hur lindar ni?

Sv: hur lindar ni?

Nä faktiskt inte ett dyft. Har du glömt av hela diskussionen i tråden och har börjat om från scratch eller ? ;)

Jag tycker att det är rent löjligt hur illa många i eliten lindar. Vad inte alls
länge sedan jag såg en video på Sir Donnerhall II där man lindade åt fel håll... men bara på två ben.

Hittade den;

http://www.youtube.com/watch?v=5_kaeLQMZKo&feature=player_embedded

Tja alltså kanske det inte spelar så stor roll, dom hästarna tycks ju överleva:angel:

Eller - aaahh, det kanske är dom dressyrhästarna som jag läste om i annan tråd som alltid har ledinflammationer och skit:confused:

Ibland skrattar jag ihjäl mej åt ältandet som kan uppstå (fast jag kan vara en del av det ibland, jag vet;))

Jag är så dålig på att linda så jag kommer på mej att linda åt "fel håll" fast jag lindat i typ 100 år - minst, och vad jag vet har ingen häst tagit direkt skada av det. Fast mest använder jag skydd förstås:p

Finns det forskning om "fel håll":confused: Sorry om ni ältat det redan men jag har missat det i så fall.

---

Har inget att tilläga i diskussionen som uppstått, utan bifogar en bild på "min" pålle när han är lindad. Ännu en som lindar för pynts skull (i alla fall på honom, sen har vi ett gäng pållar som ska gå lindade fram). Förr så hade jag fleecepad och knytlinda på ponnyn som gick mellan knä och kota, typ. Aven där för pynt, hon skulle se häftig ut på hoppbanan, hon hade ett ben i var färg- grön, gul, blå och röd ;)

Numera 50/50 linda, lindar under knät och ner ett lösare varv på diagonalen kring kotan, kan man säga.

dscf4585_180365428.jpg

Finns det forskning om "fel håll":confused: Sorry om ni ältat det redan men jag har missat det i så fall.

Allts, fel håll är väl mest att om lindan går upp ska den inte lika lätt trassla in sig bland benen?

Dra åt på "fel" ställe kan man ju göra oavsett åt vilket håll man lindar?

Själv är jag en sådan som lindar utan padd med fleecelindor (Mia och eskadron främst om det sepalr roll?). Jag får ALDRIG de jävla paddarna att ligga still (eskadrons + lindor ovan) och paddar a la Mias tunna små sladdriga i fleece/teddy kan ju inte tryckfördela ett dugg?

Allts, fel håll är väl mest att om lindan går upp ska den inte lika lätt trassla in sig bland benen?

Tack för teori:D

Jag tycker också man kan dra åt på fel sätt, vilket håll man än lindar. Risken att det blir ojämnt borde vara lika stor, vi är ju olika bra på det vi gör med våra höger resp vänsterhänder och sidorna blir ju spegelvända när man lindar.

En elastisk linda som sträcks på en sida dras ju åt runt om, även en fleece, men allra mest elastisk, det jämnas ut, s a s.
Trassla in sej måste den kunna göra lika mycket den går ju runt runt, och det är ju big no no att den kan lossna så alls, den största risken om den inte sitter är ju att stasa..

Nå alla som brukar vara bra på forskningsrapporter, finns det något vetenskapligt ang detta? :confused:

nej jag tror det endast är pga estetik.
och ev säkerhet, att en korrekt lindad släpper utåt och inte in bland benen.
inte första varvet iaf ;)

nej jag tror det endast är pga estetik.
och ev säkerhet, att en korrekt lindad släpper utåt och inte in bland benen.
inte första varvet iaf ;)

+ traceys

Alltså om jag tänker mig att lindan åkt upp några varv och flyger rakt bakåt, då tycker jag "rätt varv" gör skillnad. Då fladdrar den ju på utsidan av benen istället för insidan. Men visst är det ändå en jätterisk och absolut inget man vill råka ut för. Men om man får välja så väljer iaf jag "rätt varv" pga det :idea:

Själv är jag en sådan som lindar utan padd med fleecelindor (Mia och eskadron främst om det sepalr roll?). Jag får ALDRIG de jävla paddarna att ligga still (eskadrons + lindor ovan) och paddar a la Mias tunna små sladdriga i fleece/teddy kan ju inte tryckfördela ett dugg?

Nä, paddar är nog en falsk trygghet i många fall, så det där kan jag skriva under på.

+ traceys

Alltså om jag tänker mig att lindan åkt upp några varv och flyger rakt bakåt, då tycker jag "rätt varv" gör skillnad. Då fladdrar den ju på utsidan av benen istället för insidan. Men visst är det ändå en jätterisk och absolut inget man vill råka ut för. Men om man får välja så väljer iaf jag "rätt varv" pga det :idea:

Hmm jag måste nog tänka där. För om en linda går upp är det knappast vid kardborren utan troligare pga för löst lindad, att den glider ner och andra änden lossnar så då funkar inte den tanken? Det är ju f ö faran utan padd, lindan glider lättare om den inte sitter bra, en padd förhindrar det till viss del.

Därav att man också ska "låsa" ändarna, dels den undre och vika ner det allra översta varvet över knäppningen också. Mindre chans att den släpper om det glider (trots att det inte ska kunna glida) . Att kardborren skulle släppa är väl knappast troligt om den inte är helt utsliten.

Hmm jag måste nog tänka där. För om en linda går upp är det knappast vid kardborren utan troligare pga för löst lindad, att den glider ner och andra änden lossnar så då funkar inte den tanken? Det är ju f ö faran utan padd, lindan glider lättare om den inte sitter bra, en padd förhindrar det till viss del.

Därav att man också ska "låsa" ändarna, dels den undre och vika ner det allra översta varvet över knäppningen också. Mindre chans att den släpper om det glider (trots att det inte ska kunna glida) . Att kardborren skulle släppa är väl knappast troligt om den inte är helt utsliten.

Jag utgår ifrån att kardborren släpper, det är ju den man brukar tejpa/fästa på annat vis (om man är lite noggrannare än mig/kanske rider lite mer vilt med sina lindor än vad jag gör?)?

Ang padd så glider alltid "hela paketet" ner typ 1-2 cm för mig, oavsett hur jag gör :mad: Jag suger på att linda arbetsbandage med padd! Det innebär att lindan sitter lite lösare längst ned. Inte så att den någon gång glidit "isär" eller ens vart i närheten av att lossna men det räcker för att jag inte gillar det. Utan padd sitter mina lindor kvar bra. Jag använder dock aldrig lindor om jag inte ska dressyra lite kontrollerat, föredrar skydd.

Hur menar du att man ska låsa det undre? Första varvet längst upp eller längst ned vid kotan?

Anledningen att en padd är tryckutjämnande är ju för att det blir en rätt stor skillnad jmf med att inte ha padd, eftersom skarvarna på lindorna annars ligger mot hästbenet för varje varv du rullar, om än aldrig med så jämnt tryck. Sen håller jag helt klart med om att vissa paddar är otroligt sladdriga och tunna, men nog blir det ändå skillnad i fråga om att undvika skarvar direkt mot hästbenet.

Jag har aldrig hört ngn annan anledning till varför man lindar motsols och börjar på utsidan, än det folk redan tagit upp, att lossnar lindan så tenderar den att rulla ut från hästen snarare än in mellan frambenen.

Jag har faktiskt svårt att köpa det, ang att tunna paddar ändå skulle göra skillnad alltså. Om man jämför med sadlar så är ju den allmänna uppfattningen att det krävs en riktigt bra padd för att fördela trycket lite grann (väl?). Och då är det ändå inte på långa vägar ett sådant punkttryck som avses om man jämför med lindornas kant.

Men, jag håller helt med om att padd är att föredra, det gör jag. Även om man ju ska kunna använda dem oxå :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka