag fel?

Är så förundrad över hur hårt ni verkar linda era hästar som pratar om tryck som uppstår och att huden, senor och ligament hamnar i kläm när man lindar för högt/lågt.

Är så förundrad över hur hårt ni verkar linda era hästar som pratar om tryck som uppstår och att huden, senor och ligament hamnar i kläm när man lindar för högt/lågt.

Fast nu förstår du nog inte vad Tulip menar. Det är ju när hästen böjer benet och ärtbenet kommer i kontakt med skarven av padd+linda som det uppstår tryck.

Jag håller med. Är väldigt förvånad över att en mjuk fleecelinda kan orsaka sådana tryck, den borde rimligtvis ge vika vid större tryckpåfrestningar om den linas lagom hårt. :confused:

Det är nästan om som man börjar undra om man vågar släppa ut hästen i hagen imorgon, men tanke på de enorma skaderiskerna, när en mjuk fleecelinda verkar vara så falig att använda...

Men jag skriver ju att jag inte tror att själva lindan skapar något tryck när benet är rakt. Däremot kommer det lindan att ligga kvar i ledvinkeln när hästen böjer ihop leden . Även om den är mjuk kommer den ju inte att försvinna helt utan finnas där och på det sättet indirekt orsaka ett tryck som kan tänkas irritera (tänk nötknäppare men med en nöt som inte spricker och naturligtvis i mycket mindre skala).

Exakt, och de flesta verkar ha uppfattat detta, med untantag för Cashmir och Pommery som jag inte riktigt förstår hur de läser.

Jag förstår precis vad du menar, och fattar inte alls? När leden böjs och det hamnar en fleecelinda mellan, hur kan det skapa ett tryck? Om man nu jämför det med en nötknäppare (:confused:) så skulle en fleecelinda snarare göra så att nöten inte spricker eftersom den har en mjuk linda mellan...

Men prova på ditt ben (fast man nu inte kan jämföra) för att få ett hum om hurudant tryck som uppstår. Försök sedan böja knät ordentligt. Visst skapas ett tryck i vecket? Samma sak om du har på dig en tjockare tröja och böjer på armen. Det är väl rätt logiskt.

Att jämföra med nötknäppare förstår jag dock inte alls

Jo, jag förstår vad ni menar. Men böjer hästen verkligen på benet så mycket? Jag har då aldrig sett en sådan skarp vinkel på min ponnys ben när han rids, med undantag för hoppning.

men du:
om du lindar med först en padd och sen ett antal stadiga varv med en linda, precis i läget där leden ska böjas, så får du ett tjockt motstånd och en skarv där. Om du då har ett ben som är konstruerat i ett läge att det lätt knäcks av att benet böjs olyckligt även utan linda, så är det väl inte så svårt att se att det ytterligare materialet som sitter lindat just i ledvecket, självklart leder till ökat tryck?

utöver det, så säger vi att lindan och padden och lagren med linda ligger precis över eller vid eller nära tangerande led och senfästena i ärtbenet, och samma ben sen böjs, så blir det ett ökat tryck just där dvs en ansträngning på fästena pga lindan.

em-pirre: nötknäpp liknelsen har endast diskuterats när vi pratar en ren fraktur på ärtbenet, det ska till en drastisk rörelse eller ett fall (som kan hända även utan linda) för att det ska ske, tex hästen går ner på knä. Men eftersom det är så pass känsligt och utsatt så är det ju högst onödigt att dessutom i ekvationen lägga på en tjock padd med linda, för som sagt, då uppkommer ett tryck även när benet inte böjs fullt så drastiskt eller med kraft uppifrån dvs att en hästkropp "landar" över benet så att säga.

Senast ändrad:

men ju mer du lagt på externt, desto snabbare blir det ju motstånd, dvs ännu tidigare än normalt, även om benet böjs bara lite.

Erkänner att nötknäpparen var en rätt dålig liknelse. Tänkte som så att utan nöt är det inget motstånd att böja ihop skänklarna, men med nöt blir det ett motstånd och en påfrestning på både nöt och skänklar. När det gäller ben med en linda och ev padd upp till leden blir påfrestningen på lindan men den spricker inte och alltså blir det tryck på benen och andra strukturer.

fast nötknäppar effekten är inte ditt påhitt eller felaktiga liknelse, den används av veterinärer också just pga effekten då benet blir knipt, pga sitt läge. :)

KL

För att återgå till vad tråden egentligen handlade om så undrar jag vad ni använder för paddar? Just nu har jag Några från Jacson, typ "kanalpaddar" eller hur man nu ska beskriva det, de som är till frambenen passar fram, men de som är för bakbenen är alldeles för stora för min, jag har även några i skumgummi som jag klippt ganska lagom, men dom krympte lite i tvätten, men det kanske inte är någon fara om de är precis på gränsen..??

Jag har hittat ett nytt märke som jag är riktigt förtjust i Care fore Googla så hittar ni hemsidan.:)

Annars använder jag back on track eller eskadron. Hmm..fast egentligen..kanske borde återgå till 80-talets bomullsvadd.:D Det var mjukt det..!

Dom såg ju inte helt dumma ut, men funkar dom vid daglig användning vid ridning? Är det ngt liknande Back on Track? Vet du hur stora dom är?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka