hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

Du har helt rätt. Benet är runt och trycket kan inte fördela lite bak och lite fram, är det mer tryck på ett ställe åker den runt och fördelar.

fast njae?

benet är inte helt runt. det är heller inte uniformt i fråga om "material". skelett delen ligger därfram, den är solid, så där läggs trycket primärt om man lindar enligt angivelserna, jmf med runt senorna och ligamenten på sidorna och bak om benet som faktiskt har en helt annan struktur och även "håligheter" eller vad man ska kalla det. Men visst är skillnaden hårfin. att lindan skulle åka runt för att fördela ett ojämnt tryck stämmer ju inte heller, då har man inte lindat och fixerat lindan så som sig bör, och då lär vi ha andra problem av helt annan proportion i sig själv.

Jag frågade henne idag och hon påstår att senan skadas om den arbetas varm då fibrerna i senan annars riskeras att skadas. Senan i sig utstråkar mycket värme vid arbetet och den värmen får inte låsas inne av lindan.

Stallbandage däremot var positivt. Under och efter ridning ska senan vara kall och därefter får den gärna vara varm då det ökar blodcirkulationen.

Därefter pratade hon en hel del om ärtbenet och hur det riskeras att skadas vid tryck, ungefär samma argument som tidigare tagits upp i tråden.

Jag kan nog säga att jag köper argumenten hon har även om det inte går att googla på så att säga ;)

det är väl ungefär samma anledning som kan härledas till att senor blistras under lindning under extremt arbete. värme produktionen blir helt enkelt för grav i kombination med lindans restriktioner.

det var ju intressant att ärtbenet kom på tal igen, som väckte så mycket ramaskri tidigare i tråden ;)

Jo, men en sak som gör mig mycket skeptisk, varför lindar hela världseliten? Borde inte deras veterinärer hindra dem om det är så riskabelt?

Jag passade på att fråga veterinärerna eftersom att vi vaccinerade hästen idag och de har aldrig hört att det ska vara något negativt med att linda...

Men det har vi ju också avhandlat. att linda har i alla tider varit helt ok förutsatt att man verkligen verkligen vet hur man lindar. Folk gick utbildningar för att lära sig korrekt linding, det ingår fortfarande i hästutbildningar tex. Det blir ju en viss skillnad mot att Lotta-i-stallet tar ett par fleecelindor och snor runt och tycker paddar är onödigt för butiken hon köpte i sålde lindorna med argumentet att fleece inte kräver några paddar. Eller kombo lindorna som rent ut marknadsförs precis så. som ett exempel.

ang. senor och värme och din fråga just runt det gällande eliten osv:
jag tror faktiskt inte dessvärre, att elit faktisk är ekvivalent med veterinär kunskap. faktiskt inte. Det är ju inte så att ett par lindade hästben ofelbart leder till skadlighet och skada, det måste man ju komma ihåg i den här debatten.Har man inte haft erfarenhet och inte hört argument som styrker att det skulle vara en högrisk så tror jag inte det styr faktiskt. Även om man är elit.

Jo, det vet jag. Hela denna diskussion har tagits tidigare i tråden. Det jag menar är att om hela världseliten samt veterinärerna godkänner det kan det ju inte vara så farligt. Jag lindar bra och det har jag både min mamma som är leg sjukgymnast, veterinärers och övrigt kunnigt folks godkännande. Lindar alltid med fleece och padd, som sagt.

Jag fortsätter linda så som jag alltid gjort, för det har hittills inte lett till något problem och kommer troligtvis inte ge i framtiden heller.

Och om Hitler sa att det var rätt så måste det ha varit sant eller? eller om amerikas president säger ngt så stämmer det ju? Eller Kung Karl Gustaf kan ju knappast ha gjort ngt fel - han är ju kung?

skämt åsido: det handlar ju inte om ditt personliga lindande så det behöver du ju inte försvara eller hur? Låt oss särskilja personliga uppfattningar om var och ens egen kompetens till den sakliga diskussionen om eventuella risker. Det är nämligen där det går snett anser jag, för folk har svårt att resonera objektivt utan att blanda in sig själva som argument till varför det är bra och riskfritt osv. Resonemanget att jag behöver inte överväga några risker för det har aldrig hänt ngt tidigare så därmed är det bra, har jag personligen väldigt svårt för. Blir typ samma argument som att säga att jag har minsann släppt min ponny rakt ut på gräsbete varje år direkt från vinterhagarna utan att ha fått fång. Betyder ju knappast ngt mer än att du varit lyckligt lottad eller hur?

Senast ändrad:

Men nu får du väl ändå ge dig! :mad:

Jag är korrekt upplärd när det gäller att linda ben, så jag tvivlar inte det minsta på mina kunskaper och det gör inte utomstående kunnigt folk heller. Att min häst inte varit skadad är därför inte "tur", som du verkar få det att framstå som genom dina exempel. Jag vet vad jag gör.

Om man lindar korrekt med paddar under är risken mycket liten för skador ansåg allafall de veterinärer jag frågade idag. En varm sena är flexibel och rörlig och det är anledningen till att man ens värmer upp hästen. Musklerna blir då varma och smidiga, minskar risken för skador och det bör även gälla senor och ligament. Fleecelindor hjälper till att både värma och hålla värmen och minskar därmed skaderisken. På BoTs hemsida står detta om deras ridbandage; "Används i förebyggande syfte för att minska risken för senskador och ligamentskador, även av hästar som lätt får kotledsinflammation." En varm sena minskar risken för bland annat senskador, enl denna källa, precis som jag skrivit tidigare.

Utifrån min information har jag svårt att tänka mig att en kall sena skulle prestera bättre, för isåfall är jag verkligen skeptisk att släppa ut hästarna i hagen under sommaren. Om de springer lär de inte komma oskadda tillbaka.

Om du läser innan du hoppar igång så ser du att jag ö.h.t inte har addresserat eller haft synpunkter på DIN lindning. Det var poängen.

ang. dina jämförelser runt varma och kalla senor, så undrar jag lite hur du tror att hästarna överlevde innan lindornas tid var? Om de inte kan gå ut med kalla senor utan att riskera att pajja dem menar jag?

Senast ändrad:

Du kan fixera så att den inte åker ned utan sitter där den sitter men att du kan ha olika tryck på fram och baksidan kan du aldrig få mig att tro.

Benet är inte helt runt men snudd på och så länge lindan är i ett stycke kommer den tryckfördela självmant. prova att linda ditt eget ben eller nån annan kroppsdel som inte är helt rund så får du känna.

Ja du har troligen rätt, men någon anledning finns det ju ändå att man även med benskydd ska knäppa elastiska knäppen bakåt så att säga när man spänner.
När man har lindat med padd och sen kollar bandaget så tycker jag nog ändå att det är skillnad när man sticker ner fingret på sidan om benet, jmf med där fram, även om man lindat precis jämnt. Men som sagt, marginalerna är ju isåfall hårfina.....

Då värms hästen upp ordentligt, som den ska. En häst utan lindor har alltså ökad risk för att skadas. Senan utstrålar värme och lindor hjälper till att bevara värmen, i annat fall går värmen ut i luften. Efter uppvärmning oavsett med eller utan lindor är senorna varma, men om man ger hästen en längre skrittpaus så kommer senorna så småningom att bli kallare jämfört med aktiv träning. Lindorna behåller värmen och risken för skador när hästen sätts igång igen bör rimligtvis minska. Är det för kallt rider allafall inte jag just pga skaderisken.

En häst i ett kallare klimat utan lindor bör därför värmas upp långsamt så att senorna hinner värma upp sig själva. Att en sena blir varm under arbete är inget som går att undkomma, med lindor behåller man den värmen och värmer ytterligare samt utan så går värmen ut i luften.

fast långsam uppvärmning ju kallare det är har inte med senorna att göra. Det har att göra med att få igång ledvätskan. Det finns inga som helst belägg för ditt påstående att en häst utan lindor har en högre skaderisk.

Ja du har troligen rätt, men någon anledning finns det ju ändå att man även med benskydd ska knäppa elastiska knäppen bakåt så att säga när man spänner.

Ja för att spännena inte ska gå upp så lätt... Har du dem på insidan av skydden kan hästen slå sej så spännena går upp, och har du dem framåt så kan du slå i grenar mm som gör att spännena fastnar alt går upp. DÄRAV att de är bakåt utåt !

När man har lindat med padd och sen kollar bandaget så tycker jag nog ändå att det är skillnad när man sticker ner fingret på sidan om benet, jmf med där fram, även om man lindat precis jämnt. Men som sagt, marginalerna är ju isåfall hårfina.....

Och nu är jag en av de som du "Hoppar på" för jag använder inte paddar annat än i sjukbandage... Och vet du det gör inget !!! Jag överlever och så även min häst !!! Inte haft en endaste skada på mina hästar (sen 87) relaterat till lindor och det handlar nog inte heller om TUR det handlar om att jag faktiskt vet vad jag gör !!!

Att DU anser att det måste va paddar under är inget som jag tänker bry mej spec mkt om... Vad DU tycker är just DIN åsikt ! Skrik dej hes att jag är dum i huvvet som inte använder paddar, jag kan "stänga av" mina öron ;)

argumentet att knäppa på utsidan bakåt brukar också anges att resåren ska dras bakåt, enligt det Ponte och jag diskuterat. Det är rätt självklart att man inte har knäppena framåt i övrigt : )

jag förstår inte ö.h.t varför du tycker att jag hoppar på ngn personligen. Vi diskuterar lindning i denna tråden, vad du gör eller inte gör struntar jag rätt blankt i faktiskt, tro det eller ej. Ännu mindre förstår jag hur det du citerat har ngt att göra med saken ö.h.t.

Att det kan vara skillnad på sidan där benet är smalare håller jag med dig om men jämför du på böjsenan och fram känner du ingen skillnad.

Det där med benskydd hörde jag talas om för första gången för nåt år sen och på tex damasker har jag aldrig brytt mig om det. Är resåren styv dras skydden runt synbart när trycket jämnas ut. Att resåren på senskydd däremot sitter fram känns rätt självklart..

Delvis knapplån.

Inför hästskötarexamen lärde jag mig faktiskt att linda med ett jämt tryck, inte dra åt lindan på framsidan. Men som de flesta sagt så blir nog trycket jämt ändå. Det är dock det enda tillfället jag varit med om att man lär ut så.

Tycker diskussionen blir ganska platt när alla säger "jag gör så här och jag har aldrig haft en skadad häst". Som mackan skriver handlar det ju inte om individer. När folk som kan linda lindar innebär det ju väldigt liten risk, men när folk som inte kan linda lindar, innebär det en risk. Problemet är ju att folk sällan räcker upp handen och säger "jag kan inte linda men gör det ändå".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka