hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

De har samma funktion som back on track fast den som tipsade mig hävdade att dessa är bättre. (Det var inte nån återförsäljare utan nån som höll på med galopphästar) Jag har bara använt dem som ridpaddar än så länge men de ska tydligen vara bra till stallbandage om man har en häst med gallor.

De är ganska små i storlekarna. Vet inte exakta måtten men skulle tippa att paddarna för frambenen är som back on tracks kortare paddar. Bakpaddarna har jag och de går över kotan och upp på halva knät på en normalstor häst ( ca 168 i mkh) på frambenen. Tänkte även köpa ett par extralånga till bakbenen.

Tycker det är kanon att de kommit på marknaden, har inte provat dem själv än, men gillar deras reklam kampanj skarpt : "Äntligen konkurrens"! Haha : )

Är det dock samma material som BoT? Jag är tveksam när man läser beskrivningen. BoT har ju keramiska partiklar i sina paddar, står inget om att det finns i CF?

Senast ändrad:

Jag lindar alltid med padd, ser till att det är dubbelt lager med padd över böjsenorna, lindar ner till sporren och sedan någon cm upp på knät. Täcker alltid hela padden.

Beroende på hur lång lindan är börjar jag någonstans mellan mitten av skenbenet och knät, lindar ett varv nedåt och viker sedan över början av lindan över det första varvet, och "fäster" sedan vikningen med ett varv linda. Lindar nedåt, några extra varv runt kotan och sedan upp igen. Spänner lindan bakåt, så att trycket kommer på skenbenet. Fäster alltid högst upp, vill ha spännet på utsidan men blir det på insidan av benet är jag för lat för att linda om ;) Lindar inte så ofta, mest på träning.

IMG_0062-1.jpg

lite längre paddar + kombinationslindor

IMG_8952-1.jpg

lite kortare paddar + helt elastiska lindor

/fazeem

*KL* Jag hänger på lite om diskussionen om lindornas funktion. Idag hade jag och en i stallet en diskussion om hur lindorna påverkar hästens ben vid ridning. Hon är utbildad kiroprakor och allmänt mycket påläst och kunnig. Om benet är lindat med en fleecelinda så ger det en värmande effekt och en varm sena har mycket lättare att skadas jämfört med en kall, anledningen till att man kyler benen efter ridning. Hon påstår alltså att det är mycket farligt att rida med fleecelindor på grund av denna effekt.

Själv har jag aldrig hört det argumentet och är därför lite osäker vad jag ska tro. Varför är BoT sådana storsäljare och varför säljer de både lindor och arbetsdamasker om det ska vara så farligt att ha värmande effekt på ridbandagen?

Har ni hört något om detta?

Ja, det var det jag inte heller riktigt förstod... En sena ska vara kall och att det är den anledninegn att man kyler benen efter ansträngning var det jag fick till svar.

Men isåfall borde det vara mycket farligt att rida på sommaren, för då borde benen rimligtvis bli varmare än under ett par fleecelindor runt nollan.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur en varm sena är mer skadebenägen än en kall sena! I mina ögon vore det helt tvärt om, då en varm sena är böjbar och elastisk.
Att kyla efter träningen är ju inte riktigt samma sak som att träna med kylda senor.

Ja, jag håller helt med dig. Det finns ju en anledning till att man ens värmer upp hästen före mer krävande träning. Det borde rimligtvis vara samma tänk även för senor.

Enligt mina tankar bör skaderisken minska iomed lindade ben vid kyligare temperaturer, just för att lindorna håller kvar värmen mer, håller senorna och ligamenten varma vid till exempel skrittpauser, liknande effekt som täcken.

Bra! Då är jag inte ensam om min teori ang detta, men var tvungen att fråga då jag aldrig hört något liknande. Då kan jag fortsätta linda dagligen med gott samvete ;)

Just den aspekten borde fungera på det viset, tycker jag. Nu är väl inte senor mitt huvudämne direkt, och inte lindning heller ;) Men jag gillar att ha fakta bakom sådana uttalanden. Själv har jag inte så mycket fakta så läser gärna på lite men orkade inte googla så värst noga.

Kan du inte fråga henne om effekten av stallbandage? Där är ju huvudmålet just att hålla benet varmt, är det också dåligt?

Är verkligen nyfiken på hur hon menar!

Ja, det var det jag inte heller riktigt förstod... En sena ska vara kall och att det är den anledninegn att man kyler benen efter ansträngning var det jag fick till svar.

Hm. Det jag fick lära mig när jag gick hästskötarutbildning är att man kyler benen för att blodkärlen ska dra ihop sig så att eventuella småblödningar och svullnader från begynnande skador ska minska/försvinna. Det är ju under den första halvtimmen från det att en skada uppstått som man har bäst förutsättningar att kyla bort en svullnad.

Vet inte hur detta håller utifrån dagens veterinärmedicin - men summan av kardemumman är ju hur som helst att man kyler för att minska skadeverkan efter hård träning, inte för att förebygga inför träning.

Hm. Det jag fick lära mig när jag gick hästskötarutbildning är att man kyler benen för att blodkärlen ska dra ihop sig så att eventuella småblödningar och svullnader från begynnande skador ska minska/försvinna. Det är ju under den första halvtimmen från det att en skada uppstått som man har bäst förutsättningar att kyla bort en svullnad.

Vet inte hur detta håller utifrån dagens veterinärmedicin - men summan av kardemumman är ju hur som helst att man kyler för att minska skadeverkan efter hård träning, inte för att förebygga inför träning.

Jag tror nog det håller även idag.

Pommery: ja där ser man vad lite en utbildad kiropraktor kan.. du är säker på att du inte missuppfattat?

kan tänka mig att hon sa något i stil med att man inte ska linda en redan skadad sena i akutskedet utan att den ska kylas, eftersom en skadad sena inte ska tillföras värme eftersom det förvärrar skadan.

Ja, det är jag helt säker på. Jag höll på att linda ett vanligt arbetsbandage med fleece och paddar på min fullt friska häst i tävlingskondition och då frågade hon varför jag lindade. Det var alltså lindningen på min häst som var i fokus. Det skulle nämligen öka skaderisken något enormt och att rida med BoT riddamasker var också mycket riskabelt.

Såhär lindar jag till vardags.
IMG_1413.jpg

IMG_1414.jpg

Jag har också hört och instämmer när det gäller att kyla en skadad sena, men detta gällde en fullt frisk häst, skadefri sedan två år tillbaka, senast ej var ridbar var då han hade fång, alltså ej ridrelaterad.

Mer info ang denna diskussion vet jag tyvärr inte, men ska fråga så fort jag får möjlighet :)

Ja, det är jag helt säker på. Jag höll på att linda ett vanligt arbetsbandage med fleece och paddar på min fullt friska häst i tävlingskondition och då frågade hon varför jag lindade. Det var alltså lindningen på min häst som var i fokus. Det skulle nämligen öka skaderisken något enormt och att rida med BoT riddamasker var också mycket riskabelt.

Såhär lindar jag till vardags.
IMG_1413.jpg

IMG_1414.jpg

Jag har också hört och instämmer när det gäller att kyla en skadad sena, men detta gällde en fullt frisk häst, skadefri sedan två år tillbaka, senast ej var ridbar var då han hade fång, alltså ej ridrelaterad.

Mer info ang denna diskussion vet jag tyvärr inte, men ska fråga så fort jag får möjlighet :)

Då skulle jag säga att hon är rejält ute och cyklar. Alla vet hur viktigt det är att värma upp ledor, senor och ligament innan man rider och det är helt klart en hjälp med BoT eftersom blodcirkulationen ökar.

Dock kan det ju vara så att man kan "missa" en svullnad om man lindar eftersom BoT drar ut svullnaden och därmed kan en skada kanske inte upptäckas. Kan ju vara det hon menade?

nåja det ska bli intressant att höra vad du får för svar.

Intressant! :) Jag skall förhoppningsvis träffa min vet denna vecka och h*n är även utbildad kiro på häst. Om jag bara kommer ihåg det (har ett väldigt dåligt minne) så skall jag fråga vad h*n anser om det här. Blir riktigt nyfiken! Min egen häst hatar allt vad varma saker om benen heter så jag kan bara använda vanliga skydd annars tvinnar han ihop frambenen som en skruv för att klia sig allt vad han orkar. Bl a så gäller det BoT men även andra svindyra damasker.
Ingen som har något svar på frågan om HUR mycket stöd det ger egentligen med att linda? Finns det ingen vetenskaplig undersökning? :D

*kl*

Kan någon snälla förklara för mig hur det minskar trycket på senan att spänna frampå skenan och inte över senan? I min värld så borde väl trycket jämna ut sig? I och med att lindan är elastisk så borde väl trycket bli ungefär samma över hela benet, oavsett var man drar åt? *förvirrad*

Ja, jag har också tänkt på det och finner inte heller förklaringen. Efter ett par steg borde ju trycket, så som du också menar jämna ut sig. Kanske inte så mycket till hjälp, men frågade min mamma som är sjukgymnast och hon håller med mig.

Ja, jag har under året haft ett skadat ben (på mig själv) och lindat som stöd. Inte har jag märkt att det går att fördela trycket på olika delar av benet. Lindan är ju elastisk så även om jag drar åt på ena sidan så hjälper det inte. Men de som lindar så och menar att det fungerar kan säkert förklara så jag fattar :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka