hur lindar ni?

Buck

Trådstartare
ja hur ser era lindade hästar ut inför ridning?
lindar ni mellan kota och knä, hela kotan utan knä? halva knä halva kota? osv, slutar ni kardborren högst upp, mitt i, struntar ni i det?
låter ni padden sticka upp högst upp? låter ni dem gå den om kronranden. och så vidare i oändligheten.

bild + beskrivning på hur just ni lindar ^_^!!
alltid bra se hur andra gör och fundera på om sitt sätt är det bästa :p

bildbomba gärna :bump:

Sv: hur lindar ni?

Jag börjar alltid med padd (såklart) sedan börjar jag mitt på benet går ner till kotan, har jag en riktigt lång benlinda blir det lite längre ner och mer runt hela kotan. Sedan upp igen med jämna tag. Oftast tar jag lite upp över knät. Men där blir det bara något varv, mest för att jag tycker det ser snyggare ut:o Slutar alltid med kardborren längst upp på utsidan av benet, har man tajmat fel blir det bara till att börja om igen...:angel: Jag har rätt korta paddar, så det göms helt under lindan.

Tror inte jag har någon bra bild iaf inte vid denna dator, men det kan fixas!;)

Jag lindar en liten bit över knäet och under kotan. Padden sticker alltid upp över knäet fram då jag har extra långa
paddar till frambenen numera. Hon slår sig nämligen på knäna ganska ofta när hon busar till, vilket hon numera gör
varje pass, och alternativet är att skaffa sig travskydd till frambenen men det är så fult. Ibland så är de extra långa
paddarna i tvätten så då får hon överleva och gå med vanliga korta. Jag har boots runt om eller så lindar jag med långa
paddar så att de sticker ned och skyddar kronranden. Karborren ska alltid sitta högst upp!

allthemlegs_by_tarjeis-d37k4cc.jpg

stellabus2-1.png

Har tyvärr ingen bra bild, men lindar för det mesta med fleece med Mias paddar runt om. Jag börjar alltid högst upp, lindar ner med jämna varv, två varv runt kotan och sedan upp igen. Lindar ner någon cm nedanför kastanjen vid kotan och slutar en bit upp, strax under halva knäet. Bakbenen är lindade ungefär lika högt som Ironwill gör. Karborren ska självklart vara högst upp! Ska försöka ordna bild :)

Nu när han är broddad så rider jag alltid med bellboots fram, ibland även bak.

Nedanför kastanjen vid kotan?? What? Menar du sporren?

Återkommer när jag inte sitter i en bil med bilder:).

Hah, klart jag menar sporren! Sorry, jag är lite seeg... :o Jag lindar en bit runt kotan helt enkelt ;)

Jag börjar längst upp, precis under knäet. Lindar ner till sporren, nedersta kanten på lindan ska ligga precis vid sporren, fortsätter sen upp och slutar precis under knäet. Padden får absolut inte synas på ett ridbandage! :p

224375_10150558206000061_574120060_18262164_6828994_n.jpg

(ignorera det omkringhalkande schabraket :o)

KL

Aldrig padd vid ridning. Sjukbandage då har jag bomull och padd + riktigt elastisk linda.

Vid ridning som sagt inga paddar, antingen rena fleecelindor (eller annat oelastiskt material) börjar linda mitt på (mellan knä och kota) lindar ner till sporren som några kallar de för dvs ung halva kotan, inte nedanför för då halkar lindan bara ner. Och sen upp igen till strax under knät och där tar lindan slut = kardborr ist längst upp.

Även med 50/50 lindor gör jag likadant såklart (inga paddar) men börjar längst upp under knät, går ner till kotan där det elastiska ska ta vid och lindar upp igen till under knät ...

Lindar ENDAST vid dressyrträning och enbart för "syns" skull och alltså egenligen inte för skydd mot slag eller så .. Min behöver egentligen inte skydd alls men använder sen- och kotskydd vid hoppning och uteridning =)

Så här ser det ut när jag lindar stor häst (ponny tycker jag fortf är svårt:p). Hela kotan och halva knät, långa paddar bak. Tycker att det är snyggast att börja linda direkt under knät, ner och sen upp igen. Det blir jämnast så:).
264955_1935814566959_1590181870_1816297_1946055_n.jpg

261355_1935846527758_1590181870_1816326_3193903_n.jpg

Typ så lindar jag med, fast jag börjar mitt på benet, Danne har låånga ben så annars räcker inte lindan hela vägen upp :D

Lindar alltså upp till kastanjen bak (samt ner över hela kotan - dock inte längre) fram lindar jag upp till den lilla utbuktningen (namn) som finns bak på frambenen vid knät.

Har jag BoT paddar så sticker padden upp lite både fram och bak med det rör sig om typ en centimeter. ALLTID padd under lindor för att fördela trycket jämnt, alltid spänna över framsida på benet och inte tvärtom osv.. ALDRIG någonsin en elastisk linda. Inte tillåtet i min åsyn ens :p

Hur man lindar beror väl på varför man gör det? ;)

Ska det vara som ett stöd, så går lindan ned under kotan, är det istf skydd så är det ju bara ned på kotan. :)

Det går väl inte att linda så att hästen får stöd av ett vanligt ridbandage? Det är väl mer värmande och skyddande oavsett hur man än lindar?

KL

Lindar både högt och lågt, det vill säga runt hela kotan och lite av knäet. Alltid paddar under. Är även jag ett fan av att låta paddarna vara så långa att dom täcker knäet (se IronWills bild).

lindor.jpg

149916_499700345399_597750399_7693061_4931092_n.jpg

Lindar med paddar och antingen fleecelindor eller såna där "stickade". Börjar linda under knät, lindar ned på kotan ungefär halvvägs eller ja -till sporren. Sedan lindar jag ungefär till halva knät. Beror lite på vilken häst det är = hur långa ben gentemot lindan :p
kardborren ska vara högt upp när jag är klar.

Är du inte rädd för skav/ojämt tryck utan padd?

Nope. Har aldrig hänt, och det är ju "oelastiskt" material så hur skulle jag kunna dra för hårt så det blir ojämt tryck ? Skav ? Från vadå ? Kanterna på den "mjuka" lindan ? Har aldrig sett...

Sen måste jag nog va en av de få som går mot strömmen...
Inget elakt menat men jag tycker de ser fult ut med lindor upp över knäna. (rent ut sagt skitfult, okej de blev visst elakt iaf, den trenden tänker iaf inte jag hoppa på =) )

Börjar halvvägs ner på skenan och lindar utåt bakåt

Ner runt kotan, sporren som ögonmått. Ett par varv runt kotan för fäste och sen uppåt

Tillhör de som är allergiska mot att linda upp över knät och kan linda om femtioelva gånger, om jag misslyckas med att få "flärpen" på utsidan :rofl:

Lite bonusbilder...

Perfekt att mixmatcha till beiga, gröna och vinröda schabrak...

Reservlindor, som gick som haglindor vid behov, nattbandage och att skrämma fisförnäma dressyrmuppar på flykten med när man var på det humöret. :devil: Men jag lovar, där är "no moore" numera. Jag "skänkte dem till hednamissionen" vid senaste stallflytten.

/IngelaH

Och jag tycker det ser förjävligt ut när man lindar utan padd och under knät. Hästen ser ut att ha korviga taxben då. :p
Smaken är som baken, delad och full av skit!

Klart det blir ojämt tryck när man lindar utan padd.

Med padd och linda; fleece eller elastisk. En liten linda kan väl aldrig stödja upp vikten en 500 kg häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 438
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka